• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen

thomma

Detailing rookie
18 aug 2024
5
15
Hallo allen,

Ik ben Thom en ik woon met mijn vriendin in Zaandam. Zij heeft als erfstuk van grootouders een Opel Meriva uit 2007 verkregen in de kleur rood, lijkt ondertussen helaas meer op roze. De lak is in slechte staat, krassen, de blanke lak laat op een plek los en is dus deels roze. Laatst heb ik even geprobeerd te polijsten met polijstmiddel van de action wat mijn ouders toevallig nog hadden staan, dit deed echter weinig/niks. Kunnen jullie mij vertellen of hier nog wat aan te doen is en zo ja, hoe? Ik ben een totale beginner in auto detailing. Voornaamste waar ik me aan stoor is de verkleuring van de lak, dat zou ik graag als eerste aanpakken als dat mogelijk is. Een kennis van me had het nog over schuren met een hele kleine korrel.

PS. Ik weet dat ik hem natuurlijk eerst nog een keer helemaal schoon moet maken voordat ik aan de slag kan met evt polijsten etc.

Bij voorbaat dank!
 

Bijlagen

  • IMG_20240815_140509.jpg
    IMG_20240815_140509.jpg
    110,9 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20240815_140453.jpg
    IMG_20240815_140453.jpg
    266,7 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20240815_140419.jpg
    IMG_20240815_140419.jpg
    245,7 KB · Weergaven: 31
  • IMG_20240815_140413.jpg
    IMG_20240815_140413.jpg
    189,1 KB · Weergaven: 31
  • IMG_20240815_140437.jpg
    IMG_20240815_140437.jpg
    158,3 KB · Weergaven: 30
  • IMG_20240815_140411.jpg
    IMG_20240815_140411.jpg
    219,3 KB · Weergaven: 29
  • IMG_20240815_140401.jpg
    IMG_20240815_140401.jpg
    306,6 KB · Weergaven: 33
  • Leuk
Reactions: G.Scholtens
Dank voor je reactie. Dat de loslatende blanke lak niet meer te herstellen is was ik al bang voor. Hoe zou ik het best de doffe lak aan kunnen pakken?
 
Welkom op het forum! :D

Oof, die is flink verkleurd.

Vroegah hadden veel auto's géén blanke lak en als je dan ging polijsten (laagje wegslijpen) was je dus feitelijk in de kleurlak aan het slijpen. Je pad verkleurde dan dus ook, want je verwijderde de kleurlak die was aangetast en daaronder vandaan kwam hopelijk mooiere lak tevoorschijn.
Later werd er steeds meer een blanke lak over deze kleurlak gespoten en dat zorgde er voor dat het verkleuren vele malen minder snel gebeurde. Maar, als de onderliggende kleurlak dus alsnog verkleurd was, dan kon je hier niet meer bij omdat er blanke lak overheen lag.

In jouw geval, waarbij je een paneel gepolijst heb en er niet echt verandering was, heb je dus de blanke lak misschien wat helderder gemaakt. Hierdoor kijk je, als het ware door een helderder raam, alleen ietsjes beter op de onderliggende kleurlak die flink verkleurd is.

Als je het roze dus weer rood wilt maken, zou je dus door de blanke lak heen moeten polijsten (no-go) en de onderliggende kleurlak polijsten om de verkijtte roze lak te verwijderen. De blanke lak is echter het enige wat de kleurlak beschermt en zónder, zal het er nog sneller op achteruit gaan.
 
Hi Quantoxx,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb even verder gekeken online maar heb wel een aantal afbeeldingen/video's gevonden waarin te zien is dat rode (roze) opels/vauxhalls weer aardig rood worden gepolijst. Ik weet alleen niet of deze dan voorzien zijn van een blanke lak of niet. Als ik het goed begrijp stel je dus dat er niets meer aan te doen is vanwege de blanke laklaag die erop zit? Ik hoop toch dat ik iets kan doen om hem weer op te lappen.
 
Welkom hier!

Weet je meer over de historie van de auto? Is er ooit schade hersteld? Lijkt bijna dat de linkerzijde ooit overgespoten is mét blanke lak, die inmiddels bij het dak weer loslaat. En dat de rest van het plaatwerk in de originele lak staat, zonder blanke lak. Dat polijstmiddel wat je gebruikt hebt, is dat een compound of een polish? Werd je doek/polijstpad/slabbertje roze/rood toen je het polijstmiddel inwerkte op de verkrijtte lak? Als het geen kleur overneemt, dan kun je er bijna vanuit gaan dat die in de blanke lak staat en kun je er verder niet zoveel mee.
 
Hi Thomaso,

Nu je het zo zegt valt het me ook op. Van schade herstel weet ik echter niets en dit kan ik helaas ook niet zo eenvoudig achterhalen, het lijkt me wel aannemelijk.
Bij het polijsten wat ik heb geprobeerd bleef er geen verf op de doek achter. Dit was wel met C&C autowas en polijstmiddel van de Action dus ik neem aan dat dit niet heel veel doet. Ik heb nog wel even flink met mijn vinger op één plek proberen te boenen, daarmee kreeg ik het wel voor elkaar om een rodere kleur zichtbaar te maken (zie bijgevoegde foto). Dus lijkt er toch op dat hier geen blanke lak overeen zit.

Daarnaast heb ik nog even het VIN plaatje bekeken voor de kleurcode, dat is Y 547. Kan ik hieruit ergens herleiden of de auto een blanke lak heeft of dat het een unilak is?
 

Bijlagen

  • IMG_20240819_174339.jpg
    IMG_20240819_174339.jpg
    98,5 KB · Weergaven: 8
Als er bij het ene product juist lak op de doek te zien was, dan deed het juist wél wat. ;)

Op de foto is te zien dat de verkrijtte lak gevoed wordt door de oliën en/of je hebt al een laagje lak verwijderd. Dat biedt hoop!

Ik neem aan dat dit effect op bijv. de nog rode deur niet zal plaatsvinden. (Omdat hier waarschijnlijk blanke op zit)
 
  • Leuk
Reactions: Thomaso
Ik denk dat ik inderdaad aan de slag moet gaan met de verkrijtte delen, alles wat nog echt rood is laat ik dan voor wat het is om schade te voorkomen.

Bij het product van de action gebeurt er niets en blijft er ook geen lak op de doek zitten. Bij het wrijven met m'n vinger kwam pas het diepe rood wel weer tevoorschijn.

Wat zijn de producten die jullie aanraden in deze situatie, bijvoorbeeld een compound? Het polijstmiddel dat ik heb werkt dus niet goed.
 
@thomma, ik zou eens een ritje naar Berkel en Rodenrijs plannen om bij Carclean een advies op maat te vragen.
Je kan hier wel 1000 en 1 antwoorden krijgen maar op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer.
 
Welkom op het forum, een ritje naar CC kan een hoop goede raad opleveren idd en uiteindelijk ook geld schelen want je koopt direct de juiste spullen.