Afgelopen twee dagen de Alfa 147, die mijn zusje onlangs gekocht heeft, onder handen genomen.
Allereerst even de gegevens uit het paspoort van de 147:
Merk: Alfa Romeo
Type: 147 1.6 T-Spark, Tipo 937 (Fase 2)
Kleur: 245 Blu Chiaia Di Luna
De Italiaanse schone bij aanvang van de detail:
Hoewel de 147 technisch in prima staat is en met 138.000km nog niet extreem veel gelopen heeft kon het uiterlijk overduidelijk wat liefde gebruiken. De hoeveelheid vervuiling viel wel mee, maar de lak had overduidelijk te lijden gehad onder onjuist wassen, wasstraten etc.
Gezien dat mijn oprit pas na de middag in de schaduw ligt eerst maar eens begonnen met het interieur.
Begonnen met een rondje met de stofzuiger. Vervolgens het leer even schoongemaakt met Dodo Juice Supernatural Leather Cleaner en vervolgens beschermd met de Supernatural Leather Sealant van Dodo. De deurpanelen en andere beige plastic delen schoongemaakt met een scub sponsje, wat borsteltjes en wat Poorboys APC+D 1:10. Tot slot het interieur nog even nageveegd met wat Waxaddict Interior Cleaner. Dat geeft een mooie natuurlijke afwerking.
Meteen ook de sluitkanten al even schoongemaakt met wat APC, een kwastje en wat Poorboys Spray + Wipe. Welliswaar moeten deze nog even nagewreven worden na het polijsten om alle stof weg te vegen, maar dan hoef ik niet meer op een schone auto met APC enzo aan de gang, wat weer strepen op de lak kan trekken.
Omdat ik toch bezig was ook maar even snel onder de motorkap geveegd. Hier niet heel extreem schoongemaakt, maar gewoon even zodanig dat je olie kunt pijlen of ruitensproeier vloeistof bij kunt vullen zonder onder de zooi te zitten. Ook hier een kwastje, wat oude MF doeken en wat APC+D gebruikt.
Terwijl ik daarmee bezig was kwam Post NL langs. De inhoud van dit doosje zou ik (onverwacht) nog hard nodig gaan hebben, maar daarover zometeen meer.
Inmiddels stond de auto mooi in de schaduw, dus ik kon beginnen met wassen. Pre-wash gedaan met wat Poorboys Bug Squash voor (of eigenlijk tegen...) de insecten op de neus en vervolgens gefoamd met Dodo Juice Apple iFoam.
Verder gegaan met de gebruikelijke was stappen. Gewassen met 2 emmers en Gyeon Bathe, velgen met Monello Non-Ferro en Auto-Finesse Revolution Wheel Soap.
De lak ook even ingespoten met Monello Non-Ferro. Ik weet vrij zeker dat er zat vanaf kwam (zoals op elke auto), maar op het diepe blauw van de 147 is de paarse verkleuring van de Non-Ferro niet echt te zien.
Vervolgens de Play-doh (Monello Dolce verde en Dodo Born Slippy) uitgehaald en de auto even gekleid. Dit bleek zeker geen overbodige luxe.
Nadat de auto gedroogd was begonnen met polijsten. Van alle auto's die ik gepoetst heb waren de meeste Alfa's. Dit was geloof ik de 6e of 7e. Alle Alfa's die ik gedaan heb hadden lak zo zacht als Bertolli bakboter in de zon.
Ik had mijn polijststappen dan ook al helemaal uitgedacht. Met die kennis in gedachte gekozen voor M105 op Nanolex grijs op de Rupes 15. Dat is een mooie, niet te agressieve combi voor op zachte lakken met de gebruikelijke hoeveelheid swirls. Boy was I wrong...
