• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer gewassen! Wel wat vragen

NissanNewbee

Detailing rookie
20 dec 2023
27
15
Hoi allemaal!

Het duurde langer dan gehoopt om de set compleet te maken, maar deze week ein-de-lijk zover!! Eindelijk al jullie input kunnen toepassen!! Ik ben wel wat uitdagingen tegengekomen, dus leer graag verder van jullie input en heb weer een bos met vragen! :yum

Gedaan in de wasbox:
- Vorige week prewash TL in de onkruidspuit en daarna alleen afgespoten. Dat was alvast de eerste 'wasbeurt', sinds ik de auto kocht op 1 december(!!!)
- Gisteren gedaan:
- Prewash TL, 5-10 min laten zitten.​
- Grondig afgespoten.​
- Wassen met Delimitt Super Sensitive Washmitt en BTBM.​
- Daarna toch nog even snel met de wheel mitt over de velgen gegaan (ik had geen 3e emmer bij, daarom op het laatst).​
- Grondig afgespoten.​
- Perfetto (had besteld voordat de Spray&Wipe op voorraad kwam helaas) van Monello gesprayed per paneel en afgedroogd.​

Het resultaat mocht er zijn:
photo-output 3.jpg


Mijn vragen:

1. Ik heb geen vergelijk, maar ik vond de droogdoek (Nuke Guys Gamma Dryer) heel stroef glijden. Soms echt 2 handen nodig. Het kwam veruit niet in de buurt bij hoe makkelijk de washmitt over de auto glijd. Klopt dat, gaat dat inderdaad zoveel stroever? Hij deed het qua hoeveelheid vocht trouwens hartstikke prima.

2. Ik denk dat ik de auto nu behoorlijk heb gestript van z'n wax, want er kwamen dunne krasjes tevoorschijn. Wat kan ik hiermee doen? Helpt waxen na de volgende wasbeurt daar al wat tegen? Polijsten zie ik (nog) niet zitten.
IMG_0091.jpg


3. Na de wasbeurt allerlei vlekjes en witte stipjes en streepjes op de lak. Schrok me rot, ik krijg het er op de meeste plekken met m'n vinger wel af. Maar wat is dit en hoe komt dit? Heb ik iets verkeerd gedaan?
Foto 1: Zijportier. Stipjes, daarvan heb ik ook nog streepjes op allerlei plekken.
Foto 2: Motorkap. Allerlei vlekjes in dat vak (op basis van mijn volgende vraag vermoed ik dat die er al zaten), in de lichtreflectie zie je het goed, net daarnaast is realistischer met in het echt (en bij de pijl ook nog wat krasjes van de vorige vraag).
IMG_0120.jpg
IMG_0096.jpg


4. De voorkant van de auto is me een raadsel. Ik zie zowel vlekken (de grijze vlekjes) als ook aangekoekt vuil denk ik (de witte dingetjes), die laatste krijg ik met mijn nagel en wat moeite wel eraf maar ik durfde er verder niet aan te zitten. Zoals je aan de glans ziet, is ie op de After op zich wel een stuk schoner, maar TL van vorige week en van gisteren met de wasbeurt kon hier niet tegenop. Weten jullie wat dit precies is en wat ik hieraan kan doen?
photo-output 2.jpg


5. Laatste. Zag ik gisteren pas voor het eerst, bij m'n mistlicht rechtsvoor. Ik denk dat dit pekel is of iets. Ik heb het er niet afgekregen. Weten jullie wat dit is en hoe ik dit wegkrijg?

IMG_0102.jpg


Ik licht graag toe als ik iets niet duidelijk heb verwoord. Super bedankt voor jullie meedenken!!!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Ester en Mark96
1 - het oppervlak van een droogdoek is vele malen groter dan van een washmitt, dat geeft veel meer weerstand en dus het stroeve gevoel geven. Overigens kun je beter de doek uitgespreid op de lak leggen en dan rustig lichtjes optillend over de lak heen trekken.
vanaf minuut 14:26 bedoel ik dan:

