• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DetaiLeo stelt zich voor vanuit het mooie Friesland ;)

hehe ik heb koud watervrees, maar een goede machine is idd de basis, ik zal kijken of er bij CC wel de mogelijkheid is persoonlijk even te testen dat zou dan nog een optie kunnen zijn idd.
 
Die koud watervrees hebben de meeste detailers denk ik wel gevoeld en een echt goede detailer zal altijd voorzichtig blijven... Iedere auto / lak / situatie is anders en een ongeluk zit in een klein hoekje!
Voordeel van testen bij CC is dat ze je ook advies kunnen geven over jouw specifieke toepassing van auto etc. Het is niet enkel de machine die je nodig hebt namelijk!
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
Persoonlijk zou ik voor geen van beide gaan...
De roterende is geen finisher en zeker geen beginnersmachine.
De 80 zou kunnen en zou voor mij echt een eerste aanvulling zijn als 2e machine (ik gebruik mijn Rupes mini (75mm) erg veel, maar ik zou dit niet als eerste machine willen op een grote auto. Kijk ook naar de DAP, dit is een 125mm machine. Nadeel van de Flex is dat er geen 75mm schijf op de 125 kan (dit kan met een DAP wel). Persoonlijk geen ervaring in hoe lang een accu machine meegaat bij een lange detail, maar ik zie dat er 2 accu's bij zitten dus dat nadeel wordt al weer opgevangen. Ik denk dat @Jansen je hier meer over kan vertellen. Bedenk je ook goed dat een accu machine niet bepaald een langere levensduur heeft wanneer een machine niet regelmatig wordt gebruikt...

Ik zou persoonlijk voor deze gaan met een aanvulling van een 80mm machine: https://www.carclean.com/nl/flex-xf...accu-excentrische-polijstmachine-18-volt.html
Een kleine machine kan, maar als je voor een ander een keer een auto aan wilt pakken met een 80mm schijf, dan ben je wel echt serieus lang bezig. Voor enkel eigen auto's is het wellicht overkomelijk, maar dan nog zou het mijn voorkeur niet hebben..
Daarbij, als je eenmaal begint ga je het toch niet bij 1 machine houden als ik je huidige arsenaal af en toe in topics voorbij zie komen!
 
bedankt voor deze reactie, mijn eerste aankoop zou een goede allrounder moeten worden, iets waar ik meer mee kan doen dan alleen de grote delen. Uiteraard realiseer ik mij dat ik dan langer bezig ben. Mijn auto heeft sowieso wel veel hoekje, verschillende delen dus het hoeft ook niet super groot te zijn.

Ondanks dat ik een beginner ben wil ik het wel in een keer goed doen, om te voorkomen (zoals ik dat vroeger altijd deed) twee keer het apparaat moet kopen (goedkoop en goed)

Ik denk inderdaad ook dat wanneer ik een keer begin er snel meer mensen om mij heen gebruik willen maken van mijn diensten.
 
Bedenk je dat een 80 een aanvulling is, maar de 125 de basis waarmee vrijwel iedere detailer een auto aanpakt. Kijk ook eens wat reviews op YouTube...

Informeer eens bij Carclean of je deze machines daar kunt testen. Verder, pak eerst de machines eens beet en kijk hoe groot een grote of kleine pad werkelijk is in verhouding tot je auto..

Het is dat het niet om de hoek is, maar in de omgeving Utrecht had ik alle formaten wel gehad om te testen (in Rupes vorm weliswaar)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
Er zijn veel verschillende backing plates op de DAP en dat maakt het een heel veelzijdige machine. Daarbij is de EVO echt een flinke stap voorwaarts in ergonomie en kwaliteit als ik de vorige modellen zo bekijk. Maar zelf de DAP mini is niet zo mini in vergelijking met de PXE, laat staan de iBrid.

Wat voor mij doorslaggevend is geweest: ik kon mij het meest herkennen in de rustige aanpak van @Jansen op zijn eigen auto. Ik hoefde daarom geen lange-halen-snel-thuis machine. Ik wilde een machine waarmee ik alles kon, zonder dat het apparaat zelf in de weg zou komen te zitten bij krappe of smalle stukken. De veelzijdigheid, het gemak, het draadloze, het geluidsniveau en de 75mm als grootste maat van de Flex PXE maakte dat de passende keuze. Toch nog een redelijk pad formaat en met 12mm uitslag evengoed een flinke correctiekracht als D/A. Om over het roterende maar te zwijgen.

