• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Alfa Romeo 75 Indy

Wouter_BMW

Detailing guru
3 sep 2016
720
153
37
Harlingen
Enkele weken geleden deze leuke Alfa 75 te gast gehad.

De eigenaar wilde graag dat de auto schoon en netjes klaar zou worden gemaakt voor de winterstalling. Er bleken hier en daar nog wat plekjes te zijn die door roestvorming nog door een spuiter aangepakt moeten worden, daarom besloten nog niet teveel uren in het polijsten te steken en zodoende ook genoeg lak over te houden voor een grovere aanpak, indien nodig.
Uiteraard begonnen met een flinke wasbeurt.

D84F1006-6F02-4C36-89BC-EF809472CEBB.jpeg
AF5CA247-D80C-4408-8035-B3CFC3F584D8.jpeg


Mijn stappenplan en producten:

- Foamen met Nanolex Prewash
- Monello Non Ferro voor het verwijderen van ijzerdeeltjes, inwerken met handschoen en meer water
- Valet Pro Tar&Glue voor het verwijderen van hars en teer
- Poorboys World APC+D voor alle sponningen, grille, banden, etc.
- Hierna nogmaals foamen met Waxaddict Snowfoam, afspuiten, handwas met flinke scheut dreft.

074ADF4A-7E9B-4C0E-B0F2-671BB433F34E.jpeg
408D6817-9B80-4FD2-B637-01D0EADF9804.jpeg
71BE819E-1399-4189-AD58-8467FEDBD36F.jpeg


Binnen op de brug tijd om te kleien, er kwam flink vuil van de lak. Alles boven de stoot/sierrand/spoiler was over gespoten, dit is te zien op diverse foto's.
Als combinatie heb ik Poorboys S&W 1:1 en PB Elastic clay gebruikt. Dit aangezien ik sowieso ging polijsten, mocht ik zoveel mogelijk marring willen voorkomen, dan pak ik een lichtere combi. Hoewel ik eigenlijk ook nog nooit duidelijk marring heb kunnen ontdekken met de nu gebruikte combi.

5C9503AA-2AC6-45FF-B5AB-F76BD9D67F27.jpeg


Op de foto hierboven is het kleurverschil tussen de originele en de herspoten lak duidelijk te zien.

6230CAFC-FCD7-4CA5-BAAF-B71E3A02CB05.jpeg
07510239-5781-4CC1-AC3A-3DF043CC86DB.jpeg


Hieronder het resultaat (rechts) van 1 stap polijsten met S30+ op rupes groen, met de DA. Voldoende correctie voor een eerste stap, waarbij ook de kleur weer redelijk opgehaald is.

4FA9F43A-CA8A-4BEE-8CB7-3CEAB87691FD.jpeg


Hieronder de resultaten op de motorkap en het dak. Deze heb ik wel met een woolpad op de DA gepolijst met Scholl S2 Black. De eerste foto is de finish van de S2 Black. De reden voor de grove stap is het spuitwerk hier, er zaten onregelmatigheden in, dit leek op nevel. Met de woolpad op de DA kon ik dit voldoende weg werken. De uit te voeren reparaties door de spuiter zitten in het dak, dus ik heb de eventuele stap voor de rotary maar bewaard daar, tot de spuiter aan het werk is geweest.

67B817F7-17D3-4ED4-9AD4-5DD73CC76B41.jpeg
B16CCC7A-859B-44F3-BFAC-AFE3A247EDE4.jpeg


Hierboven het resultaat op de motorkap, na de afwerking met S30.

93AFD9C0-18B3-4B96-8430-60CC8C7200D1.jpeg


Het interieur heb ik gereinigd met APC+D en hierna A****w*x HfL om het stuur nog verder te reinigen. Alle vinyl en trim is gevoed met Gyeon Preserve.
Alles is er gigantisch van opgeknapt. Helaas heb ik geen 'voor' foto van het interieur gemaakt, want soms lijkt het schoon maar glimmend. Bizar is het wat je dan kan bereiken met het flink schoonmaken en voeden van een interieur.

