• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Alfa Romeo 156 Sportwagon - Grigio Sterling '03

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Zoals jullie misschien wel (of niet natuurlijk...) gelezen hebben in het "wat is je laatste aanwinst topic" heb ik mezelf onlangs getrakteerd op een (niet helemaal) nieuwe auto.
Eigenlijk in eerste instantie als een soort overbrugging. Ik ben op zoek naar een Alfa 159 JTD, maar ik heb nogal specifieke wensen (rode SW, TI uitvoering met xenon en liefst cognac leer en Bose audio), dus dat kan best nog even gaan duren.
Zodoende had ik eigenlijk een of andere 500 euro frikadel willen kopen. Mijn liefhebbers-hart kon de aanblik van een vale Almera of gare Carisma echter niet aan. Zodoende het "auto voor de prijs van een fiets" doel een beetje gemist.

Na heel veel ellende bekeken te hebben (wel perfecte polijst-en-wetsand-oefen-projectjes trouwens) thuis gekomen met een Alfa Romeo 156 Sportwagon uit 2003. Gekocht van een Alfa-monteur en dus technisch heel erg fris. Alles, maar dan ook echt alles werkt, alles voelt strak aan en het motortje (1.8 Twin Spark) loopt als een klokje, klinkt als muziek en gebruikt nagenoeg geen olie.

Toch waren er 2 kleine minpuntjes. Het eerste is de kleur... Ik heb gezworen nooit meer een zilveren auto te kopen, maar net als bij de Lexus was er toch nog sprake van enig gezond verstand en heb ik die belofte laten vallen in ruil voor frisse techniek.

Het tweede minpuntje was de optische staat van de auto. Op de een of andere manier lijkt het of veel monteurs liever sleutelen dan poetsen. Daardoor was de auto optisch een beetje, hoe zeg ik dat mooi, ongepolijst... Laat dat nou net iets zijn wat ik prima zelf kan aanpakken!

Zodoende werd dit wel een heel erg uitgebreide detail. Alles bij elkaar zullen er, verdeeld over 5 avonden, een vol weekend en nog een halve dag, een uurtje of 30 a 40 in gegaan zijn, maar... Nou ja, dat beoordelen jullie straks maar onder aan deze pagina.

Tijd voor beeld!

Te beginnen met de auto bij aanschaf:
Naamloos-_zpsfw9h8ahb.jpg


IMG_6066kopie_zpshjp1dt5o.jpg


IMG_6070kopie_zpsau3pa3hu.jpg


IMG_6613kopie_zpswrvljmtf.jpg


Zoals jullie zien... De basis is helemaal niet verkeerd. Het leer is nog best wel netjes en de auto heeft vrijwel geen deukjes. Dat gecombineerd met de prima technische staat gaf mij meer dan voldoende motivatie om er eens echt hard tegenaan te gaan.
Ohh ja, het helpt ook wel dat ik echt met enorm veel plezier in de Sportwagon rij. Ik heb altijd een bepaalde scepsis gehad ten opzichte van Italiaanse auto's en Alfa's in het bijzonder (die reputatie he...), maar ik kan niet anders zeggen: het is echt een heerlijke auto. Stuurt echt prachtig, direct en met veel gevoel. Het motortje maakt er geen raceauto van (140pk of zoiets), maar is soepel, trekt mooi van onderuit en draait gretig toeren. Alles wat je wenst zit erop en aan, van leer en cruisecontrol, via dual zone airco en elektrische ramen, tot radio/cd-wisselaar/navi aan toe. Nog opvallender is dat alles echt mooi en degelijk aanvoelt, rammeltjes zijn afwezig, de auto is stil en zelfs de afwerking is alleszins aardig. Okee, het is geen Lexus op dat gebied, maar zeker niet verkeerd.

Ik praat weer te veel... Niet l*llen maar poetsen!

