• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dodo Juice SN snel minder

René-B

Detailing rookie
28 apr 2011
4
0
Beste detailers,
Zit met een paar vragen waar ik graag antwoord op wil hebben.
Net even het forum een beetje doorgespit, maar toch mijn antwoord niet kunnen vinden.

Eind oktober heb ik mijn auto, Golf 4 uit 2003 Indigo blauw, voor het laatst een klein detailbeurtje gegeven. Beschik niet over en garage, dus alles is buiten gedaan bij een graad of 15.
Het volgende heb ik gedaan:

Wassen DJ Born to be Mild
Kleien PB klei met PB Spray & Wipe 1:1
Monello Finale op groene pad
PB Black Hole
PB EXP-Sealant
2x DJ Supernatural

Wat mij erg opviel, was dat de waxlaag al na een maand aanzienlijk minder was. Vroeg me zelfs nog af of ie er nog wel op zat. Beading en sheeting waren minimaal. Nu kan ik me nog wel herinneren dat het tijdens de sealant al wat vochtig buiten werd en er tijdens het curen een klein beetje condens op de auto kwam.

In november had ik mijn nieuwe wieldoppen, voor de wintervelgen, 2 laagjes Supernatural gegeven. Hierbij heb ik niks vooraf gedaan, niet wassen, kleien, niks. Alleen 2 lagen wax, waar ruim 24 uur tussen zat. Hier zit op de dag van vandaag de wax er nog aardig op. Beading en sheeting is nog goed te zien.
Ook heb ik 2 maanden mijn vaders nieuwe Mitsubishi ASX een beurtje gegeven. Wat ik hiermee gedaan heb:

Kleien
Ontvetten PB APC 1:5
PB Black Hole
2x DJ Supernatural
Tussen de 2 lagen wax zat een heel weekend en het is allemaal binnen gedaan. Hij zegt dat de wax er nog mooi op zit, na 2 maanden.

Nu vraag ik me af, waar het bij mij eventueel fout is gegaan? Na de Monello Finale moeten een APC o.i.d. moeten gebruiken? Misschien te koud en te vochtig?
Ook zit ik nog te twijfelen of ik weer een panelpotje SN koop en toch Collinite 915? De kwaliteit van beide waxen, daar twijfel ik niet over, maar wel over mijn voorbereidingen. Geloof dat dit beter kan, zodat de wax veel langer houd.

Sorry dat het een wat lang verhaal is geworden, maar hopelijk is het zo duidelijk genoeg.

Gr René.

René-B zei:
Wassen DJ Born to be Mild
Kleien PB klei met PB Spray & Wipe 1:1
Monello Finale op groene pad
PB Black Hole
PB EXP-Sealant
2x DJ Supernatural
Condens is een grote no-no voor het drogen van je wax.

Daarnaast is het van belang dat je de EX-P goed laat drogen en dat betekent minimal een uur wachten ná het afnemen van de EX-P voordat je de Supernatural aanbrengt.
Persoonlijk zou ik geen EX-P ertussen zetten, je hebt een topsegment wax en persoonlijk vind ik dat deze "stand-alone" op een lak hoort zonder sealant.

Wel, net als je gedaan hebt, voor 2 laagjes gaan alleen weer minimaal een uur ertussen.
Zelf de Iroku houten pot en de Supernatural moet toch echt minimaal 3 maanden mee gaan bij normale omstandigheden.

Vocht is echt de grootste vijand van een wax tijdens het curings proces zoals hierboven ook al word geschreven. EX-P zou ik ook niet gebruiken als onderlaag, zelfs BH had ik persoonlijk niet gebruikt. Mooiste resultaat is op een goed gepolijste en ontvette lak.

Hoeft zeker niet per se Paulus, Black Hole wax bij mij geen probleem.
Zeker een pure wax kan prima op een glaze.

@Berkant:
Dibbuz zei:
Persoonlijk zou ik geen EX-P ertussen zetten, je hebt een topsegment wax en persoonlijk vind ik dat deze "stand-alone" op een lak hoort zonder sealant.
Is een wax zonder toeters en bellen en heeft een standtijd die lang genoeg is om de EXP zga te evenaren. Met 2 laagjes heb je niet alleen zekerheid van een goede dekking, de laag is ietsie dikker en daardoor wat meer bestand.
Net als de Pro versie ( BV of PH ) is het eigenlijk niet nodig, daar zitten dan weer 'sealant-bestanddelen' in.
Zou 'm bv onder de Ibrido ook niet doen, deze blijkt ook afdoende te zijn.

De EXP draait al wat langer mee dan de aangegeven waxen. Is en blijft een topper, maar in mijn nederige mening is het iets wat je of 'stand-alone' ( dubbele laag mag wel uiteraard ) of topt met een middenklasse wax.
Een wax uit het hogere- of topsegment ( zie aangepaste versie machinaal detailen die Dibbuz weer vakkundig heeft aangepast ter verduidelijking ) zou dit in mijn ogen niet nodig hebben.

Uiteraard kan het wel, zit stukje persoonlijke voorkeur in, maar dit is een beetje zoals ik het zelf interpreteer ( voor wat het waard is )

Eens mk-us, Supernatural is een dusdanig goede wax dat deze beter alleen aangebracht kan worden.

Duidelijke antwoorden, bedankt daarvoor!

Zal de volgende keer de EXP weg laten en zorgen dat het niet vochtig is tijdens het curen. Misschien ergens een garage o.i.d. regelen, even kijken wat lukt.
Was er even vergeten bij te vertellen dat de auto een paar maanden daarvoor nog volledig gepolijst is.

En wat is jullie voorkeur wat betreft de wax, Supernatural of Collinite 915?
Denk dat het veel aan persoonlijke voorkeur zal liggen, maar ik ken de 915 niet. Natuurlijk veel over gelezen, maar hoor graag meningen van mensen die beide waxen getest hebben.

Als Dodo fan kan ik niet anders dan Supernatural kiezen, Collinite is ook prima maar gaf mij niet het DAMN! gevoel wat SN mij wel gaf. Pot van 915 is ook mega onhandig dankzij die rand aan de bovenkant.

Ik ken persoonlijk de dodo waxen nog niet, heb nu een potje supernatural hybrid liggen die ik binnenkort op mijn auto ga proberen en heb voor de winter gebruik gemaakt van de collinite 915. Op zich een goede wax en makkelijk om mee te werken mits je hem juist verwerkt (zoals met alles). Wat Dibbuz al zei, het is geen wax die je dat DAMN!-gevoel geeft. Ik hoop wel dat ik dat bij de Dodo vind.

@mk-us thanks voor de duidelijke uitleg, nu heb ik geen (nog niet) wax uit het hogere segment, ik heb de DJ Rainforest Rub en nog wat panel potjes andere waxjes maar de DJ RR word tot nu toe altijd gebruikt.
Zou je bij dit waxje van een iets lager segment wel EXP gebruiken om de standtijd te verlengen ?

Mijn simpele gedachtegang om EXP te gebruiken is om de glaze een flinke bescherming te geven, de waxlaag word uiteraard vaker aangebracht of geboost.

Laatste vraag zou het voor de glans diepte wetlook wat uitmaken om wel of geen EXP te gebruiken ?

ik gebruik alleen hard candy of orange cruche(dodo juice) echt een super resultaat:love

doe de wax in 2 lagen(met 24u tussen tijd) opbrengen en het blijft lang zitten