• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De nieuwe Nanolex PRO lijn

AndyVR

Detailing guru
11 jul 2020
1.844
158
Peer
Recent zag ik enkele nieuwe producten van Nanolex in de webshop staan, producten waarvan de prijs en uitstraling mij enigszins aanspraken.

Op Youtube werd ik niks wijzer behalve dat er erg korte show filmpjes over rondgaan. Google kon mij ook niet wijzer maken. Gezien er helaas nog onvoldoende informatie of reviews over te vinden zijn, besloten om dan maar zelf de stap te maken.

Gezien het zonnetje zo aan het schijnen was, heb ik maar besloten om alvast de vrouw haar 1 reeks te poetsen, stond daar plots mijn favoriete postNL bezorger. Met een brede glimlach nam ik de doos aan.

Na de 1 reeks dan maar de 3 reeks genomen als testobject voor de nieuwe Nanolex producten.

IMG_20220219_095648.jpgIMG_20220219_095845.jpg

Die snoepjes zijn trouwens erg lekker vind ik!!

Mijn eerste indruk: Zeer mooie verpakking en stevige flessen, Informatie e.d. in het Duits en Engels op de achterzijde, meer dan voldoende.

START

* STAP 1


De smerige velgen mochten er als eerste aan geloven, na amper 1 week en een goede 400km sinds de laatste poetsbeurt, zien ze er dus zo uit...

start .jpgstart  .jpg

Volgens het etiket dien je een verdunning van 1:2 tot 1:10 toe te passen. 1 op 2 leek mij teveel van het goede en niet bepaald economisch, 1 op 10 daarnaast leek mij erg optimistisch dus gekozen voor een verdunning van 1 op 5. Mooi in het midden en ook ongeveer dezelfde verdunning als ik bij mijn andere velgenreinigers gebruik, zo kan ik enigszins appels met appels vergelijken.
Ik was naast de reiningskracht vooral ook benieuwd als deze schade zou aanrichten aan de 'LSP' die vorige week werd aangebracht op de velgen ( Gyeon ceramic detailer) gezien dit een alkalische reiniger is en dus niet PH neutraal.

pwc.jpgpwc .jpgpwc 1 op 5.jpgpwc 1 op 5 .jpg

Als eerst het product zelf enkele minuten laten inwerken ZONDER agitatie door een borstel o.i.d. zodat ik kon inschatten hoe goed het product op zichzelf kan reinigen.

pwc actie .jpgpwc actie.jpg

Na het afspuiten van de velgen ZONDER de velgen met een borstel aan te raken.
Het tast alvast de 'LSP' niet aan! Toch niet van het eerste gebruik en aan deze verdunning.

pwc na afspuiten.jpgpwc na afspuiten .jpg

Tijdens het poetsen van de velgen werd al snel duidelijk dat deze niet extreem schuimt zoals toch enkele andere velgenreinigers doen, wat voor mij niet betekent dat de schuim de reiningsgraad bepaalt! Hoogstens voorkomt dit dat het product te snel zou opdrogen in bv. zonlicht, dat is mijn mening.

pwc foaming .jpg

Velgen klaar:

velg klaar.jpgvelg klaar .jpg

Besluit: Over het algemeen een goede reiniger al moet je ook hier met een borstel, kwast of mitt te werk gaan. Het product ruikt naar een typisch poetsmiddel, stinkt niet maar is ook geen geurtje waar je helemaal blij van wordt.
- Is het de beste velgenreiniger die ik heb gebruikt? Het is voor mij heel moeilijk dit te beoordelen, ze reinigen allemaal goed. Ik denk dat het vooral aankomt op de kostprijs en eventueel de persoonlijke voorkeuren (merk, geur & kleur, foaming action,...)
- Ga ik het opnieuw bestellen als deze bus leeg is? Misschien wel.