Of toch niet eigenlijk. Naast heel veel poetsen is er ook wat geklust. Gezien dat dit Carclean en niet Carfix is zal ik jullie niet opzadelen met 50 foto's van restauratie werkzaamheden, maar dit soort dingen konden echt niet op een verder zo mooie auto en die gaan met de beste trim detailer niet meer weg:

Alfa%201_zpsjogjhxkg.jpg


Even een opsomming van de knutsel klusjes dus:
-Nieuwe logo's gemonteerd
-Nieuwe kentekenplaten met opgelegde letters gemonteerd
-Spiegelvoetjes gedemonteerd, opgeschuurd en opnieuw zwart gelakt
-Parafanplaat gedemonteerd, opgeschuurd en opnieuw zwart gelakt
-Ruitenwisserarmen gedemonteerd, opgeschuurd en opnieuw zwart gelakt
-Asbak gemonteerd. Die was bij de vorige eigenaar afgebroken tijdens het monteren van een radio. Op zich mis ik hem niet, maar hij hoort er gewoon te zitten. Een slopertje stond deze af om mijn interieur compleet te maken.

Nu is het echt tijd om te gaan poetsen.

Begonnen met de vale koplamp links aan te pakken. Rechts was al ooit een nieuwe in gekomen volgens de rekeningen die bij de auto zaten. Links was nog mat en geel uitgeslagen.
Begonnen met de vale waas eruit te schuren. Nat geschuurd met achtereenvolgens korrel 1200, 1500, 2000 en 2500. Toen de Rupes Mini erbij gepakt en eerst met een blauwe en toen met een gele pad alle overgebleven wetsand sporen eruit gehaald en afgetopt met een sealer. Ziet alvast beter uit:
ALfa%2013_zpsajewvswk.jpg


Zaterdag begonnen met het motorruim aan te pakken. Borsteltje erbij, flesje APC gemaakt 1:5 en wat oude microvezeldoeken bij de hand. Meteen de parafan maar even gedemonteerd en de composthoop daaronder verwijderd. Meteen ook alles netjes schoon gemaakt daar. Motorkap slot met wat industrie ontvetter en een kwast ontdaan van alle vuil en ingespoten met WD40. Kunststof delen onder de kap nog even behandeld met Meguiar's Ultimate Black trim detailer.

IMG_6618kopie_zpsgb760jnk.jpg



Zaterdag avond de auto ook alvast even gewassen. Lekker sopje klaargemaakt, goede shampoo erin, 2 washmitts erbij (1 voor de onderste delen waar het meeste zand zit en 1 voor de hogere delen) en een emmertje water om de mitts in te spoelen.

Vervolgens de lak ingespoten met Monello Non Ferro. Op zilver zie je goed wat dit doet. Zat echt een hoop vliegroest op de lak!

IMG_6633_zpszujxzj5n.jpg


Daarna de klei maar eens uit de kast getrokken en de lak gekleid. Bij de recente bestelling Poorboys claylube mee laten komen. Weer een fijn product van PB. Ruikt ook echt lekker...

IMG_6638_zpsdax7zqpf.jpg


Nu de lak ontdaan is van alle vervuiling is de echte staat van de lak te zien. Helaas is het op zilver dan weer heel lastig om krassen, swirls en lakdefecten in beeld te krijgen. Net voor de lichtbundel zie je een beetje van de defecten die in de lak zitten. Ondanks dat ze lastig op foto vast te leggen zijn verpesten deze beschadigingen de glans van de lak wel behoorlijk.

IMG_6642_zpsaducxzsk.jpg


Inmiddels werd het te donker om nog verder te gaan. Zondag dus verder gegaan.
Op Zondag begonnen met het beschadigen van de lak. Ehhm, wetsanden bedoel ik. Aantal plekjes gevlakt die ik bijgetipt had en op 9 plaatsen wat krassen uitgeschuurd. Is toch elke keer weer zo'n "als dat nog maar goed komt" momentje. Na de eerste behandeling met korrel 1500 ziet het er zo uit:

IMG_6663_zps3f9ojgq3.jpg


Vervolgens deze plekjes verder strak gemaakt met korrel 2000 en 2500, waarbij ik bij elke stap omhoog qua schuurpapier een iets groter gebied meegepakt heb om zo min mogelijk zichtbaar textuur verschil te krijgen. Door bij elke stap een wat groter gebied te pakken krijg je een mooie vloeiende overgang. Gevolg daarvan is wel dat je halve auto onder de matte plekken zit... Gelukkig is dat tot nu toe nog elke keer goed gekomen.

