• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Glascoating vs wax: toch een kanttekening?

Emi

Detailing guru
26 jan 2015
910
150
Zuid-Holland. Vlakbij Carclean.
Ik begrijp heel goed waarom glas- en keramische coatings de laatste jaren zo populair zijn geworden, ook ten koste van traditionele wax. Een goede coating heeft duidelijke voordelen: vuil hecht minder snel, water loopt mooi af, wassen wordt makkelijker en de lak is beter bestand tegen chemische vervuiling, vogelpoep, weersinvloeden enzovoort.

Maar ik zie ook wel een kanttekening die in de coatinghype soms wat onderbelicht blijft.

Een coating is natuurlijk geen krasvrije pantserlaag. Er kunnen nog steeds swirls en lichte krasjes ontstaan, zeker door wassen, drogen of gewoon dagelijks gebruik. Wil je die later echt corrigeren, dan moet je polijsten. En zodra je gaat polijsten, verwijder je de coating lokaal of geheel. Daarna moet dat paneel dus opnieuw gecoat worden.

Bij wax of een sealant voelt dat toch wat vergevingsgezinder. Als je lichte swirls wilt aanpakken, polijst je de lak, breng je opnieuw wax of sealant aan en klaar. Dat is goedkoper, eenvoudiger en minder “zonde” dan wanneer je net een dure coating hebt laten zetten. En als polijsten en waxen je ook nog een soort zenmoment geeft, dan raak je met een coating misschien juist iets kwijt.

Daarmee zeg ik niet dat coatings slecht zijn. Voor onderhoudsgemak en duurzame bescherming zijn ze absoluut logisch. Maar voor iemand die zijn lak regelmatig strak wil houden en af en toe lichte correctie wil doen, vraag ik me af of wax of sealant soms niet praktischer is dan een coating.

Hoe kijken jullie daar tegenaan? Is een coating vooral ideaal voor gemak en duurzaamheid, terwijl wax/sealant aantrekkelijker blijft voor wie vaker wil corrigeren en de lak optisch strak wil houden?

• Leuk
Reacties: Cordoba
Ik denk dat de conclusie juist is, dat een coating wat meer vraagt in de zin van zorgvuldig onderhoud.
Als je qua onderhoud geen stapje extra wilt (of kunt) doen zijn sealants en waxen een betere oplossing.

• Leuk
Reacties: Emi en kawazxr
Ik ben inmiddels een jaar geleden gestopt met het gebruik van coatings. Mijn eigen auto was ik meestal één keer per maand en hij staat altijd buiten, vol in de zon. Daardoor kreeg ik snel last van watervlekken in de coating.
Na rijden in de winter merkte ik vaak dat de coating onderaan de deuren al niet meer waterafstotend was. Dan moest ik na bijna elke wasbeurt weer Gyeon Cure aanbrengen om het een beetje terug te krijgen. Voor mij was dat het uiteindelijk niet waard.

Ook bij auto's van klanten werk ik tegenwoordig liever met een goede sealant, gecombineerd met Aquafobia na elke wasbeurt. De auto is goed beschermd, glanst mooi, blijft waterafstotend en het kost een stuk minder tijd en geld. Dat is uiteindelijk ook wat mijn klanten én ik belangrijk vinden.

Op mijn eigen auto ben ik nu erg tevreden over Fusso Coat. Het aanbrengen kost iets meer tijd, maar het werkt echt geweldig. Ik heb geen last meer van watervlekken en qua gedrag komt het verrassend dicht in de buurt van een coating. Af en toe aftoppen met Aquafobia en hij staat er weer top bij. Eén keer per jaar licht polijsten en je kunt er weer tegenaan.

Persoonlijk vind ik coatings daarom behoorlijk overhyped en voor 80% van de autobezitters niet echt geschikt. Het wordt vaak verkocht alsof het kraswerend is, je de auto alleen hoeft af te spoelen om hem schoon te krijgen en alsof de wasstraat ineens geen probleem meer is… heel bijzonder allemaal.

Waar ik een coating wél sterk vind werken, is op auto’s die binnen staan en weinig gebruikt worden. Ik heb vijf jaar geleden bij een klant Gyeon Mohs aangebracht. Die auto wordt ongeveer één keer per maand gereden en de coating werkt nog steeds bijna zoals op dag één. Af en toe wassen en klaar. Destijds was het een flinke investering voor die klant, maar na vijf jaar is hij er nog steeds ontzettend blij mee.
Een coating op velgen vind ik dan weer echt een no-brainer. Schoonmaken gaat veel makkelijker zonder agressieve middelen. Op mijn eigen velgen heeft Gyeon Rim het zelfs twee jaar volgehouden.

• Leuk
Reacties: Emi
Ik ben het niet eens met @Donovan.
Juist een auto die veel te verduren krijgt, heeft baat bij een coating. Een show auto zou ik eerder voorzien van een show wax omdat je daar veel meer warmte mee weet te creëren.

Het verhaal van kalkvlekken herken ik wel. Echter is daar genoeg aan te doen. Waar je vroeger met een waterspot remover aan de slag moest, zijn er nu genoeg makkelijkere alternatieven beschikbaar zoals Nanolex Final Finish of Koch Chemie Spotless Ceramic Cleaner.
Zelf heb ik een metallic zwarte auto die snel opwarmt en ik heb er eigenlijk nooit last van.

Dat een coating na een winter niet meer de sheeting en beading laat zien als voor de winter, heeft mijns inziens meer te maken met de verontreiniging die erop zit als een coating die op is.
Mijn ervaring is dat een decontaminatie wasbeurt met bijvoorbeeld de Koch Chemie RS (reactivation shampoo) en een ijzerverwijderaar in 9 van de 10 gevallen de sheeting en beading weer terugbrengt.

Het is een andere aanpak als bij een gewaxte auto, maar als je daar met een agressieve shampoo overheen gaat is je bescherming zeker weg.

Overigens vind ik op gecoate auto’s ook niet of nauwelijks ingebrande vogelpoep plekken terug. Een coating is niet kraswerend, het is krasbestendiger.

• Leuk
Reacties: Quantoxx en Altos
Ik ben tegenwoordig fan van coatings zeker heden ten dagen zijn coatings een stuk makkelijker te verwerken neem Cancoat 1 jaar bescherming en op een mooie dag gewoon heel makkelijk buiten aan te brengen kost je alleen wat planning ,water/kalkvlekjes heb ik Final finish of Koch chemie FSE voor.
Maar ieder zijn ding he

• Leuk
Reacties: Juffer1