• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste Full Detail Citroën Xsara Picasso

freddyevo2

Detailing chief
10 okt 2010
410
78
58
Almere
Sinds halverwege vorig jaar ben ik mij gaan interesseren voor het "professioneel" onderhouden van auto's. Daar ik in het bezit ben van o.a een Lancia Delta Integrale Evo 2, en daarmee regelmatig naar club-meetings ga, spreekt het voor zich dat mijn Integrale er in topconditie uit moet zien. Tijdens zo'n meeting in contact gekomen met Peter (peerlancia) die mij o.a. attendeerde op Carclean en desbetreffende website en forum.
Voordien ook al eens een clubmeeting gehad bij Meguiar's in Baarn, en zodoende al wat Meguiar's consumenten artikelen aangekocht. Sinds ik heel veel gelezen heb op dit forum, en ook al heel veel heb aangeschaft zowel bij Carclean, als via ebay uit de U.S.A (veel Meguiar's Mirror Glaze artikelen), Engeland (Dodo Juice), en Duitsland (Menzerna), mag je toch wel zeggen dat ook ik ben besmet met het Detail-virus.
Na afgelopen half jaar voor ongeveer €1000,- aan spullen en machines te hebben uitgegeven werd het wel eens tijd er ook wat mee te doen:ja

M'n beste vriend en ook nog oud-collega is in het bezit van een Citroën Xsara Picasso van bijna 4 jaar oud. In het verleden had hij deze auto al twee keer door een poetsbedrijf ( 2 verschillende overigens) laten poetsen/detailen. Achteraf was hij daar niet zo over te spreken. Aangezien hij merkte dat ik wel serieus bezig was met het detailen, vroeg hij me zijn auto eens een full-detail te geven. Als tegenprestatie zou hij (als voormalig hovenier) mijn tuin gaan snoeien.

Afijn, op vrijdagavond 18 februari heb ik de Citroën in ontvangst genomen. Even bij de wasplaats gefoamed, en met hogedruk even snel gewassen. Nadien binnen gezet voor wat foto's.

dsc0187mz.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

dsc0191e.jpg


dsc0191e.jpg


dsc0193mo.jpg


dsc0199g.jpg


dsc0200n.jpg


dsc0201w.jpg


dsc0202zj.jpg


dsc0204ka.jpg


dsc0206pg.jpg


dsc0209o.jpg


De volgende morgen om 9.00 uur begonnen met de sponningen en binnenkant deuren, de trims etc, met Meguiar's APC+ 1:4 met kwast in te werken en met MF doek af te nemen. Gelijk ook motorruimte meegenomen.

dsc0223dj.jpg


dsc0225h.jpg


dsc0227l.jpg


dsc0228xj.jpg


Eindresultaat motorruimte:
dsc0229mo.jpg


Vervolgens de auto gekleid met Meguiar's consumenten klei (werkt erg lekker, is lekker mild)
Resultaat dak:
dsc0233j.jpg

Resultaat zijkant:
dsc0234yo.jpg

dsc0232ym.jpg

Is volgens mij nog nooit eerder gekleid, dus vraag me af wat die twee poetsbedrijven dan gedaan hebben:weetniet
Vervolgens alle trims en kwetsbare delen afgeplakt. Hier wat foto's van na het kleien:
dsc0235o.jpg


dsc0236ps.jpg


Na Monello Raffini Mezzo op witte Smart Pad 5.5 inch Polishing Pad met de DAP 900:

dsc0239t.jpg


dsc0241q.jpg


Hierna gefinished met Monello Raffini Finale op zwarte Smart Pad 5.5 inch finishing Pad met DAP 900

dsc0242h.jpg


dsc0243u.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

dsc0248s.jpg


dsc0249w.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Vervolgens de Poorboy's World Black Hole aangebracht met de Lake Country SmartPads CCS 6.5 inch Blue Final Finishing Pad met DAP 900

dsc0251yd.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

dsc0256h.jpg


Vervolgens de Meguiar's M21 Synthetic Sealant 2.0 aangebracht met rode 6 inch Monello Kompressor met DAP 900

dsc0259a.jpg


dsc0263gk.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Inmiddels was het 21.00 uur in de avond, dus was wel weer genoeg voor vandaag. Kon de sealant minimaal 12 uur inwerken.

