• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterieur stappen plan (vandaag gedaan ook..)

jwz020

Detailing trainee
28 feb 2026
25
25
Hallo mede poetsers,

Vandaag was ik van plan om mijn auto, een Toyota RAV4, te wassen in een wasbox met mijn eigen spullen. Helaas kwam ik er al snel achter dat dit daar niet mogelijk was, waardoor ik uiteindelijk thuis verder ben gegaan. Daarbij heb ik ook aan den lijve ondervonden dat mijn oorspronkelijke stappenplan niet helemaal ideaal was.

Hieronder een overzicht van mijn stappen en de keuzes die ik daarbij heb gemaakt.

Wasbox
1. Foam royaal aanbrengen (van beneden naar boven op een droge auto).
2. Hogedruk wassen.
3. Hogedruk naspoelen.

Voor de beeldvorming: ik had al mijn spullen netjes in de wasbox uitgestald. Totdat ik erachter kwam dat ik mijn emmers helemaal niet kon vullen met warm water…
Na het programma te hebben bekeken heb ik uiteindelijk alleen optie 3 (hogedruk naspoelen) gebruikt en ben daarna naar huis gereden.

Ik had me echter voorgenomen om de auto te wassen, dus dat ging alsnog gebeuren!

Thuis
4. Auto afspoelen (tuinslang).
5. Auto wassen met een 3-emmersysteem
(https://www.carclean.com/nl/meguiars-nxt-generation-car-wash-shampoo-1892ml.html)
6. Auto afspoelen (tuinslang).
7. Auto drogen
(https://www.carclean.com/nl/csf-delirium-drying-towel-dc-01-60x90cm.html)
8. Auto kleien
(https://www.carclean.com/nl/monello-dolce-verde-klei-250-gram.html) i.c.m. Monello clay lube
9. Auto waxen (Barrier Reef Carnauba Wax) met
(https://www.carclean.com/nl/monello-easy-detailing-finessing-hand-pad-black.html)
10. Rubbers en kunststof delen behandelen
(https://www.carclean.com/nl/autoglym-vinyl-rubber-care-500ml.html)
11. Halfords Tire Restorer voor de banden.

Toelichting per stap
Wasbox
1. Foam op een droge auto van beneden naar boven aangebracht. Zo hecht het beter en helpt het al wat vuil los te weken.
2. Hogedruk gebruikt om de foam te verwijderen en gelijk de wielkasten en velgen mee te pakken.
3. Hogedruk naspoelen stond eigenlijk niet op de planning, maar omdat ik daar verder niet kon wassen heb ik de auto zo afgespoeld en ben naar huis gegaan.

Thuis
4. Auto afspoelen er zat na de rit nog wat sop van de wasbox op de auto, dus eerst even afgespoeld.
5. Auto wassen met 3 emmers
Waarom drie emmers? Ik heb momenteel maar één emmer met een grit guard (zie foto). Daarom heb ik drie emmers gebruikt en het vuile water sneller ververst.
1000005717.webp

6. Auto afspoelen
7. Auto drogen het drogen met de droogdoek was helaas geen succes. Ik kon het meeste water wel verwijderen, maar de doek pluistte behoorlijk (zie foto).
1000005730.webp

Gelukkig had ik nog een Monello droogdoek liggen. Daarmee heb ik de pluisjes verwijderd en de auto verder gedroogd.

Mijn eerste vraag is dus: hoe kan het dat deze droogdoek zo pluist?
De doek is niet nieuw, maar ik had niet verwacht dat hij zo zou pluizen.
8. Auto kleien ik heb de clay lube telkens vrij royaal aangebracht. In dit geval lijkt “liever te veel dan te weinig” mij beter.
Na elk paneel ben ik er met een microfiber doek overheen gegaan om het oppervlak schoon te maken. Hiervoor heb ik in totaal drie microfiber doeken gebruikt. Is dat een beetje normaal?
9. Auto waxen de wax die ik nog had staan gebruikt. De Monello handpad werkte verrassend goed. Halverwege heb ik de pad omgedraaid en daarna de rest van de auto gedaan.
Na ieder paneel heb ik de wax afgenomen met een microfiber doek.
10. Rubbers en kunststof
Daarna wilde ik ook de deurrubbers en kunststof delen (zoals de wielkastranden) weer wat frisser maken. Daarbij raak je echter al snel het raam of de lak.
Wanneer is deze stap het beste om te doen in het proces?
11. Banden behandelen
Met een oude microfiber doek de zijkanten van de banden behandeld met Halfords Tire Restorer.

