• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een frisse start

Jack78

Detailing trainee
7 aug 2023
22
25
45
Winschoten
Hallo!
Bij deze ook maar een (halve)stappenplan om mee te beginnen, en ik ben ook nog eens een beginner..handig!
Gaat om een Peugeot 308sw met een zwarte metallic lak.
Verder heb ik een HD van Nilfisk (125c incl schuimspuit)

Polijstmachine niet aanwezig

Ik heb de stappen voor mezelf wat kort/beknopt gemaakt qua uitvoering en ook eerst alleen de buitenkant.

1. De auto foamen, wassen en drogen
- Bilt-Hamber Auto-Foam
- Dodo Juice Born to be Mild (Al in bezit)
- Incredimitt (Al in bezit)
- Droogdoek..welke?

2. Kleien
- Monello Dolce Verde klei
- Dodo Juice Slippy Clay Lubricant
- Peluche Verde doek

3. "Polijsten"
- Meguiars Ultimate Compound (Al in bezit)
- Monello Orange Light Cutting Pad
- Microvezeldoek?

4. Glaze
- Poorboys Black Hole
- Monello Finessing Hand Pad Black
- Microvezeldoek?

5. Sealant
- Poorboys EXP Sealant (Al in bezit)
- Monello
- Monello Disco Nero Pad
- Microvezeldoek?

6. Topping
- Natty's Paste Wax Black
- Monello Disco Nero Pad
- Microvezeldoek?

Voor de velgen/banden, raamlijsten/dakrails, grill heb ik nog niks uitgezocht eigenlijk. De "chromen" onderdelen weet ik ook nog niet wat het beste is om te gebruiken.
Ik wilde mij eerst focussen op het lak gedeelte.

Ik hoop dat bovenstaande in goede volgorde is en of er misschien een stap tussen staat die overkill is?
 
Mijn reactie / opmerkingen
  1. Droogdoek: mijn tip kies er 1 die meer als 1100 gsm (staat op site erbij) is en twistloopvezel heeft. Ik ben zelf erg tevreden of gamma dryer van nuke guys. Zie niks over wassen van velgen (denk aan velgenborstel, velgenmitt, bandenborstel, velgenreiniger, bandenreiniger en evt bandendressing)
  2. Als alternatief kun je ook gaan voor gyeon lube, kun je tot 1:10 verdunnen en daarmee iets goedkoper als born slippy. Maar born slippy is ook prima, alleen iets zeperiger als gyeon lube.
  3. Vergeet als je gaat polijsten niet om ontvetter te kopen om polijstmiddel af te nemen. Gyeon prep werkt goed en prima van prijs. Nanolex ex iets sterker qua werking en ietsjes duurder. Als doek werkt monello verde of ragcompany creature (nog iets goedkoper) edgeles prima. Deze doeken zijn ook voor alle andere doeleinden op lak prima te gebruiken. Voor vuile klusjes lekker goedkope doeken van action kopen (merk spargo, 5 pack voor paar euro, zie label: moet 80-20% op staan, niet lager dan 20% polyamide). Vergeet ook microvezelwasmiddel niet: die van the collection en P&S rags to riches werken goed.
  4. Glaze is niet perse nodig wordt vaak gebruikt om kleine krasjes/swirls iets te verdoezelen / iets glans te geven. Werkt alleen bij lichte krasjes /swirls (geen wondermiddel dus). Voeding van lak krijg je ook door olien van een wax. Glaze moet je ook beschermen anders is die na paar regenbuien weg. En door glaze zal wax iets minder goed hechten iets langer mee gaan. Ik heb zelf nooit glaze gekocht om die reden. Bij sealant is nog belangrijker dat je schoon / vet vrij oppervlak heb. Dus misschien skippen (weet niet of genoemde sealant samen gaat met een glaze).
  5. Toppen dmv wax over sealant smeren voegt weinig toe naar mijn idee. Kost alleen maar extra tijd. In plaats daarvan kun je dan beter nieuw laagje sealant smeren als deze begint uit te werken of boosten met een wetcoat (bijv gyeon wetcoat of monello aquafobia) (beetje op paneel spuiten en direct afspuiten met hogedrukreiniger) of ceramic shampoo/foam (zoals gyeon bathe+ of sonax ceramic shampoo) (aanbrengen van ceramic shampoo puur op wasschoen, paneel wassen, afspuiten, klaar of 1:10 verdund in foamlans, op auto spuiten, afspuiten met hogedrukreiniger en klaar). Zeker handig als weer niet ideaal is om wax aan te brengen en lekker snel. Geeft maandje bescherming ongeveer.
Wassen van velgen en banden en beschermen van banden zou ik wel meenemen. Is kleine investering en schone auto met bruine banden is ook geen gezicht. En remstof wil je niet te lang op je velgen hebben, wordt lastiger om te verwijderen dan. Iets om te overwegen ;)

Succes en hopelijk heb je wat aan mn opmerkingen. En veel was- en poetsplezier.
 
