• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Glascoating vs wax: toch een kanttekening?

Emi

Detailing guru
26 jan 2015
909
150
Zuid-Holland. Vlakbij Carclean.
Ik begrijp heel goed waarom glas- en keramische coatings de laatste jaren zo populair zijn geworden, ook ten koste van traditionele wax. Een goede coating heeft duidelijke voordelen: vuil hecht minder snel, water loopt mooi af, wassen wordt makkelijker en de lak is beter bestand tegen chemische vervuiling, vogelpoep, weersinvloeden enzovoort.

Maar ik zie ook wel een kanttekening die in de coatinghype soms wat onderbelicht blijft.

Een coating is natuurlijk geen krasvrije pantserlaag. Er kunnen nog steeds swirls en lichte krasjes ontstaan, zeker door wassen, drogen of gewoon dagelijks gebruik. Wil je die later echt corrigeren, dan moet je polijsten. En zodra je gaat polijsten, verwijder je de coating lokaal of geheel. Daarna moet dat paneel dus opnieuw gecoat worden.

Bij wax of een sealant voelt dat toch wat vergevingsgezinder. Als je lichte swirls wilt aanpakken, polijst je de lak, breng je opnieuw wax of sealant aan en klaar. Dat is goedkoper, eenvoudiger en minder “zonde” dan wanneer je net een dure coating hebt laten zetten. En als polijsten en waxen je ook nog een soort zenmoment geeft, dan raak je met een coating misschien juist iets kwijt.

Daarmee zeg ik niet dat coatings slecht zijn. Voor onderhoudsgemak en duurzame bescherming zijn ze absoluut logisch. Maar voor iemand die zijn lak regelmatig strak wil houden en af en toe lichte correctie wil doen, vraag ik me af of wax of sealant soms niet praktischer is dan een coating.

Hoe kijken jullie daar tegenaan? Is een coating vooral ideaal voor gemak en duurzaamheid, terwijl wax/sealant aantrekkelijker blijft voor wie vaker wil corrigeren en de lak optisch strak wil houden?