• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Altos

Detailing guru
13 jan 2015
2.626
193
44
Beste lezers,

Ik had deze ochtend het idee om mijn motorkap en voorschermen op te frissen en te voorzien van diverse soorten wax, als een soort test zeg maar.

Via @m@rio en @Al-bundy heb ik een paar hele mooie waxen kunnen testen in de vorm van sample’s.
Hiervoor nogmaals dank heren!!!:party:
Ik test graag diverse producten en heb geen behoefte aan grote potten wax en dergelijke maar liever de 10ml, 20ml, 30ml, 50ml potjes. Deze zijn voor mij meer dan genoeg.

De samples welke vandaag getest gaan worden zijn:
Mitchell & King – Philip (show wax)
Mitchell & King – Trossachs (normale wax)
Mitchell & King – Elegance V3 (show wax)
Zymöl – Destiny (concours? wax)

Voorbereiding:
Ik ben begonnen (na het gebruikelijke wassen) met polijsten met de volgende middelen:
Rupes Duetto met groene Rupes pad en Rupes Quarz polijst middel (groene dop)
De lak geïnspecteerd met Rupes D201 Inspection Degreaser.
1-Rupes Green 1.JPG
1-Rupes Green 2.JPG

Daarna Rupes Duetto met witte Rupes pad en Rupes Diamond Ultra Fine Gel Compound polijstmiddel (witte dop) De lak geïnspecteerd met Rupes D201 Inspection Degreaser.
2-Rupes White 1.JPG
2-Rupes White 2.JPG

De lak ontvet met Gyeon Prep en laten uitdampen (paar minuten) om zeker te weten dat de lak schoon is, ik ken de D201 nog niet goed genoeg om dit zeker te weten.
2-Rupes White 3.JPG

3-Gyeon Prep 2.JPG


Waxen:
4-Wax Choice.JPG

Hierna ben ik op het linker deel van de motorkap (van links naar rechts als je voor de auto staat) begonnen met Mitchell & King – Elegance V3.
De verwerking is gemakkelijk, smeert lekker weg en met weinig doe je veel dus je kunt deze goed dun aanbrengen.

Middenstuk van de motorkap is gewaxt met Mitchell & King – Philip.
Deze wax smeert nog veel makkelijker dan de vorige, hij lijkt wat “vetter” te zijn en olierijk dus een veegje uit het potje is voldoende voor het hele middenstuk.

Het rechterdeel van de motorkap is gewaxt met Mitchell & King – Trossachs.
Deze smeert het minst lekker uit tot nu toe maar zie je wel het beste waar je geweest bent, zo is deze dus ook redelijk dun te smeren.

De 2 voorschermen van de auto heb ik gepolijst met de Rupes Duetto met Gele Rupes pad en Rupes Keramik Gloss Fine Gel Compound (gele dop)
Na ontvetten met Gyeon Prep heb ik hier Zymöl – Destiny op aangebracht.
Dit is de meest makkelijke wax om aan te brengen, je ziet niet waar je geweest bent maar voelt het wel…glijd je pad soepel over de lak, dan zit er wax, zo simpel.
Een hele kleine veeg uit de pot is voldoende voor een heel voorscherm.
De waxen hoeven niet te curen maar een minuut op 5 is altijd wel prettig om mijn doeken te pakken enzovoorts.
5-Wax Curing.JPG

Over doeken gesproken, ik heb ook diverse doeken gebruikt om de verschillen te voelen.
Ik heb gebruikt:
Monello – Peluche Verde
Rupes
– Doeken werden meegeleverd bij de Duetto (4 kleuren)
Waxaddict - Premium Edgeless Microfiber Cloth
De Monello’s heb ik veel en al langer dus die ken ik, De Waxaddict gebruik ik sinds kort vooral voor het uitpoetsen van wax.
De Rupes doeken heb ik nu gebruikt (ipv Monello) voor het uitpoetsen van het polijstmiddel wat me goed bevallen is.
De Monello doeken heb ik gebruikt voor het tussendoor inspecteren van de lak met D201 en ontvetten met Gyeon Prep.
Al met al een zeer positieve ervaring met alle doeken en deze doeleinden.

