• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wassen en waxen verdelen over 2 dagen

Ik was de auto ook eerst zodat alles al schoon is en de teerverwijderaar op een al schoon oppervlakte komt. Na het verwijderen was ik plaatselijk het deel waar de teerverwijderaar heeft gezeten.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
@Nick Bakker oké! Na het wassen leek mij logischer want dan concentreert het spul zich echt op het teer en niet op ander vuil wat dan ook nog op de lak zit. Ik doe het dan denk ik na de wasbeurt, eerst nog een rondje non ferro en dan de Tar remover.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Even nog een vraagje: wanneer ik de PB professional polish ga aanbrengen (uiteraard na eerst de stappen van handwas/tar remover want die is inmiddels binnen) na het kleien, moet ik dan de auto weer afspuiten na het kleien?
Of is het dan voldoende om de clay lube af te nemen met een MF doek om vervolgens de professional polish te kunnen aanbrengen?

Ik heb besloten om maar per paneel te gaan werken zodat ik rustig kan oefenen. Anders kom ik nooit aan alle stappen toe want met mijn perfectionisme + onervarenheid duurt alles veel te lang, haha.

Dank weer!
 
Welke lube gebruik je? Ik gebruik altijd de Born Slippy en die laat een beetje residu achter dat ik afspuit. Meestal doe ik zelfs een vlug handwasje met mitt en een beetje shampoo om er zeker van te zijn dat alles weg is.
 
Ik had eerst een quik detailer (Meguiars) die ik voor het kleien gebruikte, maar nu heb ik de Poorboys Clay Lube besteld, want de Born Slippy was niet op voorraad.
Maar ik begrijp dat het dus toch wel belangrijk is om er zeker van te zijn dat de clay lube weg is voordat ik met de PB prof polish ga werken?
 
Kleien kan vervuiling losmaken en die blijft niet altijd in de klei hangen. Dus stel dat je een hele auto in één keer kleid.. kleit... kleidt... met klei hebt behandeld en de eerste panelen drogen weer op, is dit dus vervuiling dat weer indroogt.

Kleien valt bij mij onder het kopje; ''wassen''. Dus alle spullen voor het wassen staan bij de auto, dus even een paneel of een groter deel van de auto even afspoelen om het vuil + product eraf te spoelen, dat is zó gedaan.

Een andere mogelijkheid is om een paneel/deel te kleien en met doeken af te nemen. Echter vind ik bovenstaande optie vaak logischer en veiliger.
 
Belangrijkste reden voor mij om niet direct na kleien met paint cleaner (Prof. Polish) of andere zaken aan de gang te gaan, is dat je voor de volgende stap eerst het uitgangspunt van de lak wil zien, zodat je dit na de stap kunt vergelijken. Er is overigens een flinke groep (waaronder ikzelf) die PB Spray & Wipe als lube gebruikt. Als ik een inspectie wil doen gebruik ik een gespecialiseerde ontvetter zoals Gyeon Prep, Carpro Eraser, IPA of Rupes Degreaser, dat is dus vooral bedoelt om olieachtige substanties te verwijderen, zodat je een goed beeld hebt van de lak.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Oké, vandaag het Zonnetje aangepakt. Ben helemaal niet tevreden :(
Pre wash foam van de wasbox,
toen handwas met BTBM,
toen rondje non ferro (werd nog best paars, alweer!)
en toen de Tar remover. Niet alle zwarte plekjes zijn weg, maar wel veel.
Tussendoor natuurlijk steeds afgespoten.
Mijn plan was om vanavond alleen het dak te kleien en in de wax te zetten. (overige panelen volgende keer)
Dak gekleid met superveel lube (PB Spray en Wipe). Nog net niet bij elke beweging spraytjes, maar zowat wel. Ook spray op de klei gedaan.
De lube steeds afgenomen met MF doek.
Dak voelde wel "korrelig" toen ik er met de klei overheen ging. Heb niet hard geduwd, gewoon de klei met mijn vingers over de lak bewogen. Klei werd best bruin.
Omdat ik toch enthousiast raakte, motorkap ook gekleid. Die voelde gladder aan. Klei bleef schoner.
Daarna met Demi water de hele auto afgespoten.
Toen de lak bekeken.
Zag er redelijk uit dacht ik, maar ik wilde toch even met de PB prof polish er overheen want ik had het idee dat dat toch wel nodig was.
Met de witte pad aangebracht, niet veel product gebruikt. Dat weggeveegd met schone MF doek.
Toen.... Wilde ik dus de wax gaan aanbrengen.
Maar ik bekeek de lak en was helemaal niet tevreden.
Ik zie overal viezigheid, lijken wel opgedroogde druppels ofzo, gewoon allerlei gekke plekken.
Ik zag ook allemaal kleine krasjes.
Ik weet nu niet of die er al zaten, of dat ik die met het kleien heb veroorzaakt. Terwijl ik echt superveel lube heb gebruikt.
Omdat ik totaal niet tevreden was, heb ik besloten om hier geen Collinite 845 overheen te willen smeren.
Ik wist niet echt wat te doen, dus heb maar weer de vloeibare wax van de wasbox aangebracht voor nu. Ik heb pas volgende week weer tijd om weer wat aan de auto te doen. Ik dacht.. Dan zit er in ieder geval wat op.
Ik vond mijn motorkap ook dof ogen. Wellicht door het kleien of ik zie nu hoeveel swirls van de wasstraat er eigenlijk zitten :(
Ik heb wat foto's bijgevoegd.
Ik hoop dat jullie tips hebben om het dak mooi te krijgen?
En de motorkap glanzend?
Dan is het ineens best ongezellig in je eentje in de wasbox als het niet gaat zoals je hoopt.
Dank alvast!
 

