Hoi allemaal,
Gisteren sloopt ik een marathon af waarvan ik niet wist dat ik er in meedeed.
Ik had zojuist mijn eerste Dap setje binnen en wilde deze graag zsm proberen om te zien of ik er wel iets van bak.
De auto van mijn vriendin als testauto gebruikt en ben super blij met het uiteindelijke resultaat.
Maar onderweg kwamen een aantal vragen naar boven en daarmee ook wat ervaringen door gekluns. Dus ik dacht ik schrijf een verhaal voor de mensen die twijfelen om te beginnen met polijsten omdat ik toch tegen wat dingen aanliep die nergens in filmpjes worden besproken. (Althans die ik heb bekeken
)
Allereerst een aantal ervaringen en daarna zal ik afsluiten met ervaringen.
Ik had de mazzel dat ik kon werken in een werkplaats met die goed verlicht is en met een brug waardoor ik niet overal met een kromme rug hoefde te staan/zitten.
Het allereerste waar ik me flink op heb verkeken is de tijd. Het Wassen, ontijzeren, kleien, ontvetten, 2 staps polijsten en waxen heeft me in totaal 15 uur gekost. En dat met een kleine auto zoals een Kia picanto. Het zal ongetwijfeld sneller gaan met meer ervaring. Maar een ieder die er blanco ingaat, be prepared.
Daarnaast las ik een dag voordat ik wilde beginnen pas dat het werken met meerdere polijstpads enorm comfort verhogend kan zijn en dat hebben geweten. Desondanks lukt de klus natuurlijk wel met 1 pad per hardheid.
het geluid van de DAP was voor mij te intens, ik heb de voorkeur om met een koptelefoon te werken om oorsuizen te voorkomen. En het trillen was ook even wennen voornamelijk als ik stopte met polijsten voelde ik het.
Ik ben op de deur begonnen met een testspot en vanuit daar rondom doorgewerkt. Toen ik aan het dak begon, kwam het idee bij me op dat dit wellicht de beste plek is om te beginnen ivm polijst residu dat toch rondom vliegt. Wat extra schoonmaken scheelt. Waar ik enorm van heb geleerd (op de harde manier) is het niet meer dragen van een vest met rits tijdens het polijsten. Met name bij het dak ging het mis. Maar dan wel braaf het snoer over de schouder hangen. Omdat ik bij andere delen wel afstand kan houden van de auto, lijkt het vooral noodzakelijk voor het dak en evt de motorkap.
Door alle fantastische foto’s die ik hier zie, hoopte ik hetzelfde te kunnen bereiken, ookal word gewaarschuwd dat je met een DA machine niet snel een 100% resultaat gaat krijgen en tevreden moet zijn met 85/90%. Dit was ondanks ik het wist wel een tegenvaller. Ik zal nog een yt link plaatsen waarin ik een filmpje tussendoor maak waarin ik de krassen nog licht zie zitten.
Mijn vragen natuurlijk nog.
De grootste vraag was mijn werkwijze. Per paneel 2 stappen of de auto helemaal bereiden per stap. Ik denk achteraf dat optie twee beter is ivm overlap andere panelen, maar ik ben benieuwd wat jullie doen bij een sessie van minimaal twee stappen.
Hoe weet ik dat ik de juiste hoeveelheid polijstmiddel gebruik voor de grote van het oppervlak. Zo heb ik nu bijv een deuren twee delen gedaan met dus twee keer aanbrengen van polijstmiddel. Daarbij vroeg ik me af of het belangrijk is het eerste deel direct af te nemen of pas als de hele deur/paneel gedaan is.
Ik heb gemerkt dat er veel stof op de omliggende panelen en ruiten terecht komt. Mij nog de vraag is het de moeite waard om dat direct af te nemen of pas schoon te maken als je aan dat paneel gaat starten.
Tussen de twee stappen compound en finish kreeg ik de lak zonder gyeon prep niet helemaal waas vrij met alleen een peluche verde. Is dit nodig of kan die lichte waas nog mee met de finish en dan helemaal goed afnemen?
Ik heb ook zitten stoeien met logo’s. Deze had ik afgeplakt, maar dan krijg ik strak lang en in het logo niet de glans die op de rest van het paneel zit. Is het een kwestie van de machine iets dichter tegen het logo aanhouden? Een kleine pad gebruiken? Of wat anders
Zal ook wat foto’s delen van het proces. Ben uit enthousiasme flink doorgegaan en weinig tijd genomen voor foto’s. Maar hier wat grote veranderingen en het eindresultaat





Zit wel wat verbetering, maar ik denk dat ik echt nat moet schuren om de oxidatie echt weg te krijgen.



