Vandaag had ik een middagje vrij en wilde mijn Renault Twingo uit 1994 eens onder handen nemen, in ieder geval de motorkap. Alhoewel deze door steenslag erg verweerd is, wilde ik toch kijken of ik met mijn nieuwe DAP starterskit iets aan de swirls kon doen.
Auto eerst gewassen (Autobrite foamlans werkt echt super ) en gekleid. Helaas na het kleien niet nogmaals gewassen (stomweg vergeten). Fout 1?
Helft van de motorkap afgeplakt. Witte pad op de DAP (cuttingfactor 2/5) met Monello Raffini. Paar "blobjes" op de pad, ingewerkt op standje 2 en vervolgens de halve motorkap gedaan. Fout 2, te grote oppervlakte?
Wat ik deed is 1 x van rechts naar links en 1 x van boven naar beneden.
Vervolgens de motorkap gecheckt, leek wel iets beter maar swirls waren nog duidelijk zichtbaar. Nogmaals de witte pad met Raffini gedaan, hielp niet echt iets.
Vervolgens de rode pad (cuttingfactor 4/5) erop gezet, Monello Raffini erop, en weer de halve motorkap gedaan, 1 x van links naar rechts en 1 x van boven naar beneden. Dit leek echter ook niet veel aan de swirls te doen.
Vervolgens kom ik tot de conclusie dat Renault een harde lak heeft, of dat ik niet hard genoeg druk. Nogmaals de rode pad en nu met meer druk. Dit leek echt te helpen, swirls waren een stuk minder (bijna weg zelfs, alhoewel het door de vele steenslag lastig te zien is) dus ik was best tevreden, totdat ik met een IPA wipedown (isopropanol met schone MF doek) de polishing oliën verwijderde: hologrammen
Deze hologrammen vervolgens weg proberen te werken met Finale op een witte pad (hielp niet) en een zwarte pad. De zwarte pad leek te helpen, vooral als ik het product helemaal tot stof had verwerkt. Echter kwam daarna een paar keer de zon door en zag ik nog steeds hologrammen. Toen het voorscherm aan de passagierskant gedaan, met een rode pad, lichte druk, meteen gevolgd door een zwarte pad met de Finish, net zolang geDAPt totdat het stof werd. Dit leek een stuk beter, maar toen ik daarna op de motorkap bezig ging met de zwarte pad op dezelfde wijze, hielp dat niet voor de hologrammen. Toen maar besloten om te stoppen en eerst om raad te vragen hier.
Enkele vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden:
-wat is de correcte pad/productvolgorde? Witte pad met Raffini (lichtste combi die ik heb qua cuttingfactor), als dat niet helpt naar rode pad met Raffini? En wat dan na de rode en/of witte pad? Gelijk Finale met de zwarte pad?
-hoeveel oppervlakte kunnen 3 "blobjes" product aan? Ik denk dat een halve motorkap van een Twingo teveel is, maar hoeveel kun je er ongeveer mee?
-hoelang moet ik polishen? Het product is eerst wit, daarna doorzichtig olieachtig en als je lang doorgaat wordt het stof.
-wat kan ik nu doen aan de hologrammen?
-hoeveel druk moet/mag ik op de DAP zetten?
Alvast bedankt voor de moeite
Auto eerst gewassen (Autobrite foamlans werkt echt super ) en gekleid. Helaas na het kleien niet nogmaals gewassen (stomweg vergeten). Fout 1?
Helft van de motorkap afgeplakt. Witte pad op de DAP (cuttingfactor 2/5) met Monello Raffini. Paar "blobjes" op de pad, ingewerkt op standje 2 en vervolgens de halve motorkap gedaan. Fout 2, te grote oppervlakte?
Wat ik deed is 1 x van rechts naar links en 1 x van boven naar beneden.
Vervolgens de motorkap gecheckt, leek wel iets beter maar swirls waren nog duidelijk zichtbaar. Nogmaals de witte pad met Raffini gedaan, hielp niet echt iets.
Vervolgens de rode pad (cuttingfactor 4/5) erop gezet, Monello Raffini erop, en weer de halve motorkap gedaan, 1 x van links naar rechts en 1 x van boven naar beneden. Dit leek echter ook niet veel aan de swirls te doen.
Vervolgens kom ik tot de conclusie dat Renault een harde lak heeft, of dat ik niet hard genoeg druk. Nogmaals de rode pad en nu met meer druk. Dit leek echt te helpen, swirls waren een stuk minder (bijna weg zelfs, alhoewel het door de vele steenslag lastig te zien is) dus ik was best tevreden, totdat ik met een IPA wipedown (isopropanol met schone MF doek) de polishing oliën verwijderde: hologrammen
Deze hologrammen vervolgens weg proberen te werken met Finale op een witte pad (hielp niet) en een zwarte pad. De zwarte pad leek te helpen, vooral als ik het product helemaal tot stof had verwerkt. Echter kwam daarna een paar keer de zon door en zag ik nog steeds hologrammen. Toen het voorscherm aan de passagierskant gedaan, met een rode pad, lichte druk, meteen gevolgd door een zwarte pad met de Finish, net zolang geDAPt totdat het stof werd. Dit leek een stuk beter, maar toen ik daarna op de motorkap bezig ging met de zwarte pad op dezelfde wijze, hielp dat niet voor de hologrammen. Toen maar besloten om te stoppen en eerst om raad te vragen hier.
Enkele vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden:
-wat is de correcte pad/productvolgorde? Witte pad met Raffini (lichtste combi die ik heb qua cuttingfactor), als dat niet helpt naar rode pad met Raffini? En wat dan na de rode en/of witte pad? Gelijk Finale met de zwarte pad?
-hoeveel oppervlakte kunnen 3 "blobjes" product aan? Ik denk dat een halve motorkap van een Twingo teveel is, maar hoeveel kun je er ongeveer mee?
-hoelang moet ik polishen? Het product is eerst wit, daarna doorzichtig olieachtig en als je lang doorgaat wordt het stof.
-wat kan ik nu doen aan de hologrammen?
-hoeveel druk moet/mag ik op de DAP zetten?
Alvast bedankt voor de moeite