• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen...

Alex L.

Detailing rookie
25 jun 2018
4
15
Hello allemaal,

Mijn naam is Alex en ik ben sinds 2014 de trotse bezitter van een MB W218 CLS 350cdi. Een zeer fijne, fraaie en comfortabele auto waar ik me nog altijd met veel plezier in verplaats.

Ik maak redelijk wat kilometers aan woon-werk en al mijn hobby’s en Inmiddels heb ik alweer twee en een kwart ton mogen klokken. Omdat ik de auto prive rijdt en alle kilometers voor eigen rekening komen, heb ik ik recentelijk besloten de auto helemaal op te gaan rijden. Dit 3 liter dieselblok wordt gebruikt in zo’n beetje alle grotere modellen/busjes van Mercedes en in Duitsland/Italië rijden er inmiddels een aantal exemplaren rond die nog te koop worden aangeboden met meer dan 600.000 km op de teller. Ik verwacht dan ook nog eventjes te kunnen doen met de bolide voordat deze naar de schroot kan.

Het uiterlijk van de auto is in principe nooit echt goed bijgehouden: veel snelweg kilometers met steenslag op hoge snelheid, regelmatig door de kras-straat en ook interieur-poetsbanen op de lopende band waarbij je nooit weet of een gebruikt doekje echt schoon is. Daarbij, spijkerbroeken op een beige interieur en een isofix kinderzit op het leer helpen natuurlijk ook niet echt. Hoewel ik trots ben op mijn auto wordt deze wel gebruikt waarvoor deze bedoeld is, veel en vaak kilometers maken. Daarbij staat de auto buiten en is regelmatig het doelwit van allerhande schijterij en boomproduct.

Omdat de auto en de lak dus nog eventjes meemoet heb ik me hier ingelezen en de knoop doorgehakt om afscheid te nemen van de wasstraat en e.e.a. voortaan zelf te doen. Vanwege de relatief ongunstige startpositie heb ik de auto afgelopen week door een lokale detailler laten reinigen en polijsten. Daarbij is tevens roest op de wielnaven verwijderd en zijn deze gespoten, alsook de remklauwen (zwart glans); niet echt nodig maar wel een aardige gimmick voor de prijs. Ook heeft hij een kleine spotrepair uitgevoerd op de voorbumper en diverse steenslag putten aangestipt. Na het polijsten heeft de detailer een nanocoating aangebracht van een hier niet gebruikt merk.

Hoewel ik niet helemaal tevreden ben over het eindresultaat (de steenslag-reparaties zijn helaas goed zichtbaar en voelbaar) realiseer ik me dat nieuwstaat op deze auto inmiddels niet meer realistisch is en dat mijn verwachtingen ook wel hoog gespannen waren. Het interieur is in elk geval goed opgeknapt en de enorme hoeveelheid swirls en kleine lakschades zijn zo goed als weggepoetst, de overgebleven diepere krassen kunnen enkel nog door de spuiter worden behandeld. Op zich nu een prima startpunt om voortaan zelf de auto bij te houden en nog jarenlang plezier te hebben van mijn nog steeds erg fraaie maar inmiddels niet meer erg nieuwe auto.

CLS_1.jpg



Na het inlezen in diverse stappenplannen en topics over producten heeft de vaderdagkorting mij uiteindelijk de laatste duw gegeven. en heb ik de onderstaande aanschaffingen gedaan. Voorlopig wens ik me echter te beperken tot wassen en drogen, al heb ik een aantal zaken gekocht met het oog op de toekomst, wanneer ik meer wil doen en de aangebrachte coating is verbruikt.



1. Wassen en drogen
  • Foam Lans bundel Monello artico voor de kleine Karcher K2. + tapkraantje
  • 2x Emmer + Grit Guard (gewone emmers voor de velgen)
  • Gyeon Q2m Smoothie Wash Mitt voor de bovenkant
  • Monello Thick Mitt voor de onderkant
  • 1 liter Born To Be Mild shampoo
  • Gyeon Q2m Silk Dryer XL
  • 3x Monello Senza Acqua Piazza 45 x 45 bundel
  • Ionisatie water filter 0ppm (liever lui dan moe)
  • Air Force Blaster Sidekick (want vervelende spiegels + liever lui dan moe)
2. Rotzooi verwijderen:
  • 1 liter Non Ferro + Red Venus acid drukpomp sprayer + valet pro velgen kwast
  • Poorboys Bug Squash voor het insectenkerkhof
  • Poorboys Spray ’n Wipe voor vogelschijt en boomsap
  • Gyeon Prep voor ontvetten
  • Monello lege sprayer kit 3x 250ml