Ps: er moeten nog wat lm velgen onder.
Gisteren sloopt ik een marathon af waarvan ik niet wist dat ik er in meedeed.
Ik had zojuist mijn eerste Dap setje binnen en wilde deze graag zsm proberen om te zien of ik er wel iets van bak.
De auto van mijn vriendin als testauto gebruikt en ben super blij met het uiteindelijke resultaat.
Maar onderweg kwamen een aantal vragen naar boven en daarmee ook wat ervaringen door gekluns. Dus ik dacht ik schrijf een verhaal voor de mensen die twijfelen om te beginnen met polijsten omdat ik toch tegen wat dingen aanliep die nergens in filmpjes worden besproken. (Althans die ik heb bekeken
Allereerst een aantal ervaringen en daarna zal ik afsluiten met ervaringen.
Ik had de mazzel dat ik kon werken in een werkplaats met die goed verlicht is en met een brug waardoor ik niet overal met een kromme rug hoefde te staan/zitten.
Het allereerste waar ik me flink op heb verkeken is de tijd. Het Wassen, ontijzeren, kleien, ontvetten, 2 staps polijsten en waxen heeft me in totaal 15 uur gekost. En dat met een kleine auto zoals een Kia picanto. Het zal ongetwijfeld sneller gaan met meer ervaring. Maar een ieder die er blanco ingaat, be prepared.
Daarnaast las ik een dag voordat ik wilde beginnen pas dat het werken met meerdere polijstpads enorm comfort verhogend kan zijn en dat hebben geweten. Desondanks lukt de klus natuurlijk wel met 1 pad per hardheid.
het geluid van de DAP was voor mij te intens, ik heb de voorkeur om met een koptelefoon te werken om oorsuizen te voorkomen. En het trillen was ook even wennen voornamelijk als ik stopte met polijsten voelde ik het.
Ik ben op de deur begonnen met een testspot en vanuit daar rondom doorgewerkt. Toen ik aan het dak begon, kwam het idee bij me op dat dit wellicht de beste plek is om te beginnen ivm polijst residu dat toch rondom vliegt. Wat extra schoonmaken scheelt. Waar ik enorm van heb geleerd (op de harde manier) is het niet meer dragen van een vest met rits tijdens het polijsten. Met name bij het dak ging het mis. Maar dan wel braaf het snoer over de schouder hangen. Omdat ik bij andere delen wel afstand kan houden van de auto, lijkt het vooral noodzakelijk voor het dak en evt de motorkap.
Door alle fantastische foto’s die ik hier zie, hoopte ik hetzelfde te kunnen bereiken, ookal word gewaarschuwd dat je met een DA machine niet snel een 100% resultaat gaat krijgen en tevreden moet zijn met 85/90%. Dit was ondanks ik het wist wel een tegenvaller. Ik zal nog een yt link plaatsen waarin ik een filmpje tussendoor maak waarin ik de krassen nog licht zie zitten.
Mijn vragen natuurlijk nog.
De grootste vraag was mijn werkwijze. Per paneel 2 stappen of de auto helemaal bereiden per stap. Ik denk achteraf dat optie twee beter is ivm overlap andere panelen, maar ik ben benieuwd wat jullie doen bij een sessie van minimaal twee stappen.
Hoe weet ik dat ik de juiste hoeveelheid polijstmiddel gebruik voor de grote van het oppervlak. Zo heb ik nu bijv een deuren twee delen gedaan met dus twee keer aanbrengen van polijstmiddel. Daarbij vroeg ik me af of het belangrijk is het eerste deel direct af te nemen of pas als de hele deur/paneel gedaan is.
Ik heb gemerkt dat er veel stof op de omliggende panelen en ruiten terecht komt. Mij nog de vraag is het de moeite waard om dat direct af te nemen of pas schoon te maken als je aan dat paneel gaat starten.
Tussen de twee stappen compound en finish kreeg ik de lak zonder gyeon prep niet helemaal waas vrij met alleen een peluche verde. Is dit nodig of kan die lichte waas nog mee met de finish en dan helemaal goed afnemen?
Ik heb ook zitten stoeien met logo’s. Deze had ik afgeplakt, maar dan krijg ik strak lang en in het logo niet de glans die op de rest van het paneel zit. Is het een kwestie van de machine iets dichter tegen het logo aanhouden? Een kleine pad gebruiken? Of wat anders
Zal ook wat foto’s delen van het proces. Ben uit enthousiasme flink doorgegaan en weinig tijd genomen voor foto’s. Maar hier wat grote veranderingen en het eindresultaat





Zit wel wat verbetering, maar ik denk dat ik echt nat moet schuren om de oxidatie echt weg te krijgen.



Ps: er moeten nog wat lm velgen onder.
Laatst bewerkt: