• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Extreem vieze zijkant banden.

Audibrothers_NL

Detailing guru
28 mrt 2019
128
108
28
Zierikzee/Amsterdam
Hallo allemaal. Ik heb vorige week mijn oom zijn Volvo helemaal gewassen/gedecontamineert en een verse laag fusso coat 99 aangebracht om de winter door te komen.

Nu was ik best tevreden over het eindresultaat behalve de banden. Speciaal de zijkanten van de banden. Ik heb nog nooit zo vaak moeten schrobben (4x per band) om een beetje verschil te maken.

Nu gebruik ik de volgende producten/tools om normaal banden schoon te maken.
-P&S brake buster straight voor lichte vervuiling en onderhoud
-Optimum power clean straight en/of Surfex HD 50% diluted voor zware vervuiling of extreme bruining.

Nu heb ik naast een bandenbrush ook een boormachine met de gele ronde borstels die je ook voor vloermatten kan gebruiken.

Ik heb dus met optimum /Surfex HD + beide borstels 4x de zijkant van de banden geprobeerd schoon te maken. Toen ik bijna geen verschil meer kon maken ben ik ermee opgehouden aangezien ik voor mijn gevoel nog wel 4x per band had kunnen proberen. Normaal heb ik alle banden die ik heb schoongemaakt wel schoon en bruin vrij maar dit keer viel het me sterk tegen.

Is dit een gevalletje niet meer te redden? Of hebben jullie nog andere producten/tips/tricks die helpen met extreme bruine/vieze banden?
(helaas ben ik vergeten foto's te maken.)
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk zijn het oude banden en is de bruine aanslag in het rubber getrokken. Op onze boodschappen auto kan ik herhaaldelijk blijven borstelen met Brakebuster, toch blijven ze wat bruinig als het opgedroogd is. Het komt in mijn geval door banden die al oud zijn en door een vorige eigenaar nooit schoon gemaakt.
 
Mogelijk zijn het oude banden en is de bruine aanslag in het rubber getrokken. Op onze boodschappen auto kan ik herhaaldelijk blijven borstelen met Brakebuster, toch blijven ze wat bruinig als het opgedroogd is. Het komt in mijn geval door banden die al oud zijn en door een vorige eigenaar nooit schoon gemaakt.
Dus waarschijnlijk een gevalletje niet meer te redden. Ik zal hem appen of hij weet hoe lang deze banden al onder de auto zitten.
 
Vies kan je verwijderen, dat is er ook op gekomen
Bruin is veelal het uittreden van een gebruikelijke grondstof van bandenrubber
Is sterk afhankelijk van fabricage en ouderdom, of het weg is / blijft
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik ben even nieuwsgierig.

Jullie praten over fabricage. Dat het vaak voortkomt uit een grondstof had ik al vaker voorbij zien komen. Praten we hier over A merk banden of B, wellicht C merk banden?

Ook praten jullie over oudere banden? Over oud praten we dan? Advies fabrikanten is ong 6/7 tot max 10 jaar oud na productie (DOT datum).

Geruik zelf Gyeon tire cleaner naar volle tevredenheid. Genoemde merken van TS ken ik niet.

Ik heb zelf Michelin crossclimate, niks mee aan de hand. Zelf onder de bus had ik Continental vanco 10 jaar oud, niet bruin of wat dan ook. Ja deze zijn inmiddels uit voorzorg vervangen ;)
 
  • Leuk
Reactions: advanced
Ik heb zowel gyeon tirecleaner als p&s, aan de producten zal het niet liggen. Beide hebben mij nooit in de steek gelaten
 
Kijk even naar de DOT datum dan weet je hoe oud de banden zijn. Aangeraden wordt om banden te vervangen na 8 jaar want het rubber is tegen dan verhard en zijn dan minder soepel. Natuurlijk is dat iets minder van belang bij een kleine wagen waar je enkel mee gaat boodschappen doen etc.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr en RoyR
Ik kan me na al dat werk met sterke producten niet voorstellen dat ze nog te redden zijn, maar:

Ik persoonlijk gebruik ook Surfex, foam het met ongeveer 1:5, dan zo lang mogelijk laten trekken. Man wat haalt dat een smurrie uit de banden, elke keer weer, het schuimt wordt bijna geheel bruin. Scrubben ben ik persoonlijk niet van overtuigd dat het echt wat toevoegt, anders dan goede dekking over de band. Maar dat is natuurlijk een zeer impopulaire mening. Ik denk dat foamen op de een of andere manier het product veel meer laat inwerken.

Ben alleen nog op zoek naar een goede foamer, die van Kwazar zijn absoluut ruk en van IK lijken ook niet lang te werken.

Hoe bevalt de Opti-Coat?? ;)
 
Waarom vind je die van kwazar ruk? Ik gebruik hem al enkele maanden en doet het prima, gebruik hem voornamelijk voor p&s
 
Ik kan me na al dat werk met sterke producten niet voorstellen dat ze nog te redden zijn, maar:

Ik persoonlijk gebruik ook Surfex, foam het met ongeveer 1:5, dan zo lang mogelijk laten trekken. Man wat haalt dat een smurrie uit de banden, elke keer weer, het schuimt wordt bijna geheel bruin. Scrubben ben ik persoonlijk niet van overtuigd dat het echt wat toevoegt, anders dan goede dekking over de band. Maar dat is natuurlijk een zeer impopulaire mening. Ik denk dat foamen op de een of andere manier het product veel meer laat inwerken.

Ben alleen nog op zoek naar een goede foamer, die van Kwazar zijn absoluut ruk en van IK lijken ook niet lang te werken.

Hoe bevalt de Opti-Coat?? ;)
Marolex sprayers en foamers zijn een van mijn go to sprayers ik gebruik de marolex Alka Industry 12 voor Surfex HD. heeft me nog nooit in de steek gelaten en gebruik deze toch al een kleine 3 jaar.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Zoals de vorige reacties, ook ik gebruik brake buster en heb nooit zulke klachten gehad. Mijn vermoeden is dat het niet aan de producten of toepassing te wijten valt.
 
Om hier nog even op terug te komen. Vandaag met het spuiten van een velg klein beetje overspray op de band gekregen (ondanks een hele rol tape er doorheen gejast te hebben.)

Gelukkig ging dat er met thinner zo af. Er zat echter ook nog wat bruinigheid op de band. En wat blijkt; thinner werkt daar geweldig op! De band was al gescrubbed met APC namelijk. Geen idee of het schadelijk is voor het rubber. Zou zomaar kunnen natuurlijk.
 
Hou die plek dan maar goed in de gaten, dat er geen bult aan komt.
Een klapband is geen pretje!