Al had ik de 15 tegen de auto aan gegooid van een meter afstand dan nog had ik er niks van de lak af gekregen. In tegenstelling tot mijn verwachting zat er graniet op deze Alfa. Waarschijnlijk had Maurizio een Espresso nodig en heeft hij per ongeluk de dubbele hoeveelheid verharder in de spuitrobot gegooid... (handgebaren modus aan) I mak-eh mis-e-take, the paint izze lik-eh the Audi (handgebaren modus uit)
Hier hadden we (veel) zwaarder geschut voor nodig. Zo komen we bij dat doosje van Carclean wat een uurtje eerder op mijn oprit geland was. Hier zat namelijk een Rupes 19 Rotary in. Dat kon op deze lak wel eens mijn redding worden! De doos uitgepakt en aan de slag gegaan met Rupes Blauw Rotary foam en Rupes Coarse Rotary Compound. Hitje gegeven en even met Gyeon Prep afgenomen. Ik was braaf begonnen op standje 3.5 of 4. Dat had ik laatst ook gebruikt op de Alfa 156 van Patrick en op mijn eigen Lexus toen we die gepoetst hebben. Ik wist dus ongeveer hoe dat werkte op een medium tot zachte lak. Gelukkig maar, want anders zou ik gaan denken dat de Rotary amper wat deed. Er kwam nog amper wat vanaf.
Nog maar een hitje dan, nu vol gas op standje 6. Nog steeds kwam niet alles eruit. Let wel, ik had een hoekje van de motorkap gepakt. Dit had dus inmiddels 3 hits gehad. Even met Patrick overlegd via Whatsapp. Hij werkt al wat langer met de Rupes 19 en weet wat werkt en wat niet. Op zijn advies de blauwe Rupes compound verwisseld voor Meg's M101. Voor mijn gevoel vloog ik er nu met gestrekt been in: rotary, grove foam, serieus cuttende compound en dat op een italiaantje... Deze combi bleek wel succesvol. Evengoed had ik op veel plekken meerdere hits nodig om echt mooi de defecten eruit te krijgen. Eigenlijk was Wol wel mooi geweest, maar die had ik nog niet liggen. Die heb ik inmiddels dus maar bijbesteld voor als ik de volgende keer zo'n blok gewapend beton moet doen.
Poging gedaan om de correctie op beeld te krijgen. Is nog best lastig als je een Scangrip en grote appel telefoon vast moet houden en dan ook nog moet kijken of je scherpe foto's maakt...
Na 2 hits Blauw/M101
Op de een of andere manier hebben bijna alle Alfa's die ik onder handen neem last van ingebeten vogelpoep, met name op het dak. Deze was helaas geen uitzondering.
Ik heb ooit een uni zwarte 159 gedaan waar het zelfs met serieus wetsanden niet echt uit ging. Gelukkig was het op deze voor 90% eruit te krijgen met alleen polijsten.
Als je echt heel goed kijkt was er nog een klein waasje te zien, maar ik heb besloten om dit te laten. Opvallend is het niet en dan blijft nog wat over voor het geval je nog eens wat uit het dak moet halen.
De auto maar eens even in de volle zon gezet om even het licht goed te kunnen vangen. Goed te zien waren de onmiskenbare rotary-picasso's. Bij een 150 euro all-in poetsbedrijf ook wel bekend als "professioneel gepolijste showroom glans".
Tot redelijk laat in de avond doorgewerkt om de hele auto gecorrigeerd te krijgen. De volgende dag verder gegaan met het afwerken. Gekozen voor mijn "standaard combinatie" van Nanolex blauw en Meg's M205. Dat is genoeg om alle hologrammen eruit te trekken en de Nanole pads stoppen wat minder snel op hollingen. De body van de 147 zit hier vol mee en ik heb op best een paar plaatsen de 15 heel lichtjes moeten kantelen om te zorgen dat hij niet elke keer stopt met draaien. Opzich niet rampzalig, zeker met een finishing compound op een DA niet, maar het werkt gewoon niet echt lekker.
De glans en diepte kwam wel echt mooi naar boven.
Als afsluiter eerst maar een rondje schoongemaakt. Nadeel van corrigeren met M101 is dat het best wel stoft. Dit was in de sluitkanten goed te zien...
Maar eens bedacht welke wax ik erop wou zetten. Ondanks dat ik er af en toe ruzie mee heb gekozen voor Waxaddict Candygloss. Deze geeft nog net dat beetje meer en zorgt vooral voor een mooie flake pop, wat me wel tof leek op het mooie blauw van de 147.
Ik weet niet wat ik verkeerd doe, maar ik heb echt te vaak ruzie met Waxaddict waxen. Ik was erop bedacht dat Candygloss een diva is, dus het dak echt bijna onzichtbaar dun opgezet en erbij gebleven. Na 2 minuten swipe testje was ie nog vettig. Na 3 (!) minuten was de wax droog en niet meer eraf te krijgen... Stukje met wat spraywax geprobeerd, maar zonder echt resultaat. Dan nog maar even wachten? Ook geen resultaat. Ik ben er klaar mee...
