• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ethylalcohol.

rallimart

Detailing addict
6 aug 2012
455
50
57
Kun je ethylalcohol ook gebruiken, net als isopropylalcohol als polijst residu cleaner?
Heb ook op googel proberen te zoeken, maar kan niet echt iets vinden.
Wat ik wel weet is dat ethylalcohol maar 95% is.
 
Ethylalcohol=ethanol
Iso-propylalcohol=iso-propanol=2-propanol=2-propylalcohol=IPA
de 2 slaat erop dat de alcohol groep aan het 2e koolstofatoom (van de 3) hangt, daarom ook de benaming iso, omdat het in het midden zit, maakt dus niet uit.

Ethanol kun je maximaal in een zuiverheid van ik dacht 96% krijgen (zuiverder bestaat gewoon niet), en IPA is wat dat betreft vergelijkbaar (ik dacht 98% maximale zuiverheid). De zuiverheid is echter hier niet het onderscheid.

Ethanol heeft als voordeel dat het wat beter vetten e.d. oplost dan IPA, maar heeft als nadeel dat het droogvlekken achterlaat.
IPA laat geen droogvlekken achter, maar ontvet minder.
Voor professionele toepassingen stopte ik zaken die ook optisch 100% schoon moesten zijn, eerst in een glazen pot met ethanol en zette dat in een ultrasoon trilbad. Vervolgens uit het potje en naspoelen met IPA om droogvlekken te voorkomen, en droogblazen met luchtpistool met stikstof.
Bovenstaande methode is voor zaken die echt ultra schoon moeten zijn, en het meest smerige in een dergelijke omgeving heet 'huisvrouwen-schoon'. "Huisvrouwen-schoon' houdt in, dat het vuil netjes egaal is verdeeld zodat het niet direct opvalt.

Ik weet niet in hoeverre bio-ethanol (voor sfeerverlichting e.d.) zuiver genoeg is, om voor schoonmaakdoelen te gebruiken, de prijs is in elk geval maar 20-25% van de reguliere ethanol die je bij de drogist koopt.
 
Zo, jij hebt er verstand van. Bedankt voor je waardevolle en duidelijke uitleg.
 
Als je bedoeld te vragen of ik laborant ben: nee, wel jarenlang in fysische labs gewerkt, met daarbij ook chemische zaken, en ook cursussen gedaan, die eigenlijk voor HBO-ers fysica en HBO-ers chemie bedoeld waren.

Ik ben dus geen chemicus/laborant, maar wel veel mee te maken gehad.
 
Heb zowel met IPA als Ethanol schoonmaak en ontvet ervaring op allerlei stukken inclusief autolak, wat mij betreft nauwelijks verschil. Ik gebruik tegenwoordig IPA omdat ik daar gemakkelijk aan kan komen.
 
Bij de lokale apotheek verkoopt men gedenatureerde alcohol 96%. Is dat evt een alternatief voor IPA 99% ?
 
Rutger64;351570 zei:
Bij de lokale apotheek verkoopt men gedenatureerde alcohol 96%. Is dat evt een alternatief voor IPA 99% ?

Zie de beschrijving die ik hierboven heb geplaatst, en de Wiki-link die is geplaatst.

Alcohol is een verzamelnaam van stoffen, waaronder methanol, propanol en ethanol als bekendsten, maar ook bijv. butanol kom je af en toe nog wel tegen voor speciale toepassingen.

De alcohol die je noemt, zal óf ethanol óf IPA zijn, dan zul je het etiket beter moeten bestuderen. Je kan het verschil ook ruiken, maar daarvoor moet je het onderscheid ervaren hebben in geur.