• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste aankoop wasproducten

samm

Detailing rookie
25 mrt 2024
9
15
Beste leden,

Aangezien wij nooit van het zelf wassen zijn geweest, en steeds gewoon door de automatische wasstraat (ja sorry dit zal in jullie ogen verre van oke klinken..) reden, zijn we nu van plan om het anders te gaan aanpakken.

We hebben sinds 5 weken een nieuwe volvo xc60 (black edition mocht dit belangrijk zijn om te weten)
Mijn vriendin wil er wel zorg voor dragen en gaat hem elke week / 2 weken wassen bij zo'n zelf was wasstraat.
Ze neemt wel een emmer en een handschoen spons mee (want ze mag van mij die borstel niet gebruiken) en gebruikt verder daar de zeeplans en spuitlans.

Nu wil ik wel wat spullen voor haar gaan kopen zodat ze wat betere producten heeft. Ik wilde eerst het starterspack van Stipt kopen maar na wat rondlezen merkte ik al snel dat ik hier van weg moet blijven.

Polijsten e.d. gaan we allemaal niet doen. 1 of 2 keer per jaar doe ik hem daarvoor naar iemand die hem helemaal onderhanden pakt van binnen en van buiten.

Welke Spullen/merken raadde jullie me aan. Ik hoef niet perse op een euro te kijken en zou graag goede producten gebruiken. zoals emmer (met zandvanger?), hand wasschoen, shampoo, velgenreiniger, .. en wat jullie me nog kunnen aanraden...

Hopelijk hebben jullie wat goede tips zodat ik wat spullen kan gaan bestellen.

Alvast bedankt
Mvg Sam
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Welkom op het forum. ;)

Je zou even de ''Handleidingen & Tutorials''-pagina kunnen bekijken om een idee te krijgen van hoe-wat-waarom. Je zal daar ook meer topics kunnen vinden met dezelfde vraag en meer.

Er zijn vele opties en iedereen zal zijn eigen productkeuze het beste vinden, maar in het kort en met simpele spullen;

* Was-emmer + handvat + Grit Guard. (19L bij voorkeur, want veel water = langer schoon water + de emmer kan als opberging fungeren)
* Washandschoen. (Bijv. een IncrediMitt, lekker dik om veel water op te nemen en goede vezels om vuil veilig vast te houden)
* Shampoo. (Een populaire keuze is de Dodo Juice - Born to be Mild. Per wasbeurt vrij goedkoop, als je de 1L-fles kiest)
* Velgenreiniger. (Non-Ferro is een topper, maar aan de prijzige kant. Als je de velgen en beschermlaag geeft, kan bij Brake Buster voldoende zijn)
* Droogdoek en eventueel drooghulp. (Elke droogdoek kan volstaan als je een drooghulp gebruikt, zoals bijv. een Silk Dryer XL + Spray&Wipe)
... De 'drooghulp' is in dit geval een detailingspray die letterlijk voor alles te gebruiken is. Deze is 1:1 te verdunnen met water, dus dubbel zoveel product voor de prijs.

Als je de auto om de 6 maanden laat behandelen, komt de auto dan ook in een goede bescherming te staan? Dit zal het wassen vele malen makkelijker en veiliger maken. Ook zou je dan de behandelaar om advies kunnen vragen over hoe je de auto het beste kan onderhouden.
 
Ik sluit me bijna volledig aan bij @Quantoxx .
echter zou je ook nog voor een deksel voor de emmer kunnen gaan, dan kan je (Warm) water mee nemen naar de was box

Ook zou je dan de behandelaar om advies kunnen vragen over hoe je de auto het beste kan onderhouden. -> kan erg interessant zijn!
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum. ;)

Je zou even de ''Handleidingen & Tutorials''-pagina kunnen bekijken om een idee te krijgen van hoe-wat-waarom. Je zal daar ook meer topics kunnen vinden met dezelfde vraag en meer.