3. Bathe+ en afspoelen HD
  • Gyeon Bathe+ (voor nu in de foamlans als laatste stap - en liever lui dan moe)

4. Interieur
  • Nanolex interior cleaner
  • Valet pro interieur kwast
  • Monello Nero Trio bunde

5. Glas
  • Nanolex Glass Cleaner
  • Vetro Bianco 45x45


Dan 'op de groei' gekocht:

  • Great-Lion Extreme Metal Polish voor metalen deurlijsten en uitlaten
  • Autoglym Vinyl & Rubber Care voor raam- en deurrubbers + ongelakte onderlip achterbumper
  • Carclean huismerk dressing applicator
  • Valet Pro Microfibre Towels 6-pack 35x35
  • Collinite Liquid Insulator 845 (voor als de coating straks op is)
  • Disco Duo applicator pads
  • Doppio rosso forma grip applicator
  • Q2 trim 30ml kit voor kunststof/chroomkleur gelakte sierstrips
  • een zut kleine Monello edgeless soft foam hand applicators (voor whatever)
  • Valet pro Microfibre Cloth 5 pack 40x40
  • Dodo Juice Microfibre buffing cloth
  • Setje Nitril handschoenen voor de vingertjes 10-pack om eens uit te proberen

Daarnaast twijfel ik nog over:
  • Monello Uni-cone zwart; eigenlijk bedoeld om gewoon in de uitlaat te steken en dan met de accuboor liever lui dan moe te poetsen. (Graag advies gewenst)
  • Foam on a stick (op de accuboor om de gelakte/gechroomde kunststof delen in de grille aan te pakken. (Zal dit werken?)
  • Typhoon Microfiber Cleaner (is dit een wasmiddel of een product voor in het wasverzachter vak?)

Verder zult u merken dat er twee belangrijke stappen missen in dit geheel: Het kleien en polijsten. Ik heb nu voor 800 euro aan product gekocht; om daar nu gelijk een DAP met toebehoren aan toe te voegen, dat is mij wat gortig. Daarnaast heb ik ook gewoon angst om zaken te vernielen (heb ook niet echt de tijd om te oefenen op sloopdelen), kan ik alleen buiten werken en is de auto juist recent gekleid, gepolijst en ontdaan van de meeste defecten. Kleien daar wil ik nog wel eens over nadenken in de toekomst; polijsten weet ik niet of ik dat ooit zal aandurven en of ik niet gewoon liever af en toe een echte detailler opzoek.

Alright, ik besef dat mijn openingstopic wat aan de lange kant is geworden. Ik ben benieuwd naar de reacties, tips en feedback. Dank voor het lezen!


Met hartelijke groet,

Alex

PS: Tot slot nog wat plaatjes want het oog wil ook wat en daarvoor zijn we hier.

CLS_2.jpg

CLS_3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum, Alex! :D

Da's al een beste waslijst aan spullen. Voor zover ik kan zien ook een prima waslijst. :p

Daarnaast twijfel ik nog over:
  • Monello Uni-cone zwart; eigenlijk bedoeld om gewoon in de uitlaat te steken en dan met de accuboor liever lui dan moe te poetsen. (Graag advies gewenst)
  • Foam on a stick (op de accuboor om de gelakte/gechroomde kunststof delen in de grille aan te pakken. (Zal dit werken?)
  • Typhoon Microfiber Cleaner (is dit een wasmiddel of een product voor in het wasverzachter vak?)
Ik steek mijn cone meestal niet in de uitlaat. (no pun intended) ;) De buitenkant polijsten kan inderdaad met een cone, zolang je de ruimte hebt. Ook kan je 'm gebruiken voor het polijsten van lastige delen. (Lak, velgen, etc)
Voor zover ik op de foto's kan zien, is de gril zelf niet heel complex. Het kunststof' ''gaas'' erachter is wel tricky en dat wordt pielen met een dressing of tijdens het reinigen. Daar zou je de Foam on a Stick voor kunnen gebruiken i.c.m. een kunststof dressing o.i.d.
Typhoon is een MF-wasmiddel. Ik gebruik het om doeken vóór te weken en als wasmiddel in de wasmachine. Er zijn volgens mij ook wel mensen die het ook nog eens in het wasverzachter-vakje gooien, maar ik vrees zelf dan altijd voor zeepresten in de doeken als de machine niet voldoende naspoelt.


Kleien stelt niets voor wanneer je een milde klei gebruikt en daarbij lekker veel glijmiddel. :p Polijsten vergt wat gezond verstand en basiskennis. Meters maken en ervaring doen is altijd goed, maar met gezond verstand kom je een eind. (Een DAP is een excentrische machine en zelfs bewust schade veroorzaken is moeilijk. ;)
Maar... De auto is recent onder handen genomen (Had uit je verhaal wel verwacht dat je steenslag en diepere krassen dan ook weg zouden zijn) en dus is kleien is polijsten voorlopig niet nodig. (Ik neem dan aan dat er een degelijke coating op zit)



Greeetz
 
Welkom op het forum Alex.

