• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een beginner en zijn (vuil)witte Berlingo

Wacky

Detailing rookie
10 apr 2012
1
0
Dag iedereen,
Ik zou graag mijn 9 jaar oude Berlingo een opknapbeurt geven.
Nu heb ik veel last van zwarte en oranje puntjes op mijn lak, en ik vraag me af wat ik hiervoor het best doe om dit weg te krijgen.
Een collega van me heeft even geprobeerd om te 'kleien', maar het resultaat was niet echt super.

De achterkant van de wagen is eigenlijk meer beige dan wit, op de foto is het 'helaas' minder goed te zien.
Hij heeft bij de vorige eigenaar waarschijnlijk altijd buiten gestaan, en gezien ik geen garage heb, nog altijd.
Hieronder enkele foto's die het probleem weergeven.

Pas ik best het 5-stappenplan toe dat hier al ergens beschreven is, of zijn er andere technieken die beter zijn om mijn berlingo terug mooi wit te krijgen?
Alvast bedankt.

p1010260r.webp

p1010262x.webp

p1010263e.webp

p1010265ek.webp

p1010266m.webp

Voor die zwarte en gelige puntjes kan je het best de combi Iron X en VP tar and glue remover gebruiken. Dit zijn de producten waar ik ervaring mee heb.

Ik zou de auto eerst grondig wassen, dan ironx en tar and glue remover, dan nog een keer wassen en dan kleien. Dit zal al een hele verbetering met zich mee brengen. Vervolgens polijsten en waxen.

Die puntjes zijn vliegroest als ik het zo bekijk. Remedie: Iron-X.

Doffe lak moet je polijsten, hier zijn zeer veel topics over te vinden.

- afspoelen/foamen
- iron-x
- wassen
- kleien
- polijsten (machinaal verdiend hier de voorkeur)
- ontvetten
- glaze (eventueel)
- wax