Er zijn vele opties en iedereen zal zijn eigen productkeuze het beste vinden, maar in het kort en met simpele spullen;

* Was-emmer + handvat + Grit Guard. (19L bij voorkeur, want veel water = langer schoon water + de emmer kan als opberging fungeren)
* Washandschoen. (Bijv. een IncrediMitt, lekker dik om veel water op te nemen en goede vezels om vuil veilig vast te houden)
* Shampoo. (Een populaire keuze is de Dodo Juice - Born to be Mild. Per wasbeurt vrij goedkoop, als je de 1L-fles kiest)
* Velgenreiniger. (Non-Ferro is een topper, maar aan de prijzige kant. Als je de velgen en beschermlaag geeft, kan bij Brake Buster voldoende zijn)
* Droogdoek en eventueel drooghulp. (Elke droogdoek kan volstaan als je een drooghulp gebruikt, zoals bijv. een Silk Dryer XL + Spray&Wipe)
... De 'drooghulp' is in dit geval een detailingspray die letterlijk voor alles te gebruiken is. Deze is 1:1 te verdunnen met water, dus dubbel zoveel product voor de prijs.

Als je de auto om de 6 maanden laat behandelen, komt de auto dan ook in een goede bescherming te staan? Dit zal het wassen vele malen makkelijker en veiliger maken. Ook zou je dan de behandelaar om advies kunnen vragen over hoe je de auto het beste kan onderhouden.
Ik lees nergens terug dat de spray and wipe verdund zou moeten worden. Maar alles kan natuurlijk verdund worden, werkt het echter nog net zo goed dan?
 
  • Leuk
Reactions: samm
De Spray&Wipe KAN je verdunnen, niks moet. ;) En ja, dan is in mijn ervaring de werking nog naar behoren.

Owja, een deksel kan inderdaad ook handig zijn. Goed gespot door Nick Bakker.

Je zal natuurlijk nog meer dingen kunnen uitbreiden, maar bovenstaande is een begin. Ook zal je misschien producten kunnen vervangen voor andere merken o.i.d.
 
Hej,

Dankjewel allemaal alvast voor jullie antwoorden. Ik ga op de handleiding nog eens wat rondlezen en dan de spullen eens bestellen. En dan kan ik lopenderwijs nog kijken voor eventueel een ander merk van iets ooit..
Een volledige behandeling krijgt hij dan niet. Dit zal enkel volledige cleaning binnenzijde zijn, en buitenzijde met 2 waxlagen ofzo.
Ik heb wel bij meerdere detailingen geluisterd naar zo'n volledige bescherming coating waardoor hij ook veel harder gaat blinken en het vuil er makkelijker afgaat.. Maar dat zou enkel nut hebben als je hem telkens met de hand wast.. En ik vermoed dat mijn vriendin dit wel eens een keertje zal overslaan en gewoon de wasstraat zou pakken. En dan zou dit effect eraf gaan.. En dan vind ik 1500-3000 euro, want die prijzen kreeg ik te horen, wel te veel geld.

grt Sam
 
Houd er rekening mee dat een wax niet maandenlang blijft werken, zeker niet als er regelmatig gewassen wordt. En een wasstraat zal een waxlaag veelal nog nét wat harder aantasten, want dat moet allemaal snel en gebruikt dus shampoo/zeep die niet zo vriendelijk is voor een wax.

Een coating laten aanbrengen is inderdaad wat prijziger, maar je betaalt dan grotendeels voor de voorbereidende stappen. Denk aan goed reinigen en polijsten, zodat de coating beter kan hechten op een strakke lak. Vervolgens kan een goede coating, na een goede voorbereiding, wel enorm veel langer mee dan een simpele wax.
Glans komt dus van je lak die optimaal wordt gemaakt en niet perse van de coating. Jouw auto is vrij nieuw en zal niet meer volgas gecorrigeerd te hoeven worden. En ja, wassen zal makkelijker en veiliger gaan doordat vuil minder goed kan hechten.
(€1500-3000 is wel een erg stevige prijs, mits je een enorme auto hebt die flink onder handen genomen moet worden)


Luisterend naar je verhaal, zou ik overwegen om dus een goede was-set bij elkaar te zoeken en vervolgens zelf een vorm van bescherming aanbrengen. Wanneer je een paar keer per jaar even een waxje aanbrengt, heb je al veel meer wasgemak en wat meer 'looks'. Als je dan bij de wasbeurten een product gebruik wat ook weer wat bescherming achterlaat, kan je deze waxlaag elke keer aanvullen met weinig moeite.

