• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Detail Opel Zafira en 1e keer gebruik nieuwe DAP900v3

Wilma

Detailing addict
15 feb 2009
485
65
Een aantal maanden geleden heeft mijn vader, na een tussenstop bij een ander merk, weer een Opel gekocht.
Aangezien mijn vader alleen op LPG wil rijden en veel laadruimte nodig is, heeft het even geduurd voor hij een auto naar zijn zin vond.
Uiteindelijk heeft hij een Zafira gekocht die bijna helemaal naar zijn zin was.
Het enige wat hem niet aanstond waren krasjes en schades in de lak. daarvoor heeft hij de hulp van Arjan en mij ingeroepen.
Gisteren was het zover dat wij de Zafira onder handen zouden nemen.
Allereerst hebben we de auto gewassen, geclayed en meteen de schades in beeld gebracht.
Het werd daarbij meteen duidelijk dat we lang niet alles weg zouden kunnen krijgen
en dat de auto heel erg zou opknappen van een polijstbeurt :
Tijdens het wassen hebben we ook alle kiertjes en de binnenkant van de tankklep met APC schoongemaakt:
P1070025.jpg

De achterklep was behoorlijk dof van alle krasjes en swirls:
P1070016.jpg

Swirls waren goed vertegenwoordigd, onder andere op de C-stijl:
P1070019.jpg

P1070020.jpg

Maar ook krassen waren genoeg te vinden en zouden zoveel mogelijk worden aangepakt door Arjan.
Onder andere in de deur:
P1070022.jpg

op het achterscherm:
P1070023.jpg

en in de andere deur:
P1070039.jpg

Allereerst heeft Arjan de achterklep onder handen genomen met de rotery en de DAP900.
Na het polijsten ziet de achterklep er weer netjes en glanzend uit:
P1070026.jpg

P1070027.jpg

P1070028.jpg

Nog even hoe de achterklep was:
P1070016.jpg


Hierna was het dak aan de beurt, ook op hier was het verschil goed te zien:
Voor:
P1070037.jpg

P1070038.jpg

en na:
P1070045.jpg

Daarna heeft Arjan de schades op de zijkanten aangepakt met de rotery:
schade op de achterdeur
voor:
P1070046.jpg

en na:
P1070047.jpg

P1070048.jpg

schade op de rand van de deur:
P1070049.jpg

en (bijna) weg:
P1070052.jpg

een kras in het voorscherm:
P1070053.jpg

en na:
P1070057.jpg

P1070058.jpg

De spiegel had ook wat krassen:
P1070055.jpg

en een stuk minder:
P1070056.jpg

Nadat de plaatselijke schades zoveel mogelijk aangepakt waren met de rotery hebben we beide zijkanten gepolijst met de DAP900.
Terwijl Arjan zich over het dak en de achterklep ontfermde, had ik ook mijn eigen projecten :grin
Allereerst heb ik de nieuwe DAP900 v3 mogen uitproberen en heb ik daarmee de motorkap onder handen genomen:
Tijdens het polijsten:
P1070043.jpg

De nieuwe DAP900 (nu al mijn favoriet :wink: )
P1070044.jpg

En na:
P1070061.jpg

Ook heb ik de velgen gepolijst met de rotery:
P1070079.jpg

en de grille met de hand gepolijst:
P1070080.jpg


Nadat we helemaal klaar waren hebben we nog een aantal foto's kunnen maken van het resultaat.
Helaas kwam de zon niet meer om het hoekje kijken, maar de glans en reflectie die teruggekomen zijn is goed te zien
P1070059.jpg

P1070061.jpg

P1070066.jpg

P1070069.jpg

P1070072.jpg

Mijn vader was erg blij met het resultaat. Hij vond de Zafira qua rijden en ruimte al geweldig en nu past de buitenkant daar ook weer bij.
Ik vond het erg leuk om de nieuwe DAP900 v3 uit te proberen.
Versie 1 en 2 leken voor mijn gevoel op elkaar, maar nu met de 3e versie merkte ik een aantal opvallende en erg fijne verschillen.
Zoals op de foto te zien is, heeft de machine vooraan een nieuw soort handgreep gekregen. Deze ligt erg fijn in de hand en maakt het werken met de machine echt makkelijker.
P1070044.jpg