Ik heb geen haast en doe lekker stuk voor stuk, zo kan ik rustig ontdekken en mocht het verder doorslaan komt die grote jongen wel er naast te staan :innocent:

Heb nu de mogelijkheid om ALLES aan de auto aan te pakken, van chirurgische hoekjes tot grotere panelen. Kom je er achter dat een bepaalde hoek of kromming teveel stall geeft....klik, 75mm er af, klik, 30mm er op, pad plakken, polish er op en door! En ja die grotere panelen moet ik in honderd duizend etappes doen, maar dat heb ik er (voor nu) voor over.

Als ik het draagvlak thuis zou hebben gehad, dan had ik natuurlijk ook de grote broer erbij gekocht, maar we praten niet over een tube tandpasta.....het is veel geld!
 
  • Leuk
Reactions: Marc O en DetaiLeo
Dat is t zeker! Ik snap die keuze ook wel heel goed! Ook de kleinere lijkt me een heerlijke machine.. Fout kun je denk ik niet zitten!
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
Alles is denk ik al gezegd. Met de pxe kan je alle delen polijsten, maar duurt het wat langer en met de xfe gaat het wat rapper, maar zal je sommige stukken niet (fatsoenlijk) kunnen polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
+1 voor alle reacties inderdaad.
Zelf heb ik al lang plezier van mijn DAP en later een mini ernaast gekocht.
Nog steeds ben ik van mening dat een DAP een prima allrounder is en dat het fijn werkt om af en toe van backingplate te kunnen wisselen. Daarna kwam de behoefte aan gemak van 2e machine in de vorm van de mini wat dan weer doorzette in nog meer finesse en compactheid in de PXE..

lang verhaal kort, alles is prima en “vaak ben je bang” maar komt goed! Ook hier het aanbod om een en ander te komen proberen en testen. Al is regio Friesland niet bepaald om de hoek..
 
Ik wilde een machine waarmee ik alles kon, zonder dat het apparaat zelf in de weg zou komen te zitten bij krappe of smalle stukken. De veelzijdigheid, het gemak, het draadloze, het geluidsniveau en de 75mm als grootste maat van de Flex PXE maakte dat de passende keuze. Toch nog een redelijk pad formaat en met 12mm uitslag evengoed een flinke correctiekracht als D/A. Om over het roterende maar te zwijgen.

Ik denk dat dit de kern is welke volledig aansluit bij de behoefte en uiteraard het financiele plaatje.

lang verhaal kort, alles is prima en “vaak ben je bang” maar komt goed! Ook hier het aanbod om een en ander te komen proberen en testen. Al is regio Friesland niet bepaald om de hoek..

Ik wil beginnen met die nieuwe TURTLE WAX HYBRID SOLUTIONS CERAMIC ACRYLIC BLACK POLISH deze is nog niet opgenomen in het assortiment van CC, mogelijk volgt deze anders ga ik hem in het buitenland bestellen.

Als ik Youtube moet geloven is dit een prima polish om mee te beginnen, "hufterproof" geen perfectie maar voor een auto die dagelijks gebruikt word waarschijnlijk meer dan prima. Dat er fillers inzitten vind ik geen probleem.

Doelstelling is om rustig aan te beginnen, niet te hard van stapel te lopen om dan op basis van de opgedane ervaring langzaam op te schalen.
 
  • Leuk
Reactions: Jahe en RoCo
Hmm, met alle respect zou ik gewoon voor een mooi polijstmiddel gaan. Een polish verwerken maar dan wel een super mooie machine kopen lijkt mij zonde... Pak een mooi polijstmiddel van Menzerna, Rupes, Monello of gelijk welke ander en probeer het gewoon. Op de DA stand van de machine gaat er echt niet zoveel gebeuren en aangezien je toch je tijd gaat nemen voor de detail, zou ik rustig naar een top resultaat werken in plaats van een resultaat dat na een paar weken weer terug valt...
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en DetaiLeo
Wees vooral niet te bang! Met een beetje gezond verstand en een fatsoenlijke testspot help je lak echt niet snel om zeep... En als je echt bang bent pak je een mooi testpaneel...
Te zien aan je keuze wil je graag de juiste weg op en dan denk ik dat echte correctie daar een deel van kan zijn!
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
hou eens op Xsara :p haha man man mam, je hebt helemaal gelijk, alleen de leermeester die ik zoek is nog niet open :)

Natuurlijk ga ik niks verprutsen althans daar ga ik vanuit, heb laatst met een verfbrander op de lak staan "" rammen" om vogelpoep vlekken weg te halen, dat ging ook prima.

Het zal idd een kwestie zijn van doen, gezond verstand gebruiken en een goede basis aanschaffen.
 