Uiteindelijk was dit het resultaat.
1000005754.webp

1000005755.webp

1000005757.webp

1000005766.webp

De volgende keer ga ik denk ik gewoon lekker voor de deur aan de slag.

Ps voor de wielen ga ik nog het volgende bestellen:
Monello non ferro
Gyeon wheel brush

Mochten jullie tips en tools hebben hoor ik het graag!

Punt 10 rubbers en kunststof wat ik doe:
-net voordat ik de auto ga foamen/wassen maak ik de rubbers schoon met APC en een borsteltje.
-na het wassen/drogen/waxen enz begin ik aan het kunststof
-Na bijna elke wasbeurt geeft ik de raamrubbers enz een dun laagje met in mijn geval Nanolex tire&rubber even laten intrekken en afnemen.
Wanneer het rubber na enkele wasbeurten verzadigd raakt dan zie je dat vanzelf want een deel van de dressing blijft er een soort opliggen.
-restanten neem ik af met een stuk oud t shirt.
-Toyota heeft bij de Corolla bv rubbers gemonteerd die er bekend om staan vrij snel te verkleuren dus nu er tijdens garantie nieuwe zijn gemonteerd wil ik dat graag bij houden juist om een evt verkleuring tegen te gaan.

Laatst bewerkt:
Wat mij opvalt is dat je al na één paneel waxen begint met uitbuffen, ik weet niet welke wax je hebt gebruikt, maar ik denk dat je de wax te kort hebt laten curen bij de huidige temperaturen. Nu heeft een RAV4 behoorlijk grote panelen, maar meer dan 1-2 minuten heb je niet nodig om een paneel van een waxlaag te voorzien. (ken je de swipe test om te beoordelen of je al uit kunt gaan buffen?) Als je bang bent dat het te ver indroogt als je de hele auto in één keer van een waxlaagje voorziet, kun je bijvoorbeeld beginnen met 4 panelen van een laagje te voorzien, en steeds als je een paneel hebt uitgebufd een nieuw paneel waxen voor je het volgende paneel uitbuft.

Rubbers en ongelakte kunststof doe ik wanneer het zo uitkomt: soms voor ik de lak doe, soms ook een dag later. Wat er op de lak komt aan plastic/rubber product, veeg je makkelijk weer weg. Voordeel als je het vooraf doet, is dat wax minder in de kunststof trekt als je een stukje kunststof raakt tijdens het waxen.

Je hebt in ieder geval 1 emmer met een Gamma seal zo te zien en je kunt hiermee je eigen water mee nemen naar de wasbox.
Als je een extra emmer met seal hebt en je vult de emmers vol heb je meer dan genoeg om water over te gieten in de 3e emmer.
Het pluizen van de droogdoek kan komen omdat het lakwerk te vervuild is. Dan blijven de haartjes hangen achter deze vervuiling en worden ze uit de doek getrokken. Doeken met een lusvezel hebben hier geen last van. De Dry Me Crazy van Microfiber Madness is hier ook heel gevoelig voor. Het pluizen wordt 'linting' genoemd. Ook op ruiten komt dit eerder voor omdat deze heel stroef zijn. Het helpt om te drogen met een drooghulp (detailer).
Spray je droogdoek lichtjes in voor je begint en daarna 1-2 spraytjes per paneel.

Qua doeken voor het afnemen van een spray op die auto is vrij normaal voor mij. Inderdaad beter teveel dan te weinig spray gebruiken om de kans op marring zo klein mogelijk te houden. Het is al een zachtere Toyota lak en bovendien zwart waar je marring extra goed op zou zien.

