• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DIY "Pad Washer"

Heijneker

Detailing guru
27 jan 2020
416
138
28
Ilpendam
Misschien een handige tip voor mensen die polijsten, je hebt een prima pad washer waarschijnlijk al in huis! Maakt je pad goed schoon en werkt ook snel.

Wat je nodig hebt:
- Grit Guard
- 2 emmers (1 kleine, 1 grote)
- Afwasteiltje
- Gieter of een 5L fles
- Sprayer met verdunde APC 1:5 ~ 1:10

Die stel je als volgt op:
IMG20210415105139.jpg


Pad voor schoonmaak:
IMG-20210501-WA0006.jpg


Pad na schoonmaak:
IMG-20210501-WA0007.jpg


Hoe het werkt:
Één emmer (de kleine) en je watervoorraad (gieter of fles) vul je met lauwwarm water. De emmer moet goed vol zitten. De grit guard leg je in het afwasteiltje.

Met je pad op de polijstmachine, dompel je deze onder in het water. Je geeft een paar keer een heel minimaal klein beetje gas. Zodat de pad nèt door het water heen oscilleert. Niet te hard, anders krijg je overal spetters. Nog beter is als je de pad al draaiend (niet oscillerend) in het water dompelt. Je ziet de residuen er dan zo uitspoelen.

Vervolgens zet je de polijstmachine met de pad op de grit guard en op snelheid 3 laat je deze draaien, hiermee boen je als het ware de pad schoon. Je kan het beste met een hand de grit guard op z'n plek houden en met je andere hand de polijstmachine bedienen. Het afwasteiltje vangt de spetters en het water op en je zal merken dat deze snel volloopt. Deze handeling hoef je maar een paar seconden te doen.

Vervolgens zet je de polijstmachine met de pad in de tweede emmer en laat je de pad een paar seconden zo hard mogelijk draaien. Het verschilt per pad en polijstmachine hoe hard dit kan, het kan namelijk zijn dat je pad losraakt. Je zal merken dat het vibreren van de polijstmachine afneemt, naarmate er meer water uitvloeit. Zodra deze soepeler loopt is de pad droog genoeg.

Er blijft altijd een klein beetje water achter in de pad, maar ik heb gemerkt dat dit geen probleem vormt. Sterker nog, ik vind een vochtige pad fijner werken dan een droge.

Ik maak de pad na elke hit schoon en na elk paneel spray ik eerst APC op een draaiende pad en ga ik twee keer door het hele proces. Met microvezel en wollen pads vind ik het fijn om er een zachte borstel bij te gebruiken. Daarmee krijg je de haren wel uit elkaar.

Hopelijk heeft iemand er wat aan!
 
Laatst bewerkt:
Leuk idee, een variatie die ik voorstel is om in het wasteiltje ook lauw warm water te gieten en vervolgens eerst het pad uitknijpen en dan pas droog draaien in de emmer.
 
Ik zou een pad niet laten draaien op de Grit Guard zonder water erbij. En bij het droogdraaien zou ik op stand 1-2 beginnen om het meeste (zware) water eruit te slingeren, vervolgens de snelheid geleidelijk opvoeren. ;)
 
Er komt geen warmte/frictie bij kijken op de grit guard, ook met een ruwe pad niks van gemerkt. Daarbij zit er op dat moment ook veel water op de pad, wat voor koeling kan zorgen en de grit guard heeft geen spitse randen. Èn je doet het maar een paar seconden. Bovenstaande gele pad is al minstens 100x onderworpen aan deze marteling, werkt nog per-fect! Als je op snelheid drie draait op de grit guard is het gros van het water al uit de pad en kan je gelijk hoog beginnen in de emmer.

