• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Leren door fouten: eerste keer gepolijst.

BigD1

Detailing trainee
14 aug 2019
8
45
Vorig weekend heb ik voor de eerste keer mijn auto (Fiat Punto Evo) onder handen genomen door deze te polijsten. Hiervoor heb ik een DAP EVO 8 mm gebruikt. Aangezien dit de eerste keer is, heb ik hiervan al veel zelf geleerd maar ik heb een specifieke vraag waarbij het forum wellicht kan helpen.

Ik was het dak van mijn auto aan het pilijsy met de paarse compounding pad van Scholl, Monello Veloce op snelheid 4 van mijn DAP. Dat ging op zich goed maar na een aantal passes kwam het polijstmiddel uit de pad. De pad was ook lichtelijk warm (iets warmer dan handwarm). Ik ben toen meteen gestopt en verder gegaan met een nieuwe pad. Zie bijgevoegd twee foto's van het dak en de pad nadat ik gestopt was.

Mijn vraag is wat hier precies is fout gegaan. Zelf denk ik dat er teveel polijstmiddel op de pad zat en dat deze vervuild was. Nadat dit gebeurd is, heb ik de pads vaker gewassen en ging het polijsten eigenlijk zonder problemen.

Bovenal ben ik erg tevreden met het resultaat trouwens. Achtereenvolgens heb ik de auto afgespoten, gewassen met Gyeon Bath, gekleid met de Monello kleiset, gepolijst met Monello Veloce (Scholl paarse compounding pad), gepolijst met Scholl S40+ (oranje Scholl pad), ontvet met Gyeon Prep, Poorboy's Black Hole machinaal aangebracht en Natty's Blue Liquid als wax machinaal aangebracht.
IMG_20200822_164331.jpg
IMG_20200822_164909.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20200824_131027~2.jpg
    IMG_20200824_131027~2.jpg
    419,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20200830_133339.jpg
    IMG_20200830_133339.jpg
    385 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Eigenlijk geef je zelf al antwoord op je vraag. Je hebt nadat je de pads vaker waste er geen probleem meer mee gehad dus ik denk inderdaad dat de pad volgelopen is, dan krijgt hij zijn warmte ook niet meer goed kwijt waardoor hij warmer werd.

Waarom heb je trouwens een glaze na het polijsten gedaan? Als je goed doet polijsten is een glaze niet meer echt een toegevoegde waarde lijkt mij.
 
@BigD1 ,als ik naar de pad en het patroon op de lak kijk denk ik dat er teveel polijstmiddel per keer is gebruikt en dat de pad niet op tijd is gewassen.
-3/4 erwtjes op de pad per keer
-polijstmiddel verdelen en polijsten tot de korrel afgebroken is (doorgewerkt polijstmiddel moet er wat transparant uit zien) als het middel gaat stoffen ben je vaak te lang door gegaan.
-Eerder je pad uitwassen.
-met een compound loopt je pad eerder vol dan bv een finish polijstmiddel.
 
+1 voor bovenstaande reacties. Teveel polijstmiddel, gummen (witte ophoping op de foto), etc. Gezien de pad na het polijsten alleen handwarm aanvoelde, ben je gelukkig op tijd gestopt en heb je de pad niet gesloopt. ;)

Aanvullend:
- Veloce verwerk je op Stand 6.
- Gezien de passes beweeg je wat snel met de machine en overlap je niet 50%.
- Vraag mij af of de stap van Veloce naar S40 niet te groot is.
- Had een glaze nog wel effect qua kleur/reflectie? (Zo ja, zie vorige punten)
- Is de foto van de beading van een verse laag wax? (Lijkt wat rommelig)
 
Sowieso teveel polijstproduct, je pad verstikt als het ware.

Verder heb ik met gebruikte merken en materialen geen ervaring.
 
Even inhaken op het schoonmaken van de pad, maken jullie dan de pad nog schoon tussen de passes door. Zeg maar paneel voor paneel of gewoon aan het eind van de polijstbeurt? En zo ja hoedan. Zie wel dat ze de microfiber pads met lucht schoonblazen maar dat lukt met een foampad niet. Ik maakt de pad schoon nadat de auto klaar is in een sopje met Dasty.
 
