• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen dan maar :)

aadje93

Detailing rookie
23 jul 2016
7
2
Daar is ie dan, het standaard "even voorstellen" topic wat gebruikelijk is op bijna elk forum, echter hier toch direct met een ingrijpende boodschap (hou je stoel vast, foto's volgen later als camera het weer doet)

Bouwjaar houden we maar even op de jaren 90, dus in het bezit van een rijbewijs en (blauwe) vierwieler met spoiler....

Kom zelf uit het midden van het land, geboren en getogen in het platteland, in mijn omgeving word er weinig aan auto detailing gedaan, echter heeft het de laatste jaren toch mijn interesse wel gekregen. Gelijk volle mep machinaal poetsen wil ik nog niet aan beginnen, als is de auto er wel geschikt voor.

De auto;

een astra G, bouwjaar 2002 welke qua afstand ruim 7 keer de aarde rond is geweest (>280k). Met helaas ook wat "blanke lak" schade, op motorkap en linker wielkast (bovenin gelijk naast wielkast, foto's zullen volgen). Deze auto hecht ik dus niet heel veel waarde aan, echter lijkt het me wel een mooie opstap om het detailen te leren, en langzaam het assortiment uit te breiden (De 2e auto hier is een zwarte SUV, dus dan gooi ik mezelf gelijk in het diepe)

De auto is vrij slecht onderhouden qua wasbeurten, heeft ook enkele keren een kras-straat bezocht (op dak geen swirls zichtbaar in zonlicht, onder bij de dorpels wel wat zichtbaar), deze neem ik nu nog maar even voor lief. Daarnaast heeft hij helaas bij de wielkast een klein roestplekje dat langzaam uitbreid, hoe we dit oplossen ben ik nog niet uit. Voor een eventuele APK maakt dit nog niet uit, echter word het langzaam wel steeds zichtbaarder (en voor de detailler heren en dames een doorn in het oog lijkt mij)

De *slechte* onderhoudsstaat van de lak wil ik langzaam wat gaan aanpakken zodat de auto er gewoon elke dag netjes uitziet, het hoeft voor mij geen spiegel te zijn waar je ogen in verblind worden, maar hij moet wel gewoon netjes voor de dag komen gezien het een woon-werk auto is die op de parkeerplaats voor het werk staat (en dan mag ie natuurlijk wel het meeste blinken, ondanks dat het bijna het oudste beestje is)

ik zal in een ander topic hier op verder gaan, maar als er hier al tips, tricks en adviezen zijn dan hoor ik die graag. Ik heb de uitgebreide tutorial over het polijsten, glazen, polishen etc al meerdere keren door gelezen, maar het blijft een bom van informatie die gewoon meerdere keren goed gelezen moet worden, om deze reden wil ik ook langzaam met "terugwerkende kracht" gaan beginnen, eerst een goede wash/detail en langzaam naar een polijstbeurt werken mogelijk tegen het einde van de zomer, of tegen het einde van het voorjaar volgend jaar.
 
Heren der detailing, houd uw hard vast, hier zijn de foto's:

2jg9v5y.jpg
LM velg met schade (stoeprand gepakt in het verleden?)

2d0yhz7.jpg



1rddmo.jpg
Motorkap heeft het zwaar te verduren, denk ook aan een carbonwrap om dit te verhullen.

eu3603.jpg
En bovenkant wielkast, deze plek word helaas steeds groter dus blanke lak is hier bijzonder slechte kwaliteit.

Kleine schade, helaas na 3 jaar dan toch mijn eerste schade gereden, weg te polijsten met hand pad(s)?

2hqbipw.jpg



Dan enkele overzichts foto's

243m14w.jpg


3532gk8.jpg


24eqb7d.jpg


Ik ben bang dat als ik hier een dap op zet de blanke lak me om de oren vliegt, daarnaast heb ik een vader die het beeld heeft dat machinaal poetsen jaren ervaring nodig heeft (door de forced rotary machines die iedereen wel kent) ipv de dual action machine waar ik nu toch zelf ook wel van overtuigd ben geraakt dat het redelijk veilig is. (Video gezien waar er met de hardste pad + polijst op volle kracht op 1 plek gepolijst werd zonder enige schade te zien aan de lak)

De auto heeft behoorlijke (blanke) lak schade, waardoor ik machinaal polijsten even wil uitstellen tot de 2e auto, maar handmatig wil ik al wel een poging wagen (al is het wat meer werk) om de lak toch een leuke glans te geven (beading/sheeting van de uiteindelijke wax is leuk meegenomen)

Interieur is gelukkig wel in goede conditie waardoor dat een stuk minder werk is. Maar deze auto zal een mooi leerprojectje zijn om langzaam het detailen onder de knie te krijgen.
 
Sodeknetters dat wordt een flinke klus.

Zonde van de flanken en motorkap. Handmatig polijsten of machinaal polijsten zit bijna geen verschil in. Je gaat polijsten om klein beetje lak weg te halen zodat je weer mooie lak overhoudt. Ditzelfde moet / ga je ook doen als je met de hand polijst. Je zult dus evenveel moeten verwijderen. Handmatig is echter wel behoorlijk veel werk.
En waar de blanke lak verdwenen is kun je niet polijsten. Het kan wel maar je verbeterd niks. Iets wat weg is kun je niet beter maken.
 
De auto is inderdaad erg verwaarloosd, op het moment zit ik ook het bekende vraag topic te typen om het een beetje orderlijk te houden, maar alle tips en adviezen zijn welkom! Overspuiten zit er niet in, dat is deze auto met zijn >284k niet meer waard in mijn ogen.