• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerst afspoelen en dan foamen of meteen foamen op een droge auto

JP030

Detailing guru
27 okt 2019
511
135
De laatste tijd zag ik de discussie weer een paar keer voorbij komen.

Moet je nou eerst met de HD afspuiten om het ergste vuil te verwijderen en dan foamen, of eerst foamen zodat het beter inwerkt en daarna afspoelen? (Ik doe altijd het laatste).

Vandaag zelf eens een test gedaan om te kijken of het uitmaakt. Als foam AutoFinesse Avalanche gebruikt.

Dit is zoals de auto erbij stond.
IMG_1118 2.jpg


close up
IMG_1119.jpg


Vervolgens de rechterkant afgespoeld met de HD:
Je ziet nu duidelijk verschil. De rechterkant is veel schoner.
IMG_1121.jpeg

IMG_1122.jpeg


Toen de hele auto gefoamed
Ik zie nauwelijks verschil in hoe het foam op de auto plakt en hoe het eraf loopt.
IMG_1124 2.jpeg

IMG_1126 2.jpeg


Daarna de auto weer grondig afgespoeld.

Helaas geen foto meer kunnen vinden van die fase (stom, want dat is natuurlijk waar het echt om gaat) maar het verschil was nauwelijks zichtbaar. Sowieso vond ik het resultaat een beetje tegenvallen. Ik heb het idee dat foamen met name goed werkt op een goed beschermde auto. Bij deze was het alweer een tijdje geleden dat ik hem in de wax had gezet.

En uiteindelijk zie je helemaal geen verschil meer ;)

IMG_1129 2.jpeg


Daarna nog even in de Dodo Juice Supernatural gezet, dan kan ik het binnenkort nog een keer testen op een goed beschermde auto. (dan zal ik ook een foto plaatsen van het resultaat na afspoelen van de foam.
 
Ik heb persoonlijk ook de test gedaan een tijdje terug en ik kom toch tot de conclusie dat de reinigende werking (naar mijn gevoel) beter is bij foam op een droge wagen.
 
Dank voor de test!

Ok, dus beide manieren maken schoon. Maar eerst foamen, dan spuiten scheelt behoorlijk in tijd t.o.v. spuiten, foamen, spuiten. Waarom zou je dan nog eerst afspuiten?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en tamer
Wat mij in deze test opvalt is dat de foam erg nat is, als ik naar de foto kijk (waar je de foam er af ziet lopen). Als je een goede stevige foam hebt, loopt het er niet af (in elk geval niet zo snel). Met een foam die veel steviger is (minder water bevat) kun je nog wel eens een heel ander resultaat zien.
 
@Nick1407 @RoCo Ik zie inderdaad geen reden om eerst af te spuiten voor het foamen.

@Cordoba Ik voel een nieuwe test aankomen. Ik meng altijd een beetje op gevoel. Soms is het dikker, soms wat dunner. Ik heb wel eens begrepen dat het niet te dik moet zijn zodat het het vuil naar beneden af kan voeren. Ik ga volgende keer dik vs dun testen.

@Jansen Hooguit een paar spetters maar nagenoeg droog
 
Er zijn dan ook meerdere manieren waarop ment denkt;

* Op een droge auto foamen omdat het foam dan beter plakt dan op een natte auto.
* Foamen omdat je een prewash wilt en niet vervuiling over de lak wilt blazen door eerst met de HD af te spuiten.
* Combinatie van de eerste twee.

Mijn manier is de derde manier. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Is een leuke test. Discussie hierrond zal altijd blijven denk ik...
Is ook zoals die vraag, spoel je de wagen af van onder naar boven of boven naar onder?

Ik zie het nut niet in persoonlijk eerst spoelen, tenzij echt modder aan de wagen zou hangen van offroad rijden of dergelijks....
En ja, tenslotte blaas je het vuil en stof met eerst afspoelen ook zomaar overal rond en dan kunnen krasjes wel eens ontstaan denk ik.
Maar dat is persoonlijke mening. Extra tijd en extra water dat gebruikt worden zijn ook een reden om het niet te doen. Want hé, tenslotte mogen we toch ook wat ecologisch gaan denken als we detailen neen?
 
@JP030 bedankt voor de leuke test, ik stelde mij ook die vraag!

@RoCo maakt een heel goed punt, waarom die extra keer afspuiten als dit eigenlijk weinig of geen verbetering biedt. Dit bevestig je zelf ook nadien las ik.
 
Komt het uiteindelijk niet (nagenoeg) op hetzelfde neer?

Wanneer je foamed zonder eerst af te spuiten hecht de foam beter en doet het waarschijnlijk ook beter zijn werk.

Als je eerst afspuit en daarna foamed is dat misschien in mindere mate het geval, maar je hebt met het afspuiten ook al een deel van het vuil verwijderd dus hoeft de foam ook minder te werken?

Persoonlijk denk ik dat het qua resultaat uiteindelijk niet uit maakt. Wel kan het maar zo 300.000 milliseconden schelen.
 
Ik gebruik beide werkwijze.
Als de auto erg vuil is spoel ik voordat ik foam. De reden hiervoor is dat is als het foam zijn werk doet ik met de detail kwast rond ga, dat wil ik niet doen als er een hoop vuil en zand onder het foam zit.

Als de auto maar matig vuil is gaat het foam op de droge lak.
 
De hele clou van het voorwassen is natuurlijk vuil afvoeren voordat je ook maar iets anders doet. Afspoelen met een open slang zal weinig doen, maar men voorwast zeker als er eerst met de HD afgespoeld wordt en er vervuiling over de lak gespoten kan worden.

Gaan kwasten doe ik pas ná een wasbeurt, als ik zeker weet dat er geen grove vervuiling meer is. ;)
 
Inderdaad. :p Ieder z'n ding. @BZwart

Mijn bericht was ook meer in het algemeen bedoeld en richting ArnoutdB; De vele discussies en gesprekken over het nut van een prewash/foam (En dus ook droog of nat foamen) blijft altijd een dingetje. Veelal komt het erop neer dat men bij het meteen afspuiten met de HD een zelfde resultaat behaalt als wanneer men wél voorwas gebruikt. (De kracht van de HD spuit het simpelweg toch wel weg) Soms resteert er echter dan dan nog wel een traffic film die ook de HD niet weg spuit.

Wil je voor deze vervuiling een voorwas gebruiken of wil je simpelweg veiliger wassen in het algemeen. Find what ya like and use it often. ;)
 
Ieder z'n ding inderdaad. Ik wil vooral genieten van het wassen!

Maar wel interessant natuurlijk om te weten hoe anderen het aanpakken en waarom.
 
Ik denk ook dat het neerkomt op persoonlijke voorkeur, dat gezegd hebbende zie ik wel de meeste populaire youtubers de auto eerst afspuiten voordat ze foamen.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Mijn voorkeur gaat naar indien er modder op de auto hangt deze eerst afspuiten en dan de foam er over
Maar anders heb ik het beste resultaat met foam op een droge auto
Heb nog een extra vraag in die trend de foam doen jullie 150 a 200 ml in de foam gun en dan aanvullen met water of enkel foam in de gun en het water bijtekenen met de knop op de foamgun?