Uitpoetsen:

De volgorde van uitpoetsen is hetzefde als het aanbrengen maar ik zal een korte ervaring omschrijven van het afnemen van de diversen soorten wax.
M&K Elegance: Neemt makkelijk af met 1 a 2x aaien met de doek.
M&K Philip: Neemt zeer gemakkelijk af met 1x aaien is alle residu verdwenen.
M&K Trossachs: Neemt makkelijk af met 2x aaien met de doek.
Zymöl: Neemt het makkelijkst af maar blijf toch nawrijven (zal inmijn hoofd zitten) want het lijkt of het altijd “vet” blijft (wat niet zo is).
6-Wax Buffed 2.JPG
6-Wax Buffed 3.JPG
6-Wax Buffed 6.JPG
6-Wax Buffed 7.JPG
6-Wax Buffed 8.JPG

Na een korte beading en sheeting test een een bak koffie heb ik alle waxen nogmaals aangebracht om te kijken of er verschil te zien is.
Het afnemen ging exact hetzelfde als de eerder beschreven ervaring. Wel vind ik de glans beter uitkomen na de 2e laag, het lijkt me allemaal wat voller en gevulder (lastig te omschrijven) Alleen de Zymöl gaf me dit gevoel niet, weinig visueel verschil voor mij.
8-2nd Wax Buffed 2.JPG
8-2nd Wax Buffed 4.JPG
8-2nd Wax Buffed 5.JPG
8-2nd Wax Buffed 6.JPG
9-Flake Pop 1.JPG
9-Flake Pop 2.JPG


Oordeel en uitleg:

Ik heb geprobeerd zo eerlijk mogelijk te zijn in de boordeling van de waxen en hun eigenschappen.
De foto’s zijn onbewerkt, enkel geresized om geen reuze foto’s te plaatsen. Ik heb de filmpjes gecombineerd tot 1 filmpje met een stom muziekje en domme overgangen maar dat leek me makkelijker wegkijken (voor wie het überhaubt WIL kijken:p) dan vele losse filmpjes met mijn voetstappen en gehijg op de achtergrond. Ook de filmpjes zijn niet bewerkt, alleen geknipt en overgangen met text toegevoegd.
Filmpje ff op maximale resolutie zetten voor het beste beeld:


Ik vind dat de foto’s en filmpjes een goed beeld geven van de uitstraling van deze waxen maar met je eigen ogen zie wel beter de verschillen als je op diverse aspecten let dan op foto of film.
De zon had ook vaak een wolkje vandaag dus de groene kleur verspringt nog wel eens, dit is geen enhancement of iets dergelijks, gewoon een lens welke licht op diverse manieren binnenkrijgt.

Ik zal proberen aan te geven wat ik “zie” of denk te zien als iemand daar behoefte aan heeft.
Let wel, ik ben zeker geen professional of kenner, slechts een liefhebber die iedere dag bijleert en verschillende spullen en technieken graag uittest.

Bedankt voor het lezen en heb je vragen of opmerkingen hoor ik dat graag.

Gr. Altos :cool:
 
Dit soort testen zijn altijd interessant, zeker omdat het "high end" waxen zijn, en wat mij betreft mag je dit topic regelmatig even updaten.
En tja... de Philip Blijft een erg fijne wax qua looks :innocent:
De zymol destiny doet het op lichtere kleuren ook erg goed, en qua duurzaamheid en beading is dit ook een zeer mooie wax.



P.s. Blijft een heerlijke kleur die auto van je:cool:
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Ga ik zeker doen! Ik kijk de komende weken ff aan hoe de waxen zich gedragen zonder QD of iets dergelijks, alleen wassen met een pure shampoo (M&K Spa of Nanolex Pure) zonder toevoegingen om de test "schoon" te houden.
Het is een mooie ervaring om deze exclusieve producten te mogen testen, weer een verrijking van het arsenaal en kennis!
 
Mooi gedaan @Altos. Ik zie in glans/looks eerlijk gezegd geen verschil, maar dan heb je ook alleen maar top waxen gebruikt. En is je lak echt in hele mooie staat. Prachtige kleur en mooi gepolijst!
(Misschien dat op zo'n mooi oppervlak nog geen verschil te zien was tussen M&K en Action-wax op een filmpje )
Verschil tussen waxen is voor een deel beleving, maar ook voor een groot deel alleen in het echt te zien/meemaken.
Als ik een foto voor en na waxen maak, zie ik geen verschil, maar op het moment dat ik net gewaxt heb, is er geen twijfel over mogelijk dat de glans beter is.
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O en Altos
Helemaal mee eens @mdlange
Het is ook heel erg moeilijk om te zien, zeker op foto en film.
In het echt is het idd deels beleving maar vanuit sommige hoeken is het wel waarneembaar maar niet overduidelijk zeg maar.
Deze high end waxen maken kleuren ook niet donkerder ofzo dus zijn meer een doorkijkluik naar de ondergrond maar dan met een andere afwerking.