@schaef - Huh? Je maakt de foampas schoon als je een hele auto gedaan hebt? :eek:

Ik maak de pad schoon of pak een schone na maximaal twee hits. Als ik dit niet doe, mis ik veel correctie en implodeert de pad al vrij snel.

Pads was ik door ze met warm water uit te spoelen en masseren, dan wat Dreft en opnieuw masseren om alle vervuiling eruit te halen en vervolgens goed spoelen en masseren.
 
  • Leuk
Reactions: schaef
@schaef - Huh? Je maakt de foampas schoon als je een hele auto gedaan hebt? :eek:

Ik maak de pad schoon of pak een schone na maximaal twee hits. Als ik dit niet doe, mis ik veel correctie en implodeert de pad al vrij snel.

Ik moet wel zeggen dat ik de pads alleen heb gebruikt met een heel lichte polish. En niet de gehele auto met 1 pad. Maar ook niet na 2 passes een nieuwe of schoonmaak.

Maar dan nog zou je dus de pads tussen door ook moeten schoonmaken. Weer wat geleerd.
Maar de pad is dan ook weer helemaal droog te krijgen op een snelle manier. Of maakt dat vocht niks uit??


En ja het schoonmaken doe ik ook alleen begin het laten intrekken van dasty daarna met ook derft aan de gang.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt een pad 'droogdraaien' op de machine, dat kan in een padwasher, maar bijvoorbeeld ook in een emmer (om te voorkomen dat er overal spetters komen). Hierbij begin je op lage toeren, en voer je het toerental langzaam op, voordeel als je dit in een emmer doet (bij voorkeur met deksel met een gat voor de as van de machine), is dat als de pad los vliegt bij het droogdraaien dat ie niet in het zand/op straat ligt.
 
  • Leuk
Reactions: schaef
^ Helemaal droog wordt ie niet maar dat hoeft ook niet, als er bij het spinnen in de emmer geen water meer uitkomt is het goed om ze verder te gebruiken. Ik doe het pad eerst in een grove handdoek en pers er het water uit (niet kneden, dat is slecht voor het pad en de velcro) en vervolgens spin ik het pad in een emmer.
 
  • Leuk
Reactions: schaef
Filmpje over pads schoonhouden van Rupes:
En eentje over het gebruik van water tijdens het polijsten. Moest ik aan denken mbt pads die nog niet helemaal droog zijn, maar ook aardig als methode op zich:
Ik blaas foam pads trouwens ook schoon, gaat prima m.i. en daarnaast gebruik ik een dedicated pad cleaner bij het schoonmaken.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en schaef
Je kunt een pad 'droogdraaien' op de machine, dat kan in een padwasher, maar bijvoorbeeld ook in een emmer (om te voorkomen dat er overal spetters komen). Hierbij begin je op lage toeren, en voer je het toerental langzaam op, voordeel als je dit in een emmer doet (bij voorkeur met deksel met een gat voor de as van de machine), is dat als de pad los vliegt bij het droogdraaien dat ie niet in het zand/op straat ligt.

Oke zal dat dan maar tussendoor gaan doen voortaan.
 
Filmpje over pads schoonhouden van Rupes:
En eentje over het gebruik van water tijdens het polijsten. Moest ik aan denken mbt pads die nog niet helemaal droog zijn, maar ook aardig als methode op zich:
Ik blaas foam pads trouwens ook schoon, gaat prima m.i. en daarnaast gebruik ik een dedicated pad cleaner bij het schoonmaken.
Handig deze filmpjes. Maar wel gewoon in de wasmachine. Denk dat ik eerdaags maar wat pads er bij ga bestellen. Wil toch eerdaags de GTI helemaal opnieuw doen. Lak is nog strak maar wil de Gyeon Syncro erop gaan zetten. Heb er nu Nanolex op zitten.
 
Zou leuker zijn als de theorie erachter duidelijk zou worden. (Polijsten met een spray water erbij) Ik gebruik regelmatig een pufje Spray&Wipe bij het polijsten onder het mom van lubricatie. Smering dus, dat zou de ''extra cutt and finish'' kunnen verbeteren als de omstandigheden er om vragen, zoals hogere temperatuur.