(Shampoo met bescherming erin, spraywax aanbrengen met een doek en weer afnemen, wetcoat die je over een natte auto spuit en weer afspoelt, etc.)
 
  • Leuk
Reactions: samm
Hej,

Ja ik denk dat je goed geluisterd hebt. Een soort van spraywax gaat inderdaad veel meer iets voor ons zijn. Echt volledig waxen en polieren enzo zullen we toch zelf niet doen weet ik uit ervaring.. Maar als het maar sprayen is (en eventueel eens lichtjes inwrijven) zullen we dit wel mee door nemen regelmatig. Heb je hier een product voor, wat je aanraad?

Ik had ook nog geen HD dus dit heb ik hier ook even nagekeken en twijfelde tussen de AVA evolution 60 (maar momenteel ook niet leverbaar) en de krazle 1152 tst. Ik denk dat het nu dan de krazle zal worden omdat ik deze op diverse site's wel leverbaar vind, maar ook omdat de meeste dit aanraden als een heel degelijke.. en omdat zijn kracht instelbaar is, wat ik toch wel een veilige optie vind. Hij zal hier ook gebruikt worden voor andere doeleinden zoals oprit, schuttingen, kippenhokken, enz.

Ik heb vandaag een winkellijstje samengesteld, op basis van jullie reacties en andere reacties welke ik gelezen heb. Volgende producten heb ik, mocht ik nog iets belangrijks missen, laat het gerust weten.
Born te be mild shampoo
bug squash
incredimitt wash mitt
incredipad wash pad
incredipole
captain crevice microfibre wheel mitt
silk dryer evo drying towel
gamma dryer microfiber drying towel (meerdere maten)
liquid8r droog doek (meerdere maten)
spray en wipe
wheel cleaning kit (met extra non ferro 5liter)
detail brush (meerdere)
ez detail mini brush
nitril handschoenen
disco duo applicator
vetro bianco cleaning towel
multi tr 1
bio-degradable all purpose cleaner and degreaser
3 emmer sets



Laat gerust weten als er nog iets belangrijks ontbreekt.. Dan kan ik van de week de bestelling doorgeven.

Alvast bedankt voor jullie advies.
grt Sam
 
Oh, ik ging er vanuit dat je naar een waxbox moest met de auto. Als je thuis kan wassen met een HD, dan kan je thuis nog veel beter de auto onder handen nemen. Je wilt het ook flink aanpakken, waarvoor mijn complimenten.

* Voorwassen - Om vervuiling los te weken en al wat af te voeren, voordat je de auto gaat afspuiten en aanraken met de handwas.
* Bescherming - Mijn voorkeur gaat dan uit naar een foam die bescherming achterlaat op alles wat je raakt.

Beide doe je met een foamlans, zoals de Monello - Lancia. Voorwassen betekent dan dat je de gehele auto inspuit met foam en dit laat inwerken om vervuiling los te weken.
Voor de bescherming foam je de auto opnieuw in met een ander product, na het wassen en reinigen, zodat alles een beschermlaag krijgt. Dus ook wielkasten/velgen/ramen/etc.

Kijkende naar je lijstje, zie ik misschien wat overkill in producten en/of materialen:

VOORWAS:
* Multi TR1 Sprayfles
* BugSquash

Aangezien je een HD wilt aanschaffen, zou ik deze stap uitbreiden naar een voorwas-product aanbrengen middels foamlans.
Een populair product als voorwas is de BiltHamber - TouchLess i.c.m. een Monello - Lancia 2.0.


