• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Dodge RAM 1500 5.7L V8 Exterieur detail

RoyR

Detailing guru
3 jan 2015
5.868
193
27
Zwolle
Dodge RAM 1500 5.7L V8 Exterieur detail
Vorige week werd ik benaderd, en werd er gevraagd of ik een auto kon doen. Het liefst z.s.m. i.v.m. vakantie.
Zoals jullie weten, heb ik sinds kort mijn eigen onderneming gestart in de 'detailing'. En zo'n Dodge RAM 1500 als eerste klus, zag ik eigenlijk ook wel zitten! Mooie uitdaging namelijk.
Zo gezegd, zo gedaan. Donderdagavond kwam de eigenaar de auto brengen, en hebben we deze samen gewassen. En daar stond een auto van net 5 jaar oud, die volledig was ''misbruikt" door een van de vorige eigenaren. Volledig onder de swirls, diepe krassen, paaltjes geraakt, en ga zo maar door.

Vrijdag ben ik begonnen om de deuropeningen te reinigen, en de lak af te nemen, en vervolgens gekleid. Zaterdag begonnen met het polijsten, en zondag het polijsten afgemaakt, en maandag de lak voorzien van Gyeon Cancoat. En de ruiten in de Soft99 Glaco gezet.

De auto bij aanvang, na het wassen & Was proces:

Begonnen zoals altijd, met de velgen, banden en wielkasten.
Velgen ingespoten met Kenotek 4200 iron remover. Gevolgd door een foampje van P&S Bruke buster. Vervolgens met diverse velgenborstels, wheel mitt en kwasten gereinigd. De banden gereinigd met Gyeon Tire cleaner.
Daarna de auto ingefoamed met Bilt Hamber Autofoam. Even het vuil laten losweken, en toen begonnen met het echte wassen. Gedaan met een willekeurige shampoo, en diverse washmitts en kwasten.
20240710_192600[1].jpg



Toen de auto binnen stond, verder gegaan met het schoonmaken van de deurlijsten, kofferbakklep en tankklep.
Dit is gedaan met Poorboys APC+D, een kwast en de stoomreiniger.
20240710_192724[1].jpg


Kleien:

Begonnen op de motorkap, na nog geen kwart deel van de motorkap gedaan te hebben, zag de klei er zo uit:
20240705_163657[1].jpg


Lakdiktemeting:

Ja, deze auto is groot, lomp, dik, of hoe je het ook noemen wil. Ook de lak was 'dik'. Waardes tussen de 190 en 275 micron. Ik dacht eerst dat de auto was over gespoten, maar aangezien @nicknameless ook een dezelfde soort auto heeft gedaan, kwam ik erachter dat deze lakdiktes dus normaal zijn.
20240709_202557[1].jpg


Staat van de lak:

Ellende... Voor zo'n jonge auto zag deze er echt niet best uit. Overal swirls, vegen, diepe krassen. Het leek er op of er is gewassen was met een grindtegel. :D
Vrijwel elke spatbord heeft ooit eens wat gekust...
20240710_193121[1].jpg

20240710_200102[1].jpg


Polijsten:

Ik wist niet wat ik kon verwachten van de lak. Hard, zacht? Begonnen met een testspot op de motorkap. Menzerna Cut Force Pro Speed Compound & Finish op een rode Gyeon Compound pad. Dit gaf redelijk resultaat. Maar nog niet naar wens. Toen geprobeerd met een paarse Gyeon pad. En dit ging al een stuk beter.
Besloten om met deze combi verder te gaan. Tot dat ik bepaalde krassen er toch niet uit kreeg met deze combinatie. Toen de Menzerna 400 uit de kast gepakt, en deze lokaal gebruikt. Na dat ik de gehele auto rond was met het compounden, nog een rondje gedaan met Menzerna 3800 voor de ultieme glans.

20240710_200118.jpg


20240710_195715[1].jpg



Bescherming:

In overleg met de eigenaar besloten om de lak in de Gyeon Cancoat Evo te zetten. Na 2 rondjes met Gyeon Prep, de Cancoat aangebracht d.m.v. een microvezel applicator, en uiteraard afgenomen met 3 verschillende doeken, zodat er geen high spots ontstaan.
De ruiten zijn na het polijsten met Autoglym glass polish, nog een keer afgenomen met Gyeon Prep. En daarna is de voorruit in de Soft99 Glaco Ultra gezet. En alle overige ruiten in de Glaco DX.
20240710_201035[1].jpg


20240710_200132.jpg


Puntjes op de i:

- Ruiten van binnen gereinigd met Gyeon Glass.
-De banden behandeld met Meguiars Endurance, want dat hoort toch bij zo'n dikke Amerikaan!
- Wielkasten behandeld met Autoglym vinyl and rubber care.
- Lak nog nagelopen met Gyeon Cure.

Eindresultaat:
20240710_200154.jpg
20240710_200226.jpg

20240710_201035[1].jpg
 
Lekker bezig geweest en flink aan de bak gemoeten zo te zien, maar mooi resultaat behaald en de eigenaar zal wel geschrokken zijn hoe hij er nu zo. mooi bij stond.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Wat een kunstenaar: van zwarte lak met swirls naar zwarte hoogglanslak met flakes. :cool:

Waar ik nog wel benieuwd naar ben, is wat je met de treeplanken hebt gedaan, dat lijkt me bij dit soort auto's nog wel een dingetje om die netjes te krijgen. (bij de na-foto's zijn de treeplanken volgens mij overal ingeklapt.)
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Oei dat is een flinke klus geweest maar met een heel mooi resultaat zeg, loon naar werken hij staat er weer blinkend bij :cool::cool:.
Goed verslag gemaakt met duidelijke foto's van alle uitgevoerde stappen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Wat een kunstenaar: van zwarte lak met swirls naar zwarte hoogglanslak met flakes. :cool:

Waar ik nog wel benieuwd naar ben, is wat je met de treeplanken hebt gedaan, dat lijkt me bij dit soort auto's nog wel een dingetje om die netjes te krijgen. (bij de na-foto's zijn de treeplanken volgens mij overal ingeklapt.)
Die waren vrij netjes. Dus die heb ik alleen behandeld met Gyeon Cure.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Mèèèn wat een enorm brok auto is zo'n Ram. Knap dat je het ineen paar dagen hebt gefixt. Goed beschreven ook. Veel succes voor de toekomst!
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Wow, op de foto's lijkt het nog enigszins "oke" qua formaat. In het echt was het echt een enorme auto. Bizar om voor het eerst zo naast te staan. Ondanks het formaat ziet hij er weer prachtig uit!
 
  • Leuk
Reactions: RoyR