• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen

Flamini

Detailing rookie
12 mei 2026
2
2
Hallo allemaal,

Mijn naam is Freek (38) en ik woon in Leiden. Na 13 jaar trouwe dienst is mijn auto ermee gestopt, dus ik ben op zoek naar een nieuwe. Daarmee ben ik van plan om hem weer zelf te gaan wassen, net als vroeger.
Destijds had ik een Fiat 500 die altijd mooi stond te glanzen.

Ik gebruikte toen veel producten van Dodo Juice en Poorboys, en daar was ik erg tevreden over. Ik ben benieuwd hoe jullie vaste wasroutine eruitziet?

Zelf deed ik meestal:
  • Auto afspuiten
  • Wassen met een milde shampoo
  • Zacht afspoelen en drogen
  • Af en toe kleien
  • Waxen met bijvoorbeeld Dodo Juice Purple Haze (als ik het me goed herinner)
Hoe pakken jullie dat tegenwoordig aan? En gebruiken jullie ook een foam cannon? Zo ja, waar past die in jullie proces?

Ben benieuwd naar jullie tips!

Welkom Freek.

Je wasroutine lijkt me prima. Waarschijnlijk gaan er zo nog een paar forumleden aanhaken die je gaan vertellen dat ze nog miljoenmiljard stappen ervoor, tussendoor en achteraf doen. :dizzy: Kijk vooral wat je zelf fijn/genoeg vindt.

Heb je nog spullen over uit je vorige detailerleven?

• Leuk
Reacties: Cordoba en Flamini
Welkom op het forum! :D

Oooh leuk, heb je al een idee wat je volgende auto moet zijn?

Waarschijnlijk gaan er zo nog een paar forumleden aanhaken die je gaan vertellen dat ze nog miljoenmiljard stappen ervoor, tussendoor en achteraf doen. :dizzy: Kijk vooral wat je zelf fijn/genoeg vindt.

Juuuup! :P

1) Voorwassen. (Vuil losweken alvorens je de auto gaat aanraken. HD + Foamlans, indien mogelijk. Zo niet, een pompsprayer-foamer zou ook kunnen)
2) Laten inwerken.
3) Afspuiten.
4) Handwas.
5) Afspuiten/afspoelen.
6) Afspoelen met open slang o.i.d. om zoveel mogelijk water af te voeren.
...7 Kleien.
8) Drogen.
...9) Boostend product gebruiken, zoals bijv. een wetcoat of bij de was-stap een shampoo met toevoeging. Als je wél een HD + foamlans hebt, dan kan je ook een foam-product gebruiken die bescherming achterlaat, zoals bijv. Gyeon - Bathe+.

Als je wil waxen, is kleien inderdaad een prima stap. Lekker gulzig met je glijmiddel en de klei niet laten drooglopen / happen in de lak. (Marring voorkomen)

Welkom!

Foam canon pas ik meestal toe met zand of groene aanslag van bomen op de auto.

Voor de rest als de auto niet vuil is wekelijks onderhouden, afspuiten, wassen met shampoo, daarna Wetcoat aanbrengen bevalt me prima wekelijks.