• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

eerste keer met de DAP500

timothy84

Detailing addict
17 feb 2012
94
55
Mij vorige week eindelijk een DAP500 gekocht. Hopelijk deze week eens uittesten. Voor de mensen die er iets van kennen( zowat iedereen dus hier :roll ), is volgende werkwijze goed??
Eerst wassen, drogen en dan kleien. Dan was ik hem nog keer voor alle klei residu zeker te verwijderen. Dan Monello Mezzo op de oranje pad. Daarna Monello Finale op de witte pad. Nu weet ik niet of je altijd met een IPA-achtig (Monello Raffinin Spruzzo)iets de olieen moet verwijderen die door polijsten op u paneel gelegd zijn of is dit niet nodig?
Daarna zou ik een Glaze op de zwarte pad doen om dan af te sluiten met een wax op een andere zwarte pad.
Lijkt dit goed of mis ik hier en daar iets??
Alle tips meer dan welkom

PS Glaze is PB Black hole, en wax is Natty's paste wax blue. Mogen die samen gebruikt worden?
 
timothy84 zei:
Eerst wassen, drogen en dan kleien. Dan was ik hem nog keer voor alle klei residu zeker te verwijderen. Dan Monello Mezzo op de oranje pad. Daarna Monello Finale op de witte pad. Nu weet ik niet of je altijd met een IPA-achtig (Monello Raffinin Spruzzo)iets de olieen moet verwijderen die door polijsten op u paneel gelegd zijn of is dit niet nodig?
PS Glaze is PB Black hole, en wax is Natty's paste wax blue. Mogen die samen gebruikt worden?

..wassen , NIET drogen maar gelijk kleien , na kleien opnieuw wassen of goed afspoelen en afdrogen , aftapen , polijsten en na polijsten terug wassen met een zeer zachte handschoen , liefst een schaapje...

Ipa : hoeft niet , mag en is voor een beter hechting

BH en dan natty's : ok , eerst de BH en als laatste uiteraard de wax

...zo zou ik het toch doen :ja

Gebruik zeker zachte doeken na de laatste polijststap (ook voor de finale dus) , anders heb je terug krasjes ]-0
 
Lees eerst dit door:

https://forum.Carclean.com/cc_postst5922/Volledig-exterieur-stappenplan-machinaal-DAP500900.aspx

Altijd een testspot maken. Finishen doe je met Finale op zwart. Wit heeft nog een cuttingfactor. Na het polijsten gebruik je de Spruzzo om het polijstresidu te verwijderen. Zwart kun je ook prima gebruiken om een glaze aan te brengen!
 
grandscenicman zei:
Ipa : hoeft niet , mag en is voor een beter hechting

Sinds ik het nut van IPA heb ontdekt zou ik deze stap toch wel aanraden.

Mijn vorige "groot onderhoud van de lak" was echt op een teleurstelling geëindigd.
In de zon zag je verschillende schijnsels en lijnen lopen die er niet mochten zijn.

Dit jaar de polijstbeurt herhaald en nadien afgenomen met IPA.
Alle oliën zijn dan verdwenen, en de wax kan dan op een perfect propere ondergrond aangebracht worden.
 
[MOD]Gaarne niet bovenstaande quoten, dit is onnodig, lees ook dit topic! [/MOD]

Kan je wax niet aanbrengen met DAP mss?? Of wat is de reden waarom je het handmatig zou doen?
 
Als je maar 1 rode pad hebt.............zou ik hem niet voor en de BH en de wax gebruiken.
Tenzij je hem heel goed gaat wassen en drogen na de BH, maar dan ben je onderhand al klaar met hand waxen. ;)
 
[MOD]Gaarne niet bovenstaande quoten, dit is onnodig, lees ook dit topic! [/MOD]
nee zou de Blackhole met de zwarte doen en de wax met de rode...
 
[MOD]Gaarne niet bovenstaande quoten, dit is onnodig, lees ook dit topic! [/MOD]

Oranje en wit voor het polijsten, Finale op de zwarte, BH op de rode en de wax lekker met het handje, zo zou ik het doen.
 
wil juis niet met de hand waxen, want mijn rug begeeft het altijd ergens halfweg. Daarom een dap gekocht omdat ik denk dat het net iets minder lastig is voor de rug..
 
dan neem deze erbij voor de wax
https://www.Carclean.com/product/Monello/SmartPads_CCS_55_inch_Concorso_Finishing_Pad_78-42550_101533

voor mij is waxen met de hand ook niet te doen, vandaar dat ik ook een dap500 heb en gebruik voor het waxen
 
is er nog een andere optie wat betrefd de pads, op dit moment finish ik met zwart en doe ik de wax ook met de hand.
 
@300c: anders dan? Rolf heeft de correcte wijze aangegeven met de aanvulling van opelmark betreffende de machinale waxpad
@timothy: probeer toch eens keer handmatig ( dodo juice supernatural fingermitt of de concorso handpad ), als je er al gevoelig voor bent dan denk ik dat een
extra rondje zeulen met een 2 kilo zware DAP ( buiten het snoer ) je eerder de rugtering zal gaan geven.
Wax zet je dun en zonder kracht/druk op en als je makkie aan doet ( immers de kers op de taart ) en zorg draagt dat je rug recht blijft ( zoveel mogelijk uiteraard ), dan gaat het goed komen !
 
Indien je perse ook de wax met de DAP wil aanbrengen zou ik ook opteren om een extra pad hiervoor aan te schaffen. Ik zie echter dat je de Natty's paste wax hebt, een vaste wax, ik vrees dat een vloeibare wax een betere keuze was geweest om machinaal aan te brengen.
Als het al lukt om met de machinepads in de pot te schrapen denk ik dat je het erg snel beu zal worden om telkens je pad van de DAP te moeten trekken.
Misschien lukt het wel om met je vingers de wax uit het potje te halen en dan op je pad te smeren ...

Ik heb ook de PB Natty's Paste en ik vind dat die heel erg gemakklijk met de hand te verwerken is het kan zijn dat het lukt met de DAP maar het lijkt me ofwel onhandig ofwel een smosboeltje te worden... (of beiden :-/ )

Zou het misschien geen oplossing kunnen zijn om niet de hele auto in 1 keer te doen maar enkele panelen per keer?
Onderschat trouwens de tijd niet die je nodig hebt om alle stappen voor een volledige auto te doorlopen!
 
Bedankt voor jullie antwoorden en tips en bezorgdheid...Heb al paar keer de wagen volledig behandeld hoor, manueel dan...Mijn probleem is dat de auto buiten slaapt. Dus wil ik alles op 1 dag geklaard hebben en dan ga ik mijn forceren. Zou idd een stuk makkelijker zijn om op één dag enkel te wassen en te kleien en dan de volgende te glazen en waxen. Maar dan moet ik al wachten tot het eens 2dagen na elkaar goed weer blijft. Daarom dat ik dacht dat het machinaal mss iets vlotter zou gaan. Heb het nog niet echt knn uitproberen want het weer is allesbehalve voor de moment. Mss dat ik idd stop na polijsten en dan de dag erna manueel de wax aanbreng...Time will tell wat het beste is ;)