WASSEN:
* 3 emmers + Grit Guards
* Born to be Mild Shampoo
* Washmitt + Wash Pad + IncrediPole + Wheel Mitt
* Silk Dryer / Gamma Dryer (Meerdere maten) / Liquid8er (Meerdere maten)
* Kwasten
* EZ Detail Mini Brush
* Wheel Cleaning Kit + extra 5L Non-Ferro
* Spray&Wipe
* APC+D
* Nitril Handschoenen
- 3 emmers is volgens het boekje, maar je zou ook ná het voorwassen een emmer met een bodempje water kunnen vullen om hiermee de velgen te doen. Dan bij de handwas beide emmers gebruiken voor een sopje + spoelwater.
- Born to be Mild zou ik minstens een literfles van nemen, dan is deze vrij voordelig en kan je makkelijk 60+ keer ermee wassen. Zelf foam ik de auto nogmaals in met een beetje TouchLess en een scheutje BtbM in de sop-emmer, dan was je nóg veiliger met een schuimlaag al op de auto en minder shampoo nodig.
- Meerdere washmitts en borstels/kwasten voor de velgen? (Wheel Mitt + mitt in de Kit, kwasten en Mini Brush) Het ligt een beetje aan de type velg, maar met een goede kwast + mitt kom je al een eind. De Mini Brush zou ik zelf vervangen voor een zachtere Wheel Woolie, zodat je hiermee kieren en naden kunt doen, maar ook het velgbed.
- Ook zou ik dan de kit achterwege laten en gewoon alleen de 5L Non-Ferro nemen. Dit is trouwens een erg goede velgenreiniger + de-ironizer, maar wel prijzig. Je zou dus bijv. de Brake Buster gallon erbij kunnen nemen omdat deze goedkoper is én verdunbaar, als de velgen in een bescherming staan en regelmatig bijgehouden worden. (Of als vervanger van de Non-Ferro)
- Spray&Wipe is echt een all-round product. Ik zou niet zonder willen als drooghulp en als no-nonsense detailingspray. Vergeet niet; Je kan deze 1:1 verdunnen.
- Ook de APC+D vind ik een hele goede APC. In verschillende verhoudingen te verdunnen voor allerlei taken. Mijn persoonlijke voorkeur gaat dus uit naar de APC+D, maar ook een populaire keuze is de BiltHamber - Surfex. Werkt in mijn opinie wat minder krachtig dan APC+D, maar de Surfex is stukken goedkoper en dan is eigenlijk misschien wel de betere keuze.
- Je hebt enorm veel droogdoeken. Persoonlijk zou ik kiezen voor een Silk Dryer XL waarmee je zelfs jouw grote auto makkelijk kan drogen, zeker wanneer je goed afspoelt en Spray&Wipe erbij gebruikt. Als je dan al meerdere droogdoeken zou willen, zou ik simpelweg een tweede grote droogdoek erbij nemen voor eventueel de velgen/dorpels/etc. De auto is schoon, dus elke keer wassen is niet perse nodig. (Wel uithangen om te drogen)
- Je hebt nu meerdere vloeistoffen, dus je zou eigenlijk ook meerdere sprayflessen kunnen gebruiken. Flessen uit het hogere segment zijn natuurlijk beter, maar een simpele 3-pack Monello-flessen met maatverdeling is ook prima.


Bescherming:
Een combinatie van een wax/sealant aanbrengen na een goede was-en-reinigingsbeurt, gevolgd door om de paar weken een extra bescherming in de vorm van de genoemde foam, dat zal de beschermlaag lang up-to-date houden. Sterker nog, soms is het gebruik van de extra bescherming al genoeg omdat je steeds weer een nieuw laagje anabrengt.

Gyeon - Bathe+ in de foamlans is in mijn opinie ideaal om alles in een beschermlaag te zetten. Letterlijk de gehele auto infoamen, van het koetswerk tot de lastigere plekken als wielkasten en velgen.

Als je de auto ook wilt waxen, zijn er ENORM veel opties. Kleuren, geuren, verpakking, smaken en prijzen. Als ik dan toch een voorkeur mag geven; Fusso Coat. Een wax die zich vrij makkelijk laat smeren en simpelweg enorm goede eigenschappen heeft; Brengt leven in de kleur en werkt in mijn ervaring minstens een aantal maanden sterk.
Aanbrengen doe ik graag met een Monello - Doppio Rosso omdat je dan goede grip hebt op de applicator. Pad een beetje vochtig maken, lik uit de pot en flinterdun uitsmeren. Afnemen kan dan met de genoemde Peluche Verde (trio).


INTERIEUR:
* Spray&Wipe
* Kwasten
* Disco Duo's
* Vetro Bianco glasdoek

Prima begin om het intereur te kunnen afnemen en de ramen te reinigen. Maar je mist nog wat MF-doeken en eventueel een glasreiniger.
De Peluche Verde (trio) zijn prima doeken en goed geprijsd. Je zou de Spray&Wipe als glasreiniger kunnen gebruiken, maar je zou ook bijv. Dodo Juice - Clearly Menthol kunnen gebruiken. (Vele opties mogelijk, maar vaak komt het neer op de juiste werkwijze en niet perse het product zelf)


Voor zover ik nu kan bedenken;

* Bandendressing?
Persoonlijk vind ik de Gyeon - Tire prima werken, maar een populaire keuze is ook bijv. de Gummi.






disco duo applicator
vetro bianco cleaning towel
 
WAUW,

dankje voor de grote, volledige uitleg. Ik ga deze dan ook gewoon volgen en aanpassen in mijn winkelwagen.

Ik had nog wel enkele vragen bij sommige opmerkingen.
Allereerst zijn er redelijk wat producten niet leverbaar van de lijst. Aangezien ik nog niet zo bekend ben met deze site, duurt zo iets lang? Of wordt dit dagelijks/wekelijks aangepast?

betreffende de Lancia 2.0, past deze op de HD die ik wou kopen? (Kranzle 1152 TST) Want deze staat niet in die lijst... of zijn daar dan eventueel altijd koppelstukken voor te verkrijgen? Gebruik je telkens dezelfde foamlans en spoel je dit dan uit of is het makkelijker meerdere vulflessen hiervoor te gebruiken? Deze zijn helaas ook niet leverbaar momenteel hier. Want volgens mij heeft de kranzle ook standaard een aanzuigleiding en ik wou een extra foamlans ervoor bestellen.. Zou deze dan niet gewoon rechtstreeks gebruikt kunnen worden?

Is de bugsquash spray niet gemakkelijk om er bij te hebben als je even snel wat vuil (vogelpoep, vliegen, ..) eraf wilt halen, zonder de hele auto te wassen?

De bilthamber touchless heb ik momenteel een bus van 1 L opgenomen, als deze van 5L leverbaar zijn bestel ik deze wel bij. (Ben fan van grotere volumes even op stock te zetten, maar daardoor wel betere prijzen te hebben)

Ik zal inderdaad dan met 2 emmers gaan werken.

De BtbM had ik al de 5 liter bidon in de bestelling staan. Of wordt dit 'slecht' met de jaren?

De incredimit, de wash pad en de wash mitt wou ik bestellen om de auto te wassen. (de pad als reserve erbij)
De wheelmit en de kit had ik voor de velgen (ook omdat daar een spraybusje bijzat), maar ik zal alleen de wheelmitt houden dan om goed aan de achterkant van de velgen te kunnen wrijven. Ik heb 1 kleine kwast nog bij in bestelling staan, en hierbij heb ik dan de set van 3 wheel woolie's gevoegd.

De non ferro zal ik behouden (hier moet ik dan enkel nog een losse spraybus voor bijzoeken nu die kit weg is) en ik heb de buster erbij gedaan in spray vorm. Het is dan de bedoeling als ik het goed begrijp om het wat om en om te gebruiken zodat je niet elke keer de dure non ferro nodig hebt?

De spray and wipe, is dat gewoon heel de auto benevelen en dan afdrogen?

Ik zal het voorlopig houden bij de apc+d want de bilthamber is niet leverbaar. Ik heb momenteel daar wel een grote bus van opgenomen. Ik vermoed dat ik dan hiervoor ook een leeg spraybusje nodig heb om te vernevelen over de velgen?

Ivm de droogdoeken, deze kosten niet zo veel, en aangezien ik moeilijk keuzes kan maken, dacht ik van ze allemaal te nemen die opgesomd werden en dan * zo zelf te testen. Maar ik ga je raad volgen en enkel de silk dryer xl nemen. Dit vind ik zo wel niet terug op de website. Is dit dan de grootste (70 * 90) van q²m evo drying towel? Of is dit de gamma dryer van 50 * 90 die je bedoeld?

De 3 packs van monello zijn ook niet leverbaar (enkel in de mini verpakking) dus ik wil er gerust nemen uit het hogere segment wat je zegt.. Welke raad je juist aan dan want ik weet niet welke beter zijn..

