• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer geDAPt, niet helemaal tevreden (hologrammen + foto's)

Arfman

Detailing addict
5 jul 2009
149
62
47
Vandaag had ik een middagje vrij en wilde mijn Renault Twingo uit 1994 eens onder handen nemen, in ieder geval de motorkap. Alhoewel deze door steenslag erg verweerd is, wilde ik toch kijken of ik met mijn nieuwe DAP starterskit iets aan de swirls kon doen.

Auto eerst gewassen (Autobrite foamlans werkt echt super :D) en gekleid. Helaas na het kleien niet nogmaals gewassen (stomweg vergeten). Fout 1?

Helft van de motorkap afgeplakt. Witte pad op de DAP (cuttingfactor 2/5) met Monello Raffini. Paar "blobjes" op de pad, ingewerkt op standje 2 en vervolgens de halve motorkap gedaan. Fout 2, te grote oppervlakte?
Wat ik deed is 1 x van rechts naar links en 1 x van boven naar beneden.

Vervolgens de motorkap gecheckt, leek wel iets beter maar swirls waren nog duidelijk zichtbaar. Nogmaals de witte pad met Raffini gedaan, hielp niet echt iets.

Vervolgens de rode pad (cuttingfactor 4/5) erop gezet, Monello Raffini erop, en weer de halve motorkap gedaan, 1 x van links naar rechts en 1 x van boven naar beneden. Dit leek echter ook niet veel aan de swirls te doen.

Vervolgens kom ik tot de conclusie dat Renault een harde lak heeft, of dat ik niet hard genoeg druk. Nogmaals de rode pad en nu met meer druk. Dit leek echt te helpen, swirls waren een stuk minder (bijna weg zelfs, alhoewel het door de vele steenslag lastig te zien is) dus ik was best tevreden, totdat ik met een IPA wipedown (isopropanol met schone MF doek) de polishing oliën verwijderde: hologrammen :(

Deze hologrammen vervolgens weg proberen te werken met Finale op een witte pad (hielp niet) en een zwarte pad. De zwarte pad leek te helpen, vooral als ik het product helemaal tot stof had verwerkt. Echter kwam daarna een paar keer de zon door en zag ik nog steeds hologrammen. Toen het voorscherm aan de passagierskant gedaan, met een rode pad, lichte druk, meteen gevolgd door een zwarte pad met de Finish, net zolang geDAPt totdat het stof werd. Dit leek een stuk beter, maar toen ik daarna op de motorkap bezig ging met de zwarte pad op dezelfde wijze, hielp dat niet voor de hologrammen. Toen maar besloten om te stoppen en eerst om raad te vragen hier.

Enkele vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden:

-wat is de correcte pad/productvolgorde? Witte pad met Raffini (lichtste combi die ik heb qua cuttingfactor), als dat niet helpt naar rode pad met Raffini? En wat dan na de rode en/of witte pad? Gelijk Finale met de zwarte pad?
-hoeveel oppervlakte kunnen 3 "blobjes" product aan? Ik denk dat een halve motorkap van een Twingo teveel is, maar hoeveel kun je er ongeveer mee?
-hoelang moet ik polishen? Het product is eerst wit, daarna doorzichtig olieachtig en als je lang doorgaat wordt het stof.
-wat kan ik nu doen aan de hologrammen?
-hoeveel druk moet/mag ik op de DAP zetten?

Alvast bedankt voor de moeite :)
 
3 dotten iets groter dan een erwt gebruik ik meestal. Daar bewerk ik dan gemiddeld een stuk van 50x50 a 60x60 mee.
Ik maak daarmee altijd 2 "schaakborden" (dus horizontaal,verticaal,horizontaal en nog eens verticaal.

Wellicht speelt het grote behandelde oppervlak bij jou ook een rol in het niet behalen van de gewenste correctie.

Probeer ook niet te snel te bewegen, heel snel bewegen is bepaald niet effectief vind ik.

Niet te hard duwen op de machine, daardoor slijten je pads erg snel, en het helpt niet altijd.
Meestal is het gewicht van de machine (op liggende delen) plus een beetje van jezelf voldoende.
Let er goed op dat de pad blijft ronddraaien, je kunt dit mooi zien aan de backingplate, die heeft meerdere kleuren, dus dat is wel goed waar te nemen.

Monello Finale gebruik ik zelf meestal met de groene (ligt polishing) of zwarte pad om echt de kers mee op de taart te zetten.

Monello Mezzo doet wat meer, en mag ook op de wat grovere pads, wit, groen (heavy polishing) en oranje kunnen prima.

Inizio gebruik ik zelf vaak met Oranje, hij kan ook op geel, maar die laat vaak wel flinke microkrasjes na, welke ik meestal verwijder met Monello Mezzo op wit alvorens de Finale te gebruiken.

Ik zoek zo nog even het filmpje met de howto van de dap op, wellicht heb je daar ook iets aan.

