Allereerst zijn er redelijk wat producten niet leverbaar van de lijst. Aangezien ik nog niet zo bekend ben met deze site, duurt zo iets lang? Of wordt dit dagelijks/wekelijks aangepast?
- De website zal worden aangepast zodra iets weer op voorraad is. Dus het ligt, denk ik, niet aan de snelheid van de webshop, maar aan de voorraad.
Lancia 2.0 voor de Kranzle?
- Ik heb zelf niet zo'n mooie HD, dus kan hier weinig over zeggen. Al heb ik het idee dat het gaat om een M22-aansluiting, die wél in de keuzes vermeld staat. (Even een telefoontje naar Carclean is handig, want je moet bij bestellen wel doorgeven welke aansluiting je wilt)
Gebruik je telkens dezelfde foamlans en spoel je dit dan uit of is het makkelijker meerdere vulflessen hiervoor te gebruiken?
- Ik gebruik één foamfles waar ik simpelweg andere producten in doe. Dus eerst een mengsel voor het voorwassen en schuim voor bij de handwas, vervolgens de Bathe+ erin. Uitspoelen doe ik nooit, want het kleine beetje wat in de slang/fles achterblijft is minimaal.
Volgens mij heeft de kranzle ook standaard een aanzuigleiding en ik wou een extra foamlans ervoor bestellen.. Zou deze dan niet gewoon rechtstreeks gebruikt kunnen worden?
- Een foamlans zuigt product aan en jaagt dit met een noodgang door een gaasje. Zo ontstaat het schuim. Als de machine alleen maar product zou aanzuigen, dan spuit je alleen een zeperig mengsel en geen schuim.
Is de bugsquash spray niet gemakkelijk om er bij te hebben als je even snel wat vuil (vogelpoep, vliegen, ..) eraf wilt halen, zonder de hele auto te wassen?
- Ja hoor, dat kan. Deze staat daarom ook hierboven vermeld onder de 'Voorwas'.
De bilthamber touchless heb ik momenteel een bus van 1 L opgenomen, als deze van 5L leverbaar zijn bestel ik deze wel bij. (Ben fan van grotere volumes even op stock te zetten, maar daardoor wel betere prijzen te hebben)
- Jup, goede denkwijze. Een liter zal je waarschijnlijk niet heel lang mee doen, dus de 5L is inderdaad handiger. Ik meen te herinneren dat ik per voorwas al zo'n 250ml gebruik. (250ml product, aanvullen tot zo'n 500-600ml totaal mengsel in de fles)
Ik zal inderdaad dan met 2 emmers gaan werken.
- Niets moet. Als je liever met 3 werkt, kan dat natuurlijk ook gewoon. Ik gaf alleen aan dat je soms ook wat geld in je zak kan houden of dit misschien beter aan wat anders kan besteden.
De BtbM had ik al de 5 liter bidon in de bestelling staan. Of wordt dit 'slecht' met de jaren?
- Dat risico heb je natuurlijk altijd. Maar ik denk dat dit bij shampoos niet zo'n probleem is. Ik probeer zelf wel altijd de producten dusdanig op te slaan dat ze niet bevriezen of te heet staan én voornamelijk dat ze niet onderhevig zijn aan de schommeling hiertussen. Denk bijv. aan een hete zolder die in de nacht afkoelt en overdag weer bloedheet wordt.
Ik had bijv. producten in de schuur staan, maar allemaal in een defecte bovenlader vriezer. Donker en geïsoleerd.
De non ferro zal ik behouden (hier moet ik dan enkel nog een losse spraybus voor bijzoeken nu die kit weg is) en ik heb de buster erbij gedaan in spray vorm. Het is dan de bedoeling als ik het goed begrijp om het wat om en om te gebruiken zodat je niet elke keer de dure non ferro nodig hebt?
- De NonFerro kan je in één van de drie spraflesjes doen, eveneens de Brake Buster. Ook zou ik de APC+D in zo'n flesje doen en dan in verschillende verhoudingen. Dus twemaal zo'n 3-pack is een optie. (Tenzij je natuurlijk andere sprayflesjes wilt)
- Inderdaad. Non-Ferro vind ik erg goed, maar is aan de prijs. De Brake Buster lijkt vrij populair te zijn, maar mijn eigen ervaring is dat het iets minder goed werkt. Dat is niet erg, want als een velg in de bescherming staat, is schoonmaken sowieso makkelijker. Prijstechnisch zou je dus de Brake Buster alleen kunnen gebruiken, maar ikzelf grijp toch merendeels naar de Non-Ferro wanneer de velgen hardnekkig bevuild zijn.
De spray and wipe, is dat gewoon heel de auto benevelen en dan afdrogen?
- Droogdoek in de ene hand, flesje Spray&Wipe in de ander. Dan begin je op de verticale panelen en geeft het eerste paneel 1-2 spraytjes. Dan het volgende paneel 1-2 spraytjes. Bij de volgende panelen zal je merken dat de doek al iets verzadigt raakt met Spray&Wipe en zal je dus minder nodig hebben.
Ik zal het voorlopig houden bij de apc+d want de bilthamber is niet leverbaar. Ik heb momenteel daar wel een grote bus van opgenomen. Ik vermoed dat ik dan hiervoor ook een leeg spraybusje nodig heb om te vernevelen over de velgen?
- De APC+D is een All Purpose Cleaner. Dus voor allerlei taken te gebruiken. (Denk aan een allesreiniger in huis) Je zou kunnen beginnen met een literfles en dan ooit eens de Surfex kunnen proberen. Met een gallon APC+D doe je erg lang, want deze is erg geconcentreerd.
