Goedemiddag CarClean community!
De afgelopen tijd heb ik veel gelezen op het forum en probeer ik het onderhoud van mijn auto op een steeds hoger niveau te krijgen. Fantastisch om zo'n actief en betrokken forum te vinden, dit heeft mijn 'uit de hand gelopen' hobby alleen maar verder versterkt! Ik ben Matthijs, 45 jaar en woon in het mooie Den Haag.
Ik was altijd al serieus bezig met het onderhoud van mijn lease-auto (veel mensen vroegen 'why?') en ik ontwijk de wasstraat al jaren, maar het heeft onlangs een extra impuls gekregen met de aankoop van een nieuwe BMW cabrio voor prive gebruik. Het is een BMW Z4 M40i met de bekende SaphirSchwarz metallic lak. Deze kan natuurlijk erg mooi glimmen, maar ik weet ook dat zwart niet de meest gemakkelijke keuze is. Gelukkig kan de auto wel binnen staan in een garagebox, wat veel scheelt in de winter.
Over de afgelopen periode heb ik al best wat goede spullen bij CarClean gekocht. Ik ben nog nooit begonnen aan polijsten en ook met kleien heb ik bijvoorbeeld nog geen ervaring. De auto heeft bij aflevering een ProTech lakbehandeling gehad. Ik dacht destijds dat dit wel een goede zet was, maar na wat meer lezen heb ik daar best wat kritische geluiden over gehoord. Voor nu staat de auto er in ieder geval netjes bij en als ik de auto in het zonlicht inspecteer, dan zie ik gelukkig geen krasjes of swirls. Aangezien het niet mijn daily is, ga ik er nu lekker van genieten (vooral in het weekend) en misschien dat ik de auto na enige tijd nog eens een volledige professionele detailing beurt geef, eventueel met een glass coating. In het voorjaar in ieder geval de eerste wax behandeling door mijzelf.
Ik wacht nooit lang tussen de wasbeurten, dus die zijn over het algemeen niet heel heavy. Mijn huidige workflow is:
- insect spray voorop en spiegels
- ik heb nog geen tar remover of iron remover (lijkt tot nu toe nog niet echt nodig omdat ik maar weinig km's maak) - hoorde dat anders de non-ferro van Monello goed is en de Gyeon Tar
- velgenreiniger op de droge velgen en uitlaatsierstukken - ik heb de Bilt hamber en de Sonax Beast, bevallen beide goed
- dan foam ik de auto met een Lancia foam lans - op een Karcher K7 - met Monello Magico snow foam - vind deze mooi dik, de reiniging is ok, maar laat nog iets aan traffic film achter heb ik het idee. Voor mij zo weinig dat ik het met de shampoo wel wegwas.
- wassen met de 2-bucket methode en een Gyeon mitt (top ding) en Meguiars Gold Glass shampoo (vind de aanbevolen dosering wat te hoog, voor mij werkt 40ml op 8 liter prima). Glijdt heel soepel over de lak en laat al een mooie glans achter. Kan wat strepen achter laten als je wat langzamer werkt, maar die spuit ik vervolgens ook wel weer gemakkelijk weg. Nu de fles bijna op is, heb ik de Bubblor high gloss besteld, gewoon eens om te kijken of die ook bevalt. Zag nog niet zo veel reviews, maar die ik vond waren wel erg positief. Mogelijk ook de BTBM nog eens proberen, zonder toevoegingen, omdat zo veel mensen deze aanraden. Maar eigenlijk vind ik die toevoegingen ook wel prettig als extra bescherming.
- waxen, nog niet gedaan, maar ik heb een potje Purple haze soft wax in huis gehaald. Ben erg benieuwd wat deze gaat doen! Standtijd is niet mijn eerste zorg, omdat hij vaak binnen staat, maar ik wil wel gaan voor veel glans. Ik heb ook nog een fles Collinite 845 staan. Twijfel nog met welke wax ik de eerste behandeling ga doen.
- na het wassen spuit ik de auto in met Bathe+ in een foam lans en spuit ik het snel weer af (gezien alle waarschuwingen het niet te laten drogen). Ik heb ook een flesje Wet Coat van Gyeon, deze heb ik een keer met een vochtige microfiber aangebracht per paneel en direct afgespoeld. Nog net iets meer hydrophobic effect dan met de eerste methode, maar natuurlijk een klein beetje bewerkelijker.