Ik heb mijn pads nog nooit in de wasmachine gedaan. Toen ik net begon met detailen was het nog een dingetje met de foampads en verlijming van de velcro, dus deed het sowieso niet, maar met de hand even onder de kraan schoon ''masseren'' met Dreft was altijd genoeg. (Monello pads uit 05-2015 zijn nog steeds goed)

Ik was ze dus zoals hierboven, plet de pads tussen platte handen om het gros van het water eruit te halen, plak de pad op de machine en begin op een lage stand. Je slingert dan al vrijwel alles meteen eruit, maar draai de pad dan nog even op een hogere stand en That's it. Vochtig houden is juist wat ik wil, scheelt weer spraytjes Spray&Wipe. :p
 
  • Leuk
Reactions: schaef
Denk ook niet dat al dat compound je wasmachine niet leuk gaat vinden na verloop van tijd. Blijf ook gewoon met hand schoonmaken. Zoveel zijn het er toch niet.
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Ja precies! :D Als ik de laatste keer was, na een detail, dan leg ik ze daarna op het droogrek van de vaat even te drogen. De grotere 7'' pads voor op de BF21 hebben een koelgat, dus die schuif ik over een WC-plopper of WC-rol standaard en dan kunnen ze uitlekken. :p
 
  • Grappig
Reactions: schaef
Ik werk met meerdere pads ,ik polijst aan 1 stuk door en alle vuile pads (en doeken) gooi ik in lege emmers. Einde van de dag gaan de doeken in de wasmachine en de pads draai ik schoon en gaan op het wasrek.
 
  • Leuk
Reactions: DKBM, Emi en schaef
Bedankt voor alle reacties allemaal! Hier leer ik weer van.

Eigenlijk geef je zelf al antwoord op je vraag. Je hebt nadat je de pads vaker waste er geen probleem meer mee gehad dus ik denk inderdaad dat de pad volgelopen is, dan krijgt hij zijn warmte ook niet meer goed kwijt waardoor hij warmer werd.

Waarom heb je trouwens een glaze na het polijsten gedaan? Als je goed doet polijsten is een glaze niet meer echt een toegevoegde waarde lijkt mij.

Ik heb recent een hele kit gekocht met autopoetsspoelen. De reden dat ik het gedaan heb, is eigenlijk om te kijken hoe je de glaze verwerkt. Dat gezegd hebbende... Daarna las ik pas dat een glaze weinig toegevoegde waarde heeft na polijsten.

+1 voor bovenstaande reacties. Teveel polijstmiddel, gummen (witte ophoping op de foto), etc. Gezien de pad na het polijsten alleen handwarm aanvoelde, ben je gelukkig op tijd gestopt en heb je de pad niet gesloopt. ;)

Aanvullend:
- Veloce verwerk je op Stand 6.
- Gezien de passes beweeg je wat snel met de machine en overlap je niet 50%.
- Vraag mij af of de stap van Veloce naar S40 niet te groot is.
- Had een glaze nog wel effect qua kleur/reflectie? (Zo ja, zie vorige punten)
- Is de foto van de beading van een verse laag wax? (Lijkt wat rommelig)

De pad is gelukkig nog heel inderdaad. Bedankt voor je specifieke tips. De foto met beading is na een week genomen, na een behoorlijke regenbui trouwens.

Wat is jullie mening over het primen van een pad voor het polijsten? Ik lees dat sommigen het wel doen en anderen weer niet. Wanneer en waarom zou je het wel of niet moeten doen?
 
Foampads prime ik niet. Althans, ik gebruik een tweetal pufjes detailingspray (Spray&Wipe) of gewoon water als "primen".

Dit zorgt voor wat meer lubricatie, maar voornamelijk dat polijstmiddel beter tussen pad en lak blijft en dus niet dieper in de pad. ;)

En feitelijk "prime" je de pad al wanneer je het polijstmiddel op een lage stand verdeelt over je werkvlak.