Mooie Benz. Moet nog een hele tijd mee kunnen en is het ook zeker waard om deze mooi te houden.

Ik zie dat je je al goed ingelezen hebt. Goede "starterskit" :innocent:

De Valet Pro detailkwast is fijn voor de voorzijde van de velg, maar eventueel voor het velgbed nog 'n extra velgenborstel? (bijv. EZ Detail Brush of Wheel Woolie)

Misschien een tweede Vetro Bianco - eentje om met de Glass Cleaner te gebruiken en eentje om droog na te wrijven (of bijv. een Microfiber Madness Cloudbuster, handiger om uit elkaar te houden).

Uni-Cone voor de binnenkant van de uitlaat gebruiken zal vast kunnen, maar of dat erg bevorderlijk is voor de leeftijd van de cone...
Ook voor de Foam-on-a-stick vraag ik me af of die lang leeft als je hem op een accuboor gaat gebruiken om echt te reinigen. Maar die zijn niet zo kostbaar.

Het kleien en polijsten kan voorlopig nog even uitgesteld worden, maar het zijn allebei geen dingen waar je echt iets mee gaat vernielen. Zoals @Quantoxx al aangeeft vooral gewoon gezond verstand gebruiken en een beetje inlezen. Polijsten met een rotary is wel iets om een slooppaneel voor aan te schaffen, maar met een dual action kan iedereen gewoon op zijn eigen auto beginnen hoor.

Maar je hebt voorlopig al een hele goede basis! Hier eerst maar eens mee aan de slag. ;)
 
Welkom, mooie wagen en je begint alvast met de basis en een portie gezond verstand.

Zaak is nu om een goede was- en droogtechniek te ontwikkelen zodat je die euro's die je nu hebt uitgegeven aan die detailer je je wagen en coating zolang mogelijk kan onderhouden.

Bathe+ is een goede stap in de richting, maar ik mis nog iets als bijvoorbeeld Gyeon Cure om je coating tweewekelijks of maandelijks wat te boosten zodat je er wat langer genot van hebt. Aangezien je veel kilometers maalt lijkt mij dit wel essentieel. Ook naar onderhoud toe (ik lees vaak liever lui dan moe bij jou), zal het alleen maar vergemakkelijken.

Kwestie het kleien en het polijsten kan je dit natuurlijk eventjes uitstellen omdat de wagen recent behandeld geweest is. Toch moet je eventjes in vraag stellen als je nu een 800 euro aan poetsprodukten uitgeeft of het dan niet handiger is om ook dit (kleien en polijsten) zelf te gaan doen? Tenzij je natuurlijk het liever uitbesteedt en het geld voor handen hebt.
 
Dank voor de reacties!

Mijzelf kennende zal er ooit nog wel een kleiset komen; polijsten... we zullen zien. Het is nogal een oppervlakte en voor perfect resultaat ben ik echt te noob. (ga dan ook weer te hoge eisen stellen aan het resultaat, etc) Bovendien heb ik geen garage en moet ik op straat werken, waarbij er altijd wel weer wat tegen de auto aanwaait aan vallend blad, insecten etc.

De unicone heb ik nog maar even niet besteld; bij de volgende wasbeurt zal ik eens kijken wat de status van de binnenkant van de uitlaat is met een wegwerpdoek. Ik vraag me af of er überhaupt coatings zijn die zoveel roet kunnen weerstaan. De zwarte walmen die achterblijven nopen wellicht eerder tot een nieuw partikelfilter. Voor eenmalig gebruik is de unicone ook wel erg prijzig, maar het leek mij eerstens wel een efficiënte oplossing.

Gyeon Cure heb ik even opgezocht; de ervaringen zijn niet onverdeeld positief op donkere auto's; waarbij de klachten variëren van strepen bij het uitpoetsen (veelvuldig) tot een onvermogen het spul er weer af te krijgen. Ik ben echt op zoek naar producten van onberispelijke kwaliteit die daarnaast ook nog eens geschikt en makkelijk te gebruiken zijn voor noobs zoals ikzelf. Zijn er wellicht nog andere boosters die in jullie beleving aan te raden zijn?
 
Gyeon Cure is maar een optie om je coating te onderhouden en te boosten. Geen verplichting. Uiteindelijk steek je zoveel werk erin als je zelf wilt. Het probleem dat je enkel buiten kan werken is mij bekend. Zelf moet ik het ook zo doen. Het is zeker doenbaar.