• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eigenaardige vlekken

Bruno

Detailing rookie
21 okt 2023
6
2
Ik merkte vandaag zaterdag eigenaardige vlekken op, en dit op de (kunststof) achterklep van mijn Ford Mondeo. Deze gaan er niet af met car polish en ook niet met bv. een op solventen gebaseerde remschijfreiniger.

Voorgeschiedenis : auto vorige maandag gewassen en sindsdien niet mee in de regen gereden. Op donderdag (droog) mee gereden, toen ook de achterklep geopend en toch niets opgemerkt. Gisteren vrijdag stond hij wel de hele dag buiten in de regen. Deze voormiddag (droog) merk ik dan de vlekken op. Eigenaardig is dat deze zich beperken tot de op de foto's wit omlijnde vlakken. Voor de rest nergens op de auto enige gelijkaardige vlekken. Het is alsof het dus om zeer lokale vlekvorming gaat die stopt waar waterdruppels ten gevolge van de vorm van het koetswerk op de grond vallen.

Help! Please! :sob:
 

Bijlagen

  • 20231021_120224 - Copy - Copy.jpg
    20231021_120224 - Copy - Copy.jpg
    281,1 KB · Weergaven: 85
  • 20231021_120231 - Copy - Copy.jpg
    20231021_120231 - Copy - Copy.jpg
    319,5 KB · Weergaven: 85
  • Verbluft
Reactions: RoyR
Welkom op het forum.

Even voorstellen is wel zo netjes. ;)

- Wat bedoel je met een ''car polish'' (welk product) en hoe heb je dit gebruikt?
- Was er totaal geen effect?
- Wassen had ook totaal geen effect?

Gezien je verhaal lijkt het erop dat er iets op de auto terecht is gekomen terwijl deze geparkeerd stond. Ik kan mij niet meteen iets voorstellen dat bijv. iets op de auto heeft gelegen (wax/product) dat bij een regenbui is gaan weglopen en alleen op de onderzijde van de achterklep heeft kunnen indrogen.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat het dusdanig hardnekkig is, dat wassen en een ''car polish'' (glaze/polijstmiddel/paint cleaner) totaal geen effect heeft gehad.
 
Hallo, mijn auto is in de eerste plaats een gebruiksvoorwerp (ik doe elk jaar meer kms per fiets dan per auto) en ik was hem dan ook behoorlijk weinig maar deze week was het, voorafgaand aan de jaarlijkse autokeuring, dan toch nog eens tijd voor een grondige reiniging buiten en binnen.

De autoshampoo die ik gebruikte was Klaro Car Wash & Wax en ik vind daar op internet geen negatieve commentaar over.

De car polish die ik gebruikte in een poging de vlekken te verwijderen was Turtle Wax Solvent Free. Dit had totaal geen effect.

Heb dan nadien nog lokaal eens gewassen met dezelfde autoshampoo en zéér grondig nagespoeld : ook geen effect. :oops:

Wat stilaan mijn vermoeden is : bij de wasbeurt op maandag zijn er shampooresten in de spleten onder de achterlichten en ook in de spleet achter de nummerplaat geraakt en vervolgens werden die shampooresten onvoldoende weggespoeld. Afspoelen doe ik normaal met de tuinslang, met regenwater (krachtige pomp die veel debiet geeft), en er gaan toch heel wat liters overheen, maar misschien heb ik de achterklep op één of andere manier wat over het hoofd gezien en zijn er zodoende shampooresten in spleten achtergebleven, die dan op vrijdag vrij gekomen zijn toen de auto de hele dag in de regen stond. Ik kan er echter niet bij dat het gebruik van een autoshampoo tot lakschade kan leiden, en dan zeker niet wanneer de voortdurende regen de concentratie van de resten continu aanlengt. De vlekken liggen mijns inziens niet bovenop de lak (in dat geval had ik ze allicht wel al kunnen verwijderen), ik heb veeleer de indruk dat de lak ter hoogte van de vlekken echt aangetast is. o_O
 
Laatst bewerkt:
De shampoo lijkt mij een goedkope all-in-one, dus daar hoef je dan ook qua reiniging niet zoveel van te verwachten. Gezien de beading op de bovenzijde van de klep, werkt de toevoeging van wax ook niet zo bijzonder goed. ;)

Ook ik kan mij niet voorstellen dat residu van een shampoo voor lakschade zorgt. Althans, misschien als je de auto in de bloedhete zon laat bakken, maar zelfs dan verwacht ik eerder kalkvlekken of waterspots.