Bedankt voor je compliment, ik doe altijd mijn best om de lak er perfect bij te hebben staan voor de wax erop te zetten maar soms ben ik achteraf niet zo tevreden. Sinds ik Rupes spullen gebruik is het wel makkelijker om dit doel te bereiken vind ik, maar wel afhankelijk van de staat van de lak en de tijd die je er voor uit trekt natuurlijk.

Ik vind vooral het testen leuk voor mijzelf en het delen natuurlijk ook maar vandaag gaf het wel een goed gevoel dat mijn doel gehaald was...mijn lak heeft er nog nooit zo bijgestaan.
 
Ik ga binnenkort ook de Philip erop smeren. Dun opbrengen en dan zeer makkelijk afnemen.........Dat klinkt toch als muziek in de oren?
Als dan de glans en de beading ed ook nog top is dan ben ik blij.
Thanks @Altos
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Absoluut een makkelijke wax @Stefan O
Ik zou wel 2 lagen doen want dat verschil zag ik echt goed, niet persé op foto maar zeker in het echt.
Idd dun smeren en af aaien (afpoetsen kan ik het niet noemen) en dan genieten!
De beading en sheeting vind ik redelijk en voldoende maar niet niet spectaculair, maar daar zijn deze waxen ook niet voor gemaakt natuurlijk.

Op wat voor auto en lak ga je Philip gebruiken?
De verwerking en glans gaat je sowieso bevallen! Veel plezier alvast.
 
Leuk filmpje Michel, wat ik alleen lastig vind is de Zymöl qua beading en sheeting te vergelijken met de andere waxen in de test, omdat de Zymol als enige op een verticaal vlak zit. Bij droge schone lak is er inderdaad geen echt verschil te zien, voor zover ik kan beoordelen: ik heb het idee dat het verschil dat je denkt te zien, wordt veroorzaakt door de vormen van de auto, in combinatie met verschillende kijkhoeken naar de de delen van de motorkap, en door de lichtreflectie van de omgeving, en de stand van de zon. Kortom een hoop kleine verschillen waardoor het lastig is om de verschillen in de wax goed te beoordelen.

Eigen pleit dit ervoor om een soort 'pinstripe'-tape te hebben, waardoor je met een minimaal no-mans-land mooi de verschillen op één paneel kun laten zien.

Al-met-al een leuk filmpje en leuke foto's met bijbehorend verhaal, maar gewoon verrekte lastig om een objectief oordeel te vellen.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Zeker. Wat mij betreft wat te zacht. Als ik er naar kijk zit er al een kras in......
Met s20 kom je een heel eind.
Binnen kort doe ik alleen wassen, rondje finale, rondje professional polish en dan de wax erop. Niet te moeilijk.

Auto is echt heerlijk en ik vind hem prachtig. 3 liter v6 loopt echt geweldig en je hebt wat speciaals.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Leuk filmpje Michel, wat ik alleen lastig vind is de Zymöl qua beading en sheeting te vergelijken met de andere waxen in de test, omdat de Zymol als enige op een verticaal vlak zit. Bij droge schone lak is er inderdaad geen echt verschil te zien, voor zover ik kan beoordelen: ik heb het idee dat het verschil dat je denkt te zien, wordt veroorzaakt door de vormen van de auto, in combinatie met verschillende kijkhoeken naar de de delen van de motorkap, en door de lichtreflectie van de omgeving, en de stand van de zon. Kortom een hoop kleine verschillen waardoor het lastig is om de verschillen in de wax goed te beoordelen.

Eigen pleit dit ervoor om een soort 'pinstripe'-tape te hebben, waardoor je met een minimaal no-mans-land mooi de verschillen op één paneel kun laten zien.