Probeer het maar, je hebt hem al in huis!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit soort dingen al vaker geprobeerd, vandaar mijn opmerking. ;)

Als ik ooit weer zoiets DIY ga proberen, ga ik de padwasher maken van PVC en veren. (Staat ook op het forum)
 
Oke top, dat kan! Ik heb er tot nog toe nul problemen mee gehad, en ik merk niks van warmte als ik aan de grit guard of de pad voel. Ligt misschien ook aan welke grit guard je gebruikt. De pads zien er ook nog top uit.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Volgens mij heb je ook nog van die inserts voor op het midden van de Grit Guard. (Bolletje)

De pad alleen onderdompelen (al dan niet luttele seconden draaiend), vervolgens op een droge Grit Guard even laten ronddraaien en water er al wat uitslingeren, dat werkte bij ons nooit zo lekker. Je maakt de pad veelal oppervlakkig schoon.
Toen we de pad daarna eraf haalden en handmatig schoonmaakte, toen kwam er nog steeds residu uit. Dus, vervolgens de Grit Guard nét onder water gezet en dan konden we terwijl de pad draaide ook wat druk zetten zodat de pad zich ook volzoog met water.


Begrijp me niet verkeerd, ik probeer je niet af te zeiken. ;) Probeer ook wat mee te denken.


Zal thuis eens op de PC gaan zoeken naar die inserts. Ik had ze liggen, maar zijn inmiddels zoekgeraakt.
 
  • Leuk
Reactions: Brad en Heijneker
En altijd fijn als iemand echt meedenkt natuurlijk, ook over de mogelijk gebreken/verbeterpunten en zijn ervaring deelt.

Hmmmm, ik heb mijn pads sinds ik dit doe eigenlijk niet meer normaal schoongemaakt (onder een kraan en uitknijpen), maar kan me voorstellen dat er dieper in de pads residu achterblijft inderdaad. Ook als ik met mijn pads over rubberen trim ben gegaan en deze grootendeels zwart ziet, krijg ik deze in 1-2x naar wens schoon, dus vandaar dat ik ze ook niet meer normaal heb schoongemaakt. Als je ziet wat voor smerige melk er uit een pad komt, zal er vast wel wat achter blijven inderdaad, tenzij je dit meerdere keren achter elkaar zou doen.

Ik heb er echter nog geen hinder van gemerkt naar mijn weten, als er residu in de pad achter blijft. Ik krijg mijn inziens goede resultaten met polijsten en ik merk weinig aan micro-marring of haze die ik daaraan zou durven te wijten. Misschien dat het polijstmiddel moeilijker afneemt in vergelijking met een perfect schone pad, maar dat doe ik al een tijd met een natte doek om dat probleem te omzeilen.

Het lijkt mij ook logischer dat de grit guard meer reiniging geeft als deze onderwater staat. Alleen als ik ook maar iets van snelheid combineer met een natte pad, wordt het een grote rotzooi in m'n poetspaleis! En dan komt er ook teveel water op m'n polijstmachine. Misschien omdat mijn machine een slag van 15mm maakt?
 
Ik maak mijn pads altijd erg goed schoon, dus door-en-door. Als het oppervlak schoon is, zal je aan je polijstbeeld niks merken, maar IN de pad bouwt er meer warmte op.

Deze warmte maakt je pad dus sneller warm en dus zachter. (Hijg maar eens in een schone, droge pad; hij wordt zachter)

Een 15mm zal meer water van zich afslaan, inderdaad. :p Een idee zou zijn om een emmer met deksel te pakken, in het midden een gat maken die wat hlgroter is dan je machine-kop, deksel vervolgens doormidden snijden. Dan één helft op de emmer klikken en laten zitten, bij het schoonmaken de kop onder de ene helft manoeuvreren en de andere helft erbij klikken.
... Dan heb je een spatvrij gebeuren.;)
 
Als Heijneker zijn pads al schoonmaakt voor het vuil diep in de pad is getrokken, kan het zijn dat er vrij weinig vuil diep in de pad zit.

Deze opstelling is wel een aardig begin, maar ik denk dat ik er niet gelukkig van zou worden: bij mij spettert er dan naar alle kanten water als ik de draaiende pad in het water laat zakken, of gaat het op een andere manier mis. Voor het droogdraaien denk ik dat ik een kleine emmer met deksel aan zou passen. Gat in het midden van de de deksel waar de as van de machine doorheen past, en dan een twee grote halve cirkels om dat gat voor een flink deel lossnijden, zodat je zo de backing plate met pad (stilstaand) door de deksel kan schuiven om schoon te draaien.