2 - grote kans dat er een wax gebruikt is met een vullend vermogen. Na een goede pre-wash en wasbeurt is dit weg en komt de ware aard van de lak tevoorschijn. Wil je de swirls weg halen, dan zul je moeten polijsten. Als je dit niet wilt of kunt en je wilt toch enigzins de boel maskeren, dan zou je kunnen overwegen om een glaze zoals de Poorboy's World Black Hole of White diamond te gebruiken. Dit is een voedend product met opvullende eigenschappen. Er dient naderhand wel een wax overheen aangebracht te worden want bij de eerste de beste regenbui spoelt het weg. Eventueel zou je ook met de Autoglym SRP aan de slag kunnen. dit is een zogenaamd AIO (All In One) product. Het polijst licht, vult op en brengt bescherming aan.
Vanaf minuut 9: 29

3- ik vermoed dat het ingevreten/ingebakken insecten zijn. Je zou een insectenreiniger zoals de Monello Insetti kunnen proberen.

4 - zie antwoord punt 3

5 - dat zijn resten wax die op de trims zitten, iemand voor je is iets te enthousiast geweest met waxen en de boel niet afgeplakt. Deze zijn prima te verwijderen met Black WOW Pre-WOW cleaner.
 
Laatst bewerkt:
Je zal allesinds wat werk hebben, maar ik vrees dat de ingevreten insect resten niet te verwijderen zullen zijn met een simpele insectenreiniger. Ik zou dat met klei zoveel mogelijk proberen te verwijderen en misschien met Poorboy's Professional Polish uw lak eens cleanen. Autoglym Super Resin Polish is ook mogelijk en geeft op het eerste zicht fantastische resultaten omdat die echt de krassen opvult en een mooie glans achterlaat, maar ik zou nadien toch wel een sealant aanbrengen want anders komen de krasjes snel terug.
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
@nicknameless super bedankt voor je uitgebreide reactie!! Ik ga verder oefenen met de droogdoek en ik ben je aangeraden producten en uit de video's aan het toevoegen op mijn bestellijst.

@Morpheus02007 Bedankt! Is er een verschil tussen het nadien aanbrengen van een sealant tov een wax die @nicknameless aanraad? Kleien durf ik nu zelf nog niet echt maar ik wil het mettertijd wel gaan proberen!

@GeBas @Mark96 @Drifter Vrees dat ik inderdaad flink besmet ben geraakt:laughing:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Mark96 en Drifter
Pak een milde klei en zorg dat je genoeg klei lube gebruikt. Dan stelt het echt niets voor en heb je vrijwel nul kans op marring. Gezien de hoeveelheid swirl en krassen die je lak nu al heeft zou ik me er zeker niet druk om maken. De kleine hoeveelheid marring is niets vergeleken met wat er al op zit. Je auto heeft een keer een polijstbeurt nodig om de lak weer strak te krijgen. Dus beter nu oefenen dan wanneer je lak strak is.

Wax of sealant maakt niet veel uit. Applicatie is vergelijkbaar en resultaat met moderne (half)synthetische waxen ook. Een sealant heeft gemiddeld een iets langer standtijd en een wat meer harde glas achtige look. Een wax (zeker carnauba) geeft je een iets warmere look. Mijn goto is collinite 845. Makkelijk in gebruik, goede standtijd en nette warme finish. Een soort gulden middenweg zegmaar.
 
Ook heeft een gemiddeld forum lid hier geen moeite indien je in de buurt bent om te kijken hoe en wat.

Kleien vond ik ook eng, heb dan ook eerst met een kleidoek het geprobeerd. Vorig weekend heb ik ook een deel van mijn auto met een stuk klei gedaan.
In het ergste geval moet je polijsten: dit moet je tochal.
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
Gezien de hoeveelheid swirl en krassen die je lak nu al heeft zou ik me er zeker niet druk om maken. De kleine hoeveelheid marring is niets vergeleken met wat er al op zit. Je auto heeft een keer een polijstbeurt nodig om de lak weer strak te krijgen. Dus beter nu oefenen dan wanneer je lak strak is.
Dit klinkt inderdaad wel logisch als je het zo zegt. Je hebt me overtuigd ;) Klei gaat erbij op de lijst.

