• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Een oude en vale Renault Clio

Martin Philippo

Detailing guru
1 aug 2019
658
135
Ik met m'n grote bek.....
Op m'n werk heeft iemand een oude en vale Renault Clio om vanuit Rotterdam naar Noordwijkerhout te komen. Hij wil het dingetje verkopen en ik mompelde dat je zo'n autootje nog heel knap kunt opfrissen.
Lang verhaal kort: afgelopen weekend stond de Clio op mijn vaste schoonmaakplekje. De restanten van de vorige vrijdag waren nog aanwezig. Maar ach, een kniesoor die daar op let, met een beetje door gaan en goed aankleden kom je een heel eind.
51981414597_27940f562e_c.jpg


Auto van het jaar 2006. En volgens mij was dat ook het laatste jaar dat het autootje schoongemaakt was. Wat een bende zeg!
51982418576_7f45356b79_c.jpg


Zo stond-ie er bij:
51982701134_dc85d1a50d_c.jpg


51982701084_c14b811d75_c.jpg


51982701044_dcf8bd4b0c_c.jpg


Inclusief een deukje in de deur en wat stevige krassen op de wielkastrand aan bestuurderszijde, gevolg van een lichte aanraking met een vrachtwagen op de snelweg.

De wielen waren het eerst aan de beurt. Eerst inweken met een reinigingsmiddel dat ik op werk gebruik voor de ergste vettigheid en daarna inborstelen met diverse kwastjes. 303 Iron Terminator deed niet eens heel veel, Dodo Juice Glue and Tar Remover maakte wel wat los en met een microfiber doekje kon ik de velgen wel wat opknappen. Helemaal schoon kreeg ik ze niet eens binnen de beschikbare tijd. En als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

51982700359_40bf51efa5_c.jpg


Daarna was het tijd om de details langs te lopen. Normaal doe ik dat als de auto in het schuim zit maar ditmaal deed ik dat er toch aan voorafgaand omdat ik dan beter kon zien waar ik mee bezig was. Grote kwastjes, kleine kwastjes:

51982419221_c1062edb33_c.jpg


51982419606_31f206c758_c.jpg


Vervolgens werd het koetswerk besprenkeld met een 1:7 APC en bedenkt met een schuimlaagje om een volgende laag vuil los te weken.

51982700784_327716b5fe_c.jpg


Na een bak koffie konden de restanten schuim afgespoten worden en werden de zijkanten bespoten met de Iron Terminator. Weer een stapje verder!

51982970385_1d97efe2c2_c.jpg


Kleien was niet overbodig: Monello klei met Born Slippy glijmiddel.

51981414052_f48257cc1f_c.jpg


Ik vind de handwas wel het prettigste onderdeel van het reinigen van een auto. Poorboys Super Slick & Suds.

51982484928_d81959ac6b_c.jpg


En dan is de lak zo optimaal mogelijk gereinigd. Ik had gehoopt onder al dat vuil een redelijk toonbare auto aan te treffen maar dat viel knap tegen. De collega werkte voordat hij bij ons begon bij een transportbedrijf in Rotterdam en de Renault heeft waarschijnlijk het meeste vuil van het botlekgebied wel over zich heen gehad wat resulteerde in kleine ingevreten pitjes aan de passagierskant. Ik kon ze met polijsten niet volledig weg krijgen. Misschien dat het met wetsanden wel zal lukken maar dat paste echt niet in het verhaal van dit weekend.

51982484788_6752163604_c.jpg


Het polijsten deed ik met Menzerna 400 op een microfiber pad voor de zwaar beschadigde delen en waar het iets beter was gebruikte ik een gele Monello schuim pad. Op zich ging het wel aardig, op die pitjes na uiteraard. Mijn originele insteek was om alleen het vervuilde en verkrijte toplaagje weg te polijsten maar je gaat vanzelf verder en de meeste krassen zijn nu ook weg. Je kunt met de Menzerna 400 in één ronde beslist een goede finish en glans krijgen als je het spul goed door werkt. Voor de gein heb ik een stukje motorkap nog een rondje met Menzerna 2500 op een Monello oranje schuimpad gegeven en dan zie je toch nog wel wat verbetering. Helaas, geen tijd en teveel moeite.
Het motorkapje links en rechts:

