• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer met DAP Golf 4

MindCtrller

Detailing trainee
8 sep 2008
28
47
Nou vorige week zondag was het dan eindelijk zover, de eerste keer dappen op mijn eigen auto. Een zwart metallic golf 4 GTI.

Heb eerst de auto gewassen met 2 emmer systeem, grid guard en PB SSS.
vervolgens de motorkap gekleid met PB poly clay en PB spray & wipe. Voor het polijsten heb ik SSR1 SSR 2 & SSR2.5, PB Pro polish & Monello Mezzo. En heb alle kompressor pads van monello.

vervolgens heb ik een deel van de motorkap afgeplakt als testspot. Ik heb al diverse keren gelezen dat je met de lichtste combo moet beginnen dus dat deed ik ook. Ik begon met de green light polishing pad en SSR1. inwerken op standje 2, en dan 2 runs maken, zoals in de video tut van havana. Dit haalde nauwelijks iets uit. Toen heb ik de white polishing pad en SSR1 geprobeerd, maar ook dit haalde niks uit. Nou wou ik de green met mezzo proberen maar dat was een probleem, want ik had maar 1 green pad en die had ik al met de SSR1 gebruikt. Nou heb ik toch maar gewoon die pad weer gebruikt, dacht niet dat het zo heel slecht zou zijn. Dus green met mezzo, maar wederom niet het gewenste resultaat. Nou dan maar de white met mezzo, white had ik dus ook al gebruikt met SSR1 en nu dus opnieuw met mezzo. Maar dit hielp ook nauwelijks.

Vervolgens ben ik maar gestopt om eerst hier meer info te vragen. Dit heb ik dan ook met Dibbuz gedaan. Die heeft me aangeraden om de orange light cutting pad met mezzo te proberen. Ik dus vandaag weer naar mijn garage gegaan. ff snel met spray & wipe stukje motorkap schoon gemaakt, weer afgeplakt en klaar om met de orange en mezzo aan de gang te gaan. 3 puntjes op de pad, standje 2 om in te werken en 2 runs op standje 5. Maar nu leek het net of de DAP geen vermogen meer had. Wou op standje 2 inwerken maar hij draaide nauwelijks rond :s. Ben toen maar met heeeel weinig druk eroverheen gegaan en toen standje 5 gepakt. Nu draaide hij wel gewoon goed rond. 2 runs gemaakt 1 van boven naar benenden en 1 van links naar rechst. het was al stukken beter geworden maar er waren nog wel wat krassen zichtbaar. Zou ik nog met orange en Inizo kunnen proberen?

Verder vraag ik me af hoe jullie het doen als jullie een pad al een keer gebruikt hebben... Of hebben jullie meerdere pads?

P.s. heb helaas geen foto's :schaam
 
Op mijn golf 4 heb ik ook hoofdpijn, zelfs met een wollen pad en inizio kreeg ik niet het gewenste resultaat. Soms vraag ik me af waarom ik al dat spul heb aangeschaft :-/

Zonder gekheid, probeer deze combinatie eens.
 
Alles valt of staat met ervaring. ;)

Krassen zijn moeilijker dan je zou verwachten. Swirls is niet zo lastig, maar krassen des te meer.

Dat op stand 2 de machine niet of nauwelijks ronddraait, dat klopt. Hij draait immers vrij om zijn eigen as en op een lage snelheid zal er weinig tot geen rotatie zijn, die heb je dan ook niet nodig. De rotatie heb je pas nodig bij hogere standen voor lakherstel.

Zoals Tamer zegt is voor krassen Inizio zeker nodig, in combinatie met een woolpadje (de paarse 5.5") kan dat uitkomst bieden. Op stand 5 of zelfs 6 bij hardnekkige krassen. Krassen zijn en blijven vervelend en je moet je soms afvragen hoe ver je wilt gaan.

Er zijn gevallen waarmee je met de rotary zelfs meerdere hits nodig hebt om iets eruit te krijgen, dus je moet geduld hebben.

Succes!
 
En als je snel bent kan je ook nog van een aanbieding profiteren wat betreft de paarse woolpad.

En van mij kant, ik heb geen spijt van spullen die ik gekocht heb of zo, was min of meer een dolletje. Soms moet je niet te kritisch zijn en accepteren wat betreft resultaat.
 
Thanks voor de reacties. Ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Het zijn eigenlijk geen echte krassen door de blanke lak in de lak zelf maar gewoon soort van swirl krasjes maar dan iets dieper in de blanke lak...

En hoe moet ik de juist werken, hoef dus niet in te werken op stand 2?
 
Als je je nagel in kan zetten en het is wit, dan wordt het moeilijk meestal om een volledige correctie te krijgen.

Swirls moet lukken met mezzo en oranje en als je een stap verder moet, inizio en wol.

Neem drie druppels ter grootte van een 10 cent munt. Even deppen op het gedeelte dat je wil behandelen en gaan met die banaan op stand 5 of 6.

Werk in een schaakbord en laat de dap rustig over de lak gaan met gemiddelde druk. Lukt het niet probeer dan nog een hit met dezelfde combinatie.

Het is niet zo dat je gelijk correctie krijgt na 1 hit
 
Even een reactie van een beginner :ja

Je doet jezelf een groot plezier door de eerste keer dat je aan de slag gaat niet naar perfectie te streven.
Kijk gewoon eerst eens of je een deel van de swirls weg krijgt en werk gewoon alle stappen af.
Volgende maand weer een kans is een aanrader. Het is niet zo dat je de volgende keer niet gewoon wat verder kunt gaan.

De instructies op dit forum zijn duidelijk, maar uiteindelijk heb jij je eigen DAP vast.
Op de DAP hoef je absoluut niet te duwen, laat hem met zijn eigen gewicht het werk doen.
Met een grote pad is de DAP zo stabiel dat ik hem regelmatig met één hand aan kan.
Alleen met een 4" wordt hij wat trilleriger, dan houd je de kop wel vast maar heel losjes.

Inwerken is een must, te dik het product aanbrengen geeft een soort plakeffect.
Wat bij mij hielp is een klein beetje Poorboys Spray & Wipe vooraf op de pad, en halverwege tijdens het polijsten.
Ik weet niet hoe koud het in jouw ruimte is, maar koude helpt ook niet echt, zeker niet in de lage standen.

De Mezzo en Finale zien er allebei eerst wit/grijs en dan een beetje olieachtig uit. Dan is het goed.
Als er rolletjes product af beginnen te komen is het of te koud of teveel of uitgewerkt.
Vooral de Finale lijkt, als het goed gaat, gewoon te verdwijnen, afnemen is echt een eitje.

Tussendoor een pad schoonmaken is niet zo moeilijk, gewoon een sopje en naspoelen, drogen door 'm op de DAP in de hogere stand te laten draaien. Wel ff opletten wie en wat je dan allemaal onderspat.

Blijf volhouden en meld je ervaring op het forum, hulp is altijd dichtbij.

Hans