De bathe+ zet ik de 400ml in bestelling zodat we alvast kunnen beginnen, dan bestel ik later wel de 4 Liter bij.

Ivm het waxen, de fusso coat had je in spray, tube en pot zag ik.. Spray lijkt me het makkelijkste , maar ik vermoed dat jij de pot bedoeld en echt zo uitsmeren over heel de auto he? En die waas die er dan zit na dat te doen, kun je eenvoudig weghalen met zo'n peluche verde?

Raad je voor de ruitenreiniger een bepaalde werkwijze aan? Product zal ik de spray and wipe nemen want die clearly methol is niet leverbaar in sprayvorm momenteel.

Bandendressing had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Dit is om de zwarte glans te behouden aan de zijkant van de band geloof ik he? En dat is dan gewoon erop smeren? Dit kan ik toekomst gericht er nog wel bij bestellen, maar momenteel zijn deze ook niet leverbaar.

Die disco duo en de cleaning towel zijn dan van toepassing om de ruit proper te maken icm de spray and wipe geloof ik he?

Is de HD die ik wou bestellen in orde?

Alvast heel hard bedankt voor je mooie uitleg en advies.

grt
 
Allereerst zijn er redelijk wat producten niet leverbaar van de lijst. Aangezien ik nog niet zo bekend ben met deze site, duurt zo iets lang? Of wordt dit dagelijks/wekelijks aangepast?
- De website zal worden aangepast zodra iets weer op voorraad is. Dus het ligt, denk ik, niet aan de snelheid van de webshop, maar aan de voorraad.

Lancia 2.0 voor de Kranzle?
- Ik heb zelf niet zo'n mooie HD, dus kan hier weinig over zeggen. Al heb ik het idee dat het gaat om een M22-aansluiting, die wél in de keuzes vermeld staat. (Even een telefoontje naar Carclean is handig, want je moet bij bestellen wel doorgeven welke aansluiting je wilt)

Gebruik je telkens dezelfde foamlans en spoel je dit dan uit of is het makkelijker meerdere vulflessen hiervoor te gebruiken?
- Ik gebruik één foamfles waar ik simpelweg andere producten in doe. Dus eerst een mengsel voor het voorwassen en schuim voor bij de handwas, vervolgens de Bathe+ erin. Uitspoelen doe ik nooit, want het kleine beetje wat in de slang/fles achterblijft is minimaal.

Volgens mij heeft de kranzle ook standaard een aanzuigleiding en ik wou een extra foamlans ervoor bestellen.. Zou deze dan niet gewoon rechtstreeks gebruikt kunnen worden?
- Een foamlans zuigt product aan en jaagt dit met een noodgang door een gaasje. Zo ontstaat het schuim. Als de machine alleen maar product zou aanzuigen, dan spuit je alleen een zeperig mengsel en geen schuim.

Is de bugsquash spray niet gemakkelijk om er bij te hebben als je even snel wat vuil (vogelpoep, vliegen, ..) eraf wilt halen, zonder de hele auto te wassen?
- Ja hoor, dat kan. Deze staat daarom ook hierboven vermeld onder de 'Voorwas'.

De bilthamber touchless heb ik momenteel een bus van 1 L opgenomen, als deze van 5L leverbaar zijn bestel ik deze wel bij. (Ben fan van grotere volumes even op stock te zetten, maar daardoor wel betere prijzen te hebben)
- Jup, goede denkwijze. Een liter zal je waarschijnlijk niet heel lang mee doen, dus de 5L is inderdaad handiger. Ik meen te herinneren dat ik per voorwas al zo'n 250ml gebruik. (250ml product, aanvullen tot zo'n 500-600ml totaal mengsel in de fles)

Ik zal inderdaad dan met 2 emmers gaan werken.
- Niets moet. Als je liever met 3 werkt, kan dat natuurlijk ook gewoon. Ik gaf alleen aan dat je soms ook wat geld in je zak kan houden of dit misschien beter aan wat anders kan besteden.

De BtbM had ik al de 5 liter bidon in de bestelling staan. Of wordt dit 'slecht' met de jaren?