Tip voor je kunststof strips is deze applicator gebruiken:
Doe het product op de zachte zwarte kant. Omdat het blauwe schuim vrij hard is kan je deze perfect tussen het ongelakte kunststof en lakwerk steken en voorkom je dat je zo het lakwerk raakt met aanbrengen. Als je een beetje secuur nawrijft heb je nauwelijks last van het product op lakwerk.

Probeer echt de uitlaten bij te houden, elke week even een doekje er langs. Zo voorkom je dat het invreet en je ze veel lastiger nog netjes krijgt.

Voor de velgen zou ik eerder kijken naar deze borstel omdat het op het oog van de foto de ruimte vrij beperkt is zo te zien:

Velgen is ook echt een kwestie van bijhouden net zoals uitlaten. Mijn advies is altijd om ze bij te houden met normale autoshampoo en als je bruine puntjes in de hoekjes hebt die je niet meer schoon krijgt dan daar Non-Ferro lokaal voor te gebruiken.
Als je een de-ironizer gebruikt zoals Non-Ferro dan echt goed naspoelen. Met name in de wielboutgaten want als daar product na 30 minuten uit loopt dan zal dat wittig opdrogen en op zwarte velgen zie je dat extreem goed.

Punt 10 rubbers en kunststof wat ik doe:
-net voordat ik de auto ga foamen/wassen maak ik de rubbers schoon met APC en een borsteltje.
-na het wassen/drogen/waxen enz begin ik aan het kunststof
-Na bijna elke wasbeurt geeft ik de raamrubbers enz een dun laagje met in mijn geval Nanolex tire&rubber even laten intrekken en afnemen.
Wanneer het rubber na enkele wasbeurten verzadigd raakt dan zie je dat vanzelf want een deel van de dressing blijft er een soort opliggen.
-restanten neem ik af met een stuk oud t shirt.
-Toyota heeft bij de Corolla bv rubbers gemonteerd die er bekend om staan vrij snel te verkleuren dus nu er tijdens garantie nieuwe zijn gemonteerd wil ik dat graag bij houden juist om een evt verkleuring tegen te gaan.
Goed tip bedankt bij mij beginnen de raam zelfs al deels los te laten zie foto:
1000005771.webp

Dat voor een auto van net 5 jaar uit .
Hoe kan ik dit btw het beste weer vast "lijmen" dealer laten doen?
Zelf is mijn plan voor punt 10 als volgt:
Dag voor het wassen rubbers etc alvast voor de eerste keer behandelen met:
1000004509.webp

En is APC van te voren echt nodig op kunststof / rubbers? Gewoon wassen niet voldoende? En na het wassen waxxen etc voor een 2e keer.
Als ik merk dat ze verzadigd raken stop ik met 2 keer toedienen. Iemand een foto hoe dat verzadigd eruit ziet? Voor mijn beeldvorming.

Onderstaand is trouwens die exterieur spullen die ik tot mijn beschikking heb:

1000004514.webp

Is engine cleaner ook een APC ?
1000004513.webp

Of beter deze daarvoor gebruiken?
1000005045.webp

En nog een polijst machine die ik nog eens moet openmaken en gebruiken / testen:
1000004631.webp

Bedankt voor de tips totzover.

Wat mij opvalt is dat je al na één paneel waxen begint met uitbuffen, ik weet niet welke wax je hebt gebruikt, maar ik denk dat je de wax te kort hebt laten curen bij de huidige temperaturen. Nu heeft een RAV4 behoorlijk grote panelen, maar meer dan 1-2 minuten heb je niet nodig om een paneel van een waxlaag te voorzien. (ken je de swipe test om te beoordelen of je al uit kunt gaan buffen?) Als je bang bent dat het te ver indroogt als je de hele auto in één keer van een waxlaagje voorziet, kun je bijvoorbeeld beginnen met 4 panelen van een laagje te voorzien, en steeds als je een paneel hebt uitgebufd een nieuw paneel waxen voor je het volgende paneel uitbuft.