Bijlagen

  • P_20230531_201035.jpg
    P_20230531_201035.jpg
    64,5 KB · Weergaven: 92
  • P_20230531_204358.jpg
    P_20230531_204358.jpg
    101,6 KB · Weergaven: 84
  • P_20230531_211024.jpg
    P_20230531_211024.jpg
    84,8 KB · Weergaven: 87
  • P_20230531_210027.jpg
    P_20230531_210027.jpg
    56,2 KB · Weergaven: 88
  • P_20230531_204506.jpg
    P_20230531_204506.jpg
    129,3 KB · Weergaven: 92
Ik denk dat je veel te veel lube hebt gebruikt (even aangenomen dat je niet in de volle zon stond). Ik doe normaal een aantal sprays op het deel dat ik ga kleien en doe dat gewoon dat stuk zonder opnieuw lube aan te brengen, tenzij ik voel dat het iets stroef gaat (= te droog) dan spray ik iets bij. Nooit op de klei sprayen: sommige kleisoorten worden heel korrelig van een overdaad aan lube, of gaan juist heel erg aan je handen plakken.

Krassen van de wasstraat zijn altijd kaarsrecht, wat je handmatig doet is nooit 100% recht. Krasjes kunnen ook komen van restant vuil dat er nog zat bij gebruik van de professional polish.

Mijn advies: beperk je volgende keer tot de motorkap: dat is een werkhoogte waar je goed bij kunt, en die makkelijk werkt zonder rekken en strekken. Op die manier doe je wat ervaring op, en kun je volgende keer wat makkelijker het volgende stuk aanpakken.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
@Cordoba oké, top, dankjewel! Nu ik dus waarschijnlijk teveel lube heb gebruikt (nooit bij stilgestaan dat dat ook kan), vraag ik me af: krijg ik het bij de volgende wasbeurt gewoon weer eraf?
Heb zeker niet in de zon gestaan, stond in de overdekte box.
Beginnen met de motorkap is beter, ja. Ik had dat overwogen, maar ik had toch bedacht dat "van boven naar beneden" werken het beste was(niet dus, haha).
 
En als ik die krasjes weg wil hebben (die dus misschien van het kleien/polish zijn want volgens mij zijn ze niet kaarsrecht) , moet ik dan polijsten? Ik heb wel de Mezzo, maar die is misschien te grof hiervoor?
 
In veel gevallen is van boven naar onder werken beter, en soms is dat zelfs gewoon slecht, als je bijvoorbeeld foamt is het van belang om juist van onder naar boven de foam aan te brengen. Als je wat meer ervaring hebt is het prima om van boven naar beneden te werken, maar niet bij je eerste detailjob.

Mogelijk dat je met professional polish al iets bereikt, maar ik zou eerst de andere stappen goed onder controle krijgen voor je gaat polijsten. Je zou kunnen overwegen om voor de eerste keer een glaze aan te brengen (na de prof. polish) om kleine lakfoutjes te maskeren. In het verleden kon je van Poorboys ook sample flesjes (120 ml) kopen voor iets van 8 euro per flesje, en dat was genoeg om een paar keer een auto mee te behandelen, dus prima als 'probeersel'.
 
@Cordoba yes dankjewel! Ja, ik wil ook graag alles stap voor stap leren. En tegelijkertijd wil ik gewoon mijn auto zo mooi mogelijk krijgen. Geduld... ;)
Foam doe ik inderdaad van onder naar boven.
Op naar een nieuwe poging dan maar, al doende leer ik!
Fijn al deze hulp en tips, dat helpt mij enorm.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
- Dat de Non-Ferro opnieuw reactie geeft, betekent dat je de vorige keer nog niet alles verwijderd had. ;) (Of je moet weer veel vliegroest hebben opgepikt)

- De klei lijkt op de foto niet heel erg vies. (Veelal zie je strepen/krassen in de klei als je grove vervuiling bent tegengekomen, naast het feit dat de klei dan inderdaad verkleurt)

- Een teveel aan glijmiddel zie ik niet als iets verkeerds. Ik ben zelf ook altijd gulzig met glijmiddel en liever teveel dan te weinig. ;) Het is niet zo dat je zoveel glijmiddel kan gebruiken dat je klei op het glijmiddel gaat drijven en de lak niet meer goed raakt ofzo.

- De foto's zijn vrij klein, dus kan het niet goed zien, maar... Foto 3 lijk je inderdaad doffe vlekken en/of ingebrande plekken te zien. Op Foto 4 zou dit kunnen lijken op marring van het kleien. Marring is een dicht bezaaid veld van kleine krasjes en lijkt dus op een doffe plek. Als je duidelijk krassen ziet, is dit veelal geen marring, maar een rijtje krassen bij elkaar.
Dit kan komen door een klei die té vervuild is en dus krast, maar dat lijkt mij niet het geval gezien Foto 1. (Je kan dit ook vaak voelen en horen)

- De motorkap lijkt inderdaad behoorlijk dof. Een paint cleaner zoals Pro Polish zou hier misschien wat verbetering kunnen geven, maar hoogstwaarschijnlijk is er een polijstmiddel nodig.
Wat Mezzo op een wit of oranje handpadje en met beleid een stukje proberen, dat kan weinig kwaad. Al pak je maar een stukje dan zelfs kleiner is dan je pad.
 
  • Leuk
Reactions: Ester