Voor mij geen waxaddict waxen meer. Het resultaat is geweldig, maar de verwerking is echt te ingewikkeld. Ik heb vanalles geprobeerd: dun opzetten, minder dun opzetten, kort wachten, lang wachten, kortharige doeken, langharige doeken, 10 graden, 25 graden, wind, windstil en nog heb je de helft van de tijd een wax die niet van de lak te krijgen is. Niet alleen met de Candygloss, met de Subzero en Custom Showgloss had ik hetzelfde gezeik. Ik zou kunnen denken dat het aan mij ligt, maar als ik vervolgens op dezelfde auto een willekeurige andere wax (Dodo SN, Poorboys, Colli, Swissvax, Meg's etc) op de zelfde manier v
verwerk aai je hem eraf, dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen.
Om meer ergernis te besparen er maar voor gekozen om het dak opnieuw te polijsten met M205. Dat was waarschijnlijk sneller dan bikkelen en beuken om het met de hand eraf te krijgen. Gezien dat ik wel een resultaat wou halen waar ik heel blij van werd besloten om maar van de Swissvax voorraad te snoepen. Ik had voor ook voor Dodo Supernatural kunnen gaan, wat ook een super fijn waxje is, maar die geeft niet de glans die ik op deze lak zocht. Na de zoveelste slechte ervaring met WA ook besloten dat ik maar een potje "betaalbare" Swissvax (Onyx, Mirage, Shield iets in die richting) erbij moet bestellen. Op elke auto Concorso smeren wordt wat te gek...
Maar braaf aan de instructie van Swissvax gehouden dat de wax altijd voorbereid moet worden met Cleaner Fluid. Anders valt de wax er natuurlijk zo vanaf...
Voordeel van de CF is wel dat het een hele kinky wetlook geeft.
Vervolgens de auto gewaxt met Concorso. Zo moet waxen zijn! Opzetten, 10 minuutjes wachten en afnemen in 1x vegen. Na 2 uurtjes de lak wel nog even nagewreven met 2 toefjes spraywax (voor het geval er wat stof opgevallen was) en een verse MFM Crazy Pile voor het geval de wax nog wat nagezweet had.
Ook maar eens wat gedaan aan de geoxideerde behuizing van de mistpitjes. Die hadden betere tijden gezien.
Dit was een beetje gepruts, maar met wat wattenstaafjes en wat Great Lion metal polish werden ze wel mooi.
Tot slot even de gebruikelijke afwerkings stapjes gedaan. Bandjes in de Gyeon Tire, rampjes even schoonveegd met Nanolex Glass Cleaner, Plastic delen in de Auto Finesse Revive, en het chroom even opgepoetst met Poorboys Pro Polish.
En daarmee kwam een einde aan een klusje wat ik dacht eventjes op een lange middag te doen. Uiteindelijk werden het 2 volle dagen. Les 1: ga er nooit vanuit dat een bepaalde auto een bepaalde lak heeft. Dat wist ik ook wel, maar stiekem ga je er na 6 toch een beetje vanuit dat de 7e hetzelfde is... Wel meteen een mooie gelegenheid om aan de Rotary te wennen. Zeker omdat de lak zo hard was dat je zelfs daarmee je best moest doen om er wat af te krijgen.
Les 2: ik en Waxaddict wax komt niet meer goed. De rest van hun producten vind ik ergens tussen geweldig en subliem, maar de waxen zijn niet mijn vriendjes...
Ondanks dat het pittig meer werk was dan gehoopt ben ik wel super tevreden met het resultaat. Wat een ontzettend mooi autootje is zo'n 147 als ie goed gepoetst is eigenlijk! Zeker in dit Blu Chiaia Di Luna (ook dat kan alleen Alfa bedenken, op een Duitser zou het gewoon Tiefblau heten en op een jap Nightblue) met dat zwart/beige interieur. Ik ben echt super blij met mijn Lexus, maar qua looks blijf ik een zwak houden voor Alfa'tjes. Op de een of andere manier kunnen toch alleen de Italianen een auto zo stijlvol maken.