Ander vraagje, waarvan zijn de huidige swirls en krassen gekomen denk je? Iets waar ik rekening mee moet houden waar ik nog niet aan heb gedacht? Ik dacht aan de wasstraat bij de vorige eigenaar plus van insecten voorop? Want ik neem aan (hoop) dat ik deze allemaal niet zelf heb veroorzaakt met deze ene wasbeurt maar ik weet het liever zeker
Wax of sealant maakt niet veel uit. Applicatie is vergelijkbaar en resultaat met moderne (half)synthetische waxen ook. Een sealant heeft gemiddeld een iets langer standtijd en een wat meer harde glas achtige look. Een wax (zeker carnauba) geeft je een iets warmere look. Mijn goto is collinite 845. Makkelijk in gebruik, goede standtijd en nette warme finish. Een soort gulden middenweg zegmaar.
Helder, dank je wel!
 
90% zal van de wasstraat zijn...
Ik ben een stil experiment aan het houden bij mijn zus. Die heeft een vrij nieuwe auto, en ik ben nu aan het observeren hoe de lak erbij staat. Dat ding is al 3x door de wasstraat heen geweest en afgedroogd met zemen, natte microvesel doekjes van de action, en je kan zien dat de lak swirls heeft.
 
Laatst bewerkt:
@Mark96 maatje van me heeft eerder deze week zijn Zeeker in ontvangst genomen. Hij wil hem gecoat hebben. De dealer mocht hem niet wassen en hij mag hem ook niet wassen totdat ik hem gecoat heb. Gewoon puur om mij niet nog meer werk te bezorgen.

@NissanNewbee wasstraat, slechte wastechniek met handwas, niet contactloos voorwassen met hoge druk en of foam, langs bosjes rijden, mensen die er langs lopen, ieder ander fysiek contact met de auto dat je kunt bedenken.

Of je ze zelf veroorzaakt hebt kun je makkelijk uitsluiten. Was in de lengte, van voor naar achteren. Dan krijg je hooguit waskrassen in die richting. Zijn het draaiende krassen, dan kun je uitsluiten dat je het zelf bent geweest.

En vergeet ook niet dat waxen en andere sealants krassen ook kunnen verdoezelen. Zie onderstaande:
IMG_20231001_080749.jpg

Voor het wassen.

IMG_20231001_100752.jpg
Na het wassen. Krassen staan haaks op mijn was richting.IMG_20231003_141800.jpg
Na het polijsten.

Hoe was je nu de auto?
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
90% zal van de wasstraat zijn...
Ik ben een stil experiment aan het houden bij mijn zus. Die heeft een vrij nieuwe auto, en ik ben nu aan het observeren hoe de lak erbij staat. Dat ding is al 3x door de wasstraat heen geweest en afgedroogd met zemen, natte microvesel doekjes van de action, en je kan zien dat de lak swirls heeft.
Thanks! Dat stelt me weer gerust. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat aflopen met de auto van je zus, balen dat ie zo snel al swirls heeft!
 
Was in de lengte, van voor naar achteren
Dat heb ik wel gedaan gelukkig
En vergeet ook niet dat waxen en andere sealants krassen ook kunnen verdoezelen
Wat een verschil op de foto's! Maar ook door polijsten. Komt het met alleen wax/sealant ook bij zo'n resultaat in de buurt of echt niet?
Hoe was je nu de auto?
Nog maar 1 ervaring so far, dus ik heb nog geen routine. Maar ik heb met de washmitt netjes in banen van voor naar achteren gewerkt. Bij de bumpers/ronde delen vond ik dat soms wat lastiger en ben ik hier en daar wel een beetje rond gegaan, maar ook daar wel zoveel mogelijk in banen gegaan. Zo ook met de droogdoek erna
 
Vwb klei, ik heb op het moment een hele prettige ervaring met de Monello klei. Hapt niet icm genoeg lube en geeft een mooi glad resultaat zonder noemenswaardige marring:

Als lube kun je gebruiken: https://www.carclean.com/nl/dodo-juice-born-slippy-clay-lube-spray-500ml.html
Of

Maar je gebruikt er best veel van dus een concentraat zoals deze kan ook. Die kan nog verdund worden zonder werking te verliezen:

Of multifunctioneel:
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
Dat heb ik wel gedaan gelukkig

Wat een verschil op de foto's! Maar ook door polijsten. Komt het met alleen wax/sealant ook bij zo'n resultaat in de buurt of echt niet?

