De auto
Mijn eerste eendaags detail projectje van een Ford Granada Dorchester uit 1982! Een nogal aparte auto :-" , maar i.i.g. wel veel plaatwerk.
Enkele details van de staat van de auto (Ik heb geen overzichtsfoto van voor de detail.....hoe stom... dus als je denkt: wat is een Granada Dorchester... even naar beneden scrollen ):
Nog net niet helemaal mat....:
En nog een "waar is de reflectie" shot:
Doelstelling
Nu heb ik 1 dag, dus eerst maar eens reële doelstellingen bepalen. Toen heb ik besloten om in ieder geval zoveel mogelijk de swirls eruit te halen uit heel de auto (dus het aantal hits per plaatdeel beperken, zodat we in ieder geval heel de auto op dezelfde manier kunnen behandelen).
Stappen
Wat heb we gedaan met de lak (de eigenaar deed enthousiast mee!)?
Wassen:
Gewassen met overdosis Meg’s NXT
Kieren, hoeken etc. schoongemaakt (veel mos e.d.) met APC en diverse borsteltjes
Kleien:
Kleien SN detailing clay samen met de QD van meguiar's
Definitieve inspectie na wassen en kleien:
De auto komt uit 82 en dan kun je wat lakdefecten en wat grotere problemen verwachten. De auto heeft wel wat roestplekken, maar relatief weinig. Verder is de auto op meerdere plaatsen overgelakt en zaten er slechte stukken. Daarnaast is er volgens mij ooit al eens een rotary opgezet door een niet zo vaardig iemand met alle gevolgen van dien (door de lak op enkele plekken….). E.e.a. betekende: goed oppassen en meerdere proefspots.
Polijsten met de DAP900:
De motorkap was het lastigst: daar waren voor het polijsten twee hits inizio forza op oranje nodig en voor het afbouwen een hit mezzo op wit en finale op zwart. Op de overige delen was twee hits mezzo het zwaarst gehanteerde.
Tussenresultaat na twee hits inizio forza op oranje op de kap (Voor de mezzo op wit dus.):
Uiteindelijk resultaat op de kap. Er zit nog wel e.e.a., maar verder zijn we niet gegaan ivm de tijd. Komt nog wel een volgende keer.
De afwerking
Tot slot de lak voorzien van een laagje collinite 915 zonder een glaze om de standtijd wat te verlengen! Daarnaast zijn nog wat kleine dingen gedaan zoals de trims.
Uiteindelijk zijn we 8 uur later op het volgende uitgekomen:
Tot slot:
1. Ik wil leren werken met een rotary in de hoop wat tijd te besparen.
2. Doelen waren eigenlijk nog te hoog, of ik moet naar de sportschool :-b , na een paar uurtjes dappen wordt het wel wat zwaar, zeker de zijkanten.
3. De eigenaar deed enthousiast mee, zelfs tot en met het dappen aan toe en wil nu ook een dap.
Mijn eerste eendaags detail projectje van een Ford Granada Dorchester uit 1982! Een nogal aparte auto :-" , maar i.i.g. wel veel plaatwerk.
Enkele details van de staat van de auto (Ik heb geen overzichtsfoto van voor de detail.....hoe stom... dus als je denkt: wat is een Granada Dorchester... even naar beneden scrollen ):
Nog net niet helemaal mat....:
En nog een "waar is de reflectie" shot:
Doelstelling
Nu heb ik 1 dag, dus eerst maar eens reële doelstellingen bepalen. Toen heb ik besloten om in ieder geval zoveel mogelijk de swirls eruit te halen uit heel de auto (dus het aantal hits per plaatdeel beperken, zodat we in ieder geval heel de auto op dezelfde manier kunnen behandelen).
Stappen
Wat heb we gedaan met de lak (de eigenaar deed enthousiast mee!)?
Wassen:
Gewassen met overdosis Meg’s NXT
Kieren, hoeken etc. schoongemaakt (veel mos e.d.) met APC en diverse borsteltjes
Kleien:
Kleien SN detailing clay samen met de QD van meguiar's
Definitieve inspectie na wassen en kleien:
De auto komt uit 82 en dan kun je wat lakdefecten en wat grotere problemen verwachten. De auto heeft wel wat roestplekken, maar relatief weinig. Verder is de auto op meerdere plaatsen overgelakt en zaten er slechte stukken. Daarnaast is er volgens mij ooit al eens een rotary opgezet door een niet zo vaardig iemand met alle gevolgen van dien (door de lak op enkele plekken….). E.e.a. betekende: goed oppassen en meerdere proefspots.
Polijsten met de DAP900:
De motorkap was het lastigst: daar waren voor het polijsten twee hits inizio forza op oranje nodig en voor het afbouwen een hit mezzo op wit en finale op zwart. Op de overige delen was twee hits mezzo het zwaarst gehanteerde.
Tussenresultaat na twee hits inizio forza op oranje op de kap (Voor de mezzo op wit dus.):
Uiteindelijk resultaat op de kap. Er zit nog wel e.e.a., maar verder zijn we niet gegaan ivm de tijd. Komt nog wel een volgende keer.
De afwerking
Tot slot de lak voorzien van een laagje collinite 915 zonder een glaze om de standtijd wat te verlengen! Daarnaast zijn nog wat kleine dingen gedaan zoals de trims.
Uiteindelijk zijn we 8 uur later op het volgende uitgekomen:
Tot slot:
1. Ik wil leren werken met een rotary in de hoop wat tijd te besparen.
2. Doelen waren eigenlijk nog te hoog, of ik moet naar de sportschool :-b , na een paar uurtjes dappen wordt het wel wat zwaar, zeker de zijkanten.
3. De eigenaar deed enthousiast mee, zelfs tot en met het dappen aan toe en wil nu ook een dap.