Dan rest hier nog maar 1 ding: de eindfoto's!
Allereerst even de gegevens uit het paspoort van de 147:
Merk: Alfa Romeo
Type: 147 1.6 T-Spark, Tipo 937 (Fase 2)
Kleur: 245 Blu Chiaia Di Luna
De Italiaanse schone bij aanvang van de detail:
Hoewel de 147 technisch in prima staat is en met 138.000km nog niet extreem veel gelopen heeft kon het uiterlijk overduidelijk wat liefde gebruiken. De hoeveelheid vervuiling viel wel mee, maar de lak had overduidelijk te lijden gehad onder onjuist wassen, wasstraten etc.
Gezien dat mijn oprit pas na de middag in de schaduw ligt eerst maar eens begonnen met het interieur.
Begonnen met een rondje met de stofzuiger. Vervolgens het leer even schoongemaakt met Dodo Juice Supernatural Leather Cleaner en vervolgens beschermd met de Supernatural Leather Sealant van Dodo. De deurpanelen en andere beige plastic delen schoongemaakt met een scub sponsje, wat borsteltjes en wat Poorboys APC+D 1:10. Tot slot het interieur nog even nageveegd met wat Waxaddict Interior Cleaner. Dat geeft een mooie natuurlijke afwerking.
Meteen ook de sluitkanten al even schoongemaakt met wat APC, een kwastje en wat Poorboys Spray + Wipe. Welliswaar moeten deze nog even nagewreven worden na het polijsten om alle stof weg te vegen, maar dan hoef ik niet meer op een schone auto met APC enzo aan de gang, wat weer strepen op de lak kan trekken.
Omdat ik toch bezig was ook maar even snel onder de motorkap geveegd. Hier niet heel extreem schoongemaakt, maar gewoon even zodanig dat je olie kunt pijlen of ruitensproeier vloeistof bij kunt vullen zonder onder de zooi te zitten. Ook hier een kwastje, wat oude MF doeken en wat APC+D gebruikt.
Terwijl ik daarmee bezig was kwam Post NL langs. De inhoud van dit doosje zou ik (onverwacht) nog hard nodig gaan hebben, maar daarover zometeen meer.
Inmiddels stond de auto mooi in de schaduw, dus ik kon beginnen met wassen. Pre-wash gedaan met wat Poorboys Bug Squash voor (of eigenlijk tegen...) de insecten op de neus en vervolgens gefoamd met Dodo Juice Apple iFoam.
Verder gegaan met de gebruikelijke was stappen. Gewassen met 2 emmers en Gyeon Bathe, velgen met Monello Non-Ferro en Auto-Finesse Revolution Wheel Soap.
De lak ook even ingespoten met Monello Non-Ferro. Ik weet vrij zeker dat er zat vanaf kwam (zoals op elke auto), maar op het diepe blauw van de 147 is de paarse verkleuring van de Non-Ferro niet echt te zien.
Vervolgens de Play-doh (Monello Dolce verde en Dodo Born Slippy) uitgehaald en de auto even gekleid. Dit bleek zeker geen overbodige luxe.
Nadat de auto gedroogd was begonnen met polijsten. Van alle auto's die ik gepoetst heb waren de meeste Alfa's. Dit was geloof ik de 6e of 7e. Alle Alfa's die ik gedaan heb hadden lak zo zacht als Bertolli bakboter in de zon.
Ik had mijn polijststappen dan ook al helemaal uitgedacht. Met die kennis in gedachte gekozen voor M105 op Nanolex grijs op de Rupes 15. Dat is een mooie, niet te agressieve combi voor op zachte lakken met de gebruikelijke hoeveelheid swirls. Boy was I wrong...