IMG_6664_zpsejdxbdvb.jpg


Gelukkig is het ook nu weer helemaal goed gekomen. Alle plekken die gewetsand waren zijn behandeld met een grove pad en compound op de kleine Rupes machine (vind ik net wat fijner om dit soort lokaal werk mee te doen dan de grote).

IMG_6666_zpsy68cnx42.jpg


Vervolgens de hele auto onder handen genomen met een polijstbeurt in 2 stappen. Na het polijsten de lak gevoed en de glans nog wat mooier opgehaald met een glaze. Tot slot de auto voorzien van 2 laagjes wax met een uurtje wachten tussen de eerste en de tweede laag. Helaas ging toen het licht uit. Nee, niet bij mij, hoewel ik best wel moe was van al dat poetsen. Wat toen wel mooi te zien was is hoe sprankelend de metallic uitkomt na het polijsten.

IMG_6679_zpswipxl62e.jpg


Maandag was ik vroeg thuis van werk, dus de kans gegrepen om de laatste dingetjes even aan te pakken. Plastic delen even in de trim detailer, bandjes voorzien van een laagje bandenzwart en het interieur even onder handen genomen. Het leer van de stoelen en deurpanelen gereinigd met een leer reiniger en vervolgens voorzien van een leder sealant. Het dashboard en de deurpanelen goed schoongemaakt met wat verdunde apc en vervolgens afgewerkt met een interieur detailer. Toen het tapijt en de matten goed gezogen en schoongemaakt met een fabric cleaner. Tot slot de ramen even mooi schoongemaakt, de voorruit even gepolijst met een glaspolish en alle ramen in de clearvue gezet.

Het was een hoop werk, maar ik ben zeer tevreden met het resultaat. De Alfa staat er echt weer lekker fris bij en ik weet vrij zeker dat ik er nu met nog meer plezier in zal rijden.

Voor degene met een lijstjes fetish even een opsomming van de gebruikte producten:

Exterieur:
-Meguiar's NXT shampoo
-Microfibre washmitt
-Lambswool washmitt
-1:10 verdunde All Purpose Cleaner (APC)
-Meguiar's detailing brush

-Monello Non-Ferro

-Poorboys Claylube
-Monello Dolce Verde klei

-3M wet schuurpapier korrel 1500, 2000 en 2500

-Rupes Bigfoot LHR 15 5" DA polisher
-Rupes Bigfoot Mini LHR 75 3" DA Polisher
-Rupes 3" blauwe pad en compound voor het verwijderen van de wetsanding
-Rupes Groene pad (3"en 5") en compound voor de lakcorrectie
-Rupes Gele pad (3"en 5") en compound voor de finishing polish
-Gyeon Q2M Prep inspectiespray voor het verwijderen van polijstresidu

-Poorboys White Diamond glaze

-Dodo Juice Diamond White Hard wax
-Dodo Juice Light Fantastic Soft wax

-Meguiar's Ultimate Black


Velgen en banden
-1:10 APC om de banden te reinigen
-Monello Non-Ferro velgenreiniger

-Gyeon Q2M Tire bandendressing
-Smartwax Rimwax


Motorruim
-Industrie ontvetter
-APC 1:4
-Detailingbrush
-WD40
-Meguiars Ultimate Black


Interieur
-Meguiar's Gold Class Leather cleaner
-Meguiar's Gold Class Leather sealant

-APC 1:10
-Meguiar's Ultimate interior detailer

-Meguiar's Fabric Cleaner


Ruiten:
-Meguiar's glass cleaner
-Nanolex Glass polish en 5" glas polijst pad
-Turtle Clearvue


Daarnaast uiteraard een halve pallet microvezeldoeken van Meguiar's en Monello, plus een stapel microvezel en foam applicator pads.