De volgende dag heb ik eerst met de hand de Dodo Juice Blue Velvet (hard wax) met de hand aangebracht en na hazen uitgebuffed, en vervolgens afgetopt met de Dodo Juice Purple Haze (soft wax). Trims zijn gedaan met Poorboy's World Trim Restorer.
Banden gedaan met Meguiar's Hot Tire Gel.

Interieur uitgezogen, en dashboard en andere plastic delen met Meguiar's Quick Interior Detailer gedaan.Ruiten met Meguiar's NXT Glass Cleaner gedaan.

Alle after-pics:

dsc0271ax.jpg

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
dsc0273r.jpg

dsc0274h.jpg

dsc0274nk.jpg

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

De bekende foto:
dsc0279i.jpg


dsc0284vc.jpg

dsc0285lc.jpg

dsc0286em.jpg

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
dsc0289x.jpg

dsc0291f.jpg

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
dsc0293lp.jpg

dsc0294i.jpg

dsc0296ze.jpg

dsc0297u.jpg

Foto's van de gebruikte artikelen:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
dsc0300h.jpg

dsc0269e.jpg


In totaal ongeveer 20 uur mee bezig geweest. 8-o Maar het resultaat lijkt me OK. Maar kom maar op met de kritieken, daar leer ik ook weer van.

Tot de volgende Full-detail!!!
 
Ziet er goed uit zeg, mooi verslagje en dito resultaat.

Toen ik de Picasso zag moest ik even terug denken aan de kleur van mijn C5, gris orageux! Tip: neem de pedalen volgende keer mee met een beetje APC, dan zijn ze weer mooi zwart van kleur.
 
Leuk verslag geschreven en een mooi resultaat, die kan er tegen aan:cool:

Ik denk als je nog foto's in de zon had kunnen maken dat je een hele mooi glans zou kunnen zien. Die is er nu ook, maar met de zon erop is het altijd nog mooier, maar je kan helaas nooit bepalen wat het weer gaat doen:(
 
Als je collega nou net zo zijn best doet als jij gedaan hebt op zijn auto, dan heb jij straks een wereldtuintje....... :)^
 
Netjes gedaan! :)^

Off topic: zit er nu zo een kleurverschil op de tankklep of kijk ik niet goed? :weetniet
 
Prima detail! ziet er strak uit!

Alleen wat mij opvalt is het aantal doeken dat je hebt gebruikt... als dat alle doeken zijn in de vensterbank die je hebt gebruikt vind ik het erg knap :p zeker ook binnenstebuiten gebruikt ofzo XD
 
*kuch* Xsara Picasso*Kuch* :p

Voor de rest wel proper gedaan! :)^

Die achterbumper lijkt me ook al eens herspoten trouwens...
 
Hele mooie detail.

klein puntje......de wielkasten....

maar geen kritiek!
zag ik aan de binennzijde van de kofferklep wat witte uitslag van de APC??

ik neem de lijsten en sponningen naderhand nog af met last touch 1:1 en een mf doekje.
 
@ SkyBuMp: pedalen had ik gedaan met APC, maar ik heb de auto nadien diverse malen naar buiten gereden om foto's te maken als de zon even door kwam. Jammer genoeg duurde dat steeds maar een paar seconden:(

@Virus: Klopt, tankklepje is al eens vervangen, en is toen gespoten in de kleur af fabriek (horende bij chassisnr. gegevens). Blijkt dus dat dat er kleurverschil mogelijk is.

@Cyruzzz: op de foto waar het donker is buiten, zijn de doeken die ik op zaterdag gebruikt heb. Die heb ik dezelfde avond nog gewassen en in de droger gedaan, en op zondag weer gebruikt. In totaal denk ik zo'n 20 à 25 doeken gebruikt te hebben.

@Mathias: Sorry, heb 't al verbeterd:klap . Vond 't al zo raar klinken: Xantia Picasso:D x-] x-] x-]

@cruiser: Ga binnenkort een HD-reiniger aanschaffen. Is toch wat makkelijker met wielkasten. Klopt ook inderdaad van de opgedroogde APC. Maar bedankt voor de tip, ga ik ook doen met Last Touch. heb net een gallon Last Touch ontvangen. Moet wel even wennen aan de cocos lucht:-&
 
Nette write-up Fred,en duidelijke mooie foto`s.


Je collega mag dik tevreden zijn met het behaalde resultaat.

Binnenkort die gave Evo eens doen kerel..

keep up the good work!
 
Ziet er netjes uit mooie detail.

Alleen ik kan er niet aan wennen, wat een afschuwlijk lelijke auto is zo'n Picasso toch