• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eendags detail: Ford Granada Dorchester

Hebans

Detailing rookie
4 jun 2010
90
0
De auto
Mijn eerste eendaags detail projectje van een Ford Granada Dorchester uit 1982! Een nogal aparte auto :-" , maar i.i.g. wel veel plaatwerk.

Enkele details van de staat van de auto (Ik heb geen overzichtsfoto van voor de detail.....hoe stom... dus als je denkt: wat is een Granada Dorchester... even naar beneden scrollen ;-) ):

Nog net niet helemaal mat....:
do2qf.webp

En nog een "waar is de reflectie" shot:
do3i.webp

Doelstelling
Nu heb ik 1 dag, dus eerst maar eens reële doelstellingen bepalen. Toen heb ik besloten om in ieder geval zoveel mogelijk de swirls eruit te halen uit heel de auto (dus het aantal hits per plaatdeel beperken, zodat we in ieder geval heel de auto op dezelfde manier kunnen behandelen).

Stappen
Wat heb we gedaan met de lak (de eigenaar deed enthousiast mee!)?

Wassen:
Gewassen met overdosis Meg’s NXT
Kieren, hoeken etc. schoongemaakt (veel mos e.d.) met APC en diverse borsteltjes

Kleien:
Kleien SN detailing clay samen met de QD van meguiar's

Definitieve inspectie na wassen en kleien:
De auto komt uit 82 en dan kun je wat lakdefecten en wat grotere problemen verwachten. De auto heeft wel wat roestplekken, maar relatief weinig. Verder is de auto op meerdere plaatsen overgelakt en zaten er slechte stukken. Daarnaast is er volgens mij ooit al eens een rotary opgezet door een niet zo vaardig iemand met alle gevolgen van dien (door de lak op enkele plekken….). E.e.a. betekende: goed oppassen en meerdere proefspots.

Polijsten met de DAP900:
De motorkap was het lastigst: daar waren voor het polijsten twee hits inizio forza op oranje nodig en voor het afbouwen een hit mezzo op wit en finale op zwart. Op de overige delen was twee hits mezzo het zwaarst gehanteerde.

Tussenresultaat na twee hits inizio forza op oranje op de kap (Voor de mezzo op wit dus.):

do5j.webp

Uiteindelijk resultaat op de kap. Er zit nog wel e.e.a., maar verder zijn we niet gegaan ivm de tijd. Komt nog wel een volgende keer.

do26.webp

De afwerking
Tot slot de lak voorzien van een laagje collinite 915 zonder een glaze om de standtijd wat te verlengen! Daarnaast zijn nog wat kleine dingen gedaan zoals de trims.

Uiteindelijk zijn we 8 uur later op het volgende uitgekomen:

do6c.webp

Tot slot:
1. Ik wil leren werken met een rotary in de hoop wat tijd te besparen.
2. Doelen waren eigenlijk nog te hoog, of ik moet naar de sportschool :-b , na een paar uurtjes dappen wordt het wel wat zwaar, zeker de zijkanten.
3. De eigenaar deed enthousiast mee, zelfs tot en met het dappen aan toe en wil nu ook een dap.

Van dit soort dingen houdt de Smurf wel:love :love .Heerlijk die Fordjes:party :party

Maar hij is er wel van opgeknapt:-)^ .En je zal zien dat de volgende keer nog meer eruit te halen zal zijn;)

Huh van grijs naar zwart ?!... Nog wel wat swirls overgebleven, maar goed veel meer zat er vast niet in qua tijd?

Vind het wel een aparte bak o:-)

Zo dat is al een hele transformatie! Niet slecht voor een dagje werken. Scheelde ook dat je het vinyl dak niet hebt hoeven te polijsten, anders had je nog meer werk gehad. Waar heb je het dak trouwens mee behandeld?

Hé, toevallig bekeek ik de straks het topic nog van deze wagen, en een hoop andere, op het Autoweek Forum. Als ik het goed heb is dit namelijk de wagen van eene 'Grensrijdertje'.

Cool.... Tijd geleden dat ik een Ford Granada heb gezien!! Vroeger (toen ik jong was) had mijn vader twee Granada`s stationwagons na elkaar. Machtige auto`s met een heerlijke V6 in het vooronder.

De detailklus is ook met goed resultaat afgerond! Had wel een krasje hier en daar.

Leuk om te zien!

Robert

Dennis-VR6 zei:
Hé, toevallig bekeek ik de straks het topic nog van deze wagen, en een hoop andere, op het Autoweek Forum. Als ik het goed heb is dit namelijk de wagen van eene 'Grensrijdertje'.

inderdaad, ik dacht dat ik die al op dat forum gezien had :-)^

Dank voor alle complimenten!

Paulus de Boskabouter zei:
Scheelde ook dat je het vinyl dak niet hebt hoeven te polijsten, anders had je nog meer werk gehad. Waar heb je het dak trouwens mee behandeld?

Yep, waren we ook wel erg blij mee qua werk. Het dak staat voorlopig in de trim restorer, maar de eigenaar heeft een raggtopp cleaner en protectorset en gaat daar zelf mee aan de slag

Het is in ieder geval dankbaar werk: werken aan een auto met unilak. De eigenaar (idd. grensrijdertje) is er in ieder geval blij mee! Hij heeft ook een leuke en interessante collectie andere voertuigen, dus daar zal vast nog wel wat aan gebeuren.

He daar hou ik ook wel van, die oude Fordjes! Heb zelf een Granada MK2, die binnenkort ook een volledige beurt zal krijgen :)