Al-met-al een leuk filmpje en leuke foto's met bijbehorend verhaal, maar gewoon verrekte lastig om een objectief oordeel te vellen.
De Zymöl waxen staan erom bekend dat ze zeer hydrofobisch zijn dus zelfs een op een naast elkaar zou deze "winnen" op dat vlak.
Ik ben het met je eens dat het niet echt objectief is maar het is dan ook voor mijn/de lol, niks wetenschappelijks :joy:
De vormen spelen zeker mee maar ben ruim een uur aan het staren geweest met diverse lichtinval, reflectie onderwerpen in de lak en ik zie zeker wel verschil, maar als je het niet weet en je de auto bij je in de straat ziet staan zul je het niet snel vinden opvallen, je moet er naar zoeken zeg maar, is ook moeilijk uit te leggen met woorden, foto's en filmpjes, sorry.
Ik ga geen tape op mijn lak plakken voor dit soort dingen, dat mogen anderen doen bij hun auto's of sloopkappen, het ging er mij om of het op het ook te waarnemen is wat de soorten wax verschillen van elkaar buiten de verwerking.
Ik heb wel voor iedere wax een andere applicator en doek gebruikt en alleen afgenomen tot op het randje dus de "besmetting" is minimaal.
Over een tijdje na eenmpaar keer wassen en veel regen de komende welen zal ik wat update's plaatsen, en dan zie ik wel of het verschil nog zichtbaar is.
Vers aangebrachte wax kijkt toch anders dan "vervuilde" wax door weersomstandigheden, shampoo en dat soort dingen.

Ik ben blij dat je er kritisch naar kijkt, dat ben ik zelf ook ;)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik ben zeker tevreden met de spullen ja!
Ik vind het echt geweldig dat jullie zo met me mee gedacht hebben, anders had ik deze waxen niet makkelijk kunnen testen op deze wijze.
Een review of verslag maken is vaak lastig omdat je iets over wil brengen aan een ander maar die hebben niet gezien, geroken en gevoeld wat je zelf wel hebt dus dan heb je alleen foto's en filmpjes en wat text voor de uitleg.
Dit soort waxen zal (mede door de prijs uiteraard) niet iedereen aanspreken maar voor diegene die eens wat anders willen dan de standaard verkrijgbare soorten geeft het toch een kijkje wat er ook te koop is.
 
Erg leuke review!Zelf ben ik ook gek op samples en merken die de meeste niet zullen kennen of kopen.Ook al zal dat hier nog wel mee vallen :p

Resultaat is erg mooi in ieder geval.Ook een kleur die je niet gauw tegen komt.Leuk om te zien hoe ook andere kleuren dan standaard veel glans en diepte kunnen hebben.Keep up the good work.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Vandaag heb ik de auto voor het eerst weer gewassen sinds het aanbrengen van de waxen.
In real life zag ik nog steeds wel een heel licht verschil tussen de glans van de waxen maar het is me niet gelukt om dit ook op foto vast te leggen.
De beading was nog hetzelfde maar de sheeting was wel anders.
De sheeting was zeker nog aanwezig maar veel langzamer.
Philip was het eerste droog, Trossachs en Elegance beide even snel droog. Het duurde wel een minuut of 3 voor de hele motorkap weer volledig gesheet was máár er was werkelijk geen druppel achtergebleven...dus een hele goede maar langzame sheeting.
De Zymöl wax had wel een veel snellere sheeting maar zit natuurlijk ook op een verticaal deel van de auto.
Tijdens het wassen was wel duidelijk verschil te voelen tussen de M&K waxen en Zymöl. De Zymöl was vele malen gladder dan de andere waxen dus de MM Mit ging daar zeer glad overheen.

Overzicht:
IMG_0973.JPG


Scherpgesteld per waxdeel van bestuurderkant naar midden naar bijrijderskant:
IMG_0975.JPG
IMG_0976.JPG
IMG_0977.JPG


Scherpgesteld op de boom in de reflectie per deel:
IMG_0984.JPG
IMG_0982.JPG
IMG_0983.JPG


Wederom komen de foto's recht uit de iPhone 7, de kleur lijkt nu intenser maar dat zal aan de zon liggen denk ik.
Over een tijdje weer eens kijken hoe het er dan bijstaat.
 
  • Leuk
Reactions: Frans
Je bevindingen m.b.t. de gladheid van de Zymol panelen sluit helemaal aan bij de mijne.
Ongelooflijk hoe Zymol dat voor elkaar heeft gekregen.
Bijna coating achtige gladheid en sheeting, standtijd is alleen niet zó geweldig bij deze grandioze eigenschappen :)
Hij blijft wel langer beschermen uiteraard, maar de échte wow factor was er in mijn ervaring met een dikke maand / 1.5mnd wel af.
 
  • Leuk
Reactions: 350Z en Altos
Helemaal mee eens @ivo's !
De standtijd is idd wat korter maar de ultiem makkelijke verwerking maakt veel goed.
Ik heb liever eens in de 6 tot 8 weken een nieuw gewaxte auto dan een "just waxed look" welke sommige producten geven.
Ik vind het ook heerlijk spul, wel wat kostbaar maar voor mij is het dat waard.
 
  • Leuk
Reactions: ivo's