* STAP 2

Vervolgens was het de beurt aan de 'Prewash concentrate'. Opnieuw een alkalisch product.
Volgens het etiket is een verdunning van 1:30 tot 1:200 aan te raden als je het gebruikt als foam/pre wash, voor de velgen adviseren ze een verdunning aan van 1:10 tot 1:30.
Het advies als pre-wash vind ik precies wel erg weinig of ligt dit aan mij? Dit zou betekenen dat ik met pakweg 35ml op 965ml water ruim voldoende zou hebben. Dat lijkt mij enorm optimistisch...
Ik heb gekozen voor 1:10, dus 100ml product op 900ml lauw water. Gemiddeld neem ik een 150-200ml product op 800-850ml water (bij bv. BH auto foam), zo kan ik ook een beter vergelijk maken met mijn andere foams.

pp.jpgpp .jpgpp 1 op 10.jpgpp 1 op 10 .jpg

De bus 'Pre wash concentrate' heeft trouwens een doseer spuitstuk als je de dop afdraait, dit maakte voor mij het inschenken niet bepaald makkelijk, ik was dus genoodzaakt om eerst het product in een maatbekertje te doen en zo vervolgens in de foamfles te kappen. Je zal dit mondstukje waarschijnlijk wel kunnen afnemen.

pp  .jpg

De pre wash foam in actie:

pp actie .jpgpp actie.jpg

Het deed mij qua dikte denken aan de foam van Bilt Hamber, redelijk dun en loopt relatief vlot af.

De foam liet zich vlot en makkelijk afspuiten. Na het afspuiten was er weliswaar nog duidelijk een vuil filmlaagje aanwezig. Met bijvoorbeeld auto foam van Bilt Hamber, heb ik beter reinigende resultaten. Wat ik wel nog kan zeggen is dat deze pre wash (ondanks alkalisch) de 'LSP' niet schaadde! Ik ben vorige week over de hele auto met Gyeon ceramic detailer gegaan.

lsp na pp.jpgpp afgespoten .jpgpp afgespoten.jpg

Besluit:

- Is dit de beste reiniger als pre wash of foam? Neen zeker niet, al heeft deze wel degelijk veel vuil weten te verwijderen, de traffic film bleef aanwezig (hier hebben de meeste foams wel moeite mee!). Ik heb nu een agressievere verdunning toegepast dan welke Nanolex adviseert, het product nog meer verdunnen lijkt mij niet effectief genoeg voor het reinigende stukje al zou je dit best kunnen doen in betere weersomstandigheden lijkt mij.
- Koop ik het nog eens? Neen dat denk ik niet

* STAP 3

Nu was het de beurt aan de 'Professional shampoo'. Ik ben nogal een shampoo junkie moet ik toegeven en heb stiekem voldoende shampoo liggen voor de komende 10 jaar ofzo. Toch kon ik het niet laten om dit product mee te nemen.
Nanolex adviseert een verdunning van 1:100 tot 1:300. Verre van de zuinigste als je soms shampoo's ziet langskomen met verdunningen tot 1:2000, echter moet ik er wel bijzeggen dat ik nooit een degelijk resultaat heb kunnen behalen met zulke verdunningen... Dat lijkt mij dan ook vooral marketing en niet zo zeer gebaseerd op de realiteit.

Het product is stroperig van structuur en ruikt HEEEERLIJK!! 1 van de betere geuren onder de shampoo's vind ik persoonlijk. Ik heb gekozen voor 25ml op een emmer met 13 liter warm water. Dit gaf voldoende schuim, het water was lekker glibberig en heel de tuin rook er naar.

ps.jpgps .jpgpp 25ml op 13l water.jpgpp 25ml op 13l water .jpg

De shampoo doet wat het moet doen, het reinigt en je voelt de washmitt moeiteloos over de lak glijden, wat betekent dat je de kans op krasjes beperkt/minimaliseert.
Schuim voldoende in de emmer al schuimt het niet zo hard op de wagen.

pp schuim.jpg

Besluit:

Het is een leuke shampoo om te gebruiken, de geur verbaasde mij enorm, naast de mooie paarse kleur. De shampoo doet wat het moet doen en dat is reinigen aan een verlaagde kans op krasjes.
- Is dit de beste shampoo die ik gebruikt heb? ''Beste'' is relatief en persoonlijk lijkt mij. Objectief gezien kan ik wel oordelen dat BTBM van Dodo Juice nog gladder is, dit is dan ook de ''gladste'' shampoo die ik gebruikt heb tot op heden. In verbruik is deze ongeveer gelijk aan de topshampoo's. Alles hangt dan af van persoonlijke voorkeur en de prijs.
- Koop ik deze nog eens? Ik vermoed van wel.

KLAAR!

klaar.jpg

Voor vandaag was het even welletjes geweest, de overige producten worden op een later moment door mij gebruikt en uiteraard wordt dit hier gedeeld met jullie!

De nog te testen producten:
- APC
- Glass cleaner concentrate
- Dressing concentrate

Mochten er nog andere forumleden zijn die hun ervaringen of gedachten willen delen over de nieuwe PRO lijn van Nanolex, ga jullie gang!
 
