• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Doffe leer plek deurpaneel

MadhouseNL

Detailing rookie
26 aug 2023
5
2
Beste detaillers,

Na vanmiddag het interieur helemaal gereinigd te hebben kwam ik erachter dat er een doffe plek op het deur paneel zit op het nep leer , waarschijnlijk door mijn elleboog die daar nog wel eens zijn rust vind , nu heb ik letterlijk alles geprobeerd maar ik krijg dit niet weg , het lijkt ook net alsof het laagje weg is . Wie weet er een middeltje of een manier om deze vlek weg te krijgen?

Ik heb nu tijdelijk zo’n dashboard spons van de action gebruikt om de vlek te Maskeren , echter glimt het deurpaneel daardoor je tegemoet
 

Bijlagen

  • IMG_0193.jpeg
    IMG_0193.jpeg
    262 KB · Weergaven: 58
  • IMG_0192.jpeg
    IMG_0192.jpeg
    196,3 KB · Weergaven: 59
  • IMG_0189.jpeg
    IMG_0189.jpeg
    247,2 KB · Weergaven: 63
Als ik moet oordelen op de foto’s lijkt op dit moment de doffe plek de enige plek die echt proper is.

Hoe heb je het interieur precies gereinigd?
 
Welkom op het forum. ;)

Wat heb je allemaal geprobeerd?

Die ''Dashboard spons'' van de Action ziet eruit alsof het een soort cockpitspray + luchtverfrisser is.
En dit heeft niet gepakt op de vlek? Dan zou het huidvet/olie kunnen zijn wat je eerst moet verwijderen.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse en RedCat
@Quantoxx het glimmende wat je ziet was nog zonder de “action spons “ en is eigenlijk zoals het hoort te zijn . Het doffe stuk wil ik dus eigenlijk ook weer zo krijgen . Het lijkt dus net of er een stukje “lak” als het ware weg is . Ik ben dus op zoek naar een spulletjes wat ik kan gebruiken om dit weer enigszins zo te herstellen dat het niet meer op valt en het liefst natuurlijk definitief . Ik heb er ook geen moeite mee als ik daarvoor de hele deel van het paneel mee moet behandelen
 
Dus stelde ik wat vragen, maar daar geef je geen antwoord op. ;)

- Wat heb je allemaal geprobeerd?
- Pakte de dressing in die spons niet (goed) op de doffe vlek?

Eerlijk gezegd ziet het doffe stuk er beter uit dan de glimmende boel eromheen.
Ook lijkt het er sterk op dat er in de structuur vervuiling zit. (In de ''lijntjes'')

Het kan zijn dat je elleboog huidvet heeft achter gelaten óf dat er slijtage heeft plaatsgevonden. In het eerste geval zal je de vervuiling moeten verwijderen.
In het tweede geval zou ik de glimmende delen juist verschrikkelijk vinden en is het doffe stuk wat ik zou willen, dus zou ik het glimmende verwijderen middels een melaminespons i.c.m. een sopje en als het kunststof dan klaar is om gevoed te worden, zou ik een mooie dressing aanbrengen die NIET zo erg glimt.
 
@Quantoxx mijn excuses

Ik heb een leather refresh gebruikt van Colourlock . En de stipt cockpit cleaner (deze zou ook geschikt zijn voor leer) Dit omdat ik eerst ook dacht dat het simpelweg vervuiling van het leer was (tis een soort nappa / kunstleer ) echter bleek het toch slijtage te zijn .
Het glimmende is wat er van de fabriek af al op zit , het glimmen lijkt wellicht in de zon wat steviger dan dat het is

( de action spons heb ik nu even tijdelijk gebruikt om de plek te maskeren omdat ik me er helemaal dood aan erger :p ) dit staat echter niet op de foto’s . Dit veeg je er overigens zo af .

(Excuses voor de wellicht lastige uitleg , maar ik ben nog een complete leek op detail gebied )
 
Geen probleem. ;)

Zowel de ''Colourlock - Leather Refresh'' als de ''Cockpit Cleaner'' kan ik niet vinden via Google.

Als het slijtage is, dan is het slijtage van een soort toplaag. Ik moet zeggen dat ik mij niet kan herinneren of ik dit ooit eerder heb gezien.

Het kan zijn dat je elleboog huidvet heeft achter gelaten óf dat er slijtage heeft plaatsgevonden. In het eerste geval zal je de vervuiling moeten verwijderen.
In het tweede geval zou ik de glimmende delen juist verschrikkelijk vinden en is het doffe stuk wat ik zou willen, dus zou ik het glimmende verwijderen middels een melaminespons i.c.m. een sopje en als het kunststof dan klaar is om gevoed te worden, zou ik een mooie dressing aanbrengen die NIET zo erg glimt.

Bovenstaande zou nog steeds mijn aanpak zijn. Echter, als je het glimmende juist mooi vindt, zou je middels een dressing kunnen kijken of je de vlek weer nét zo glimmend krijgt als de rest. Ik betwijfel of je dit hetzelfde gaat krijgen.

Je kan de zoekfunctie gebruiken om te zoeken naar bijv. ''Kunststof dressing''.
Het materiaal is een kunststof, dus hier moet je het in gaan zoeken.
 
@Quantoxx zie bijgevoegde afbeelding voor het gebruikte spul . (Cockpit spray moest zijn interior Matt cleaner ) Ik vind het idee van de melaminespons ook het proberen waard , hoop dat het een beetje blijft matchen met de deur aan de passagier zijde . Het lijkt idd net een soort blanke lak achtig laagje wat weg is .

Ik ga me eens verdiepen in plastic dressing , ik heb me steeds verdiept in leer omdat het zeer erg lijkt op het materiaal wat ook op de stoel is gebruikt. Mag ik je ontzettend bedanken voor het meedenken?
 

Bijlagen

  • IMG_0195.jpeg
    IMG_0195.jpeg
    194,5 KB · Weergaven: 34
  • IMG_0194.jpeg
    IMG_0194.jpeg
    167,3 KB · Weergaven: 30
Oooh, dus gewoon de reiniger van Colourlock. ;)

Echt leder is zeldzaam in auto's. (Tenzij je in het zeer dure segment gaat kijken)

Als een reminder: Melaminesponsjes hebben een schurende werking. Je gaat hiermee dus de glimmende laag verwijderen en middels een dressing kan je het dan voeden.
Maar probeer eerst wat uit middels een dressing zónder de laag te wikken verwijderen.
 
Voor het interieur gebruik ik zelf graag Poorboys World - Natural Look.

Deze is wat matter qua finish, maar voornamelijk om zijn geur smeer ik het spul overal in de auto, haha!

Ik breng deze aan met een foampadje, zoals bijv. een Disco Rosso (of Nero, alleen de kleur is anders. Kan je ook verknippen tot het gewenste fornaat of vorm)
Gulzig aanbrengen als het kunststof dorstig is, vervolgens laten intrekken.
Nadien het teveel/residue afnemen met een doek.