Al dat spul samen (akkoord, gecombineerd met een hoop motivatie, spierkracht, vrije tijd en gestoordheid) geeft dan het volgende resultaat:

DSC_0115kopie_zps19uu84xt.jpg


DSC_0118kopie_zpsf7lbivqn.jpg


DSC_0117kopie_zpsb3whnx8q.jpg


DSC_0124kopie_zps1l2wjnq3.jpg


DSC_0125kopie_zpsgds8ebjn.jpg


DSC_0129kopie_zps9u7rucdt.jpg


DSC_0128kopie_zpspbtuh3bn.jpg


IMG_6625kopie_zpse6qsgwjc.jpg


Na een regenbui even de camera gegrepen. De Dodo wax geeft echt een geweldig mooie beading. Par beauty shotjes:

DSC_0131kopie_zpsv8gfwko8.jpg


DSC_0133kopie_zpsw1wsj9yh.jpg


DSC_0137kopie_zpstrwj3sxe.jpg


DSC_0140kopie_zpsliymihwm.jpg


DSC_0142kopie_zpskb0vhmhw.jpg


DSC_0144kopie_zpsulfn2djj.jpg


DSC_0156kopie_zpsjakb8lkf.jpg
 
Ik vind 'm mooi! En ik hoop van harte dat je die 159 vindt die je zo graag wilt, want daar wil ook wel een show off van zien :yum
 
Tjah, de 156 is echt een tijdperk geweest van introductie in '97 tot zijn einde in 2005. In 2005 kwam de eerst veel te zware 159 (ga dan minimaal voor een 2.2 ofzo) maar ook de nieuwere variant was gewoon nog te zwaar. Anders is dat ding gewoon niet vooruit te branden, nu ik bovenstaande al lees over de 1.8 hehe. En eindigde in 2011. Maar in die tijd was de 1.8TS wel vooruitstrevend, afkomstig uit de 155 sinds 1992.

Nu 6 jaar later kun je beter hier nog drie jaar in rijden en dan de giulia lekker kopen! Lichter, betere motoren enz. ;)

Trouwens, ook je rijdersbeleving welke je nu hebt in je 156 ga je zeker niet vinden in een 159,....
 
Laatst bewerkt:
die spiegelhouder is een gekend probleem: corrosie onder de zwarte lak.
simpelweg demonteren, opschuren, primeren en herspuiten!

heb zelf ook jaren een 156 1.9 jtd gereden. deze was gechipt en ging als een speer!
 
Die is weer netjes opgeknapt ! Heb enkel wel een vraagje : Bij de eerste foto's zie ik op de kentekenplaat toch echt een 1-tje staan (vervangende plaat door diefstal of vermissing ) , maar op de foto's met de nieuwe opgelegde platen is dat 1-tje verdwenen ..... (oog voor detail zullen we maar zeggen ) Volgens mij mag dit toch niet zomaar ? Hoe heb je dit voor elkaar gekregen ? Ben wel benieuwd want bij mijn kentekenplaten staat er inmiddels een 3-tje , zou mooi wezen als ie er af is :p
 
Supernette detail!
Heb er ook wel eens in mogen rijden in deze type's, lekker wegligging en bak, fijne motor ook!
Wij hebben ook een zilveren auto gekocht voor erbij (Bmw 325i Touring E46) om de goede technische staat ipv de kleur, is idd jammer maar wel verstandiger dan een rotte frikandel in een superkleur, toch?
Interieur is ook echt top, zeker na jou detail skills!
 
Hier ook een alfa fan ,
Heb er diverse gehad blijft een super auto.
Lekker pittig en stoer uitstraling.
Je auto staat er super bij netjes gedaan.
 
@Yorkie : exact antwoord daarop moet ik je schuldig blijven. Heb het gevraagd toen ik de platen kreeg en volgens hun is die duplicaatcode enkel nog administratief. Een vriend liet echter recent ook nieuwe platen drukken en kreeg wel een duplicaatcode. Enige wat ik kan vinden is dat het sinds een bepaalde datum uitmaakt waarom er een duplicaatcode op staat. Ben je de papieren verloren krijg je hem niet meer op de platen, ben je de platen verloren krijg je hem wel nog erop.

@The Joy Of Detailing : ik moet eerlijk zeggen dat ik op 3 weken tijd best wel van de 156 ben gaan houden... Heb daardoor geen drang meer om zo snel mogelijk wat anders te vinden. Rij echt met veel plezier in deze.
 
Ik heb twee 156's gehad (spijtig genoeg nooit 'n Sportwagon) en ik vond het ook fijne & mooie wagens. Mooi om te zien hoe jij de jouwe terug in eer hebt hersteld. :)
Veel plezier ermee... (En gezien het een Alfa is, ook een beetje geluk natuurlijk ...;) )
 

Vergelijkbare onderwerpen