- Dat risico heb je natuurlijk altijd. Maar ik denk dat dit bij shampoos niet zo'n probleem is. Ik probeer zelf wel altijd de producten dusdanig op te slaan dat ze niet bevriezen of te heet staan én voornamelijk dat ze niet onderhevig zijn aan de schommeling hiertussen. Denk bijv. aan een hete zolder die in de nacht afkoelt en overdag weer bloedheet wordt.
Ik had bijv. producten in de schuur staan, maar allemaal in een defecte bovenlader vriezer. Donker en geïsoleerd.

De non ferro zal ik behouden (hier moet ik dan enkel nog een losse spraybus voor bijzoeken nu die kit weg is) en ik heb de buster erbij gedaan in spray vorm. Het is dan de bedoeling als ik het goed begrijp om het wat om en om te gebruiken zodat je niet elke keer de dure non ferro nodig hebt?
- De NonFerro kan je in één van de drie spraflesjes doen, eveneens de Brake Buster. Ook zou ik de APC+D in zo'n flesje doen en dan in verschillende verhoudingen. Dus twemaal zo'n 3-pack is een optie. (Tenzij je natuurlijk andere sprayflesjes wilt)
- Inderdaad. Non-Ferro vind ik erg goed, maar is aan de prijs. De Brake Buster lijkt vrij populair te zijn, maar mijn eigen ervaring is dat het iets minder goed werkt. Dat is niet erg, want als een velg in de bescherming staat, is schoonmaken sowieso makkelijker. Prijstechnisch zou je dus de Brake Buster alleen kunnen gebruiken, maar ikzelf grijp toch merendeels naar de Non-Ferro wanneer de velgen hardnekkig bevuild zijn.

De spray and wipe, is dat gewoon heel de auto benevelen en dan afdrogen?
- Droogdoek in de ene hand, flesje Spray&Wipe in de ander. Dan begin je op de verticale panelen en geeft het eerste paneel 1-2 spraytjes. Dan het volgende paneel 1-2 spraytjes. Bij de volgende panelen zal je merken dat de doek al iets verzadigt raakt met Spray&Wipe en zal je dus minder nodig hebben.

Ik zal het voorlopig houden bij de apc+d want de bilthamber is niet leverbaar. Ik heb momenteel daar wel een grote bus van opgenomen. Ik vermoed dat ik dan hiervoor ook een leeg spraybusje nodig heb om te vernevelen over de velgen?
- De APC+D is een All Purpose Cleaner. Dus voor allerlei taken te gebruiken. (Denk aan een allesreiniger in huis) Je zou kunnen beginnen met een literfles en dan ooit eens de Surfex kunnen proberen. Met een gallon APC+D doe je erg lang, want deze is erg geconcentreerd.
Denk bijv. aan 1:4 voor motorruimtes en smerige banden. 1:15-1:20 voor kunststoffen en rubbers. 1:100 voor ruitenwisservloeistof. etc etc.

Ivm de droogdoeken, deze kosten niet zo veel, en aangezien ik moeilijk keuzes kan maken, dacht ik van ze allemaal te nemen die opgesomd werden en dan * zo zelf te testen. Maar ik ga je raad volgen en enkel de silk dryer xl nemen. Dit vind ik zo wel niet terug op de website. Is dit dan de grootste (70 * 90) van q²m evo drying towel? Of is dit de gamma dryer van 50 * 90 die je bedoeld?
- Tja, dan kan je de halve webshop wel bestellen. ;) Vinden wat je fijn vindt, dat hoort er ook bij. Ik probeer je alleen een redelijke basis mee te geven en dingen ervaren en ondervinden is aan jou.
- Er zullen misschien doeken zijn die meer opnemen, maar ik heb de noodzaak hier nooit van gezien. Goed afspoelen om zoveel mogelijk water al af te laten lopen + drooghulp + redelijke droogdoek, dat is meer dan voldoende. Bijkomend heb ik mijn eerste droogdoek uit 2015 nog steeds in gebruik, samen met enkele vergelijkbare doeken en doen het nog prima. (Silk Dryer XL)

De 3 packs van monello zijn ook niet leverbaar (enkel in de mini verpakking) dus ik wil er gerust nemen uit het hogere segment wat je zegt.. Welke raad je juist aan dan want ik weet niet welke beter zijn.
- Heel eerlijk gezegd, heb ik weinig ervaring met andere sprayflessen, want de meeste heb ik al jaren. Ik heb zelf de Monello-flessen van 700ml, maar die zie ik nu ook niet meer in de webshop. Als ik nu alles zou moeten vervangen, ben ik blijkbaar een stuk duurder uit, zie ik. :p
- Misschien kunnen andere leden of Carclean je hier meer over vertellen.