Denk bijv. aan 1:4 voor motorruimtes en smerige banden. 1:15-1:20 voor kunststoffen en rubbers. 1:100 voor ruitenwisservloeistof. etc etc.
Ivm de droogdoeken, deze kosten niet zo veel, en aangezien ik moeilijk keuzes kan maken, dacht ik van ze allemaal te nemen die opgesomd werden en dan * zo zelf te testen. Maar ik ga je raad volgen en enkel de silk dryer xl nemen. Dit vind ik zo wel niet terug op de website. Is dit dan de grootste (70 * 90) van q²m evo drying towel? Of is dit de gamma dryer van 50 * 90 die je bedoeld?
- Tja, dan kan je de halve webshop wel bestellen.
Vinden wat je fijn vindt, dat hoort er ook bij. Ik probeer je alleen een redelijke basis mee te geven en dingen ervaren en ondervinden is aan jou.
- Er zullen misschien doeken zijn die meer opnemen, maar ik heb de noodzaak hier nooit van gezien. Goed afspoelen om zoveel mogelijk water al af te laten lopen + drooghulp + redelijke droogdoek, dat is meer dan voldoende. Bijkomend heb ik mijn eerste droogdoek uit 2015 nog steeds in gebruik, samen met enkele vergelijkbare doeken en doen het nog prima. (
Silk Dryer XL)
De 3 packs van
monello zijn ook niet leverbaar (enkel in de mini verpakking) dus ik wil er gerust nemen uit het hogere segment wat je zegt.. Welke raad je juist aan dan want ik weet niet welke beter zijn.
- Heel eerlijk gezegd, heb ik weinig ervaring met andere sprayflessen, want de meeste heb ik al jaren. Ik heb zelf de
Monello-flessen van 700ml, maar die zie ik nu ook niet meer in de webshop. Als ik nu alles zou moeten vervangen, ben ik blijkbaar een stuk duurder uit, zie ik.
- Misschien kunnen andere leden of Carclean je hier meer over vertellen.
De bathe+ zet ik de 400ml in bestelling zodat we alvast kunnen beginnen, dan bestel ik later wel de 4 Liter bij.
- Met een literfles zal je hoogstwaarschijnlijk erg lang kunnen doen. Je lengt deze namelijk zo'n 1:10 aan in de foamfles. Gemiddeld gebruik ik zo'n 400-500ml mengsel om een gehele auto + wielkasten + velgen in de foamen, dus je heb per keer maar zo'n 50ml nodig. Als je het 1x in de maand gebruikt, ben je dus al 20 maanden verder.
- In mijn ervaring is dit wel een product dat sneller minder werking heeft als je het niet goed opslaat. Recent heb ik een halve liter ervan weg kunnen gooien omdat dit op mijn poetskar had gestaan, in een schuur met (zon)licht erop. Dus bij voorkeur koop ik dit voortaan per literfles.
Ivm het waxen, de fusso coat had je in spray, tube en pot zag ik.. Spray lijkt me het makkelijkste , maar ik vermoed dat jij de pot bedoeld en echt zo uitsmeren over heel de auto he? En die waas die er dan zit na dat te doen, kun je eenvoudig weghalen met zo'n peluche verde?
- Jup, ik had het over de wax. Deze kan je aanbrengen met bijv. de genoemde foam-applicator, de wax laten 'curen' en middels een 'swipetest' controleren of hij afgenomen kan worden. Dit is inderdaad met een doek zoals bijv. de Peluche Verde.
Raad je voor de ruitenreiniger een bepaalde werkwijze aan? Product zal ik de spray and wipe nemen want die clearly methol is niet leverbaar in sprayvorm momenteel.
- Ik verwacht dat je het kan redden met de Spray&Wipe, mits je echt moddervette ramen moet doen. (Dan zou je ook eerst met APC kunnen schrobben)
- Spray&Wipe op een doek, het raam boenen totdat het schoon optrekt. Dit laatste is ook de reden waarom het zo goed werkt als drooghulp.
- De genoemde glasreiniger, of eigenlijk de meeste glasreinigers, spuit ik meestal op zo'n Disco Duo en boen hier het raam mee. Vervolgens wrijf ik na met een glasdoek of keukenrol. (Zelfs oude kranten werken soms zelfs beter, haha!)
Bandendressing had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Dit is om de zwarte glans te behouden aan de zijkant van de band geloof ik he? En dat is dan gewoon erop smeren? Dit kan ik toekomst gericht er nog wel bij bestellen, maar momenteel zijn deze ook niet leverbaar.
- Een brandschone auto met doffe, grijze banden... Bah!
Sommige mensen vinden dit niet mooi, maar persoonlijk vind ik het de kers op de taart. De donkere kleur geven namelijk een mooi contract aan de lakkleur.
- Er is inderdaad veel niet op voorraad. Ik gok dat de leveranciers het wat moeilijk hebben.
- Jup, een spraytje op een kwast/applicator en de wang insmeren. Dit kan je laten intrekken, maar meestal wrijf je het na met een oude doek zodat het overschot niet van de band afslingert als je kort daarna gaat rijden en/of als je een satijnglans wilt.
Is de HD die ik wou bestellen in orde?
- Ik hoor niet anders dan goede berichten over deze HD's. Goede werking, goede kwaliteit en volgens mij ook goede service. Uit eigen ervaring kan ik je echter niets meegeven.
Alvast heel hard bedankt voor je mooie uitleg en advies.
- Geen probleem. Ik hoop dat ik dingen duidelijk heb kunnen maken. Stel ook gerust nog steeds vragen in dit topic, want andere kunnen dan ook hun ervaringen/meningen/tips meegeven. Ook ik ben maar één van de vele.