Ik vermoed dat je een product van het merk ''Turtle Wax'' hebt gebruikt dat geen oplosmiddelen bevat. Google vindt geen product van dit merk met de naam ''Solvent Free''. Denk bijv. aan een wax die solvent free is of een ander product, maar het is geen naam van een product. (Zover ik kan vinden)
Als dit een polijstmiddel zou zijn, dan MOET er wel effect zijn geweest. Je slijpt immers lak weg, dus dan ook zeer zeker wel schade/vervuiling/wat dan ook.
 
Inderdaad een goedkope all-in-one autoshampoo.

De achterzijde van de auto heeft eigenlijk geen zon gezien : staat geparkeerd langsheen (met de rechterkant op 15 cm afstand van) de noordgevel (gelijkvloers, verdieping + zadeldak) en nu de zon zo laag zit ....

Die Turtle Wax gebruik ik eerder voor mijn fiets. Ik heb andere producten maar die zitten in mijn externe opslagplaats (ik woon voorlopig heel erg klein). Als ik er de volgende keer langs ga, breng ik ze mee om te zien of ik daar iets kan mee aanvangen. Daar zitten ook producten bij met licht schurende werking.

Intussen ook even geprobeerd met Starglanz (https://www.starglanz.de/starglanz-metallwaschcreme.html) : zou verwachten dat dit een licht schurende werking heeft (verwijdert bv. roest van metaal) maar uiteindelijk ben ik daar helemaal niet zeker van, in elk geval had die Starglanz geen effect ...
 
Laatst bewerkt:
Ik durf toch te denken dat het door jouw shampoo komt (de wax toevoeging dan toch), zoals je zelf ook al dacht, dat er residu is blijven zitten en door bv. Te rijden met de wagen of de regenval dit residu is afgelopen en is opgedroogd onderaan de kofferklep.

Al ben ik net zoals Quantoxx verbaasd dat je dit niet wegkrijgt door erover te gaan met een polish, als het residu zou zijn zou je verwachten dat dit redelijk makkelijk te verwijderen is...
 
Ook dit spul ken ik niet, maar na vertaling lijkt het mij een metaal-poetsmiddel. Veelal werken deze chemisch en niet grof mechanisch. (Reinigen, niet schuren of zéér licht schurend)

Wassen, een ''polish'' en een metaal-poetsmiddel doen helemaal niks tot nu toe. Ik ben toch wel erg benieuwd naar wat de vlekken zijn en of je producten überhaupt wel een redelijk goede werking hebben. :p
 
Ik hou jullie op de hoogte nadat ik met andere producten heb geprobeerd. Dat kan wel even een tijdje duren. Maar in mijn externe opslagplaats heb ik het volgende in voorraad : Turtle Wax Color Magic blauw + zwart, Turtle Wax Metallic, Valma Plasticlean, Turtle Wax Excalibur Carnauba car wax, Valma tar remover, Commandant cleaner. Daar zitten zeker producten met schurende werking bij.
 
- De Color Magic's hebben blijkbaar een licht-schurende werking, maar ook veel toevoegingen. (Pigment en andere poespas)
- De Metallic is waarschijnlijk de Metallic Wax. (En dus alleen een wax)
- PlastiClean is volgens mij een oud product en heet tegenwoordig PlastiShine. (Voor ongelakte kunststof materalen)
- Excalibur is volgens mij ook een oud product. Een wax met een schurende werking. (Zou ik niet gebruiken)
- Tar Remover is een... tar remover.
- Commandant is een vrij grof polijstmiddel. Deze is er in verschillende gradaties. (Ik gok dat je een groene pot hebt staan)

Volgens mij stamt jouw externe opslagplaats uit 1993. :p
 
Er zitten dingen tussen die recenter zijn. ;) Zoals ik al zei : ik ben geen veel-reiniger. En die speciale producten gebruik ik enkel als er zich een vlek aandient die er met gewoon wassen niet af gaat. Zoals deze keer ...
 
Kan je misschien vertellen van welke regio in BE je bent? Mocht je dichtbij mij wonen, wil ik je gerust wel proberen te helpen met dit probleem.
 
Ik woon in de kuststreek. Maar ik zal eerst wel proberen met wat ik nog aan producten liggen heb en zal nadien verslag uitbrengen.

Als ik het niet kan in orde brengen, dan laat ik het gewoon zo : ben er zeker van dat je het amper ziet als de auto een beetje vuil is. ;) En zoals reeds eerder gezegd : mijn auto is in de eerste plaats een gebruiksvoorwerp dat me comfortabel van a naar b moet brengen en waarin ik soms ook behoorlijk grote dingen kan vervoeren (en dat laatste is met deze auto zeker het geval).
 
Ik woon een kleine 200 kilometer verder, aan de andere kant van het land, dat wordt moeilijk. o_O
In ieder geval succes ermee!