Nog maar 1 ervaring so far, dus ik heb nog geen routine. Maar ik heb met de washmitt netjes in banen van voor naar achteren gewerkt. Bij de bumpers/ronde delen vond ik dat soms wat lastiger en ben ik hier en daar wel een beetje rond gegaan, maar ook daar wel zoveel mogelijk in banen gegaan. Zo ook met de droogdoek erna
Een goede wax (evt icm een glaze)of sealant kan lichte krassen verdoezelen. Maar vergeet niet dat dat verdoezelen al snel minder wordt nadat de wax is aangebracht. Mijn lesauto ziet er op het oog best ok uit voor de gemiddelde leek. Een detailer mist de diepe glans en kan door de wasstraat wax heen kijken die er 3x per week op gezet wordt. Ik ga er ook geen moeite meer voor doen en begin met mijn volgende lesauto met een schone lei en alleen nog maar handwassen.
Dit zie je op de eerste foto ook terug. Daar valt alleen de grote dikke kras op. Die kleine krasjes op foto 2 kon je alleen heel lichtjes zien met een lamp onder de juiste hoek.
Foto 3 is zonder coating of wax of sealant. De foto is gemaakt nadat ik de auto hem gewassen en ontvet na het polijsten. Er zijn dus ook geen verdoezelende olien oid van het polijstmiddel aanwezig. Naakter wordt de lak zeg maar niet.

Wat doe je qua voorwas? Foam? Hoge druk reiniger? Was je eerst het dak, dan de bovenste helft, dan de onderste helft?

Zo ga ik namelijk 4 rondjes de auto rond.
Eerst het Dak. Dan alle ramen, motorkap en niet lager. Dan de deuren, neus en klep. Als laatste met een andere handschoen pak ik de dorpels onderzijde bumpers en binnenste randjes wielkasten mee.
 
@Drifter Bedankt! Nu zie ik pas die andere krassen op foto 2 ook, had ik grandioos gemist. Ben mijn detailer oog nog aan het oefenen :) Echt een groot verschil zeg!

Als voorwas heb ik de Bilt Hamber Touch Less gebruikt, in een drukspuitje van de bouwmarkt met 5%. Naar mijn idee ging dat heel goed! Heb het vorige week kort laten weken, en gisteren denk ik zo'n 7 minuten. Daarna afgespoten met de HD van de wasbox. De routine van gisteren heb ik bovenaan in mijn topic staan. De volgende keer wil ik die dan herhalen plus de insectenreiniger en als het al lukt ook de klei. En dan na nog een paar x oefenen met wassen en als de auto uiteindelijk vrij is van die vuiligheid van nu, wil ik ook gaan proberen te waxen/sealen/glaze.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als een goed stappenplan. Ik kan me niet voorstellen dat je de krassen zelf hebt gecreeerd. Tenzij je een gigantische druk op je washmitt hebt gehouden.

Waxen zou ik de volgende keer lekker mee pakken. Kost een uurtje, maar dan heb je wel meteen een goed beschermde auto en een hoop minder zichtbare krasjes.

Als ik een vuile auto was is mijn volgorde:

Infoamen. Laten staan tot het schuim verdwenen is. Iig geen droge plekken laten ontstaan. Incl wielen. Ondertussen vul ik mijn wasemmers. Ik spuit hem helemaal af.

Dan spray ik de wielen royaal in met velgenreiniger. Ik begin met een wheelwoolie of washandschoen voor de velgen bij de eerste velg. Ga alle vier de velgen rond. Ik zorg ervoor dat ze niet opdrogen. Daarna spuit ik ze af.

De auto is nog wat nat en dan gebruik in non ferro. Na een paar minuten ga ik er met een aparte washmitt nog een keer overheen om opnieuw de non ferro te verspreiden. Vaak icm een lichte nevel van de HD om te voorkomen dat hij opdroogt.
Op plekken die het nodig hebben ga ik er nogmaals met nonferro overheen. Iets gerichter. Ook de wielen.

Ik spuit daarna de auto weer af. Eventueel gebruik ik een insectenverwijderaar of teer verwijderaar indien nodig. En spuit nogmaals af.

Wassen zoals ik hiervoor heb uitgelegd.
Ook de wielen was ik mee met de eigen wielen handschoen.

opnieuw afspuiten.

kleien. Veel lube. En regelmatig checken met bijvoorbeeld een boterhamzakje of de lak al glad is.

daarna nog een wasje. En dan drogen en hij is klaar voor een polijst of wax sessie.

iedereen zal een iets afwijkende stappenplan hebben. Deze werkt voor mij het fijnste.