Al had ik de 15 tegen de auto aan gegooid van een meter afstand dan nog had ik er niks van de lak af gekregen. In tegenstelling tot mijn verwachting zat er graniet op deze Alfa. Waarschijnlijk had Maurizio een Espresso nodig en heeft hij per ongeluk de dubbele hoeveelheid verharder in de spuitrobot gegooid... (handgebaren modus aan) I mak-eh mis-e-take, the paint izze lik-eh the Audi (handgebaren modus uit)
Hier hadden we (veel) zwaarder geschut voor nodig. Zo komen we bij dat doosje van Carclean wat een uurtje eerder op mijn oprit geland was. Hier zat namelijk een Rupes 19 Rotary in. Dat kon op deze lak wel eens mijn redding worden! De doos uitgepakt en aan de slag gegaan met Rupes Blauw Rotary foam en Rupes Coarse Rotary Compound. Hitje gegeven en even met Gyeon Prep afgenomen. Ik was braaf begonnen op standje 3.5 of 4. Dat had ik laatst ook gebruikt op de Alfa 156 van Patrick en op mijn eigen Lexus toen we die gepoetst hebben. Ik wist dus ongeveer hoe dat werkte op een medium tot zachte lak. Gelukkig maar, want anders zou ik gaan denken dat de Rotary amper wat deed. Er kwam nog amper wat vanaf.
Nog maar een hitje dan, nu vol gas op standje 6. Nog steeds kwam niet alles eruit. Let wel, ik had een hoekje van de motorkap gepakt. Dit had dus inmiddels 3 hits gehad. Even met Patrick overlegd via Whatsapp. Hij werkt al wat langer met de Rupes 19 en weet wat werkt en wat niet. Op zijn advies de blauwe Rupes compound verwisseld voor Meg's M101. Voor mijn gevoel vloog ik er nu met gestrekt been in: rotary, grove foam, serieus cuttende compound en dat op een italiaantje... Deze combi bleek wel succesvol. Evengoed had ik op veel plekken meerdere hits nodig om echt mooi de defecten eruit te krijgen. Eigenlijk was Wol wel mooi geweest, maar die had ik nog niet liggen. Die heb ik inmiddels dus maar bijbesteld voor als ik de volgende keer zo'n blok gewapend beton moet doen.
Poging gedaan om de correctie op beeld te krijgen. Is nog best lastig als je een Scangrip en grote appel telefoon vast moet houden en dan ook nog moet kijken of je scherpe foto's maakt...
Na 2 hits Blauw/M101
Op de een of andere manier hebben bijna alle Alfa's die ik onder handen neem last van ingebeten vogelpoep, met name op het dak. Deze was helaas geen uitzondering.

Ik heb ooit een uni zwarte 159 gedaan waar het zelfs met serieus wetsanden niet echt uit ging. Gelukkig was het op deze voor 90% eruit te krijgen met alleen polijsten.
Als je echt heel goed kijkt was er nog een klein waasje te zien, maar ik heb besloten om dit te laten. Opvallend is het niet en dan blijft nog wat over voor het geval je nog eens wat uit het dak moet halen.

De auto maar eens even in de volle zon gezet om even het licht goed te kunnen vangen. Goed te zien waren de onmiskenbare rotary-picasso's. Bij een 150 euro all-in poetsbedrijf ook wel bekend als "professioneel gepolijste showroom glans".
Tot redelijk laat in de avond doorgewerkt om de hele auto gecorrigeerd te krijgen. De volgende dag verder gegaan met het afwerken. Gekozen voor mijn "standaard combinatie" van Nanolex blauw en Meg's M205. Dat is genoeg om alle hologrammen eruit te trekken en de Nanole pads stoppen wat minder snel op hollingen. De body van de 147 zit hier vol mee en ik heb op best een paar plaatsen de 15 heel lichtjes moeten kantelen om te zorgen dat hij niet elke keer stopt met draaien. Opzich niet rampzalig, zeker met een finishing compound op een DA niet, maar het werkt gewoon niet echt lekker.
De glans en diepte kwam wel echt mooi naar boven.

Als afsluiter eerst maar een rondje schoongemaakt. Nadeel van corrigeren met M101 is dat het best wel stoft. Dit was in de sluitkanten goed te zien...
Maar eens bedacht welke wax ik erop wou zetten. Ondanks dat ik er af en toe ruzie mee heb gekozen voor Waxaddict Candygloss. Deze geeft nog net dat beetje meer en zorgt vooral voor een mooie flake pop, wat me wel tof leek op het mooie blauw van de 147.
Ik weet niet wat ik verkeerd doe, maar ik heb echt te vaak ruzie met Waxaddict waxen. Ik was erop bedacht dat Candygloss een diva is, dus het dak echt bijna onzichtbaar dun opgezet en erbij gebleven. Na 2 minuten swipe testje was ie nog vettig. Na 3 (!) minuten was de wax droog en niet meer eraf te krijgen... Stukje met wat spraywax geprobeerd, maar zonder echt resultaat. Dan nog maar even wachten? Ook geen resultaat. Ik ben er klaar mee...
