Dodge RAM 1500 5.7L V8 Exterieur detail
Vorige week werd ik benaderd, en werd er gevraagd of ik een auto kon doen. Het liefst z.s.m. i.v.m. vakantie.
Zoals jullie weten, heb ik sinds kort mijn eigen onderneming gestart in de 'detailing'. En zo'n Dodge RAM 1500 als eerste klus, zag ik eigenlijk ook wel zitten! Mooie uitdaging namelijk.
Zo gezegd, zo gedaan. Donderdagavond kwam de eigenaar de auto brengen, en hebben we deze samen gewassen. En daar stond een auto van net 5 jaar oud, die volledig was ''misbruikt" door een van de vorige eigenaren. Volledig onder de swirls, diepe krassen, paaltjes geraakt, en ga zo maar door.
Vrijdag ben ik begonnen om de deuropeningen te reinigen, en de lak af te nemen, en vervolgens gekleid. Zaterdag begonnen met het polijsten, en zondag het polijsten afgemaakt, en maandag de lak voorzien van Gyeon Cancoat. En de ruiten in de Soft99 Glaco gezet.
De auto bij aanvang, na het wassen & Was proces:
Begonnen zoals altijd, met de velgen, banden en wielkasten.
Velgen ingespoten met Kenotek 4200 iron remover. Gevolgd door een foampje van P&S Bruke buster. Vervolgens met diverse velgenborstels, wheel mitt en kwasten gereinigd. De banden gereinigd met Gyeon Tire cleaner.
Daarna de auto ingefoamed met Bilt Hamber Autofoam. Even het vuil laten losweken, en toen begonnen met het echte wassen. Gedaan met een willekeurige shampoo, en diverse washmitts en kwasten.
Toen de auto binnen stond, verder gegaan met het schoonmaken van de deurlijsten, kofferbakklep en tankklep.
Dit is gedaan met Poorboys APC+D, een kwast en de stoomreiniger.
Kleien:
Begonnen op de motorkap, na nog geen kwart deel van de motorkap gedaan te hebben, zag de klei er zo uit:
Lakdiktemeting:
Ja, deze auto is groot, lomp, dik, of hoe je het ook noemen wil. Ook de lak was 'dik'. Waardes tussen de 190 en 275 micron. Ik dacht eerst dat de auto was over gespoten, maar aangezien @nicknameless ook een dezelfde soort auto heeft gedaan, kwam ik erachter dat deze lakdiktes dus normaal zijn.
Staat van de lak:
Ellende... Voor zo'n jonge auto zag deze er echt niet best uit. Overal swirls, vegen, diepe krassen. Het leek er op of er is gewassen was met een grindtegel.
Vrijwel elke spatbord heeft ooit eens wat gekust...
Polijsten:
Ik wist niet wat ik kon verwachten van de lak. Hard, zacht? Begonnen met een testspot op de motorkap. Menzerna Cut Force Pro Speed Compound & Finish op een rode Gyeon Compound pad. Dit gaf redelijk resultaat. Maar nog niet naar wens. Toen geprobeerd met een paarse Gyeon pad. En dit ging al een stuk beter.
Besloten om met deze combi verder te gaan. Tot dat ik bepaalde krassen er toch niet uit kreeg met deze combinatie. Toen de Menzerna 400 uit de kast gepakt, en deze lokaal gebruikt. Na dat ik de gehele auto rond was met het compounden, nog een rondje gedaan met Menzerna 3800 voor de ultieme glans.
Bescherming:
In overleg met de eigenaar besloten om de lak in de Gyeon Cancoat Evo te zetten. Na 2 rondjes met Gyeon Prep, de Cancoat aangebracht d.m.v. een microvezel applicator, en uiteraard afgenomen met 3 verschillende doeken, zodat er geen high spots ontstaan.
De ruiten zijn na het polijsten met Autoglym glass polish, nog een keer afgenomen met Gyeon Prep. En daarna is de voorruit in de Soft99 Glaco Ultra gezet. En alle overige ruiten in de Glaco DX.
Puntjes op de i:
- Ruiten van binnen gereinigd met Gyeon Glass.
-De banden behandeld met Meguiars Endurance, want dat hoort toch bij zo'n dikke Amerikaan!
- Wielkasten behandeld met Autoglym vinyl and rubber care.
- Lak nog nagelopen met Gyeon Cure.
Eindresultaat: