• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even snel de auto afspoelen?

Kevin96

Detailing rookie
13 mei 2020
4
15
Hallo daar,
Ik ben nieuw hier en tevens ook nieuw omtrent het "degelijk" wassen voor auto's.
Voorheen ging ik altijd door de wasstraat met mijn vorige auto, en had ik mede door de kleur (wit) nooit zichtbare last van swirls.
Met mijn huidige auto, die een stuk mooiere lak en kleur heeft, is een wasstraat echter funest.
Ik heb deze onlangs grondig laten polijsten, poetsen en waxen en nu staat hij er dus weer degelijk bij.

Door de omgeving waarin ik werk heb ik regelmatig last van een laag stof over mijn auto. Wat deze stof precies is weet ik niet, maar dat ik het er altijd zo snel mogelijk af wil hebben, dat is zeker! Ook hebben we de laatste tijd hier veel last van stuifmeelkorrels, dit zal zo nu wel ongetwijfeld bij iedereen bekend zijn.
Vaak spoelde ik mijn auto na het werk, of wanneer dan ook, even af met de hogedrukreiniger. Soms thuis en soms in de wasbox.
Nu komt mijn vraag..
Dit afspoelen doe ik vaak heel laat in de middag en meestal is daarna de auto ook wel weer schoon. Echter heb ik daarna last van watervlekken of zogehete "kalk"vlekken.
Nu kwam ik op het idee om dan gewoon de auto af te drogen met een degelijke droogdoek zoals een Q²M Silk Dryer XL. Is dit oké of is dit echter ook funest voor de lak en zal ik toch echt eerst met een shampoo aan de gang moeten? Vooral nu net nadat hij een goede wax behandeling heeft gehad wil ik deze laag juist zo min mogelijk aantasten.
Dus is het oké om de auto enkel af te spoelen en daarna direct met een droogdoek aan de gang te gaan?

Hartstikke bedankt!
 
Zou ik persoonlijk niet doen na alleen afspuiten. 100% schoon is de auto dan niet. Dan gok ik liever op het glans(kalkvrij)spoelen in de wasbox. Laat altijd iets kalk achter heb ik het idee, maar kan redelijk goed opdrogen.
 
  • Leuk
Reactions: Kevin96
Zeker niet nee! Aan de wax, de lak en het vet van de weg zal altijd vuil blijven plakken. Met afspoelen zul je een deel verwijderen, maar als je vervolgens zonder smering er met een droogdoek overheen haalt, zul je denk ik meer schade aanbrengen dan je lief is...

Wat je zou kunnen proberen is hoe ver je met een goede droger komt, maar dat is geen secondenklusje. Ik denk dat je dan beter even een emmer warm en een emmer spoelwater pakt en hem even snel netjes wast..
Of zoals hier boven gezegd even langs de wasbox en daarna gelijk droogrijden icm een vlekvrij drogen programma wat zelden geheel vlekvrij is...
 
  • Leuk
Reactions: Kevin96
Bedankt voor jullie antwoord! Ik had zelf natuurlijk al wel een vermoeden maar wil altijd even bevestiging. Dan word het waarschijnlijk wekelijks of elke twee weken degelijk wassen en tussendoor vlekvrij naspoelen in zo'n wasbox.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB
Osmosewater in de wasbox (als het dat ook echt is) werkt goed. Echter een smerige/stoffige auto alleen afspuiten en gaan drogen zal naar mijn idee voor een drama zorgen omdat de auto simpelweg niet schoon is.

Zelfde idee bij het afspuiten en droogrijden; Je maakt 't alleen maar erger. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Kevin96
Ik zou gewoon een filter tussen de kraan en de HD plaatsen, omdat de auto niet 100% schoon zal zijn na alleen afspuiten zul je nog wel iets aan vlekken overhouden, maar dit zal misschien 1 of 2% zijn van wat je anders hebt. Het filter in de link is nu weliswaar niet leverbaar, maar je zou eventueel ook nog de 30 ppm versie kunnen nemen (is wel beschikbaar), en die zal ook al veel effect moeten geven.
 
  • Leuk
Reactions: Kevin96
Ik zou gewoon een filter tussen de kraan en de HD plaatsen, omdat de auto niet 100% schoon zal zijn na alleen afspuiten zul je nog wel iets aan vlekken overhouden, maar dit zal misschien 1 of 2% zijn van wat je anders hebt. Het filter in de link is nu weliswaar niet leverbaar, maar je zou eventueel ook nog de 30 ppm versie kunnen nemen (is wel beschikbaar), en die zal ook al veel effect moeten geven.

Bedankt voor de link. Ik en mijn vader waren van plan om een nieuwe hoge druk reiniger aan te schaffen trouwens. We hebben er nu eentje van een of ander vaag merk dus dat is niet echt wat.

Ik zie ze echter van 100 euro tot en met 500 euro. Iemand enig idee welke voldoet en een goede tijd meegaat?
 
Osmosewater in de wasbox (als het dat ook echt is) werkt goed. Echter een smerige/stoffige auto alleen afspuiten en gaan drogen zal naar mijn idee voor een drama zorgen omdat de auto simpelweg niet schoon is.

Zelfde idee bij het afspuiten en droogrijden; Je maakt 't alleen maar erger. ;)

Niet helemaal mee eens. Mijn auto's staan altijd netjes in de beschermende producten en met 60k per jaar zit continue wassen er niet in.Tuurlijk, ze worden met een vlekvrij drogen programma niet als nieuw, maar het ergste vuil is er even af, voor vogelpoep biedt het een super oplossing en tegen de tijd dat ik thuis ben is het meeste water er af en heb ik weinig tot geen waterspots.
De hoeveelheid hangt overigens af van de hoeveelheid vervuiling. Zoals eerder geschreven is een wasbeurt altijd beter, maar voor vervelende vervuiling die ik niet op mijn lak wil hebben werkt dit prima!
 
@Xsara Coupe - Een programma in een wasbox?

Ik heb de laatste 2 weken al meerdere malen mijn auto afgespoten in de wasbox om van de gele bende af te komen. Als ik alleen afspoot, soms met zeep erbij, dan droogde de boel bijna net zo ranzig weer op. (Handwas dus nodig)
Als je een natte auto gaat droogrijden, dan vang je ook weer een hoop vuil. ;)

Hier in het dorp had de wasbox een "Glansdroger" keuze en dan zakte de waterdruk en kreeg je osmosewater. Dit was echt geweldig en je reed na het afspoelen hiermee met een vrijwel droge auto de wasbox uit.

(Alle andere "Vlekvrij spoelen"-wasboxen hier in de buurt snappen niet wat hiermee bedoeld wordt)
 
Ja, er zitten 12 knoppen, ik noem dat voor t gemak een programma...
En bij ons gewoon hoge druk vlekvrij drogen en dat is ook echt vlekvrij. Maar er zijn een hoop wasboxen waar t een drama is... Met een drukloze keuze zal dat wat minder goed werken. Ieder zijn ding blijkbaar! Voor mij werkt het iig perfect en na het droogrijden geen extra vervuiling. In ieder geval blijft de auto toonbaar tot de volgende goede wasbeurt!
 
auto afgespoten in de wasbox om van de gele bende af te komen
Zulke vervuiling spuit je er niet echt af nee heb ik het idee.

Woon binnen 5min van de wasbox en met een gangetje van 30 krijg ik de auto met 'normale' vervuiling en glansdrogen aardig toonbaar thuis. Maar rij net zo graag een weekje langer vies rond om daarna een goede handwas te doen. :D