• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wassen en waxen verdelen over 2 dagen

Oké, vandaag het Zonnetje aangepakt. Ben helemaal niet tevreden :(
Pre wash foam van de wasbox,
toen handwas met BTBM,
toen rondje non ferro (werd nog best paars, alweer!)
en toen de Tar remover. Niet alle zwarte plekjes zijn weg, maar wel veel.
Tussendoor natuurlijk steeds afgespoten.
Mijn plan was om vanavond alleen het dak te kleien en in de wax te zetten. (overige panelen volgende keer)
Dak gekleid met superveel lube (PB Spray en Wipe). Nog net niet bij elke beweging spraytjes, maar zowat wel. Ook spray op de klei gedaan.
De lube steeds afgenomen met MF doek.
Dak voelde wel "korrelig" toen ik er met de klei overheen ging. Heb niet hard geduwd, gewoon de klei met mijn vingers over de lak bewogen. Klei werd best bruin.
Omdat ik toch enthousiast raakte, motorkap ook gekleid. Die voelde gladder aan. Klei bleef schoner.
Daarna met Demi water de hele auto afgespoten.
Toen de lak bekeken.
Zag er redelijk uit dacht ik, maar ik wilde toch even met de PB prof polish er overheen want ik had het idee dat dat toch wel nodig was.
Met de witte pad aangebracht, niet veel product gebruikt. Dat weggeveegd met schone MF doek.
Toen.... Wilde ik dus de wax gaan aanbrengen.
Maar ik bekeek de lak en was helemaal niet tevreden.
Ik zie overal viezigheid, lijken wel opgedroogde druppels ofzo, gewoon allerlei gekke plekken.
Ik zag ook allemaal kleine krasjes.
Ik weet nu niet of die er al zaten, of dat ik die met het kleien heb veroorzaakt. Terwijl ik echt superveel lube heb gebruikt.
Omdat ik totaal niet tevreden was, heb ik besloten om hier geen Collinite 845 overheen te willen smeren.
Ik wist niet echt wat te doen, dus heb maar weer de vloeibare wax van de wasbox aangebracht voor nu. Ik heb pas volgende week weer tijd om weer wat aan de auto te doen. Ik dacht.. Dan zit er in ieder geval wat op.
Ik vond mijn motorkap ook dof ogen. Wellicht door het kleien of ik zie nu hoeveel swirls van de wasstraat er eigenlijk zitten :(
Ik heb wat foto's bijgevoegd.
Ik hoop dat jullie tips hebben om het dak mooi te krijgen?
En de motorkap glanzend?
Dan is het ineens best ongezellig in je eentje in de wasbox als het niet gaat zoals je hoopt.
Dank alvast!
Ik weet het precies hoe je voelt, hetzelfde meegemaakt , net niet…….
tja, op YouTube lijkt alles zo makkelijk :confused:
Maar goed, ik heb geen ervaring of verstand van maar IMO is beter geworden, dus..
Don’t give up
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Wat belangrijk is, is je lak nu glad? Vingers in boterhamzakje en even voelen.. is het glad dan is alle vuil op je lak eraf.
Volgende stap is het vuil wat IN je lak vastzit. Dat doe je met polijsten.

Het kan goed zijn dat je iets zwaarder moet gaan dan Professional Polish om het weer te laten glanzen.
Ik heb oa. de iets grovere PP2 staan, mag je zo ophalen in Wassenaar-Noord om te proberen.


Oja..
Kwam vandaag toevallig nog langs de Snella maar stond helemaal vol.. was benieuwd of ze daar echt osmose water hebben om af te spuiten.
Op hun website staat dat niet in ieder geval. Wel hebben ze volgens de website een hele bijzondere wasstraat...

"Een geavanceerd wassysteem met een hoge capaciteit zorgt voor een uitstekend wasresultaat en indirect ook voor een langere levensduur van uw auto. Er wordt gebruik gemaakt van textiel wasborstels, die nagenoeg geen sporen achterlaten op de autolak. Daarbij zorgt de polijstende werking van dit materiaal voor een hoge glans."

:D
 
@Josie dankjewel! Ik houd moed :)
@MTyn haha, de Snella wasstraat (waar ik het Zonnetje nog nooit mee naartoe genomen heb), zorgt voor "een langere levensduur van uw auto".. Langer dan wat??
Volgens hun informatie hebben ze demiwater (geen osmosewater, ik dacht tenminste dat dat niet hetzelfde is?) . Op het bordje staat: "gedemineraliseerd water".

En ik ga de volgende ronde eerst de boterhamzakje test inderdaad wel even doen. Dan weet ik tenminste of het vuil erop, eraf is. Dan zou inderdaad het vuil erin, overblijven om aan te pakken. Dankjewel voor je aanbod van de PP2! Mogelijk maak ik daar nog graag gebruik van. Ik heb thuis de Mezzo met oranje pad. Maar ik ga eerst eens kijken wat de prof polish eventueel doet.
 
  • Leuk
Reactions: Josie
Demi-water, osmose-water, geïoniseerd-water glansdroger, vlekvrij spoelen, etc. Bij de wasbox houdt dit in dat de boel vlekvrij opdroogt omdat het water geen mineralen, zouten en verontreinigingen bevat wat bij opdrogen/verdampen op de lak achterblijft.