Ik vermoed dat je eerst handmatig aan de gang gaat? Dan snap ik de interesse in de TW polish, wil je echter machinaal dan moet je echt aan de welbekende drieluik denken: cut, polish, finish moet dan in je arsenaal zitten.

Cut klinkt heel heftig maar ik kan nu beamen dat met een foampad en een cutting compound je op Dual Action echt nog rustig bezig bent. Er zit nog zo'n groot verschil tussen die vorm en bijvoorbeeld het gebruik van wol of microvezel pads om vervolgens de sprong te hebben naar rotary. Het klinkt dus heftig maar in de praktijk is het een hele beheersde aanpak. Druk je te hard, staat je pad stil....heb je het apparaat te schuin, staat je pad stil....zit je tegen een vouw aan te duwen, staat je pad stil....het gaat zo beheerst.

In schril contrast met rotary, die gaat gewoon door. Druk je daar hard, schuur je dus nog harder. Die stopt niet, voor niets. En dat maakt hem zo krachtig, precies, maar zo gevaarlijk.
 
Hahaha, die leermeester is ook op youtube te vinden of gewoon met wat oefenen...
Ik ben echt niet iemand die mensen snel naar een gevaarlijke stap drukt, maar met gezond verstand kun je echt heel weinig verkeerd doen. Ik weet wel dat het heel demotiverend is als na een paar weken je weer terug bent bij af. Zeker gezien de machine die je nu koopt, waarbij er echt wel wat extra uren in een detail gaan zitten...
Kijk goed naar filmpjes over hoe snel te werken, welke patronen te maken en hoeveel polijstmiddel te gebruiken. Denk nooit "het is een merk X dus ik moet een zware combi gebruiken", maar maak een fatsoenlijke testspot en begin met een licht middel en schaal dan op.
Als ik de testspot heb gemaakt en ik doe de auto van een vriend, dan krijgt hij of zij ook gewoon de machine in handen en na een korte instructie en met wat toezicht helpen ze dan ook gewoon mee. Zo heel spannend is het echt niet!
 
  • Leuk
Reactions: Jahe en DetaiLeo
De afgelopen maanden ben ik niet heel actief geweest met deze hobby, een nieuwe woning kwam tussendoor en die zorgde voor het nodige tijdverdrijf.

Inmiddels zijn de grote klussen in het huis klaar o.a.

  • Vloer isolatie
  • Nieuwe dekvloer
  • Vloer verwarming
  • PCV boven beneden
  • Doorbraak draagmuur keuken
  • Nieuwe keuken
  • Nieuwe badkamer
  • Nieuwe kozijnen beneden (schuifpui o.a.)
  • Nieuwe CV ketel
  • Nieuwe Meterkast
  • Nieuw zolderraam
  • Stucen van muren en plafonds
  • Nieuw elecrtra gehele woning

In de wacht staan nog de nodige klussen, dakgoten, tuin voor en achter en schilderwerk rondom het huis.

We gaan dus langzaam weer naar buiten en aangezien ik mijn auto buiten was heb ik even kritisch naar het huishoudboekje gekeken en ja daar vond ik nog een beetje geld voor een waterontharder. Met een nieuwe keuken en badkamer niet heel moeilijk te verkopen aan moeders de vrouw ;)

Binnenkort wordt deze geïnstalleerd en dan kan ik voor het eerst vanaf mijn eigen oprit mijn auto kalkvrij gaan wassen, ik ben zeer benieuwd naar deze ervaring. Ik moet nog even geduld hebben maar ga jullie zeker op de hoogte houden van mijn ervaring.

Dus los van de klussen die nog moeten rondom en in het huis vanaf hier weer wat meer tijd besteden aan deze hobby ;)
 
zeker, ik heb niet stilgezeten en idd veel nieuw, er was dan ook 20jaar lang niks gedaan aan de woning....

zoals gemeld nu langzaam naar buiten toe werken, einde maand begin volgende maand de voortuin aanpakken zodat ik de auto normaal kan parkeren en wassen, met een beetje geluk zit de waterontharder er dan ook in.
 
Mijn “basic” producten zijn zo goed als op, tijd om weer wat nieuwe spullen in te slaan.

Ik maakte altijd gebruik van GG snowfoam lekker dik maar of het effectief zijn werk doet daarover ben ik nog niet uit.
Voor de handwas gebruik ik een shampoo van CP werk fijn maar is aan de prijs.
Nu mij weer een beetje ingelezen te hebben dacht ik aan het volgende:

Voorspoelen
Bilt Hamber touch less

Wassen
Dodo Juice Born to be Mild

Afspuiten
Gyeon Bathe+

Graag jullie inzicht wat kan beter of wat mis ik mogelijk.