51982418746_94d2bd172f_c.jpg


Koplampen ook gedaan:
51982419576_b446ef714b_c.jpg


De ontmoeting met de vrachtwagen had een stevige kras achtergelaten op de zijkant. Kras en fotograaf/poetser in één plaatje:

51981413922_2783e32709_c.jpg


en de auto had ook nog een deukje opgelopen, niet in z'n ego maar in het bestuurdersportier. Een goede vriend heeft een setje om zonder spuiten uit te deuken en daar kon ik mee spelen. Ik had het nog nooit gedaan dus ik dacht dat ik het wel kon. Nou... dat valt nog pittig tegen! Met de trekhamer kon ik de deuk wel aardig reduceren maar je ziet nog goed dat de deur niet strak is. Ach, alle verbetering was meegenomen met dit blikje. Voor mij was het een interessante kennismaking met deze techniek en ik zie er best mogelijkheden in voor me.

51982484683_11ac1ef2fd_c.jpg


De zondag begon alwéér met ijs op de wagen en ik achtte het gezoem van m'n DAP ook niet prettig voor de uitslapende buren dus ik heb het Renaultje naar m'n werk gereden waar ik in de kas de klus af kon maken. Toen de auto gepolijst was heb ik heb ontvet met IPA en ingewreven met mijn favoriete wax van Soft 99. Hard Black nog-wat heet-ie. Heerlijk spul. En zo kon de opgeknapte Renault poseren voor de lens van de fotograaf:

51982484518_c0a94fe3c8_c.jpg


Ben ik tevreden? Nee, ik had er meer uit kunnen halen. Maar aan een gehavend autootje moet je niet al te veel verspijkeren, dat is hij eerlijk gezegd niet waard. En nog belangrijker: de buurvrouw vierde haar verjaardag dus ik moest opschieten. Je moet de buurvrouw niet laten wachten tenslotte. Tijd was dus ook een beperkende factor. Al met al was het toch een hele leuke ervaring wederom en de reacties vanmorgen op werk waren prettig om te horen.
 
@Martin Philippo mooi verslag met prachtige foto's! Heb je knap gedaan!
Wat het uittrekken met lijm betreft, ik zie dat je bent gestart aan de uiteinden van de deuk, bij het uitdeuken/plaatwerk ga je zo te werk, bij het uittrekken met lijm dien je net in het midden te starten -> anders ga je met een scherpe deuk overblijven die je er niet meer uitkrijgt.
Daarnaast hoef je je zeker niet slecht te voelen dat het resultaat minder was dan verwacht, zelfs de meest ervaren werklui hebben soms moeite met dit soort deuken hoor, laat staan iemand die het normaal nooit doet.
 
Wat een leuke reacties, dank!
De opmerkingen over de volgorde van kleien / wassen zijn volledig terecht, scherp! Uiteraard was het kleien de laatste stap in het reinigingsproces. In het verslag is dat inderdaad precies in de verkeerde volgorde verschenen. Ik snap ook wel een beetje hoe dat gekomen is: de Born Slippy laat altijd een beetje residu achter en op die zwarte lak was dat in het magere voorjaarszonnetje behoorlijk opgedroogd. Om er zeker van te zijn dat alles weg was voordat ik ging polijsten ben ik er ook nog even overheen gegaan met de washmitt en een beetje shampoo.
En vanochtend zag ik dit op het dak:
51984597218_2ce1966f0c_c.jpg

Daar word je toch ontzettend vrolijk van? :)
@AndyVR Bedankt voor de tip. Daar kan ik wat mee.
@Cordoba : goeie opmerking over die lasspetters. Dat zou zomaar eens de oorzaak kunnen zijn.
 
Ik vind zulke details vaak leuker om te aanschouwen als 1 of andere supercar.
Mooi werk! Detailen voor verkoop loont altijd als je het deels als hobby bekijkt! :rolleyes:
 
  • Leuk
Reactions: Kuip
Klopt, als je een garagetarief van 60 Euro per uur zou rekenen zou je de waardestijging nooit kunnen verdienen. Projectjes als dit moet je zien als hobby en als oefenmateriaal.
 
  • Leuk
Reactions: Valvetronic