Laatst bewerkt:
Zoals gezegd, vandaag nogmaals gebruik gemaakt van deze producten bij de wekelijkse was, vandaag ook de resterende 3 producten getest.
Eerst wil ik terugkomen op mijn eerdere ervaring met de velgenreiniger van Nanolex. Ik gaf eerder aan dat deze amper schuimt, vandaag bleek dat dit product wel degelijk hard kan schuimen, ik moest gewoon wat meer sprayen.

De Nanolex APC gebruikt voor het motorcompartiment. ze adviseren tussen 1:10 en 1:30 te verdunnen, ik heb gekozen voor 1:15.
Quasi geen geur, schuimfactor matig maar reinigt wel goed.

nanolex apc.jpgnanolex apc .jpgIMG_20220226_133029.jpgIMG_20220226_133056.jpgIMG_20220226_132828.jpg

Besluit: Niets bijzonders eerlijk gezegd, naast dat deze geurloos is, geen verschillen ervaren met andere APC's.
Dit product is wel erg scherp geprijsd, zeker gezien de verdunningen die mogelijk zijn!
Zal ik dit product nog eens kopen? Gezien ik niet snel of vaak naar een APC zal grijpen, zal ik dit product niet nog eens kopen.

Na het drogen was het de beurt aan de Nanolex dressing concentrate, weer een product dat amper of geen geur heeft. Er wordt geadviseerd een verdunning van 1:1 tot 1:10 te hanteren.
Ik heb het product puur aangebracht op de plastics en rubbers van het motorcompartiment.

nanolex dressing.jpgnanolex dressing .jpg
motor dressing.jpg

Besluit: Heel dunne substantie, nog verdunnen lijkt mij weinig effectief te zijn gezien ik het nu al puur heb aangebracht. Het product laat zich erg makkelijk en gelijk aanbrengen. Ben benieuwd hoelang deze het doet. Geeft een licht glanzend/ satijnen look welke ik kan waarderen.
Zal ik dit nog eens kopen? Neen, ik zie de meerwaarde er niet van tegenover andere (duurdere) alternatieven. De prijs wel erg sterk tegenover de alternatieven, als de standtijd ook deftig is, is dit zeker een sterk product!

Als laatst de glass cleaner concentrate, er wordt aangeraden een verdunning van 1:10 tot 1:20 te hanteren, naargelang de vervuiling.
Ik heb deze 1:10 verdund.

nanolex glass.jpgnanolex glass .jpg

Helaas geen foto's gezien de vervuiling op de zijruiten erg moeilijk vast te leggen was.

Besluit: Erg economisch en prijstechnisch heel sterk, je maakt met de 1 liter bus even 10 tot 20 liter glasreiniger ... voor amper 15 euro!
Het gebruik en de ervaring echter, hebben een mindere WOW-factor voor mezelf.
Zoals gewoonlijk maak ik gebruik van 2 doeken welke specifiek voor glaswerk dienen, toch was het nodig om (te) veel na te vegen eens het product werd uitgeveegd. Het product mocht iets vlotter vervliegen vind ik (zonder strepen na te laten natuurlijk).
Zal ik deze nog eens kopen? Na meerdere glasreinigers gebruikt te hebben, zou ik deze niet nog eens aanschaffen. Puur uit financieel aspect, is dit een no-brainer en zou ik het wel doen. Het is zeker geen slechte reiniger al zijn er betere naar mijn mening.

Over het algemeen heb ik geen slecht gevoel bij het merk Nanolex. Voor mezelf zijn dit geen heel hoogstaande producten maar eerder ergens gemiddeld - boven gemiddeld. Prijs technisch staan ze enorm sterk! Wat ook een groot voordeel is, is dat veel van deze producten in hoge concentraties komen, waardoor je belachelijk lang zal toekomen met deze producten.
Voor mezelf waren de grootste ''gebreken'' het gebrek aan geur bij de meeste producten, ik hecht veel belang aan de beleving zelf. Daarnaast vond ik de effectiviteit niet heel erg hoog, zeker niet beter dan andere producten in mijn kast.
 
Fijne review om te lezen!
De Pre wash lijkt mij inderdaad op de foto's best tegen te vallen.
Ik heb recent ook een aantal nieuwe spullen van deze serie gekocht. En de shampoo ruikt inderdaad best goed! Kan zo de badkamer in. :)
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Tof gedaan en strak omschreven.