De bathe+ zet ik de 400ml in bestelling zodat we alvast kunnen beginnen, dan bestel ik later wel de 4 Liter bij.
- Met een literfles zal je hoogstwaarschijnlijk erg lang kunnen doen. Je lengt deze namelijk zo'n 1:10 aan in de foamfles. Gemiddeld gebruik ik zo'n 400-500ml mengsel om een gehele auto + wielkasten + velgen in de foamen, dus je heb per keer maar zo'n 50ml nodig. Als je het 1x in de maand gebruikt, ben je dus al 20 maanden verder.
- In mijn ervaring is dit wel een product dat sneller minder werking heeft als je het niet goed opslaat. Recent heb ik een halve liter ervan weg kunnen gooien omdat dit op mijn poetskar had gestaan, in een schuur met (zon)licht erop. Dus bij voorkeur koop ik dit voortaan per literfles.

Ivm het waxen, de fusso coat had je in spray, tube en pot zag ik.. Spray lijkt me het makkelijkste , maar ik vermoed dat jij de pot bedoeld en echt zo uitsmeren over heel de auto he? En die waas die er dan zit na dat te doen, kun je eenvoudig weghalen met zo'n peluche verde?

- Jup, ik had het over de wax. Deze kan je aanbrengen met bijv. de genoemde foam-applicator, de wax laten 'curen' en middels een 'swipetest' controleren of hij afgenomen kan worden. Dit is inderdaad met een doek zoals bijv. de Peluche Verde.

Raad je voor de ruitenreiniger een bepaalde werkwijze aan? Product zal ik de spray and wipe nemen want die clearly methol is niet leverbaar in sprayvorm momenteel.
- Ik verwacht dat je het kan redden met de Spray&Wipe, mits je echt moddervette ramen moet doen. (Dan zou je ook eerst met APC kunnen schrobben)
- Spray&Wipe op een doek, het raam boenen totdat het schoon optrekt. Dit laatste is ook de reden waarom het zo goed werkt als drooghulp.
- De genoemde glasreiniger, of eigenlijk de meeste glasreinigers, spuit ik meestal op zo'n Disco Duo en boen hier het raam mee. Vervolgens wrijf ik na met een glasdoek of keukenrol. (Zelfs oude kranten werken soms zelfs beter, haha!)

Bandendressing had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Dit is om de zwarte glans te behouden aan de zijkant van de band geloof ik he? En dat is dan gewoon erop smeren? Dit kan ik toekomst gericht er nog wel bij bestellen, maar momenteel zijn deze ook niet leverbaar.
- Een brandschone auto met doffe, grijze banden... Bah! :p Sommige mensen vinden dit niet mooi, maar persoonlijk vind ik het de kers op de taart. De donkere kleur geven namelijk een mooi contract aan de lakkleur.
- Er is inderdaad veel niet op voorraad. Ik gok dat de leveranciers het wat moeilijk hebben.
- Jup, een spraytje op een kwast/applicator en de wang insmeren. Dit kan je laten intrekken, maar meestal wrijf je het na met een oude doek zodat het overschot niet van de band afslingert als je kort daarna gaat rijden en/of als je een satijnglans wilt.

Is de HD die ik wou bestellen in orde?
- Ik hoor niet anders dan goede berichten over deze HD's. Goede werking, goede kwaliteit en volgens mij ook goede service. Uit eigen ervaring kan ik je echter niets meegeven.

Alvast heel hard bedankt voor je mooie uitleg en advies.
- Geen probleem. Ik hoop dat ik dingen duidelijk heb kunnen maken. Stel ook gerust nog steeds vragen in dit topic, want andere kunnen dan ook hun ervaringen/meningen/tips meegeven. Ook ik ben maar één van de vele. ;)
 
Hej Quantoxx,

Enorm bedankt voor je feedback. Ik ga hier verder mee aan de slag.

Dankjewel.

grt Sam
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx