• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappen plan All-in-one

somers

Detailing rookie
1 jul 2021
4
2
Hallo, ik ben nieuw hier maar ik neus al enkele weken rond op dit forum ;)

Het detailen is nieuw voor mij en graag wil ik starten met een uitgebreide wasbeurt, geen correcties.
Ik vind het zo dom om hier nog een stappenplan te posten maar ik heb echt al tientallen topics gelezen, gezocht en nog eens gelezen maar nergens vind ik toch een stappenplan die alle stappen bevat die ik zou willen doen.
Misschien bevat mijn plan te veel stappen?

- Voorwas 1: afspuiten met HD
- Voorwas 2: voorwas met snowfoam
- Velgen: Non-ferro
- Banden reiniger
- Wielen en banden verder inwrijven met woolies en detail borstels
- Volledige wagen afspuiten met HD
- Volledige wagen inspuiten met non-ferro
- Afspoelen met HD
- Deurdrempels (in de deur etc) en kieren drogen met microvezel doek
- kleien + detailspray & microvezeldoek
- Afspoelen met HD
- Wassen met 2-emmer methode
- Drogen met droogblazer, extra drogen met microvezel waar nodig
- banden dressing inwrijven met applicator
- Reinigen van de lak - Monello finale finishing polish (met de hand aangebracht duo pad)
- Voeder met glans product - Mothers wax Cali. Gold micro-polish glaze (met de hand aangebracht foam applicator)
- Afwrijven met microvezeldoek
- wax aanbrengen & afwrijven microvezeldoek

Feedback is meer dan welkom! :)
 
Ik zou de snowfoam gebruiken voor je de wagen afspuit. Op een droge wagen blijft de foam beter plakken en kan die het vuil beter losweken. En de foam van onder naar boven sproeien
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en somers
Welkom op het forum! :)

Ik zou wat stappen aanpassen, gebaseerd op een eerste grondige behandeling;

* Velgen en banden eerst. (Voorwas/afspuiten/handwas/afspuiten/Non-Ferro sprayen/in laten werken/met natte kwast of borstel boenen en opnieuw verdelen/in laten werken/afspuiten)
(Bandenreiniger volgens instructies)

* Als de auto niet vol zit met modder, dan beginnen met een voorwas op een droge auto.

* Handwas.

* Drogen. (Hoeft niet kurkdroog)

* Specifieke reinigers, in dit geval dus Non-Ferro volgens bovenstaande methode. Echter spray je wat op een paneel en verdeelt het egaal over het hele paneel met een washmitt.

* Kleien. (Vooraf drogen niet nodig, ook is nadien afspuiten met een HD niet nodig als je bij het kleien per paneel het glijmiddel afneemt met een doek. Dus je kan ook de hele natte auto kleien en tijdens of nadien goed afspoelen of bij voorkeur nogmaals even wassen nadien)

* Drogen.

* Bandendressing

* "Alleen wassen, geen correcties" ... Maar je wilt wel gaan polijsten? (Monello - Finale)

* De gekozen glaze bevat een fijne korrel. Dit is niet altijd gewenst en in jouw geval doet de Monello - Finale meer aan correctie. Mocht je het nog moeten kopen, kijk dan eens naar Black Hole / White Diamond. (Cleaner-glaze, geen korrel)


Voor de toekomst; Glasreiniger + pads + wafeldoek? Kunststofdressing? Velgwax-sealant? Onderhoudsproducten c.q. boosters?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Denk dat Quantoxx het hierboven al prima verwoord. In elk geval kleien pas doen nadat je de auto eerst gewassen hebt en tussen het wassen en kleien in pas de non-ferro gebruiken zou mijn volgorde zijn.
 
Jup, eerst wassen om losse vervuiling te verwijderen en dan pas de ijzerdeeltjes (vliegroest) verwijderen.

Als je eerst van alles op de lak gaat smeren, dus zonder eerst wassen, trek je vervuiling over de lak en verspil je product (Non-Ferro).

Non-Ferro werkt ook goed als voorwas/reiniging, maar je wilt zijn werking natuurlijk voor het ontijzeren. ;)
 
Bedankt alvast voor de reacties & tips.

Als ik het goed heb pas ik mijn stappen aan naar volgende:

- Velgen: Non-ferro
- Wielen en banden verder inwrijven met woolies en detail borstels
- Banden reiniger
- Voorwas: voorwas met snowfoam (indien modder eerst afspuiten met HD)
- Handwas met 2-emmer methode
- Volledige wagen afspuiten met HD
- Drogen (niet in detail)
- Volledige wagen inspuiten met non-ferro & openwrijven met washmitt
- Afspoelen met HD
- Deurdrempels (in de deur etc) en kieren drogen met microvezel doek
- kleien + detailspray & microvezeldoek
- Afspoelen met HD
- Drogen met droogblazer, extra drogen met microvezel waar nodig
- banden dressing inwrijven met applicator
- Reinigen van de lak - Monello finale finishing polish (met de hand aangebracht duo pad) Dit staat onder reiniger/polijsten sectie in het topic "volledig-exterieur-stappenplan" als paintcleaner, niet als polijst. Misschien moet ik deze stap de eerste keer overslaan omdat ik nog niet echt wil gaan polijsten, al zeker niet met een machine of alternatief zonder polijsten de blackhole / white diamond gebruiken als reiniger.
- Voeder met glans product - Mothers wax Cali. Gold micro-polish glaze (met de hand aangebracht foam applicator)
- Afwrijven met microvezeldoek
- wax aanbrengen & afwrijven microvezeldoek
- Wielen waxen & afwijven met microvezeldoek
- glas reinigen met Monello cristallino & applicator
- kunststof & rubbers inwrijven met Qyeon Q2 trim

- Interieur (stappen nog te onderzoeken)
 
Als de auto helemaal volgeblaft zit met grof vuil/modder/pindakaas, dan zou ik de auto eerst even afspoelen met de tuinslang en dit vuil al zoveel mogelijk proberen weg te spoelen.

Als de auto normaal vervuild is, dan beginnen met de voorwas.

Het hang af van hoe de weersomstandigheden zijn, zoals bijv. veel wind of een warme temperatuur. Op een wat frissere dag kan je de hele auto + velgen afspoelen en/of voorwassen en na een paar minuten aan de velgen beginnen zónder dat alles indroogt. Op een warmere dag kan dit wel gebeuren.
Ik ga dus even uit van een wat warmere dag, uiteraard niet wassen in de volle zon;

Ik zie dat je tweede stappenplan ineens een kunststof-coating bevat (Gyeon - Trim) en dat vraagt om wat meer stappen qua reiniging en voorbereiding.

1) Voorwas Velgen + banden.
... In laten werken.
2) Afspuiten HD.

3) Velg #1 insprayen met Non-Ferro.

... In laten werken.
Velg #2 insprayen --> Velg #1 boenen met natte kwast/borstel + opnieuw laten inwerken.
Velg #3 insprayen --> Velg #2 boenen met natte kwast/borstel + opnieuw laten inwerken.
etc etc.
... Je wacht dus even na het insprayen van de eerste velg, Zodra je deze wilt gaan boenen, spray je eerst de volgende velg in zodat hier de Non-Ferro alvast kan gaan werken. Tegen de tijd dat je klaar bent met boenen van de eerste velg, kan je door naar de tweede. Maar, dan dus eerst even de volgende velg alvast even insprayen met Non-Ferro. ;)

4) Afspuiten HD.
5) Banden reiniger.
(Vraagt om een zelfde soort volgorde om indrogen te voorkomen)
6) Afspuiten HD. (Elke band die je geschrobd hebt, ook meteen afspuiten zodat de vervuiling niet weer intrekt in de band.

7) Voorwas Auto + Wielen
... in laten werken.
8) Afspuiten HD.
9) Kieren + Naden + Rubbers/Ongelakt kunststof kwasten met APC.
(All Purpose Cleaner)
10) Afspuiten HD.

11) Handwas.
12) Afspuiten HD.
13) Drogen met blower, voornamelijk de liggende delen waar water blijft liggen.
(Gehele auto hoeft niet kurkdroog)

14) Non-Ferro - Enkele sprays per paneel en product verdelen met een vochtige washmitt. (Meestal behandel ik bijv. eerst één zijde van de auto en laat dit inwerken. Laat het product niet helemaal indrogen, dan werkt het uiteraard niet meer. Zelf houdt ik de tuinslangsproeier in de buurt en nevel tussendoor soms wat water op de auto om het wat vochtig te houden)
15) Met vochtige washmitt 'wassen' om het product te her-activeren, opnieuw te verdelen en vervolgens weer in laten werken.
16) Afspuiten HD.

17) Kleien - Je kan een deel van de auto kleien, zoals de liggende delen eerst, vervolgens even afspoelen met de tuinslang. Dan één zijde, afspoelen. etc etc.
18) Goed afspoelen of opnieuw wassen.
19) Drogen.



''Reinigen van de lak - Monello finale finishing polish (met de hand aangebracht duo pad) Dit staat onder reiniger/polijsten sectie in het topic "volledig-exterieur-stappenplan" als paintcleaner, niet als polijst.''

Ik heb dit nog even opgezocht en zag inderdaad dat de Monello - Finale tussen de paintcleaners staat. (Met kleine korrel of zonder) Hij staat er zelfs twee keer in met twee verschillende links, er worden producten genoemd in de ''Van links naar rechts'' die niet op de foto staan. (Waar niet ''niet op foto'' bij staat)
Mijn verwachting is dat @Dibbuz de Finale hierbij heeft gezet is omdat deze cleaners bevat en, net zoals sommige paint cleaners in het lijstje, een hele fijne korrel heeft. Het is dus een polijstmiddel, maar heeft de eigenschappen om als paint cleaner + korrel te fungeren.


20) Glaze. (Bijv. Poorboys - Black Hole voor donkere kleuren of White Diamond voor lichtere kleuren)
Persoonlijk zou ik waarschijnlijk de lak niet eerst cleanen, maar een glaze aanbrengen. Echter, heb je een niet al te harde lak, dan zou je kunnen overwegen om tóch de Monello - Finale te gebruiken en dit als polijsten te zien, aangezien een zachtere lak zich beter laat corrigeren door een fijn polijstmiddel dan een hardere lak. Dit kost je dan wel meer tijd en moeite dan alleen een glaze aanbrengen en bij voorkeur breng je ná het handmatig polijsten alsnog een glaze aan.

21) Wax. (Flinterdun aanbrengen, 'swipetest' doen om te checken of je kan gaan afnemen)

* Let op - Zorg er voor dat je tijden het glazen en waxen niet over je schoongemaakte rubbers en ongelakte kunststoffen gaat. Deze wil je namelijk schoonhouden zodat de Gyeon - Trim coating goed kan hechten en dus kan werken. *

22) Ramen reinigen. (Reiniger op de pad sprayen, glas boenen, afnemen met wafeldoek)

23) Ontvetten rubbers en ongelakte kunststoffen. (Gyeon - Prep / Nanolex - EX) (Ontvetter op doek sprayen, materiaal opwrijven, nawrijven met droge doek/zijde.

24) Aanbrengen Gyeon - Trim.

24) Bandendressing.
 
Kan ik tussen stap 19 drogen & 20 Glaze ook de stap reinigen toevoegen en hier de Swisswax pre-wax cleaner toevoegen?
Of is dit product bedoelt voor een andere stap?
 
Ik ken dat product niet persoonlijk en het wordt ook niet door Carclean.com aangeboden. Wanneer ik er even naar Google, lijkt mij dit een cleaner-glaze te zijn en dus enigzins vergelijkbaar met de glaze die je al hebt gekozen.

Dus nee, ik zou niet glazen voordat je gaat glazen. ;)
 
Hey Quantoxx, bedankt voor hulp en info!
Maar is er geen stap te weinig nu in mijn proces, als ik in het volledig-exterieur-stappenplan kijk staat tussen kleien & glazen nog lak reinigen.
Ik zou liefst van al een zo uitgebreid mogelijk plan volgen.
Alvast bedankt!
 
Dat kan kloppen. ;) Dit zou dan het gebruik van een paint cleaner zijn welke de lak chemisch reinigt.

Dit soort producten breng je aan met een stevige pad. Paar erwten cleaner op je pad, de cleaner in de lak boenen en weer afnemen.
Hierbij kweek je een beetje spierballen en dus zou je net zo goed een licht polijstmiddel kunnen pakken; Kweek je ook spierballen, maar de korrel in het polijstmiddel geeft extra kracht bij de reiniging én je creëert wat meer hoogglans doordat je fijne krasjes verwijderd. (Zie het verhaal hierboven over paint cleaner en Monello - Finale)