• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen

JolienJonckheere

Detailing rookie
9 jun 2016
15
15
33
Einde Beschaving
hallo iedereen,

Ik ben Jolien en na al wat meegelezen te hebben leek het me leuk om me zelf even voor te stellen, ik ben afkomstig uit België, ergens uit de Westhoek. Het begon enkele jaren geleden met Meguiars en Autoglym uit de plaatselijke shop, maar toen ik carclean ontdekte ging er pas een nieuwe wereld open. Als Volvofreak ben ik in het bezit van een V40 D2:

image_zps56ro3rfr.jpe

Voor mijn werk rijd ik met een DAF XF euro6 460, bij deze heb ik vooral een obsessie met de wielen om deze als nieuw te houden, in het begin deed ik nog de hele trekker clayen/waxen enzv maar heb me wegens tijdgebrek beperkt tot gewoon wassen (met de hand) met super slick & wax f Gyeon bathe+ en af en toe eens non ferro, tar remover en spray and gloss als extra.

image_zpssjalgwyj.jpe
image_zpsdx1edjch.jpe
image_zpsy21ibikx.jpe

Soms vind ik het contrast wel eens leuk om te zien:

image_zps2b0zwgs9.jpe


Jammergenoeg moet ik op doktersadvies het chauffeur zijn opgeven en als alles goed gaat kan ik in oktober beginnen bij een carwash/autopoetsbedrijf. Dus ik hoop hier nog veel bij te leren, vooral ivm polieren, daar heb ik momenteel geen ervaring mee en wou het DAP500 starterspakket met Monello kopen, maar toen ik ging solliciteren bij dat poetsbedrijf zeiden ze dat ik beter een Rotary koop en ergens een oude motorkap zoek, ik had hier al alle info van een DAP gevonden maar kan nu herbeginnen met mijn research ;) dus tips zijn altijd welkom

Grtn
 
  • Leuk
Reactions: Chrisje en Ries
Leuke wagens en welkom hier!

Poetsen en detailen zijn wel echt twee verschillende dingen.

Ik zou dan ook niet meteen advies opnemen van een poetsbedrijf, maar eerder van een specialist uit de detail wereld.
 
  • Leuk
Reactions: JolienJonckheere
Enkele weken geleden heb ik een cursus detailing gevolgd omdat me dat wel handig leek met het vooruitzicht dat als beroep te kunnen doen en daar raadden ze het gebruik van een excentrische machine ook al af, ik wou het dan toch eerst proberen met een DAP nadat ik het forum las, zon starterspakket vind ik aantrekkelijker omdat alles wat je nodig hebt er in zit, en het ook wat veiliger is. Als ik nu een DAP koop, dan is het toch een redelijk grote stap naar Rotary op mijn werk?
 
Welkom Jolien.

Een DAP is eenvoudiger in gebruik en behoorlijk fool-proof.
Met een rotary kun je sneller resultaat behalen, maar je moet er wel mee leren werken.
Allereerst het onder controle houden van de machine (het 'happen') en vervolgens de juiste finesses aanleren om te voorkomen dat je hologrammen gaat creëren.
Als je voor je werk een rotary moet gaan gebruiken (en daar lijkt het wel op), lijkt me enige oefening wel handig.
Wil je voor jezelf thuis een leuk machientje hebben, dan is een DAP wel fijn.
 
  • Leuk
Reactions: JolienJonckheere
Heel mooie velgen heb je daar onder je truck staan en blinken dat ze doen. Volgens mij kuis je die elke dag na een rit van tientallen kilometers zijn ze waarschijnlijk ook rap vuil.
Aja, welkom op het forum en veel kuisplezier, gewenst

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
  • Leuk
Reactions: JolienJonckheere
Heel mooie velgen heb je daar onder je truck staan en blinken dat ze doen. Volgens mij kuis je die elke dag na een rit van tientallen kilometers zijn ze waarschijnlijk ook rap vuil.
Aja, welkom op het forum en veel kuisplezier, gewenst

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Thx, ja die worden heel rap vuil, het remstof zie je meteen op dat wit, maar defensief rijden helpt wel ;) bij mooi weer was ik ze idd dagelijks tot 2 keer, maar met weer zoals nu was ik ze enkel met een hogedruk binnen handbereik, met al dat zand.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
welkom Belg ;)
mooie truck en wagen heb je

indien het bedrijf wil dat je met rotary aan de slag gaat, kan je daarmee best al oefenen
Het in niet moeilijk als je weet wat je doet.
Nadeel zijn de polijstbanen nadien, dewelke je met een DA niet hebt.
Indien je proffesioneel gaat polijsten zou ik eerder voor de Rupes machines gaan. (of een engelse machine waarvan ik de link niet mag plaatsen hier) ;)
 
  • Leuk
Reactions: JolienJonckheere
Als je professioneel gaat werken zal ik zeker roterend gaan werken.. Roterend is sneller en tijd is geld.

Wel altijd afwerken met een DA.

Als het je vak is moet je gewoon goed gereedschap hebben.. En dat stopt niet bij een paar simpele machines ;)
 
  • Leuk
Reactions: JolienJonckheere
Roterend is sneller en tijd is geld.
je moet steeds een extra stap doen wanneer je polijstbanen, hebt, dus is het dan nog sneller?
;)

Met de juiste DA machines en de juiste pads (microvezels in mijn geval) durf ik stellen dat ik bijna even snel rond ben dan een rotary.
Ik heb al wagens bij mij gekregen die zeeeer snel klaar waren met rotary, tot je ze in de zon zette...
Schan-da-lig wat sommigen durven afleveren...

my 2 cents he ;)
 
Welke extra stap?

Je bouwt toch altijd af? zwaar, medium en fijn... Wat natuurlijk van de lak af hangt. Een medium stap op de DA ia al genoeg om de polijstbanen te verwijderen.

Ik heb ervaring met MF cutting pads en met roterend, en weet dat een je met mf cutting pads een mooi resultaat kan behalen. Maar hierbij moet je toch meer passes doen dan bijvoorbeeld met een medium wol pad op de rotary.

Ik heb het laatst nog geprobeerd op een witte BMW F20. Deze wou ik helemaal doen met mf cutting pads... en dat ging best wel aardig maar toch had ik minstens 2 a 3 hits nodig... toen ging het toch op een deel roterend proberen... en die had ik na 1 hit strak... Dus dat bedoel ik met snelheid.

Daar komt nog eens bij dat mf pads veel meer aandacht nodig hebben met schoonmaken. Wol pads moet je ook constant schoonmaken maar bij mf pads na elke f%$king hit. Je bent meer aan het borstellen dan dat je aan het poetsen bent.

Kortom... mijn 2 cents zijn dat als amateur je een heel eind komt met mf pads... maar als het je brood is... valt hier toch een hoop tijdwinst te halen.

En daar wou ik nog bij melden dat als ik jou berichten lees dat het fantastisch is.. Ik kan er wel ok mee omgaan.... Maar de meeste vinden het toch gewoon dikke troep! Ik heb laatst Patrich van dir forum ze nog in de fik zien steken op Facebook :joy:
 
  • Leuk
Reactions: tembaco