• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Emmer met sop omgevallen in kofferbak, hoe drogen?

onnaj

Detailing addict
6 nov 2016
24
60
43
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Ik wilde vanochtend mijn auto gaan wassen en nam, net zoals altijd 2 emmers water mee met een deksel erop. Dacht ik zet ze gewoon in de kofferbak van onze onlangs aangeschafte c klasse station uit 2011 en als ik langzaam rijd blijven ze echt wel staan. Uhm niet dus... De emmer met sop viel om en schijnbaar of het niet waterdicht als deze omvalt.

Enige geluk is dat er een kunststof bak in de kofferbak zit en die heeft het meeste water opgevangen. Toch is het nog zeiknat bij het linkerscherm en de beide achterstoelen. Ook bij het reservewiel en andere plekken was het nog wel erg nat. Daarna nog de halve kofferbak gedemonteerd om te kijken of er nog meer water in staat, maar dat lijkt het zo toch wel te zijn.

Ik heb alle natte onderdelen in huis bij de verwarming staan, alleen het schuim wat aan de binnenkant op het linker achterscherm zit geplakt is echt nat. Helaas zit dit vastgelijmd en kan ik het er niet zo uithalen.

De stoelen achter zijn rondom de gleuf (overgang zit gedeelte en rugleuning) echt goed nat.

Ik vraag me af hoe ik dit het beste droog kan krijgen. Ga morgen al een ontvochtiger erin zetten, vanavond ook al ff gedaan maar dat was nog te kort.

Of is een kachel met ventilator beter denken jullie?

Wat zijn nog andere opties?
 
Ik zou eerst de boel eens droogzuigen met een nat/droogzuiger of een extractor. Deze kan je huren bij bouwmarkten/Boels/etc.

Een vochtvreter is niet opgewassen tegen zoveel vocht. En warm stoken gaat ook lang duren. ;)

Nu ligt er simpelweg nog gewoon water in de auto. Dit eerst weghalen tot het alleen nog vochtig is.
 
Zoals hierboven staat, maar je kan ook een paar handdoeken gebruiken. Hiermee op het foam duwen, dan zuigt de handdoek zich vol.

Kijk wel goed of er geen laag water ergens staat, de koffer zit behoorlijk vol met elektronica in een Merc.

Succes and Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik weet niet of er in de kofferbak (bijv. in bak reservewiel) ook rubber doppen zitten die je er uit kunt halen zodat water beter wegloopt?
Kun je zitting/rugleuning makkelijk los halen om die binnen te drogen? Dat maakt het drogen van de rest van de auto ook sneller, en gaat waarschijnlijk beter dan steeds in de auto een klein beetje drogen.

Overigens merkte ik tot mijn verbazing een paar weken terug ook dat de Gamma seal op de Grit Guard emmer niet goed afdicht als je de emmer op zijn kant legt.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ik heb nog gekeken of ik de zittingen los kan halen maar dat lukt vooralsnog niet.

Heb wel echt de hele kofferbak zowat gedemonteerd gisteren en zie verder nergens meer water staan/zitten. Alleen in de wielkuip is het nog best nat, wel minder dan gisteren en de stoelen zijn nog nat. Ook dat is wel iets minder als gisteren.

Heb wat fotos bijgevoegd hoe het er nu voor staat. Ik zag ik roest zitten op het apparaat in de kofferbak, denk tyre pressure monitoringssysteem, maar dat zat er gistermiddag al op. Ik vermoed dat dat niet direct van de ochtend kan komen.

PXL-20221106-071428903.jpg
PXL-20221106-071433244.jpg
PXL-20221106-071502110.jpg
PXL-20221106-071503991-MP.jpg
PXL-20221106-071511828.jpg
PXL-20221106-071529666.jpg
PXL-20221106-071533559.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Fuut-Fuut
Als de electronica maar droog is, de rest gewoon verder laten opdrogen en roest komt niet van één keer nat worden.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Een extractor gaat je veel tijd schelen. Dan trek je het vocht beter uit je stoelen en het schuimmatje in de koffer. Zijn te huur bij bouwmarkten (vraag het mondstuk voor de bekleding erbij). Wel zuur hoor, ging je dan met je goede bedoelingen...maar het komt goed!
 
  • Leuk
Reactions: onnaj
Komt ook zeker goed! Heb nu een workshop (over iets heel anders overigens) en ondertussen maar de kachel én ontvochtiger aan in de auto. Kijken of ik vd week nog een extractor kan huren!

Heb ook een vochtvreter op de zitting gelegd en zie in een paar uur al resultaat!
 
Nou het vocht is er toch grotendeels uit zo lijkt het :)

Alleen het rest resultaat is enorm balen. Had gehoopt dat ondanks dat het alleen maar sop was het weinig vlekken zou achterlaten, maar helaas :(

Hoor graag nog tips hoe dit het beste op te lossen...

Baal echt enorm want de auto heeft origineel nog maar 130k gelopen en is echt super netjes! Heel lang naar moeten zoeken en ook echt flink voor moeten betalen :(

PXL-20221106-183031369.jpg
PXL-20221106-183049569.jpg
PXL-20221106-183042015.jpg
 
Die extractor wordt nu nóg aantrekkelijker. ;) Je kan de bekleding dan opnieuw nat maken, eventueel met een reiniger erbij, om vervolgens zo'n 90% droog te zuigen. Is de boel ook gelijk weer fris&fruitig.

(Schoon water in de machine, water spuiten terwijl je afzuigt. Herhaling zal nodig zijn om alle sop eruit te krijgen)
 
  • Leuk
Reactions: onnaj, RoyR en RoCo
Heet zo'n apparaat ook letterlijk een extractor. Kon het straks namelijk niet direct vinden.

Heb nog wel ergens bekleding reiniger volgens mij ...
 
Als er sop in de bekleding trekt krijg je droogvlekken, dat krijg je weg door het opnieuw nat te maken en droog te zuigen met een extractor, waardoor de overmaat aan sop verdwijnt. In dit geval zou ik adviseren om gewoon het complete deel met vlekken eerst te reinigen met een goede interieurreiniger (nat maken dus) met een zachte borstel lichtjes borstelen en dan droog zuigen, eventueel daarna nog een keer nat maken met gewoon water en droog zuigen, gewoon om de overmaat sop uit de bekleding te krijgen.

Jaren terug ook ooit een interieur van de sloop gehaald dat flink vuil was, en ik had bij de vele herhaalde reinigingsacties te veel reiniger gebruikt, door opnieuw nat te maken en droog te zuigen zijn die sopvlekken netjes verdwenen. Reden dat ik eerst reiniging adviseer, is omdat ik denk dat de bekleding toch (egaal) vervuild is, en je bij alleen water dus mogelijk met schone en licht vervuilde plekken blijft zitten.

Overigens zo'n extractor (tapijtreiniger) is bij veel bouwmarkten te huur, let er alleen wel op dat je ook de kleine zuigmond erbij hebt die speciaal voor gebruik in de auto is bedoeld (de grote zuigmond voor in huis kun je in de auto niet mee uit de voeten door ruimtegebrek).
 
  • Leuk
Reactions: RoCo, RoyR en TWA