Rubbers en ongelakte kunststof doe ik wanneer het zo uitkomt: soms voor ik de lak doe, soms ook een dag later. Wat er op de lak komt aan plastic/rubber product, veeg je makkelijk weer weg. Voordeel als je het vooraf doet, is dat wax minder in de kunststof trekt als je een stukje kunststof raakt tijdens het waxen.
Denk idd dat ik te vroeg ben gaan uitbuffen... de swipe test ben ik niet bekend mee? Hoor graag het fijne ervan bedankt

Je hebt in ieder geval 1 emmer met een Gamma seal zo te zien en je kunt hiermee je eigen water mee nemen naar de wasbox.
Als je een extra emmer met seal hebt en je vult de emmers vol heb je meer dan genoeg om water over te gieten in de 3e emmer.
Top bedankt is een portable foam pistool aan te raden icm eigen schoonmaakmiddel?
Of is die van de wasbox ook prima geschikt?
Het pluizen van de droogdoek kan komen omdat het lakwerk te vervuild is. Dan blijven de haartjes hangen achter deze vervuiling en worden ze uit de doek getrokken. Doeken met een lusvezel hebben hier geen last van. De Dry Me Crazy van Microfiber Madness is hier ook heel gevoelig voor. Het pluizen wordt 'linting' genoemd. Ook op ruiten komt dit eerder voor omdat deze heel stroef zijn. Het helpt om te drogen met een drooghulp (detailer).
Spray je droogdoek lichtjes in voor je begint en daarna 1-2 spraytjes per paneel.
Kan ik de droogdoek hiermee insprayen als zijnde detailer ?
1000005916.webp

Qua doeken voor het afnemen van een spray op die auto is vrij normaal voor mij. Inderdaad beter teveel dan te weinig spray gebruiken om de kans op marring zo klein mogelijk te houden. Het is al een zachtere Toyota lak en bovendien zwart waar je marring extra goed op zou zien.

Tip voor je kunststof strips is deze applicator gebruiken:
Doe het product op de zachte zwarte kant. Omdat het blauwe schuim vrij hard is kan je deze perfect tussen het ongelakte kunststof en lakwerk steken en voorkom je dat je zo het lakwerk raakt met aanbrengen. Als je een beetje secuur nawrijft heb je nauwelijks last van het product op lakwerk.
Top bedankt voor de link zal er eens na kijken. Goed materiaal is scheelt vaak al de helft !
Probeer echt de uitlaten bij te houden, elke week even een doekje er langs. Zo voorkom je dat het invreet en je ze veel lastiger nog netjes krijgt.
Goede tip dit keer totaal niet aangeraakt gewoon , wil ze tzt wel laten plasti dippen of iig mattzwart maken.
Voor de velgen zou ik eerder kijken naar deze borstel omdat het op het oog van de foto de ruimte vrij beperkt is zo te zien:
Hmm check keek bij reviews dus zodoende kwam ik uit bij mijn wheelbrush maar zal deze in gedachte houden ook!
Velgen is ook echt een kwestie van bijhouden net zoals uitlaten. Mijn advies is altijd om ze bij te houden met normale autoshampoo en als je bruine puntjes in de hoekjes hebt die je niet meer schoon krijgt dan daar Non-Ferro lokaal voor te gebruiken.
Als je een de-ironizer gebruikt zoals Non-Ferro dan echt goed naspoelen.
kan ik met non-ferro ook de gehele wagen doen mocht ik gaan polijsten? Dan weet ik zeker dat de auto schoon is?
Vorige eigenaar heeft dit soort dingen sowieso niet gedaan dus denk ik zeker niet verkeerd een keer de hele auto ermee te doen? Als ik maar goed naspoel.
Met name in de wielboutgaten want als daar product na 30 minuten uit loopt dan zal dat wittig opdrogen en op zwarte velgen zie je dat extreem goed.
Bedankt voor de tips!

• De foam in een wasbox is altijd een vraagteken omdat je de kwaliteit en sterkte niet weet. Eigen producten meenemen heeft daarom voor mij de voorkeur.
  • Spray and Wipe is uitstekend als drooghulp te gebruiken.
  • Non-Ferro kan op de hele auto, doe wel 2-4 panelen tegelijk omdat je het niet op wilt laten drogen op het lakwerk omdat de vervuiling dan weer vast zit en je het weer moet gebruiken.

Bij mij zijn de raamrubbers onder garantie vervangen en was volgens mij zo gebeurd bij de dealer. Prijs van dat geintje is mij onbekend maar dan begin je wel weer “vers” en met goed bijhouden hoop ik ze mooi zwart te houden.

Ik zou niet een dag voor het wassen de rubbers behandelen maar juist na het wassen.
-met APC behandelen.
-foamen
-wassen
-drogen
-dan de rubbers behandelen.
-na paar minuten overtollig product afnemen.
Door na het wassen het rubber/kunststof te behandelen geef je het product ook echt de tijd om goed in te trekken (droog weer is handig natuurlijk).

De truc is om het spul bij te houden en gewoon regelmatig de rubbers te behandelen ,ik gebruik Nanolex tire&rubber en wanneer het rubber verzadigd is zie je duidelijk dat een deel van het product niet is ingetrokken en dat neem je af.
Ik heb er voor nu niet direct een foto van.

Een engine cleaner kan best een APC achtig product zijn maar is vaak een vrij krachtig middel dus persoonlijk zou ik eerder een normale APC verdunning gebruiken. Mequairs APC 1:10 bv .

• Leuk
Reacties: jwz020
Heb geen zin een nieuw topic te openen dus ga hierin door, heb vandaag even mijn polijst/wax spullen bij elkaar geraapt en wil eerdaags toch het machinaal polijsten een poging geven.
Maar gezien de spullen die ik heb liggen wat zouden jullie gebruiken?
Polijst spullen:
1000007719.webp

En mis ik nog pads/oid om goed machinaal te polijsten?

Tevens de wax spullen die ik heb liggen:
1000007720.webp

Mis ik hier nog wax oid?

Mijn dank is groot.
Ps vandaag de wagen ook weer eens even gewassen
1000007749.webp

Laatst bewerkt:
Lekker bezig!
Wat de wasbox en water betreft: in mijn ervaring is het eerder uitzondering dan regel dat de wasboxen een kraantje hebben. Als het überhaupt is toegestaan dat je je eigen detailing spullen mee brengt (en geloof mij: ‘a smile goes a long way’ gaat op dit gebied niet altijd op). Warm water is al helemaal een luxe.

Wat ik doe: ik heb 2 emmers met een seal, die vul ik thuis voor de helft met heet water.
Dan zet ik ze (goed dicht gedraaid!) in de kofferbak in een kunstof box met 2 vakken (precies de maat van de emmers) zodat ze niet kunnen schuiven.
Wanneer ik dan eindelijk in de wasbox met kraantje ben, vul ik de emmers verder aan met het koude water uit het kraantje.
Je kunt inderdaad ook gewoon thuis emmers helemaal met warm water vullen alleen ik moet vaak even lopen naar de auto en dan is het allemaal behoorlijk sjouwen.

@jwz020 ,Ik zie dat je een zwarte Toyota hebt en het is geen garantie maar vaak hebben Toyota’s wat zachtere goed te bewerken lak naar mijn ervaring tot nu toe. Dat gezegd hebbende zou ik in dit geval niet starten met de Monello oranje/mezzo (kan net aan te grof zijn en dat is zonde) , ik zou starten met een lichtere combinatie als testspot.
Nu gebruik ik geen Monello pads en wellicht wisselen die nog wel eens van kleur maar de Monello rode pad die ik nog heb heb ik gebruikt om te waxen en vind ik te zacht om mee te finishen.
Wellicht is dit een betere keuze en dan in combinatie met Monello Finale.

