• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een volgorde vraag

Janvis

Detailing addict
9 aug 2015
229
65
44
Beste allemaal,

Maken jullie alle sponningen randjes en naadjes schoon vóór dat jullie de hele auto wassen of daarna?? En hoe maken jullie die schoon?

Alvast bedankt.
 
Volgorde maakt niet uit als je maar oplet dat het vuile water niet elders opdroogt

Tijdens het inwerken van foam (als je tenminste foamt) heb je tijd genoeg om de randjes te doen
Sponningen doe ik na het foamen en voor het wassen van de rest van de buitenkant
 
Ik heb gister een HD gekocht (tweedehands) en heb gisteravond een foamlance besteld op CC dus heb daar nog geen ervaring mee.

Maar wat ik me afvraag, als je tijdens het inwerken van het foam de deuren en achterklep open trekt loopt het foam dan niet de auto in??
 
Ik doe dat nadien. Tijdens het afspoelen met de HD spuit ik tussen die sponningen (spleten tussen de deuren).
Voor het afdrogen doe ik de deuren open en ga ik er met een natte doek/spons tussen.
Eventueel wat APC gebruiken.
 
Hey Jan,

Mooi, je hebt een HD en Foamlance gescoord! Dit gaat je wel bevallen.

Mijn volgorde is meestal; Foamen --> inweken --> auto + velgen + wielkasten afspuiten (HD) --> deuren open, dorpels + sponningen + zijkant deuren afspuiten (HD) --> Non-Ferro op velgen --> handmatig auto wassen --> Auto + velgen afspuiten (HD) --> checken of velgen nog gepoetst moeten worden. --> checken of dorpels + sponningen + zijkant deuren nog met APC gedaan moeten worden.

Met de HD spuiten met de deuren open doe ik uiteraard met beleid en dat beetje water wat misschien naar binnen nevelt, kan geen kwaad.
Velgen doe ik meestal alleen met Non-Ferro, mar als ze erg vies zijn ook met wat verdunde APC. (Combinatie)
 
Bij eigen auto's na het wassen, met een dunne wasmitt, de instappen / binnenkant deuren en de achterklep. daarna afspuiten met de deuren dicht

Bij verwaarloosde auto's, na het foamen. De instappen inspuiten met APC en even een kwast er langs / overheen halen voor het losmaken van het vuil.
Daarna afspuiten met de deuren dicht. en zonodig nog met een dunne wasmitt na wassen.
 
Bikkel Gebruik je dan een aparte mitte voor de sponningen of doe je dat gewoon met de mitte waar je ook de hele auto me wast??
 
Heb een half schaap als mitt voor de auto te wassen.
nadeel / voordeel is dat deze heel veel water opneemt. alleen bij de sponningen wil ik niet dat er water lekt op de bekleding.
dan gebruik is dus een Monello mitt, die zijn veel dunner en lekken dus ook niet.
Deze gebruik ik ook voor het aanbrengen van Bathe+
 
Bikkel Een half schaap als mitte?? Ik ken alleen maar de handschoenen zowel in de dikke als de standaard variant, zijn er ook no andere soorten dan?? Ik denk dat ik maar eens proefondervindelijk moet gaan vast stellen wat voor mij de prettigste manier gaat worden.

Ik wil natuurlijk geen water in de auto dus moet enigszins spaarzaam zijn met water als de deuren en achterklep open staan. Maar eventueel vuil water wat weer over de auto loopt moet er wel weer vanaf dus daarom dacht ik dat het misschien handig was om eerste de sponningen schoon te gaan maken en pas dan aan het foamen spoelen wassen en dergelijke te gaan beginnen.

Was eigenlijk benieuwd of er een algemene standaard werd gehanteerd door de ervaren/pro detailers vandaar de vraag;)
 
Ik doe altijd eerst de sponning en daarna de rest van de auto. En ik denk dat Bikkel de 'Wookie's Fist' bedoelt.
 
Van andere merken zijn er hele dikke wasmitts, nemen gewoon halve liter water op.
Komt niet heel veel vuil uit de sponningen. en daarna spuit je de auto toch nog een keer af.
 
De Monello Thick Mitt gebruik ik 9/10 keer en daar blijft inderdaad ook reteveel water in zitten. Als ik hem zou uitknijpen boven de motorkap van mijn BMW is die in 1x zeiknat.
 
Als oud spons gebruiker vind ik de gewone monello mitt al veel water opnemen, maar ik merk dat ik nog een echt groentje ben rofl
 
Weet niet zeker of het morgen wordt, moeten helaas nog weg halverwege de midden en rond 12en is postnl hier meestal. Ben alle viezigheid al aan het opsparen op de auto, de buren vroegen al waarom ik niet ging wassen :-D
 
Ben er inmiddels uit wat voor mij het fijnste werkt.

Heb alle deuren achterklep en motorkap open gezet en ben met een emmer sop, kwast, en sponsje (wou mn mitte niet in de sponningen gebruiken omdat daar ook ingevette scharnieren zitten) rond alle sponningen en randjes gegaan. Als je met een beetje beleid met het water omgaat kun je best veel water gebruiken rond de deuren en sponningen zonder dat de auto vol water loopt. Toen alle sponningen netjes en schoon waren heb ik alles dicht gedaan en ben ik de rest gaan wassen (volgens de bekende methode's)

Ben weer een ervaring rijker, wil op deze manier toch graag een soort van standaard proces creëren voor mezelf zodat de kans het kleinst is dat ik zaken vergeet.

Ik dank dat wanneer ik voldoende goede middelen heb voor de velgen en banden dat ik na de sponningen de velgen aan ga pekken en pas dan de rest van het koetswerk. Maar zo ver is het nog niet, bij de eerst komende bestellingen wil ik een non ferro gaan bestellen ( Dodo Juice - Ferrous Dueller iron/fallout remover - 500ml ) zodat ik lekker kan kliederen met de velgen zonder bang te hoeven zijn dat er spetters op de wagen komen.

Stappenplan zal dan dus zijn:

1: sponningen en randjes
2: velgen
3: de rest van de wagen
 
Janvis;n432170 zei:
wil op deze manier toch graag een soort van standaard proces creëren voor mezelf zodat de kans het kleinst is dat ik zaken vergeet.
Ik denk dit altijd een belangrijke manier is. Paneel voor paneel, of stap voor stap, nalopen en dit aan blijven houden. Op deze manier werk je lekker omdat je weet dat wat je gedaan hebt en dit goed is. Op naar het volgende paneel of stap.

Mijn stappenplan zal ook ongeveer zó gaan;
  1. Deuren/achterklep/motorkap open en schoonspuiten en/of reinigen.
  2. Foamen
  3. HD afspuiten
  4. Velgen met Non-Ferro, inweken en boenen
  5. Handwas
  6. Afspuiten HD
Ik hoor trouwens steeds vaker over de DDJ Ferrous Dueller als waardige tegenstander van de Non-Ferro. De prijs zou iets lager liggen en net zo goed werken. Ik dacht echter dat dit spul minder veilig zou zijn voor lak ofso, maar dit kan ook gewoon op de lak gebruikt worden.