@Redhouse
Ik kan helaas niks uit je berichten quoten, dan maar ff zo :)

1. Velgen zijn hagel nieuw en komen er vandaag onder.
Voor de velgen wilde ik de Monello Non-Ferro gebruiken en de Gyeon Q² Rim Protection Kit aanschaffen.
EZ Detail Brush, Four Finger Mitt en Valet pro Detailing Brushes gaan ook in het mandje
Voor de banden Gyeon Q² Tire (applicator pad heb ik nog niet uitgekozen)

2.Prima. Ik neem aan dat het dan handig is om wat lege spray bottles te bestellen.

3. Ontvetten was ik vergeten. De Geyon prep zit al bij de Q2 Rim Protection Kit.
Dat wordt voor de vuile doeken dus even naar de Action, kan ik ook gelijk een paar rollen afplaktape meenemen.

4. Omdat mijn auto van 2016 is en toch wat swirls heeft wilde ik de glaze gaan gebruiken. Machinaal polijsten staat nog niet op mijn lijstje.

Dus als ik het goed begrijp, eigenlijk na de klus met de Meguiars Ultimate Compound de sealant erover?
Dan heeft mijn wagen geen wax laag neem ik aan?
 
  • als je velgen in coating zet heb je non ferro volgens mij niet meer nodig en kun je velgen gewoon met shampoo wassen. Maar misschien denken rim gebruikers daar anders over?
  • Ja lege sprayflesjes van monello zijn altijd handig om te hebben
  • Ultimate compound is polijstmiddel. Die neem je af met prep (opsprayen en met doek afnemen, evt nog keertje) zodat oppervlak vetvrij is. Even beetje laten uitdampen (zeg minuutje ofzo) en dan sealant smeren. Een sealant is een andere benaming voor een synthetische wax, dus met sealant heb je dus een wax/beschermlaagje op je auto.
 
  • Leuk
Reactions: Jack78
Een coating zoals Rim houdt niet tegen dat er alsnog remstof op je velg terecht komt. Het zorgt er wel voor dat het makkelijker te verwijderen is en minder snel inbrandt.

Een ijzer verwijderaar op zijn tijd kan echt geen kwaad, non-ferro is daar uitermate geschikt voor.
 
Een sealant is een andere benaming voor een synthetische wax, dus met sealant heb je dus een wax/beschermlaagje op je auto.
Duidelijk. Ik heb hier ook gelezen dat soms een 2e laag(na 24u) aan wordt gebracht, of is dit zonde van tijd en product?

@Juffer1
Die zal ik dan ter zijner tijd ook maar eens gaan aanschaffen. Er zijn nogal wat producten die ik moet aanschaffen, maar dat wordt in stappen denk ik :D
De Gyeon Rim kit komt morgen binnen dus gelijk mijn nieuwe velgen maar doen voordat ik ze eronder zet.
 
  • Leuk
Reactions: Juffer1
Ik zou 2e laagje na 24 uur lekker laten zitten. Soms smeert men 2 laagjes kort na elkaar om volledige dekking te hebben. Met 2 laagjes is kans dat je iets overslaat kleiner. Maar je kunt ook gewoon per paneel 1 laagje doen en dan gewoon extra opletten dat je niks overslaat. Met 2 laagjes wordt de uiteindelijke laag niet 2x zo dik of bescherming 2x zo goed.

Sleutel bij wax / sealant aanbrengen is heel dun aanbrengen, bij niet te warm weer aanbrengen (=paneel mag niet te warm zijn) en op tijd afnemen. Wanneer bepaal je met wipe test (staat op forum wel uitleg erover).