- dan drogen met de grote paarse doek (Silk dryer) van Gyeon - dat gaat echt super. Ik spray er meestal wat drooghulp bij, bijvoorbeeld Turtle Wax Wet & Dry. De kieren en grill blaas ik soms nog droog met de BigBoi BloweR Buddi. Klein ding, maar een indrukwekkende blaaskracht.
- daarna loop ik de hele auto nog eens na met een zachte microfiber en een quick detailer om de laatste vlekjes weg te werken en een mooie laatste glans te geven. Daarvoor heb ik de Gyeon Ceramic detailer en de Poorboys Spray & Wipe. Ik vind deze beide goed, misschien dat de Gyeon net iets meer toevoegt en de Poorboys wat 'neutraler' is.
- ik zocht eigenlijk naar nog iets meer glans in deze laatste stap. CarClean gaf aan dat ik dan beter een quick wax kon gebruiken ipv een detailer. Nu op advies de Meguiars Ultimate Quick Wax aangeschaft. Ben benieuwd. Red Mist werd ook aangeraden, maar ben nog een beetje huiverig voor de oplosmiddelen in die formule, aangezien de lakbescherming nog zo nieuw is.
- tot slot behandel ik de banden met Gyeon en een foam applicator - goed spul en beter dan die spuitbussen die ik vroeger gebruikte.
Al met al een natuurlijk niet het echte detailing werk, maar ik hoop dat ik met deze zorg en aandacht de lak lange tijd mooi kan houden.
Zien jullie nog stappen die ik mis? Nog andere producten die je zou aanbevelen?
Kleien vind ik zelf nog spannend en ik heb tot nu toe ook het idee gehad dat de lak al erg glad aanvoelt. Misschien als ik meer km's op de teller heb staan, is dit nog wel een goede extra stap.
Ik kijk uit naar alle volgende posts en hoop dat ik met alle tips & tricks op dit forum mijn auto in top staat kan houden!
De afgelopen tijd heb ik veel gelezen op het forum en probeer ik het onderhoud van mijn auto op een steeds hoger niveau te krijgen. Fantastisch om zo'n actief en betrokken forum te vinden, dit heeft mijn 'uit de hand gelopen' hobby alleen maar verder versterkt! Ik ben Matthijs, 45 jaar en woon in het mooie Den Haag.
Ik was altijd al serieus bezig met het onderhoud van mijn lease-auto (veel mensen vroegen 'why?') en ik ontwijk de wasstraat al jaren, maar het heeft onlangs een extra impuls gekregen met de aankoop van een nieuwe BMW cabrio voor prive gebruik. Het is een BMW Z4 M40i met de bekende SaphirSchwarz metallic lak. Deze kan natuurlijk erg mooi glimmen, maar ik weet ook dat zwart niet de meest gemakkelijke keuze is. Gelukkig kan de auto wel binnen staan in een garagebox, wat veel scheelt in de winter.
Over de afgelopen periode heb ik al best wat goede spullen bij CarClean gekocht. Ik ben nog nooit begonnen aan polijsten en ook met kleien heb ik bijvoorbeeld nog geen ervaring. De auto heeft bij aflevering een ProTech lakbehandeling gehad. Ik dacht destijds dat dit wel een goede zet was, maar na wat meer lezen heb ik daar best wat kritische geluiden over gehoord. Voor nu staat de auto er in ieder geval netjes bij en als ik de auto in het zonlicht inspecteer, dan zie ik gelukkig geen krasjes of swirls. Aangezien het niet mijn daily is, ga ik er nu lekker van genieten (vooral in het weekend) en misschien dat ik de auto na enige tijd nog eens een volledige professionele detailing beurt geef, eventueel met een glass coating. In het voorjaar in ieder geval de eerste wax behandeling door mijzelf.
