• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dodge RAM 1500

hi_sven

Detailing trainee
7 mrt 2013
381
20
Beste detailer,

Ik ben nog beginnend maar kreeg nu al een leuk projectje aangeboden. (wat weten sommige mensen snel van je hobby af!)
Een Dodge RAM 1500 heeft last van "roest spikkels" op de beugels (op de achterklep). De eigenaar heeft zelf al vaak gepoetst maar het komt elke keer terug.
De eigenaar heeft het er ook over dat er metaal in de beugels zit waar hij zich zorgen om maakt.

Misschien klinkt het jullie al bekend in de oren en weten jullie welk "wonder middel" ik nodig heb?

Momenteel heb ik alleen Turtle Wax Chrome & Metal Polish in mijn collectie wat een beetje in de buurt komt. Dus advies is zeker welkom!

Komend weekend ga ik het kwaaltje inspecteren en zal ik wat foto's maken en hier posten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Weet niet of je ook Iron-X in je collectie hebt?

Zou anders eerst dit gebruiken na een wasbeurt.;) .Zoek maar op Iron-X en je zal een hoop vinden erover :lol

Ja die heb ik en ben ook bekend met het daarbij behorende geurtje :)

Maar verwijderd Iron-x het roest niet alleen? Het moet het natuurlijk ook stoppen of in ieder geval aanzienlijk vertragen...

De beugel is van roestvrijstaal (A2 of A304 kwaliteit). Er zit nog genoeg ijzer in het metaal waardoor het alsnog gaat roesten.

Je kan de beugel polijsten met een metal polish en daarna "luchtdicht" verzegelen middels een wax en/of sealant. Misschien nog beter: C-Quartz of DLUX.

Daarom heet het officieel ook roestvaststaal

Ik zou eerst maar eens beginnen met schoonmaken (APC)
RVS sealen kan je ook met een Innosoft van Emergo

Welkom op dit forum Paul. Heb je je speciaal aangemeld voor deze commerciële kans?
Ik hoop snel een mooie detail van je te zien.
Edit: spammert was razendsnel verwijderd.

@ topicstarter: mooie bak zeg en een uitdagend karwei, niks toe te voegen aan de eerdere tips.

Dank voor alle tips!

Dit weekend ga ik het eerst proberen met de spulletjes die ik heb:
  1. Goed schoonmaken met PB APC (1:14?)
  2. Behandelen met Iron-X
  3. Kijken of kleien nog wat wil doen
  4. Turtle Matal polish (uiteraard even met 3M tapen zodat de klep niet wordt beschadigd)
  5. Collinite 915 en/of NXT 2.0

@nicknameless Moet zeggen dat de CQuartz er ook erg interessant uit ziet maar we proberen het eerst even met de middelen die we hebben. Vorige maand al 2 flinke bestellingen gedaan en ik kan het natuurlijk niet bij 1 product laten :-"

@RedCat: Innosoft kom ik alleen reinigers tegen, geen sealers. :schaam Maar zal het eerst even met de 915 gaan proberen.

Uiteraard wordt de hulp hier zeer gewaardeerd: ik zal foto's maken voor/na en een show-off maken als het resultaat goed is. :ja
Zal dan vanuit dit topic daar naartoe verwijzen.

Afgelopen weekend dus de klus gedaan, de eigenaar stond versteld van de vele stappen en bijbehorende de middeltjes ;-)

De stappen:
1.) PB APC (ca. 1:10)
2.) Twee rondjes Iron-X
3.) Kleien (jeetje wat werd die klei bruin, uiteraard :P)
4.) Turtle Metal Polish
5.) Beschermen met collinite 915

Ben vergeten een voor foto te maken, maar gelukkig had ik nog net op tijd een foto gemaakt tijdens de iron-x behandeling
imag0768h.webp

En aan het eind ook nog een foto gemaakt. Het is niet helemaal weg maar zeker aanzienlijk verminderd.
imag0770t.webp

De eigenaar wou al betalen ondanks dat ik daar niet zo nodig wat voor terug wou, voor mij ook een experiment... Heb afgesproken dat hij eerst maar eens moet kijken of het werkt.

Ben erg benieuwd hoe lang het nu "schoon" blijft.

nicknameless;322224 zei:
Dan liever 2 laagjes Collinite 915 aangezien er in de NXT milde cleaners zitten die een vorige laag deels aantasten.
En daarbij is de standtijd van de 915 een factor 30 t.o.v. de NXT

;)

Niet om negatief over te komen en ja ik weet dat Meguiars goed is in bepaalde middelen te mixen met cleaners, maar hoe kan een (duurzame) carnauba wax sterker zijn dan een op polymeren gebaseerde sealant? Met alle respect, misschien mis ik weer wat informatie net zoals bij de C- Pro Quartz wat ik dan nog wel een beetje kan geloven, maar bij een wax mag je me dat ook weleens uitleggen.