Als je daar oog voor hebt komt zeker goed :)
 
  • Leuk
Reactions: Jack78 en RoyR
Ik heb sinds een paar jaar Gyeon Rim op mijn wielen, en gebruik zelden een velgenreiniger of een non-ferro goedje. In het seizoen een keertje, en als ik ze wissel. Voor de rest red ik het elke keer goed met gewone autoshampoo. Sommige velgenreinigers zijn toch wel agressief op je Q2M Rim merkte ik. Zoals P&S BrakeBuster.
 
  • Leuk
Reactions: Jack78 en RoyR
Bedankt voor de info mbt velgenreinigers. Denk dat het sowieso wel handig is om een fles Non-Ferro te hebben staan.

Het plan is om de velgen te behandelen met Q²m bij de zomer en winter wissels van de velgen. Weet niet wat de standtijd is van de coating op de velgen.
 
Als ik ook een balletje mag opgooien;

Droogdoek..welke?
- Er zijn al wat doeken geopperd. Mijn mening is dat de meeste droogdoeken prima hun ding doen, maar een drooghulp erbij is sowieso altijd handig. Goed afspoelen ('sheeten'), een droogdoek en een drooghulp erbij en het drogen wordt een eitje.
Mijn advies zou zijn om Poorboys World - Spray&Wipe erbij te nemen. Dit is een detailingspray zonder toevoegingen (wax/sealant/etc) en is ontzettend breed inzetbaar. De voornaamste reden voor mij is als drooghulp, maar je kan er ook je ramen mee schoonmaken, het interieur, schermen, etc.
Met een liter kom je een eind, want je kan het 1:1 verdunnen met (demi)water.

Microvezeldoek?
- De genoemde Peluche Verde's zijn prima doeken met zowel lange vezels als korte vezels. (Afnemen/opwrijven) Deze kan je dus bij meerdere stappen gebruiken.

Gyeon - Prep zit al bij de Rim-kit.
- Da's mooi voor bij de velgen-coating, maar je gebruikt het ook bij het polijsten. Dus normaliter zou je er meer bij bestellen.
Maar... Je wilt handmatig gaan polijsten én een glaze gebruiken. Normaliter zou je zeggen; Als je polijst tot de lak strak is, dan hoeft een glaze niks meer te verbergen. Echter bij handmatig polijsten zou je kunnen zeggen dat een glaze nog wel meerwaarde kan hebben, omdat machinaal simpelweg sneller en misschien beter is.
Maar... Een ontvetter is niet perse nodig als je handmatig polijst, gevolgd door een glaze waar ook een paint cleaner in verwerkt zit. In dat geval is het een kwestie van goed afnemen en dan gaan glazen. (Gevolgd door één dekkende laag bescherming)

Wax of sealant?
- Als je een glaze wilt gebruiken, geef ik zelf de voorkeur aan een wax. Een sealant heeft de eigenschappen dat dit een langere standtijd heeft en vuil beter afstoot, maar vraagt dan wel om een goede hechting op een brandschone (kale) lak.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de hufter-proof Collinte - 845 wax welke zichzelf al jaren bewijst. Een flesje maak je hoogstwaarschijnlijk nooit op, dus je kan je auto er heeeeul vaak mee waxen.

Non-Ferro.
- Simpelweg een hele goede de-ironizer om remstof en dergelijke te verwijderen. Met als bonus een goede reinigende werking. Is wat prijziger, maar op gecoate wielen ben je met 2-3 spraytjes per velg wel klaar. (Waarschijnlijk doet een sopje al genoeg, kan je Non-Ferro om de zoveel tijd gebruiken)
 
@Quantoxx

Drooghulp nog niet aan gedacht, maar die gaat er dan ook komen.

Wat de glaze betreft, omdat ik qua kennis en ook een beetje om de aanschafkosten, het machinaal polijsten op de agende voor volgend jaar zet.
Ik ga er vanuit dat ik de krasjes/swirls niet helemaal wegkrijg met handmatig polijsten, wilde ik met een glaze dat proberen te maskeren.

Dus als ik het goed begrijp, de stappen na het wassen ed.
- Polijsten - Meguiars Ultimate Compound
- Glaze - Poorboys Black Hole
- Wax - Collinte - 845

Ik had de sealant nog staan, amper gebruikt..dus vandaar dat ik hem in de beginpost erbij had gezet. Is die EXP dan nog ergens anders voor te gebruiken als ik die weg laat? Of als ik het wel ga gebruiken het volgende:
- Polijsten - Meguiars Ultimate Compound
-
Ontvetten - Gyeon Prep
- Glaze - Poorboys Black Hole
-
Sealant - Poorboys EX-P

Ik moet maar eens beginnen met knopen doorhakken anders komt er niks van :p
 
Misschien kan ik die sealant nog wel gebruiken voor op mijn tuintafel. Soort planken van kunststof.