Ik wacht nooit lang tussen de wasbeurten, dus die zijn over het algemeen niet heel heavy. Mijn huidige workflow is:
- insect spray voorop en spiegels
- ik heb nog geen tar remover of iron remover (lijkt tot nu toe nog niet echt nodig omdat ik maar weinig km's maak) - hoorde dat anders de non-ferro van Monello goed is en de Gyeon Tar
- velgenreiniger op de droge velgen en uitlaatsierstukken - ik heb de Bilt hamber en de Sonax Beast, bevallen beide goed
- dan foam ik de auto met een Lancia foam lans - op een Karcher K7 - met Monello Magico snow foam - vind deze mooi dik, de reiniging is ok, maar laat nog iets aan traffic film achter heb ik het idee. Voor mij zo weinig dat ik het met de shampoo wel wegwas.
- wassen met de 2-bucket methode en een Gyeon mitt (top ding) en Meguiars Gold Glass shampoo (vind de aanbevolen dosering wat te hoog, voor mij werkt 40ml op 8 liter prima). Glijdt heel soepel over de lak en laat al een mooie glans achter. Kan wat strepen achter laten als je wat langzamer werkt, maar die spuit ik vervolgens ook wel weer gemakkelijk weg. Nu de fles bijna op is, heb ik de Bubblor high gloss besteld, gewoon eens om te kijken of die ook bevalt. Zag nog niet zo veel reviews, maar die ik vond waren wel erg positief. Mogelijk ook de BTBM nog eens proberen, zonder toevoegingen, omdat zo veel mensen deze aanraden. Maar eigenlijk vind ik die toevoegingen ook wel prettig als extra bescherming.
- waxen, nog niet gedaan, maar ik heb een potje Purple haze soft wax in huis gehaald. Ben erg benieuwd wat deze gaat doen! Standtijd is niet mijn eerste zorg, omdat hij vaak binnen staat, maar ik wil wel gaan voor veel glans. Ik heb ook nog een fles Collinite 845 staan. Twijfel nog met welke wax ik de eerste behandeling ga doen.
- na het wassen spuit ik de auto in met Bathe+ in een foam lans en spuit ik het snel weer af (gezien alle waarschuwingen het niet te laten drogen). Ik heb ook een flesje Wet Coat van Gyeon, deze heb ik een keer met een vochtige microfiber aangebracht per paneel en direct afgespoeld. Nog net iets meer hydrophobic effect dan met de eerste methode, maar natuurlijk een klein beetje bewerkelijker.
- dan drogen met de grote paarse doek (Silk dryer) van Gyeon - dat gaat echt super. Ik spray er meestal wat drooghulp bij, bijvoorbeeld Turtle Wax Wet & Dry. De kieren en grill blaas ik soms nog droog met de BigBoi BloweR Buddi. Klein ding, maar een indrukwekkende blaaskracht.
- daarna loop ik de hele auto nog eens na met een zachte microfiber en een quick detailer om de laatste vlekjes weg te werken en een mooie laatste glans te geven. Daarvoor heb ik de Gyeon Ceramic detailer en de Poorboys Spray & Wipe. Ik vind deze beide goed, misschien dat de Gyeon net iets meer toevoegt en de Poorboys wat 'neutraler' is.
- ik zocht eigenlijk naar nog iets meer glans in deze laatste stap. CarClean gaf aan dat ik dan beter een quick wax kon gebruiken ipv een detailer. Nu op advies de Meguiars Ultimate Quick Wax aangeschaft. Ben benieuwd. Red Mist werd ook aangeraden, maar ben nog een beetje huiverig voor de oplosmiddelen in die formule, aangezien de lakbescherming nog zo nieuw is.
- tot slot behandel ik de banden met Gyeon en een foam applicator - goed spul en beter dan die spuitbussen die ik vroeger gebruikte.
Al met al een natuurlijk niet het echte detailing werk, maar ik hoop dat ik met deze zorg en aandacht de lak lange tijd mooi kan houden.
Zien jullie nog stappen die ik mis? Nog andere producten die je zou aanbevelen?
Kleien vind ik zelf nog spannend en ik heb tot nu toe ook het idee gehad dat de lak al erg glad aanvoelt. Misschien als ik meer km's op de teller heb staan, is dit nog wel een goede extra stap.
Ik kijk uit naar alle volgende posts en hoop dat ik met alle tips & tricks op dit forum mijn auto in top staat kan houden!