[Edit] https://forum.Carclean.com/threads/video-how-to-dap500.2526/ [\Edit]
 
Bedankt voor je antwoord. Ik zal de tips mbt het verwerken ter harte nemen. Inizio heb ik trouwens niet, ik heb "alleen maar" het Raffini starterspakket, daar zit geen Inizio bij.
Stappenplan voor de volgende keer:

-paneel wassen
-paneel kleien
-paneel opnieuw wassen
-paneel drogen
-1 hit met wit + mezzo, 2 x van boven naar beneden, 2 x van links naar rechts ("schaakbord "), niet teveel druk uitoefenen
-ipa wipedown + inspectie, zonodig nog een hit met wit + mezzo + ipa wipedown
-mocht dat niet helpen, oranje met mezzo, schaakbord methode, niet teveel druk + ipa wipedown

Is dit een beetje logisch stappenplan? Voor zover ik de pads en de middelen snap wel, maar misschien ziet iemand hier nog verbetermogelijkheden in.

En stel dat ik na oranje + mezzo + ipa wipedown tevreden ben met het resultaat, "moet" ik het dan nog nabewerken? En wat is de beste methode om dit na te bewerken? Zwart + finale? Of is wit + finale ook een optie? Wit is een cutting pad, lijkt me niet dat je dan Finish moet gebruiken eigenlijk?
 
Het lijkt me niet mogelijk dat je tevreden bent na oranje+mezzo. Over het algemeen wordt zelfs de witte pad nog als te grof ervaren om te finishen.

afhankelijk van de hardheid van je lak zou je kunnen nabewerken met wit(mezzo) groen(finale) zwart(finale)
 
oranje + mezzo naar light green en finale..
zwart + blackhole
rood of blauw + wax

dat is in eerste instantie voor mij DE combi..

oranje en mezzo kan je niet mee finishen! dan blijf je hologrammen houden
 
Bedankt, maar Light Green zit nu net niet in het startpakket :(

Oranje + Mezzo en dan naar Zwart + Finale, kan dat?
 
is wel los aan te schaffen:-"

waarschijnlijk kan het wel, maar dat ligt aan je lak..

ik denk dat je wel van oranje+mezzo, naar zwart+finale kan gaan zonder tussenstappen..

mis je iets, zou je mezzi+oranje / finale + wit / finale+zwart
maar dat kost iets meer tijd
 
Ik ga het gewoon eens proberen op een ander paneel, ik hoop zo snel mogelijk want volgens mij heb ik het DAP virus te pakken :jippie

In ieder geval bedankt voor het meedenken iedereen!
 
Je gebruikt ook standje 2 op de machine, ga maar naar standje 4-5 en dan met voorgaande tips zul je snel van je probleem af zijn.
 
PM je e-mail ff, op dit vooroorlogs designed forum kun je geen pdf'jes uploaden.......
Krijg je van mij wat moois, nooit meer afvragen welke pad met welk middeltje en welke stand van je DAP.
(wel een beetje knippen en plakken....... :-d )
 
Rolf, beter upload je hem naar een webhost o.i.d. klinkt interessant ;)

http://www.mediafire.com/ bijv.
 
@Rolf, gaat dat over de "pad agression scale"? daar heb ik een pdf-je van, dat is toch gewoon via de PM te versturen?
update
(Blackpassat probeert het even zelf)
:schaam
 
aron225 zei:
mk-us had een heel mooi pdfje gemaakt met die info

Denk dat het dezelfde is, maar die kan ik zo gauw niet terug vinden................
Heb hem toen maar in 3 delen door de scanner gehaald en een pdf gemaakt.
 
In jpg dan maar..........

Wel vreemd dat jpg001 al 18x gedownload is en de rest maar 4 of 5 keer.
Weten ze nog maar een beetje, hehehe (of ze kunnen niet knippen en plakken........... :-" )
 
hondafreak zei:
Je gebruikt ook standje 2 op de machine, ga maar naar standje 4-5 en dan met voorgaande tips zul je snel van je probleem af zijn.
Ehhh ... waar lees je dat? Ik heb ingewerkt op standje 2, daarna de Raffini op standje 5 gedaan.

En bedankt voor de pad info, maar die had ik al, maar wel goeie info :)
 
Gisteren weer bezig geweest. Wit met Raffini inwerken op 2, polishen met standje 4/5, hologrammen. Zwart met Finish stand 4/5, nog steeds hologrammen. Toen maar eens besloten om langer met zwart + finale op hetzelfde paneel te blijven. Zeer rustige bewegingen, en ongeveer 4 keer horizontaal en 4 keer verticaal bewogen over het paneel. Resultaat: volgens mij geen hologrammen meer! Ik zeg volgens mij omdat de zon al meest weg was, en het vandaag ook niet echt zonnig is, en ik kan alleen maar in volle zon bepalen of er hologrammen zijn. Overigens schat ik zo'n 90% correctie gehaald te hebben, en ook de typische slotkrasjes zijn een stuk verminderd. Als deze finish hologramvrij is ben ik tevreden! :cool