• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vragen bij eerste keer (handmatig) polijsten

Ruppert

Detailing rookie
12 jun 2017
3
2
Hi,

Ik ben compleet nieuw in de wereld van detailing en heb hier, ondanks dat ik mezelf aardig ingelezen heb en voorbeeldvideo's heb gekeken over o.a. handmatig polijsten, toch wat vragen over. Achtergrondinformatie in mijn voorsteltopic: https://forum.carclean.com/threads/ruppert-en-zijn-suzuki-gsf600-bandit-98.19287/

Goed, zojuist ben ik dus begonnen met het aanbrengen en uitwrijven van (Poorboys professional) polish op mijn motor in combinatie met Monello disco duo pads. Wetende dat handmatig zwaarder is dan machinaal heb ik naar mijn idee gelijk veel energie gestopt in de tank waar ik mee begonnen ben, tot kramp en verzuring in mijn arm aan toe. Toch zie ik nog steeds plekken waar ik vraagtekens bij heb, dus zodoende wat foto's.

Ten eerste aan deze zijde waar ik het gevoel had er voldoende aandacht aan gegeven te hebben zag ik in het meest ongunstige licht toch nog het volgende (geen diepe krassen, zijn vanuit andere hoeken niet zichtbaar). Moet ik simpelweg nog even een tandje of 100 bijzetten? Hoe lang zou ik over zo'n plek moeten doen?
HNdRNiL.jpg


Daarnaast zitten erboven twee van deze doffe plekjes waarvan ik niet kan plaatsen wat het is. Dit zat er al voordat ik ging wassen en kleien en dacht in eerste instantie dat het vette vingerafdrukken waren, echter van dichtbij ziet het er compleet anders uit. Hoe ga ik dit eruit krijgen?
H25tHVs.jpg
VjmJNCc.jpg


Gelukkig zie ik wel enigszins verschil qua voor en na. Echter nog steeds een boel krasjes zichtbaar. Moet ik intensiever polijsten, of gaat de glaze dit vullen?
qfp4D0l.jpg


Waarschijnlijk echte newbie vragen, maar ik ontkom er toch niet aan om ze te stellen ;)
 
Prof polish heeft geen polijstkorrels dus je bent aan het cleanen ipv polijsten ,de krasjes zullen dus ook niet verdwijnen. Prof polish 2 heeft wel een polijstkorrel maar dan zou ik eerder voor bv Monello mezzo gaan denk ik.
Daarbij zien de lengtekrasjes er stevig uit trouwens maar met mezzo zal ie zeker opknappen en prof polish is zo veelzijdig dus nooit weg (bv metalen delen cleanen van de motor).
Een glaze zal een deel verhullen maar enkele van die lengtekrasjes zeker niet denk ik.
 
Hey Robert,

Jep, de Prof Polish is geen polijstmiddel, maar een paint cleaner. Dit spul reinigt dus gewoon chemisch je lak en daarvoor hoef je eigenlijk niet eens te verzuren/verkrampen, haha! Erop smeren en inwerken was al voldoende geweest. XD

Een polijstmiddel is ook een paint cleaner, maar hier zitten korrels in. (Denk aan haargel met wat strandzand :D ) Door dat je deze korrels tijdens het polijsten over de lak laat rollen, slijp je een klein beetje blanke lak weg. Zitten hier dan dus krassen in, slijp je deze ook weg.

Met goed polijstwerk slijp je ''slechte'' blanke lak weg op microscopisch niveau en houd je een mooie, heldere blanke lak over waardoor je goed op je onderliggende kleurverf kan kijken. Wanneer je polijstwerk niet goed is of er helemaal geen polijstwerk is geweest, kan je met de glaze de blanke lak ietsjes transparanter laten lijken. De glaze bevat oliën die in alle hoekjes/gaatjes/krasjes en dergelijken vloeit en hierdoor lijkt de blanke lak dus was helderder.



Greeeetz