Na wat info gelezen te hebben over Collinite 845 vs EXP, ga ik voor het eerste.
En om bij te houden na wat wasbeurten, gebruik je dan een detailspray? Of zet je dan een nieuwe laag Collinite?
 
EXP kan je ook voor andere dingen gebruiken of eens een keer proberen... (verkopen op het forum kan ook)
Volgends mij had ik een keer de WC bril er mee gedaan... (was niet grappig)

Elke keer na het wassen kan je een nieuw laagje collnite aanbrengen, maar is over het algemeen niet nodig

standtijd van collnite is 4/5 maand dacht ik zo, afhankelijk van het weer/hoeveel je rijd/hoe je het aanbrengt/hoeveel je wast & zelfs waar je woont... (zee,stad,bergen weet ik veel :p )
 
  • Grappig
  • Leuk
Reactions: Smotske en Jack78
Zie nergens staan welke foam spuit je hebt, als dat het ding is wat bij je nilfisk kwam, is dat zeer waarschijnlij troep. Krijg je hele dunne foam va die niet echt blijft plakken, en zonde van je dure spulletjes die je erin drukt. Ik heb zelf op mijn nilfisk de monello foam spuit zoals velen hier gebruikt.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Misschien kan ik die sealant nog wel gebruiken voor op mijn tuintafel. Soort planken van kunststof.

Na wat info gelezen te hebben over Collinite 845 vs EXP, ga ik voor het eerste.
En om bij te houden na wat wasbeurten, gebruik je dan een detailspray? Of zet je dan een nieuwe laag Collinite?

Ik zou waxen/sealant niet op ongelakt kunststof smeren, dat gaat witte vlekken geven. (Denk aan ongelakte, kunststof stootstrippen op auto's)

Een waxlaag zou weken tot maanden vol moeten houden. Je zal achter zien dat ook al zit het er lang op, dat er misschien nog wel bescherming is, maar de beading en sheeting zal afnemen. Middels een ''boostend'' product welke je aanbrengt over de waxlaag, kan je deze eigenschappen goed houden en deze tweede beschermlaag ontziet de onderliggende wax c.q. geeft simpelweg zelf ook bescherming.

Zo'n boostend product is er in allerlei vormen en maten; Detailsprays met toevoeging van wax o.i.d, spraywaxen-sealants, shampoos met toevoeging, wetcoats die je op een natte auto nevelt en weer afspuit, foams met toevoeging.
Mijn persoonlijke favoriet; Gyeon - Bathe+ in de foamlans. Letterlijk alles infoamen, van wielkasten en wielen tot de ramen, alles met de HD weer afspuiten en je hebt weer een nieuwe beschermlaag op alles.


Het punt wat @tim86 aanhaalt is ook een goeie; Heb je de bijgeleverde foamlans of bijv. een Monello - Lancia?

Het verschil tussen beide is ENORM -->


 
  • Leuk
Reactions: Smotske
Ik heb al een klein beetje op een kunststof plank van de tafel gesmeerd, hopelijk valt het hierop mee..of niet :D
Op kunststof delen van de auto komt het sowieso niet ;)

Top..Bathe+ ook maar op de lijst.

@Quantoxx en @tim86
Ik had stiekem (heel klein beetje) gehoopt op een goede werking van dat ding bij de Nilfisk.
Die video is dan weer overtuigend.
Wordt mijn bestellijst je weer wat langer :D
 
Mijn persoonlijke favoriet; Gyeon - Bathe+ in de foamlans. Letterlijk alles infoamen, van wielkasten en wielen tot de ramen, alles met de HD weer afspuiten en je hebt weer een nieuwe beschermlaag op alles.
Gebruik ik dit als vervanging van Born 2b Mild?
Of als in:
Foamen en afspoelen
Wassen en afspoelen
Bathe+ Foamen en afspoelen?
 
Het 2e; born to be mild is een shampoo zonder toevoeging en dus om te wassen; bathe+ foamen is voor de beschermende fase.
 
  • Leuk
Reactions: Jack78