Poorboys polijstmiddelen heb ik zelf geen ervaring en wellicht is daar prima mee te werken maar Monello finale is sowieso een goede keuze.
Dan de wax zelf ben ik fan van collinite maar uit jouw collectie zou ik voor de Surf city barrier reef gaan omdat ik bekend ben met de vaste uitvoering en daar ook wel fan van ben qua verwerking.

De fles Turtle wax lekker laten staan want zo te zien is die speciaal voor rode Opel Calibra’s…
(Geintje).

• Leuk
Reacties: jwz020
Dus als ik het goed opsom @Ric325i.
LDA 1000 polijsten dmv:

1. https://www.carclean.com/nl/monello-raffini-5-5-inch-foam-polishing-pad-white.html
icm monello raffini - mezzo polish.

2. https://www.carclean.com/nl/monello-raffini-3-5-inch-foam-finishing-pad-red.html
Icm monello raffini - finale polish.

3. Aansluitend in de wax met Surf city barrier reef.

Soms ik het zo juist op geen stappen vergeten? 2 x pads wit/rood om mee te beginnen voldoende? Is een grote auto.. En mocht ik merken dat ik niet het juiste resultaat behaal dan moet ik toch over na wat zwaarders? lees monello oranje/mezzo pad? Ook nog ander polijstmiddel of is dat niet noodzakelijk?

Tevens heeft mijn auto een lelijk plekje ia dat te verwijderen dmv polijsten? Was al tijdens de aankoop en geen idee hoe het is gebeurd.
Voor de beeldvorming passagierskant.
1000005731.webp

1000005732.webp

Hoop het iig te kunnen verminderen

@jwz020
Wat ik bedoel:
-Testspot Monello wit/finale
-lakinspectie doen en daarna bepalen wel/niet zwaarder.

Behaal je tijdens de testspot niet genoeg correctie?
-dan wille pad met mezzo
-lakinspectie en daarna bepalen of je wel/niet de oranje pad nodig hebt bij de correctie van de lak.

Hierna finishen met wit/Monello finale
-rode pad gebruik je om te waxen

Zoiets zou ik het aanpakken.

Dat plekje op de lak kun je ook lokaal iets grover aanpakken om vervolgens de rest van de auto met een lichtere combinatie aan te pakken maar dat moetvde testspot uitwijzen.

• Leuk
Reacties: jwz020 en Cordoba
@Ric325i oke roger dus als volgt:

1. Testspot monello wit/finale.
Niet gewenst resultaat is:
2. Monello wit/mezzo.
Niet gewenst resultaat is:
3. Monello oranje/mezzo.
als daarmee de wagen is gedaan overstappen op:
4. Monello wit/finale.
Als daarmee de wagen is gedaan overstappen op.
5. Monello rood icm wax van surf city barrier reef.
6. Genieten van het resultaat :) ?

Dan stappen vergeten? Als ik het zo lees heb ik iig van monello wit 2 x pads nodig 2 x rood nodig en 1 x oranje.
Of is 3 toch wel idealer?
bedankt voor de feedback totzover.

@jwz020 zo denk ik dat het goed gaat komen.
Paar aanbevelingen:
-3 pads wit en 3 pads oranje = net wat prettiger werken
-flesje Gyeon prep kan makkelijk zijn om de lak te inspecteren en te ontvetten.
-rode pad heb je maar 1 van nodig om te waxen das echt genoeg
-wax spaarzaam aanbrengen (al is barrier reef een hele makkelijk afneembare wax)
- begin in het midden van een paneel en waaier de wax uit naar de randen om ophoping tussen een rand van een paneel te voorkomen.

@Ric325i check en de Gyeon prep als volgt:
Stap 1.
Stap 2.
stap 3.
Stap 4.
-Gyeon prep auto mee afnemen icm mf doek.
Stap 5.
Stap 6 genieten.

Zal voorderest 3 pads halen van wit/oranje, bedankt voor de tips

• Leuk
Reacties: Ric325i