• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer gewassen! Wel wat vragen

Klinkt als een goed stappenplan. Ik kan me niet voorstellen dat je de krassen zelf hebt gecreeerd. Tenzij je een gigantische druk op je washmitt hebt gehouden.
Fijn! Dat heb ik zeker niet gedaan inderdaad dus dan weet ik dat ie het echt al had.
Waxen zou ik de volgende keer lekker mee pakken. Kost een uurtje, maar dan heb je wel meteen een goed beschermde auto en een hoop minder zichtbare krasjes.
Ga ik proberen. Moet ie wel brandschoon zijn, toch? Ik hoop dat dat me gelijk de volgende keer lukt
De auto is nog wat nat en dan gebruik in non ferro.
Gebruik je de Non Ferro over de volledige auto? Van dak tot wielen? En zit deze vaker in je routine of alleen als ie echt heel vies is?
En regelmatig checken met bijvoorbeeld een boterhamzakje of de lak al glad is.
Met zakje ook als de auto nat is?
daarna nog een wasje. En dan drogen en hij is klaar voor een polijst of wax sessie.
Daarna 'alleen' een gewone handwas bedoel je? Of herhaal je de routine?
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Als je een bescherming als wax gaat aanbrengen wil je uiteraard dat hij zo schoon mogelijk is. Schone applicator gebruiken en schone doeken. Dus non ferro en kleien zijn hele goede stappen ter voorbereiding.

Non ferro gebruik ik bij een eerste hele vieze wasbeurt op de hele auto incl op de wielen, niet teveel. Als je ziet dat het op bepaalde plekken heftig paars wordt, kun je daar altijd nog meer op gebruiken. Het zit niet in mijn standaard was, maar is meer een stap die ik gebruik als er een nieuwe wax op moet of ik een wat uitgebreidere wasbeurt doe.
Ik gebruik ook niet elke wasbeurt non ferro op de wielen. Ik was ze eerst met een goede velgenreiniger als ze heel vies zijn. Als ik daarna een net en schoon resultaat gebruik ik geen non ferro. Heb ik de wielen een tijdje niet behandeld met non ferro dan wil ik nog wel eens een spraytje op een van de voorwielen spuiten om even te checken.
Gisteren heb ik de auto van mijn vriendin gewassen en de wielen zagen er nog zo netjes uit, dat ik ze alleen met de shampoo heb gewassen. Geen velgenreiniger of non ferro op gebruikt.

Boterhamzakje tijdens het kleien erbij pakken. Hand erin en lichtjes over de lak. Dit wil je juist als hij nat is, je lube zorgt ervoor dat je geen krassen maakt. Je voelt snel zat dat het zakje een beetje blijft haken op vervuiling. Ik heb altijd latex handschoenen aan en daarmee voel ik het ook prima. Het zakje maakt het makkelijker om te herkennen.

Alleen een gewone handwas. Er zijn genoeg mensen die na het kleien geen handwas doen wanneer ze erna grof gaan polijsten. Ik wil zelf altijd met een schone lei beginnen als ik ga polijsten en een handwasje is tien minuutjes werk. Verwaarloosbaar op de 10-12 uur die ik in sommige auto's in het exterieur steek. Voor het aanbrengen van een LSP (last step protection zoals wax of sealant) nadat je hem gekleid hebt zou ik hem altijd wassen. Als er ergens een stukje klei of residu van klei op de lak is achtergebleven, poets je er marring in tijdens het aanbrengen van je LSP. Alle andere stappen hoef je niet te herhalen, die hebben na het kleien geen effect meer. Je hebt het beoogde effect immers bij de eerste toepassing al behaald.
 
  • Leuk
Reactions: Epicurean
Waarom wassen na het kleien? Als je toch gaat polieren lijkt me dat niet echt nodig of zie ik iets over het hoofd?
Wil volgende week mijn nieuwe tesla y met zwarte lak gaan behandelen.
Mijn stappenplan is nu:
Kleien (monello)
Polieren (monello mezzo of finale (sugesties welkom)
Wassen met dreft
Prep (gyeon) 2 x
Gyeon syncro 2 lagen
Eindlaag skin

Heb dit met de alfa romeo giulia ook gedaan 5 jaar geleden en de laag werkte nog steeds. Natuurlijk niet meer zoals in de eerste jaren.
Wel handwas en altijd in gesloten garage gestaan
 
@twido - Even vluchtig wassen na het kleien is een extra stap die je kan nemen. Zelfde idee als dat jij met Dreft wast (Veel glans-en-spoelmiddelen) om te ontvetten en daarna alsnog 2x gaat ontvetten. ;)
 
Bedoel je dat 2 maal ontvetten met prep dan niet meer nodig is?
of is wassen met dreft niet meer nodig als je 2 x met prep gaat ontvetten
 
Met dreft laat je een hoop chemicalien zoals glansversterkers achter op de lak. Als je al een afwasmiddel wilt gebruiken, dan een zo goedkoop mogelijke waar die toevoegingen niet op zitten.
Één of twee keer ontvetten met prep laat ik in het midden. Hoeveel prep gebruik je, hoeveel doeken gebruik je en heb je hem gewassen.
Ik gebruik maar een paar spraytjes prep per paneel en loop hem altijd twee maal na. Dan is de kans dat ik een stukje overgeslagen heb een stuk kleiner.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
De meningen zijn verdeeld of het slim is om na het polijsten nogmaals te wassen met afwasmiddel. Ik doe het in de meeste gevallen wel.
2x ontvetten met Prep is wel raadzaam, dat is ook het advies van uit CC, mocht je stukje vergeten zijn. Als je gaat coaten moet je daar Noet op bezuinigen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Dit staat er:
Paintwork needs to be fully degreased. Wash the car with a highly degreasing liquid and use Q2m prep before coating.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Bedoel je dat 2 maal ontvetten met prep dan niet meer nodig is?
of is wassen met dreft niet meer nodig als je 2 x met prep gaat ontvetten
Ik ben grootverbruiker van Dreft, maar niet bij het detailen. :p Als ik een coating wil aanbrengen, gebruik ik een goedkoop afwasmiddel. De clou zit 'm dus niet perse in wél of géén afwasmiddel. ;)

(Glans-en-spoelmiddelen in Dreft)
 
Heb goedkoop dreft variant op winkellijst gezet. Heb bij de Alfa toen ook een goedkoop wasmiddel gebruikt en 2 x met prep gewerkt en daarna 2 x syncro en eindlaag geplaatst en dit heeft zonder probleem 4 jaar gehouden.
Die auto was toen 1j oud, nu is het op een nieuwe.
Dus dit moet wel lukken.
Alleen is de werkwijze bij de evo versie anders. Toen moest je langer wachten om het af te vegen en ook tussen de lagen moest er toen langer gewacht worden.
Vond het toen best lastig om het goed te doen. Hoop dat het nu makkelijk gaat