Ook zit de draaiknop om de standen te veranderen niet meer aan de achterkant, maar aan de zijkant. Hierdoor kan je tijdens het polijsten veel makkelijker wisselen van snelheid. Je ziet de draaiknop namelijk zitten en kunt deze ook aflezen, dus hoef je dit niet meer ' op de tast' te doen.
Je kan de machine nu gecontroleerder aan en uitzetten. Het indrukken van de knop kost minder kracht en je vergrendeld hem door een extra knopje in te drukken. Voor het ontgrendelen hoef je alleen de grote aan/uit knop in te drukken.

Voor mij waren dit de punten die de machine echt makkelijker te hanteren maakten. Hoewel de machine toch groter is, is het werken met de v3 een stuk fijner dan met de v2.
Ook lijkt de machine minder warm te worden en de warmte die uit de machine komt lijkt ook minder te zijn dan die uit de oude machine
Dat de machine iets meer geluid maakt, doet daar niets aan af.
 
  • Leuk
Reactions: Tim en Yoko
Ziet er weer mooi en toonbaar uit, Opel heeft snel last van die kleine krasjes bij sommige lakken. Ik heb de v3 in de showroom geprobeerd en inderdaad, de snelheidsregeling zit op een veel betere plaats nu. Het aan/uit knopje was nog even wennen. Gr. Paul
 
@GTS Vectra

Als je Wilma's verslag goed hebt gelezen dan heb je gezien dat ik aardig wat plekken met de PRO900 (Rotary) heb moeten behandelen voordat Wilma er met de DAP900 overheen ging.
Reden is dat een aantal schades zo ontzettend diep waren dat dat met een DAP simpelweg niet weg te krijgen is.

Als je doelt op het swirlvrij maken van de auto dan is dat op dit type lak (zeg maar Zafira A/ Astra G / Vectra B / Corsa B) prima met een DAP500 te doen.
De modellen hierna (Zafira B-C / Astra H-J / Vectra C - Signum / Corsa C-D) zijn net even een tikje harder qua lak dan hun voorgangers.

Het is prima te doen met een DAP500, het zal je wellicht iets meer tijd en inzet kosten.

@Schurk

Het stappenplan :
- Wassen met mega bling shampoo (van een euro shop oid) icm een Monello washmitt & 2 gritguard emmers
- Clayen met Poorboy's Spray & Wipe icm elastic clay van Poorboys
- Afgedroogd met een Delirium towel
- Met de PRO900 de grote schades aangepakt dmv een 3"spot pad (geel met Veloce, vaak was oranje met Mezzo & wit met finale al genoeg)
- Met de DAP900V2 icm een kleine 4"spot pad de hoekjes en bumpers aangepakt (oranje met mezzo, licht groen met mezzo, wit met finale)
- Met de DAP900V3 icm de 5.5" kompressor pads de vlakke delen gedaan (oranje met mezzo, wit met mezzo, licht groen met finale)
- Afgenomen met Eraser en een peluche verde
- Lak gedurende 15 minuten laten ademen
- Handmatig voorzien van twee laagjes Dodo Juice - Rainforest Rub.
 
Oke bedankt voor de info, ik heb een Vectra C maar de lak is lang niet zo slecht als deze Zafira .
Ik denk als beginner een Dap 500 wel een mooie machine is ! :)^

Groeten Jurgen,
 
Ik weet dat het "weer" 40 euro is maar toch zou ik je willen adviseren om toch voor de DAP900 te gaan en niet voor de DAP500 mocht je nog een machine moeten aanschaffen.

Die 40 euro ben je over 2 weken vergeten maar het gemak van dat extra vermogen, daar heb je keer op keer wat aan.
De V3-900 is veel rustiger dan de "oude" Dap's en door zijn vormgeving is hij ook veel makkelijker te hanteren.
Mocht je in de buurt wonen dan ben je van harte welkom om eens het verschil te merken tussen een DAP500 & een DAP900 (V2 / V3) voor je er een besteld..
 
Die zietber weer lekker strak uit! Zit nu toch te twijfelen tussen de nieuwe DAP of de PAW. Heb nu de 900v2 en die bevalt me eigenlijk prima.