Bij de wasboxen in de buurt (wel twee!) gebruikt de één osmosewater en de ander gedistilleerd water. Kort door de bocht kan je het water hetzelfde noemen, maar is de manier waarop het is gezuiverd wat het een andere naam geeft. (Omgekeerde osmose, aan de kook brengen en damp opvangen, etc)
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Demi-water, osmose-water, geïoniseerd-water glansdroger, vlekvrij spoelen, etc. Bij de wasbox houdt dit in dat de boel vlekvrij opdroogt omdat het water geen mineralen, zouten en verontreinigingen bevat wat bij opdrogen/verdampen op de lak achterblijft.

Niet altijd. Ben bij aantal wasboxen geweest die gewoon kraanwater met een of andere toevoeging gebruikten voor ´vlekvrij spoelen´.
Eentje daarvan deed dat met een middeltje van Ma-Fra. Goed te lezen dat ze daar osmose hebben!
 
  • Leuk
Reactions: Ester
misschien lichtelijk tegendraads, maar wat bij mij erg effectief werkte, was de iron remover mega royaal gebruiken, daar overheen met foam zodat het écht lang kan zitten (uiteraard wel oplettend dat het niet opdroogt)
En gebruik zelf een clay towel met een emmer absolute rinseless 128:1 en een sprayfles. Daarna was de lak acceptabel genoeg om te polijsten. Tussendoor de clay towel in de emmer uitwrijven op de grit guard voelde veliger dan niet.

Maar wat anderen ook zeggen, profipolish is vrij zwak als je écht doffe plekken wilt aanpakken in mijn ervaring.
Zelf werkte bij mij op skoda lak pas agressievere combo’s en zelfs medium werkte nog niet goed genoeg om het meeste eruit te krijgen.

Maak je overigens niet té druk over bijvoorbeeld water/poep vlekken, de meeste gaan er met een medium combo wel redelijk gemakkelijk uit
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Correctie* Ik laat het eerst gewoon puur erop zitten, als ik merk dat het richting droog gaat dan de foam erover. Liefste op een droge auto. Inwerken met een microvezelspons en extra iron remover werkt ook goed
 
  • Leuk
Reactions: Ester
@Zoranurai dankjewel voor je toevoeging! Ik ben benieuwd, maar ik hou er sowieso rekening mee dat de prof polish niet afdoende gaat zijn. Ik geef een update na de volgende poging.
Wat betreft vogelschijt vlekken: ik haal alle shit er zsm af zodra ik het signaleer. Hier aan zee is het echter wel een shitload aan meeuwenschijt wat er wordt afgevuurd...
 
Zie nogal wat tegenstrijdigheden;

- Een de-ironizer overdadig gebruiken werkt niet gunstig, aangezien je dusdanig veel product aanbrengt dat het sneller van de lak wil lopen i.p.v. een nevel/dun welke langer kan blijven plakken én werken.
- Herverdeling en her-activeren van de de-ironizer met een natte foamlaag erover betekent verdunning en menging van producten. Simpelweg zonde.
- Eroverheen foamen als het richting droog gaat, het liefst op een droge auto? Maar niet laten opdrogen?
- Doffe plekken of kalk/vogelpoep vlekken niet druk over maken? Als deze te lang kunnen inwerken, wat bij vogelpoep al snel kan zijn, is de schade naar verhouding vrij diep in de lak. Als er voor correctie op een harde lak dus naar grove combi's uitgeweken moet worden, zal je dus ook voor 'lichtere' defecten alsnog grover aan de slag moeten. Lichte defecten op een harde(re) lak betekent niet dat je met een lichte gradatie van pad + polijstmiddel klaar kan zijn, je moet immers de cutting power hebben om de lak uberhaupt te kunnen slijpen.
 
  • Leuk
Reactions: Ester en Zoranurai
Je hebt helemaal gelijk @Quantoxx misschien was het niet goed verwoord wat ik probeerde te zeggen:
- met royaal bedoel ik niet 20 sprays op 1 paneel, maar eerder een goede cover van het spul.
- het her verdelen met een vochtig doekje of mf spons, maar je kan ook wat meer iron remover gebruiken natuurlijk. Is vooral om ervoor te zorgen dat het nog net ff wat langer kan zitten
- het aanbrengen op een droge, niet een natte auto omdat het beter plakt en niet verdund word, maar na goed opletten kan je het natuurlijk of afspoelen of even een beetje extra-alhoewel verdund, de tijd geven.
- met niet druk maken bedoelde ik niet dat je alle kalkvlekken of vogelpoep moet laten zitten, maar eerder dat de vlek die je al in je lak hebt zitten, er wel uit kan krijgen in de meeste gevallen zonder een tripje spotrepair.
Harde lak is gewoon een pita :tired_face:
 
  • Leuk
Reactions: Ester en Quantoxx
- Een teveel aan glijmiddel zie ik niet als iets verkeerds. Ik ben zelf ook altijd gulzig met glijmiddel en liever teveel dan te weinig. ;) Het is niet zo dat je zoveel glijmiddel kan gebruiken dat je klei op het glijmiddel gaat drijven en de lak niet meer goed raakt ofzo.
Nee, maar klei werkt wel minder goed/prettig, bijvoorbeeld Mothers California Gold clay is vrij gevoelig voor een overmaat aan lube, bij iets hogere temperaturen blijft de klei dan zeer irritant aan te vingers plakken (en de 'pannenkoek' valt wat uit elkaar door overmaat aan lube).
 
  • Leuk
Reactions: Ester
@Cordoba - Dus dat is dan alleen bij die specifieke klei en een specifieke claylube, neem ik aan? Dus niet in het algemeen, zoals ik uit je bericht begreep. (''Je hebt teveel lube gebruikt. Nooit op de klei zelf sprayen'')
 
  • Leuk
Reactions: Ester