• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen want ik ben nieuw :p

Thijs G

Detailing rookie
8 nov 2025
3
15
23
T Gooi
Hallo mede cleanriders!

Wie ik ben
Ik ben Thijs, 23 jaar en sinds twee jaar besmet met het ''virus'' wat ook hier op het forum rond blijkt te hangen:rolleyes:. Wat begon als een poging tot het polijsten van mijn scooter is uitgegroeid tot een mooie hobby, welke telkens weer naar meer smaakt. Ik heb ondertussen een mooie collectie aan machines en producten waarmee ik in de meeste gevallen goed uit de voeten kan.
Ik heb het geluk dat ik binnenkort toegang krijg tot een binnenwerkplek. Daarmee is de oprit (behalve voor het wassen) verleden tijd en kan ik eindelijk werken met verlichting en coatings. Kortom, dit is een goed moment om mezelf voor te stellen op het Forum en alvast antwoorden op mijn vragen te vinden in de bestaande topics.

Waar ik in rij
Ik rij in de onderstaande Peugeot 107. De auto is voordat de hobby is begonnen altijd gewassen in de wasbox met de borstel, met alle voorspelbare resultaten van dien. Niet fraai zo'n gekraste lak, maar wel goed om te leren polijsten. Ondertussen is de lak redelijk toonbaar op een aantal diepere krassen en ingebrande vogelpoepvlekken. Het is mijn doel om de auto nogmaals te polijsten onder goed licht (Ik lees dat goede verlichting echt een groot hulpmiddel is) en daarna voor het eerst met een coating aan de slag te gaan.
De grootste pijnpunten zijn de kunststofdelen en de velgen. De blanke lak -en op sommige delen ook de kleurlaag- is zwaar aangetast en voor mijn niks meer aan te doen. Wellicht dat er in de toekomst nieuwe velgen onder komen of ik deze weer knap laat maken.
1763037440035.webp

Wat ik gister heb gedaan
gister heb ik wat nieuwe spulletjes ontvangen en ben gelijk aan de slag gegaan. Ik heb alle kunststofdelen van de auto aangepakt met de Turtle Wax Trim Restorer (De: Grill, paravan, deursierlijsten, spiegelkappen, achterbumper, ruitenwisserarmen en het handvat van de achterklep). Het aanbrengen van het product ging er makkelijk, dekt goed en laat zich goed afwerken. Ik kwam met de Disco Duo applicator alleen niet helemaal lekker in de grill en tussen de spiegel en het vlakke kunststofpaneel. Ik denk dat ik met een microvezeldoekje beter in de grill kom. Als ik deze puntjes nog even aanpak staat het kunststof er weer echt knap bij. Voor het oog is het echt weer een hele andere auto geworden:grinning:.
20251112_142015.webp
Ik heb eerst het kunststof gereinigd met een sterk verdunde APC en een bortseltje. Daarna infoamen, afspuiten, nogmaals infoamen en daarna wassen met de een washmitt.
20251112_105659.webp
Een halve rol tape verder en wat voelde als drie uur later, stond de 107 in felgroene highlights. Klaar om aan de gang te gaan met de trim restorer.
20251112_141844.webp

Before grill:
1763040201025.webp

After grill:
1763040262755.webp

Before achterbumper, wisserarm en kofferbakgreep:
1763039159231.webp

After achterbumper, wisserarm en kofferbakgreep:
1763039191651.webp

Daarnaast heb ik een fles Soft 99 Speed And Barrier aangeschaft als onderhoudende topper op de bestaande fussocoat. De Fusso zit er nu zo'n 3.5 maand op en begint minder te werken. Ik heb de Speed and Barrier aangebracht met de Del Ufo XL applicator aangebracht, werkt top! het residu afnemen met een microvezeldoekje en daarna even uitbuffen. Zoals verwacht vormen er nu weer mooie pareltjes op de lak.

Before - Fussocoat:
20251112_130534.webp

After - Fussocoat + Speed And Barrier:
20251112_155916.webp

Daarnaast heb ik één velg goed gereinigd met de Koch VB 1:10 verdund en een washmit. Ik had geen zin om aan de slag te gaan met iron remover en een velgbed-borstel, dus hij is nog niet 100% vuilvrij. Ik heb de banden gereinigd met een sterk verdunde APC en een bandenborstel. Na het reinigen van de velg en band heb ik deze drooggeblazen met een blower. Het is de eerste keer dat ik dit heb gedaan, maar wat maakt dit een verschil met het aanbrengen van de Gyeon Tire. hiervoor heb ik enkel met een doekje gedroogd, en achteraf de Tire altijd op een te nat oppervlak aangebracht.
Before and after velg + band:
20251112_104918.webp
20251112_160243.webp

Kortom een productieve dag en leuk dat ik eindelijk deel uit mag maken van het forum!

Bijlagen

• 20251112_121512.webp
    20251112_121512.webp
    517,5 KB · Weergaven: 4