F03335A9-0570-4A65-BD11-04BECE368C70.jpeg


Hieronder nog enkele show-off plaatjes van het voorlopige eind resultaat, na het aanbrengen van een laag Waxaddict Quartz. De eigenaar heeft de auto direct naar de stalling kunnen brengen zodat het resultaat de auto de winter door kan helpen.
Je ziet op de foto's toch nog het verschil in kleur tussen het spuitwerk, maar ik wilde zoals beschreven deze keer vooral de glans ophalen en de auto goed reinigen. Na winter volgt er wellicht nog een sessie voor meer polijstwerk en een glascoating.

5C4FAA27-D692-465E-A9EC-76FE68DDF1FD.jpeg
A7AD34F7-AC3E-46EC-9CD6-E0531291B48A.jpeg
DB1AF3B1-5C5C-424E-8024-69003BBF260D.jpeg
 
Prachtig resultaat behaald. Mooie auto ook. Ik heb ooit mijn racelicentie gehaald in een Alfa 75. Was een superauto!
 
  • Leuk
Reactions: Wouter_BMW
Mooi verslag en blijft toch lastig dat rood van oude tijden slaat altijd snel dof en wit uit in de loop van de jaren.
Maar dit is al een goed resultaat wat je behaald hebt.
 
  • Leuk
Reactions: Wouter_BMW
Mooi resultaat! Ik heb zelf 3 Alfa’s gehad en zal wellicht altijd wel een zwak blijven hebben voor dat merk. :rolleyes:

Van welk jaar is deze wagen overigens? En hoeveel km‘s zijn er al mee gedaan?
En wat moet ik mij voorstellen bij “stalling”. Wordt hij dan tot de zomer tussen de koeien gestald? Of komt hij tussen de sleurhutten terecht? :confused:
 
@Vlerk de 75 is van 1991 en heeft uit mijn hoofd nog geen 80.000 gereden. Deze is altijd in kringen van de dealer in Friesland gebleven, en met liefde bereden. De stalling is in dit geval een opslag waar nog enkele andere klassieke Alfa's van deze eigenaar verblijven in de winter.

@Aficior Dank! Het was een dankbaar object om te detailen. De race ramps komen bij Biesheuvel Autosport vandaan, heb ik in de facturen terug kunnen vinden. Ze kunnen de meeste modellen die Race Ramps maakt leveren naar wat ik uit de webshop begreep.

@RoCo de koplampen zijn van plastic, maar zoals het een echte Alfa betaamd zaten ze wat 'los' in hun behuizing toen ik er aan begon. Had het lef niet om de machine er flink op te zetten. In overleg met de eigenaar zou ik ze bij een volgende detail demonteren en aanpakken.
 
Alleen onder de stootrand had ik last van verkleuring op de pad. Dit lijkt consistent met het feit dat ik zelf een rode auto uit die tijd heb gehad, waar ook geen blanke lak op zat. Dit is waarom ik ook heel voorzichtig aan het polijsten ben geweest. Iedere hit de pad door de washer, dit is sowieso mijn routine, maar daardoor kwam de pad ook niet vol te zitten en kon ik in mijn ogen het netste resultaat bereiken.
 
Prachtige alfa. Mijn alfavirus is begonnen door een rit met een alfa 75 2.0 twinspark, wat een ervaring. Ondertussen al 28 jaar besmet en gelukkig geen vaccin te vinden... vraagje : ik zou mijn tl-lampen in mijn garage willen vervangen. Welk merk, sterkte en afmetingen heb jij in uw garage hangen en eventueel waar te bestellen?
 
  • Leuk
Reactions: Wouter_BMW
@Wims die verlichting komt bij ledpaneelwinkel.nl vandaan.
Ik heb voor panelen van 30x120cm gekozen, 4000K/40watt. Totaal hangen er 10 in de garage inmiddels. Ze bevallen mij erg goed. Ze zijn er ook in 'koud wit' waar ik voor 'helder wit' heb gekozen. Mijn redenering was destijds, dat je ook urenlang bezig bent in de garage, waardoor ik niet 'te' wit wilde met de verlichting.
 
@Wims die verlichting komt bij ledpaneelwinkel.nl vandaan.
Ik heb voor panelen van 30x120cm gekozen, 4000K/40watt. Totaal hangen er 10 in de garage inmiddels. Ze bevallen mij erg goed. Ze zijn er ook in 'koud wit' waar ik voor 'helder wit' heb gekozen. Mijn redenering was destijds, dat je ook urenlang bezig bent in de garage, waardoor ik niet 'te' wit wilde met de verlichting.
Thanks!