• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen en direct maar een vraag..

E. Feijen

Detailing rookie
15 dec 2025
1
2
Hallo, Ik ben Erwin en woonachtig in Drenthe.
Ik rij prive een Kia Sportage GT-Line en voor de hobby een Ford Musting cabrio GT Premium uit 2008.
Voor mijn bedrijf heb ik meerdere bedrijfsauto's.
Aangezien ik de prive en bedrijfswagens er netjes bij wil hebben heb ik de volgende vraag.
Ik heb twee Ford Transit Connect Limited bussen een uit 2020 en een uit 2023.(nieuw gekocht)
Nu heb ik de lakdikte gemeten (NextPTG professional) van beide bussen en de lakdikte is gemiddeld tussen de 55Um en 65 Um.
Het is dus een dunne lakdikte. (geel)
De Kia heb ik gemeten en geeft alles groen aan (gemiddeld rond de 100Um)
Nu zou ik de bussen graag polijsten maar kan ik dat gezien de dunne lakdikte het beste bij de finishing polish houden of beginnen met de medium polish en eindigen met de finshing polish. (ik heb de polijstmiddelen van Monello)
Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Heb je bij de bussen ook verschil gemerkt in de lakdikte wanneer je in de deurdorpel meet en het reguliere lakwerk?
Ik heb redelijk wat Ford auto’s gepolijst en ik vind de lakken over het algemeen medium hard en de lak is vaak prima te bewerken al moet een testspot dat definitief uitwijzen.
Ik zou in dit geval proberen hoe ver je komt met een finishing polish bv Monello finale op een polishing pad en dan eerst eens kijken wat dat met de lak doet en daarna bepalen hoe verder. Gewoon ff een paneeltje doen.

Welkom.
De eerste vraag is hoe ver je wilt gaan. Alleen meer glans of krasvrij en glans.
Begin eens met een cleaner op een zachte pad en kijk wat dat doet.
Een machine is aan te bevelen maar met de hand kan ook. Opschalen kan altijd nog.