Voor mij geen waxaddict waxen meer. Het resultaat is geweldig, maar de verwerking is echt te ingewikkeld. Ik heb vanalles geprobeerd: dun opzetten, minder dun opzetten, kort wachten, lang wachten, kortharige doeken, langharige doeken, 10 graden, 25 graden, wind, windstil en nog heb je de helft van de tijd een wax die niet van de lak te krijgen is. Niet alleen met de Candygloss, met de Subzero en Custom Showgloss had ik hetzelfde gezeik. Ik zou kunnen denken dat het aan mij ligt, maar als ik vervolgens op dezelfde auto een willekeurige andere wax (Dodo SN, Poorboys, Colli, Swissvax, Meg's etc) op de zelfde manier v
verwerk aai je hem eraf, dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen.
Om meer ergernis te besparen er maar voor gekozen om het dak opnieuw te polijsten met M205. Dat was waarschijnlijk sneller dan bikkelen en beuken om het met de hand eraf te krijgen. Gezien dat ik wel een resultaat wou halen waar ik heel blij van werd besloten om maar van de Swissvax voorraad te snoepen. Ik had voor ook voor Dodo Supernatural kunnen gaan, wat ook een super fijn waxje is, maar die geeft niet de glans die ik op deze lak zocht. Na de zoveelste slechte ervaring met WA ook besloten dat ik maar een potje "betaalbare" Swissvax (Onyx, Mirage, Shield iets in die richting) erbij moet bestellen. Op elke auto Concorso smeren wordt wat te gek...
Maar braaf aan de instructie van Swissvax gehouden dat de wax altijd voorbereid moet worden met Cleaner Fluid. Anders valt de wax er natuurlijk zo vanaf...
Vervolgens de auto gewaxt met Concorso. Zo moet waxen zijn! Opzetten, 10 minuutjes wachten en afnemen in 1x vegen. Na 2 uurtjes de lak wel nog even nagewreven met 2 toefjes spraywax (voor het geval er wat stof opgevallen was) en een verse MFM Crazy Pile voor het geval de wax nog wat nagezweet had.
Ook maar eens wat gedaan aan de geoxideerde behuizing van de mistpitjes. Die hadden betere tijden gezien.
Dit was een beetje gepruts, maar met wat wattenstaafjes en wat Great Lion metal polish werden ze wel mooi.
Tot slot even de gebruikelijke afwerkings stapjes gedaan. Bandjes in de Gyeon Tire, rampjes even schoonveegd met Nanolex Glass Cleaner, Plastic delen in de Auto Finesse Revive, en het chroom even opgepoetst met Poorboys Pro Polish.
En daarmee kwam een einde aan een klusje wat ik dacht eventjes op een lange middag te doen. Uiteindelijk werden het 2 volle dagen. Les 1: ga er nooit vanuit dat een bepaalde auto een bepaalde lak heeft. Dat wist ik ook wel, maar stiekem ga je er na 6 toch een beetje vanuit dat de 7e hetzelfde is... Wel meteen een mooie gelegenheid om aan de Rotary te wennen. Zeker omdat de lak zo hard was dat je zelfs daarmee je best moest doen om er wat af te krijgen.
Les 2: ik en Waxaddict wax komt niet meer goed. De rest van hun producten vind ik ergens tussen geweldig en subliem, maar de waxen zijn niet mijn vriendjes...
Ondanks dat het pittig meer werk was dan gehoopt ben ik wel super tevreden met het resultaat. Wat een ontzettend mooi autootje is zo'n 147 als ie goed gepoetst is eigenlijk! Zeker in dit Blu Chiaia Di Luna (ook dat kan alleen Alfa bedenken, op een Duitser zou het gewoon Tiefblau heten en op een jap Nightblue) met dat zwart/beige interieur. Ik ben echt super blij met mijn Lexus, maar qua looks blijf ik een zwak houden voor Alfa'tjes. Op de een of andere manier kunnen toch alleen de Italianen een auto zo stijlvol maken.
Dan rest hier nog maar 1 ding: de eindfoto's!