Ik vermoed bij de prewash overigens dat ze uitgaan van een PIR. Dus als je kans ziet: behandel het eens zoals BH en vergelijk dan nog eens.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Mooie en duidelijke reviews Andy. Ik vraag me wel af of alleen de verpakking is veranderd of dat ook de formules van de inhoud zijn veranderd. Wat Nanolex betreft: producten waar 'professional' in de naam voorkomt, moet je wel tijdig afspoelen/afnemen zoals ook in de beschrijving staat. Persoonlijk goede ervaringen met de oude Prewash, maar volgens mij nooit onder de 15 graden gebruikt, dus dat kan fors uitmaken in de reactiesnelheid. Daarnaast is het een prewash, daar mag je in mijn ogen niet van verwachten dat zonder fysiek contact de lak volledig schoon wordt, daarom heet het ook pre-wash, en is een gewone wash dus nog nodig. Een prewash is in mijn ogen een product dat hardnekkig/grof vuil losweekt, zodat je met een opvolgende gewone wasbeurt zonder overdreven veel moeite de auto echt schoon krijgt.

Naar mijn mening is het onrealistisch om te verwachten dat een prewash zonder contact 100% reinigt, maar omdat je in je tekst heel duidelijk aangeeft hoe je te werk gaat, en wat je verwachtingen en bevindingen zijn, toch een zeer waardevolle review.:)
 
Altijd leuk om te lezen hoe iemand nieuwe producten ervaart en de moeite neemt om dat te posten, mijn auto staat in Gyeon Pure en in de wintertijd was ik em niet elke week en dan gebruik ik Nanolex pre wash eerst om daarna te foamen en dan vind ik het verschil goed merkbaar.
Ook na het polijsten gebruik ik Nanolex pre wash om de meeste polijst restanten te verwijderen voordat ik de auto nog een keer was.
Voor deze toepassingen vind ik het juist heel fijn spul en verblijft zo’n fles standaard in mijn collectie.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Misschien verwacht ik inderdaad teveel van de pré wash en mag ik het niet vergelijken met een bijvoorbeeld Auto foam.
De pré wash van Nanolex reinigt goed en is dus effectief maar neemt minder vuil en trafic film weg dan bv. Auto foam, dat is enkel de conclusie die ik kon maken.

Beide producten hebben mijn inziens als doel om voor de wasbeurt al zoveel mogelijk vervuiling weg te halen, de ene is daar effectiever in dan de andere.
100% contactloos al het vuil verwijderen lijkt mij ook overdreven en verwacht ik ook niet.

Gisteren heb ik 200ml product gebruikt ipv 100ml zoals de vorige keer, de reiniging was beter met meer product, nu kwam het al dichtbij de reiniging van Auto foam moet ik zeggen.
Maar met meer product is de efficiëntie wel weer wat zoek mocht dit product gebruikt worden zoals ik deed.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Ric325i
@Ric325i hoeveel product gebruik jij gewoonlijk voor de pré wash van nanolex? Ik kan mij voorstellen dat de effectiviteit bij een gecoate wagen groter zal zijn dan bv. Een auto die in de wax staat?
 
@Cordoba als de inhoud ook veranderd is, vraag ik me ook af, al zou ik het verschil niet kunnen zeggen zonder ervaring met de "oude" lijn.

Volgende keer ga ik de producten ook eens gebruiken bij warmer weer, dat kan zeker ook een verschil maken.

Producten niet laten opdrogen en snel(ler) afspoelen, is een terechte opmerking. Dit kan ernstige gevolgen hebben mocht dit niet gebeuren, dat stukje heb ik er onbewust vergeten bij te plaatsen.

@RoCo dat zou kunnen, al kan ik dit nergens terugvinden op het label of op hun website.
Vandaag heb ik het product toegpast zoals ik met de foam van Bilt Hamber altijd doe en de effectiviteit is inderdaad vergelijkbaar op deze manier.

Bedankt voor de feedback!
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Ik gebruik Nanolex pre wash in de verhouding 1:10 en het effect op een auto die in een coating staat is beter zichtbaar dan op een auto die in de wax staat maar dat heeft ook te maken met dat een coating andere eigenschappen heeft dan een wax.
Dat geld ook voor een foam ,op een auto die in een goede coating staat kun je ook wat krachtigere middelen gebruiken al hoeft dat vaak niet eens.
Met die reden heb ik bv bilthamder en valet pro snow combo 2 foam in huis gehaald.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: AndyVR