Als je een bescherming als wax gaat aanbrengen wil je uiteraard dat hij zo schoon mogelijk is. Schone applicator gebruiken en schone doeken. Dus
non ferro en kleien zijn hele goede stappen ter voorbereiding.
Non ferro gebruik ik bij een eerste hele vieze wasbeurt op de hele auto incl op de wielen, niet teveel. Als je ziet dat het op bepaalde plekken heftig paars wordt, kun je daar altijd nog meer op gebruiken. Het zit niet in mijn standaard was, maar is meer een stap die ik gebruik als er een nieuwe wax op moet of ik een wat uitgebreidere wasbeurt doe.
Ik gebruik ook niet elke wasbeurt
non ferro op de wielen. Ik was ze eerst met een goede velgenreiniger als ze heel vies zijn. Als ik daarna een net en schoon resultaat gebruik ik geen
non ferro. Heb ik de wielen een tijdje niet behandeld met
non ferro dan wil ik nog wel eens een spraytje op een van de voorwielen spuiten om even te checken.
Gisteren heb ik de auto van mijn vriendin gewassen en de wielen zagen er nog zo netjes uit, dat ik ze alleen met de shampoo heb gewassen. Geen velgenreiniger of
non ferro op gebruikt.
Boterhamzakje tijdens het kleien erbij pakken. Hand erin en lichtjes over de lak. Dit wil je juist als hij nat is, je lube zorgt ervoor dat je geen krassen maakt. Je voelt snel zat dat het zakje een beetje blijft haken op vervuiling. Ik heb altijd latex handschoenen aan en daarmee voel ik het ook prima. Het zakje maakt het makkelijker om te herkennen.
Alleen een gewone handwas. Er zijn genoeg mensen die na het kleien geen handwas doen wanneer ze erna grof gaan polijsten. Ik wil zelf altijd met een schone lei beginnen als ik ga polijsten en een handwasje is tien minuutjes werk. Verwaarloosbaar op de 10-12 uur die ik in sommige auto's in het exterieur steek. Voor het aanbrengen van een LSP (last step protection zoals wax of sealant) nadat je hem gekleid hebt zou ik hem altijd wassen. Als er ergens een stukje klei of residu van klei op de lak is achtergebleven, poets je er marring in tijdens het aanbrengen van je LSP. Alle andere stappen hoef je niet te herhalen, die hebben na het kleien geen effect meer. Je hebt het beoogde effect immers bij de eerste toepassing al behaald.